Jos lastasi kuristettaisiin koulussa niin vaatisitteko koulua tekemään rikosilmoituksen?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on lapsia ja leikin tiimellyksessä sattuu. Pitäisi antaa sakot näitä turhia ilmoituksia tehtaileville.
Kuristamista? Leikin tiimellyksessä? Wtf?
Jollain menee lasten leikki ja omat seksfantasiat sekaisin. Kuristaminen ei kuulu lasten leikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on lapsia ja leikin tiimellyksessä sattuu. Pitäisi antaa sakot näitä turhia ilmoituksia tehtaileville.
Todennäköisesti AP:n pershedelmä sai juuri sitä mitä tilasikin. Ei ihme ettei nykyään määrärahat riitä mihinkään kun avuttomat ja kasvatustaidottomat vanhemmat ovat jokaista pientä kinastelua viemässä viranomaisten tietoon.
Olitko sinä itsekin koulukiusaaja ja pieni kinastelija kouluaikanasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että sinuakin kuristettaisiin. Leikin tiimellyksessä sattuu.
Saathan sinä väkivaltafantasioida mitä haluat. Lapset ovat lapsia ja nujakoivat eikä näitä nujakoita ole mitään syytä viedä viranomaisille asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kyseessä on alaikäinen, eikö rikosilmoituksen lisäksi tehdä lastensuojeluilmoitus?
Lasujen tehtailijoille pitäisi antaa sakot myös. Turhaa kuormittavat systeemia kun Riina-Pekalle oli koulun pihalla sanottu pahasti. Kyynel.
Nyt puhuttiin kuristamisesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti AP:n pershedelmä sai juuri sitä mitä tilasikin. Ei ihme ettei nykyään määrärahat riitä mihinkään kun avuttomat ja kasvatustaidottomat vanhemmat ovat jokaista pientä kinastelua viemässä viranomaisten tietoon.
Olitko sinä itsekin koulukiusaaja ja pieni kinastelija kouluaikanasi?
AP:n pershedelmähän voi itse olla se kiusaaja. Nyt sai ansionsa mukaan ja AP yrittää jatkaa kiusausta poliisin avustamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan tekisin itse. Koulu todennäköisesti yrittää kuitata tuon sisäisillä toimilla eli puhuttelu väkivallantekijälle ja ehkä jopa jälki-istuntoa. Lisäksi uhri pistetään myöntämään, että hän on tässä myös jotenkin syyllinen esim. provosoimalla.
Irvokas projekti KIVA-koulu:
uhri ja kiusaaja pakotetaan samaan pöytään juttelemaan ja lopuksi lyömään kättä päälle. Ei se mitään. Sattuuhan näitä. Voit (kiusaaja) jatkaa samaan malliin. Kiusaaja saa jatkaa toimintaansa.
Mistä ihmeestä sä puhut? Esim. tuossa mun kertomassa tapauksessa ei ollut mitään saman pöydän keskustelua. Puhuin opettaan kanssa jonka tunnilla tämä tapahtui ja vararehtorin kanssa, viikkoa myöhemmin vararehtori laittoi viestin, että ko. henkilö oli saman tien suljettu ulos koulusta ja nyt siirretty "muualle jatkamaan perusopintoja", oma lapsi sit itse kertoi, että kuulemma johonkin koulukotiin Pohjanmaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kokenut isoveljeni puolelta rajuakin väkivaltaa lapsena, enkä silti koskaan kuristamista. Jos ryhtyy kuristamaan, niin on tappaminen jo mielessä, ei enää pelkkä satuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan tekisin itse. Koulu todennäköisesti yrittää kuitata tuon sisäisillä toimilla eli puhuttelu väkivallantekijälle ja ehkä jopa jälki-istuntoa. Lisäksi uhri pistetään myöntämään, että hän on tässä myös jotenkin syyllinen esim. provosoimalla.
Irvokas projekti KIVA-koulu:
uhri ja kiusaaja pakotetaan samaan pöytään juttelemaan ja lopuksi lyömään kättä päälle. Ei se mitään. Sattuuhan näitä. Voit (kiusaaja) jatkaa samaan malliin. Kiusaaja saa jatkaa toimintaansa.
99 % koulukiusaamisesta on erilaista nimittelyä. Eikä kukaan kykene oikeastaan jakamaan oppilaita kiusaajien ja kiusattuihin. Tänään kiusattu voi olla huomenna kiusaaja ja toisinpäin. Tällaisiin tilanteisiin on oikein hyvä toimintamalli se että oppilaat pistetään pyytämään toisiltaan anteeksi ja miettimään sitä että mitä oikein on tullut sanottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kyseessä on alaikäinen, eikö rikosilmoituksen lisäksi tehdä lastensuojeluilmoitus?
Lasujen tehtailijoille pitäisi antaa sakot myös. Turhaa kuormittavat systeemia kun Riina-Pekalle oli koulun pihalla sanottu pahasti. Kyynel.
Nyt puhuttiin kuristamisesta!
Törkyturpaa olisi siis tarrattu pillistä kiinni. Ei tullut muuta vahinkoa kuin törkyturpa Riina-Pekalle paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Ei koulu sitä rikosilmoitusta voi tehdä, vaan sinä teet sen lapsen huoltajana. Ja jos lapsi on yli 15v,sitten lapsi itse. Ja kyllä, tekisin, Olin tekemässä pienemmästäkin väkivallasta, mutta koulu sitten otti asian tosissaan ja ko. psykopaatti lähti koulukotiin. Ei toki ollut ensimmäinen kerta kun tämä tapaus oli asialla, mutta jäi sitten viimeiseksi.
Koulu voi tehdä tutkintapyynnön.
Kannattaa tehdä rikosilmoitus. Vaikka tekijä on alaikäinen, säilyy tieto poliisin tiedostoissa ikuisesti ja se vaikuttaa myöhemmin, jos vaikka haluaa tehtävään, joss tehdään ns. taustojen tarkistus.
Lisäksi rikosilmoituksen perusteella on mahdollista saada kunnolliset korvaukset ja myöhemmin lisää, jos ilmenee, että väkivalta on aiheuttanut pitempiaikaisia ongelmia. Veljelleni joutui koulukaveri maksamaan yli 12 000 e korvausta vuosia myöhemmin, kun oli 13v iässä potkinut ja aiheuttanut vakavia vammoja. Muinainen rikosilmoitus oli edellytyksenä korvauksen saamiselle.
Minulla on tuttu, jonka ekaluokkalainen lapsi oli sanonut kotona että häntä oli kuristettu välitunnilla. Välituntivalvoja näki tilanteen, jossa kyseinen lapsi oli mennyt tuuppimaan ja läpsimään lasta, jolloin tuo lapsi oli tönäissyt hänet pois / ei siis kuristettu. Vanhempi suuttui, ettei hänen lastaan uskottu ja teki laskun ja rikosilmoituksen ja jaksoi viikkotolkulla ottaa kouluun tuosta yhteyttä. Mielestäni ylireagointi on aina asia erikseen. Tässä oli selkeästi välituntivalvoja nähnyt ja myös kameroista oli nähty, että lasta ei oltu kuristettu niin turhaan käytetään viranomaisten aikaa tuollaiseen. Enemmän olisin huolissani tuosta lapsesta, joka valehtelee asiasta.
Ei kahta sanaa - itse tekisin ja myös lastensuojeluilmoituksen, ihan riippumatta mitä koulu sanoo. Pyrkisin myös olemaan yhteydessä suoraan tekijän vanhempiin, vaikka nykypäivänä ei voikaan läheskään aina olla varma siitä, että siellä puolella tilanteeseen suhtauduttaisiin asian vaatimalla vakavuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain menee lasten leikki ja omat seksfantasiat sekaisin. Kuristaminen ei kuulu lasten leikkiin.
Eikä aikuisten
Pitäisi ottaa vaikka 50€ maksu jokaisesta lasusta tai rikosilmoituksesta niin loppuisi näiden päättömien ilmoitusten tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekijä on tosiaan alle 15-vuotias, niin poliisi pesee kätensä asiasta hyvin nopeasti. Sen sijaan se tekee lastensuojeluilmoituksen ja siirtää asian sossuille. Eli käytännössä on ihan sama tehdä itse suoraan lastensuojeluilmoitus ja näin säästää poliisin resursseja.
Ei se ole sama. Rikosilmoituksesta jää joka tapauksessa merkintä poliisin tietoihin vaikka asiaa ei alaikäisen kohdalla muuten voidakaan poliisin toimesta käsitellä ja eiköhän se ole ihan kaikkien edun mukaista, että tuollaiset luonnehäiriöt näkyvät poliisinkin kirjoissa ja kansissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koulu sitä rikosilmoitusta voi tehdä, vaan sinä teet sen lapsen huoltajana. Ja jos lapsi on yli 15v,sitten lapsi itse. Ja kyllä, tekisin, Olin tekemässä pienemmästäkin väkivallasta, mutta koulu sitten otti asian tosissaan ja ko. psykopaatti lähti koulukotiin. Ei toki ollut ensimmäinen kerta kun tämä tapaus oli asialla, mutta jäi sitten viimeiseksi.
Koulu voi tehdä tutkintapyynnön.
Tutkintapyyntö on virallisempi nimitys rikosilmoitukselle. Ja kyllä, koulu voisin tarvittaessa tehdä mutta ei siitä ole mitään hyötyä tilanteelle että tekijä on nimenomaan koulu verrattuna siihen että osapuoli itse tekee sen tai hänen huoltajansa. Ja tosiaan jos kyseessä on alle 15-vuotiaiden välinen tapaus niin sitä selvittävät loppuviimeiksi sosiaaliviranomaiset, joille asian voi ilmoittaa suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ottaa vaikka 50€ maksu jokaisesta lasusta tai rikosilmoituksesta niin loppuisi näiden päättömien ilmoitusten tekeminen.
Tai ehkä lapsen rikoksen voisi kuitata niin, että viedään vanhemmat tuomiolle ja vaikka isä ottaa vastattavakseen syytteen törkeästä pahoinpitelystä/murhayrityksestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekijä on tosiaan alle 15-vuotias, niin poliisi pesee kätensä asiasta hyvin nopeasti. Sen sijaan se tekee lastensuojeluilmoituksen ja siirtää asian sossuille. Eli käytännössä on ihan sama tehdä itse suoraan lastensuojeluilmoitus ja näin säästää poliisin resursseja.
Ei se ole sama. Rikosilmoituksesta jää joka tapauksessa merkintä poliisin tietoihin vaikka asiaa ei alaikäisen kohdalla muuten voidakaan poliisin toimesta käsitellä ja eiköhän se ole ihan kaikkien edun mukaista, että tuollaiset luonnehäiriöt näkyvät poliisinkin kirjoissa ja kansissa.
Poliisin rekisteriin jää vain merkintä siitä että ilmoitus on tehty. Asia sinänsä jää sillensä siellä koska sen ikäistä ei tuomita yhtään mistään eikä mitään merkintöjä rikosrekisteriin tietenkään tule. Kyseinen merkintä ei myöskään vaikuta henkilön tulevaisuuteen muussa tapauksessa kuin silloin että henkilöstä tehdään myöhemmin rikosilmoitus jostain toisesta rikoksesta ja tällöin on voimassa rikosoikeudellinen vastuu.