Miten onkin aina niin, että ne jotka puhuvat "töiden paiskimisen" puolesta, ovat niitä, jotka eivät joudu töissään paiskimaan yhtään mitään?
https://www.talouselama.fi/uutiset/a/8afd3bde-3906-42fd-b8c9-ff7cf1cc36…
"Kolumni / Lauantaityön palauttaminen toisi valtavan buustin Suomen talouteen
Suomen talous on kasvanut viimeksi kauan ja kovaa jälleenrakennuksen vuosikymmeninä. Silloin ei lauantaisin lilluttu kylpylöissä, vaan tehtiin töitä, muistuttaa Mikko Metsämäki Pelin henki -kolumnissa."
Mikko Metsämäki haluaisi palauttaa lauantain työpäiväksi, jotta talous elpyisi. Hän ei ymmärrä, miksi ihmiset eivät nykyään paiski töitä ja mihin palautumista tarvitaan. Hänen mukaansa asiat olivat hyvin silloin, kun kaikki painoivat kuusipäiväistä viikkoa ja talous nousi.
Sattumoisin Metsämäen työ on työtä, jossa pääasiassa istuskellaan kahvilassa läppärin kanssa, ja ainut stressi on siitä, että saako satuiltua riittävästi artikkeleita tekoälyn avustuksella. Lauantaityö (jota hän omien sanojensa mukaan rakastaa) on kivaa siksi, että se sisältää lähinnä tiedonhakua kahvia hörppien (eli lukemista netistä, lehdistä ja kirjoista, jota oikeaa työtä tekevät kutsuvat nimenomaan palautumiseksi). Joskus ehkä myös lounastreffejä ravintolassa haastateltavien kanssa. Onko ihme, että tällaisen ihmisen mielestä 6 työpäivää viikossa ei ole kohtuuton pyyntö?
Mitä mieltä ovat siivoojat, sairaanhoitajat, opettajat, lastenhoitajat, raksamiehet, kokit ja muut fyysistä työtä pienellä palkalla ja viimeisillä voimillaan tekevät? Unohdetaanko palautumiset ja turhat vapaapäivät, jotta saadaan talous nousuun?
Kommentit (14)
Se on helppoa siellä kampawiinerin ja kahvikupin äärellä istuskellessa keksiä miten saisi duunaria riistettyä vieläkin enemmän, ei juolahda mieleenkään miten fyysisesti rasittavaa duunarityö on. Eihän siinä ilmastoidun konttorin kahvipöydän ääressä varmasti tule yhtään hiki milloinkaan...
Voit kokeilla, miten pirteä sinä olet työpäivän jälkeen, kun olet joutunut käyttämään aivojasi koko päivän. Olen tehnyt niin fyysistä työtä kuin "naputellut läppäriä" ja fyysinen työ on tiettyyn rajaan asti helppoa verrattuna jatkuvaan aivojen ylikuormitukseen. Itse asiasta olen sitä mieltä, että kuusipäiväinen työviikko on ihan liikaa ja sitä ei nykymaailmassa tarvita. Lauantaityötä sen sijaan moni tekee ihan normaalityöajan puitteissa, esimerkiksi mainitsemasi sairaanhoitajat joiden työ ei ole pelkkää fyysistä työtä vaan monin eri tavoin vaativaa.
Tekoälygurut puhelee neli- ja jopa kaksipäiväisen työviikon puolesta ja osa hekumoi kuusipäiväisestä työviikosta.
Tilanteessa, jossa tekoäly ja robotit tulee ja tekee työt, työttömyys kasvaa, työllisten uupumus ja ahdistus kasvaa...
Miksei kukaan, varsinkaan tällaiset menestyvät ajattelijat, keksi mitään uusia ideoita? Jollain risusavotalla, marjojen keräämisellä ja itsensä myymiselläkö tämän maan on tarkoitus nousta?!
Jos vauvapalstailusta maksettaisiin voisin tehdä tätä joka päivä täyden päivän.
Mikähän muu päätetyö tuntuisi yhtä leppoisalta?
Vierailija kirjoitti:
Tekoälygurut puhelee neli- ja jopa kaksipäiväisen työviikon puolesta ja osa hekumoi kuusipäiväisestä työviikosta.
Tilanteessa, jossa tekoäly ja robotit tulee ja tekee työt, työttömyys kasvaa, työllisten uupumus ja ahdistus kasvaa...
Senhän PITI mennä niin, että tekoälyä ja automaatiota verotetaan ja sillä kustannetaan perustulo. Ylläri pylläri, kukaan ei nykyään puhu tästä enää mitään.
(Meidät) toimistojen puttepossut ja kynäniskat voisikin laittaa lauantaiksi paiskimaan, niin kansanterveys paranisi.
Vierailija kirjoitti:
Voit kokeilla, miten pirteä sinä olet työpäivän jälkeen, kun olet joutunut käyttämään aivojasi koko päivän. Olen tehnyt niin fyysistä työtä kuin "naputellut läppäriä" ja fyysinen työ on tiettyyn rajaan asti helppoa verrattuna jatkuvaan aivojen ylikuormitukseen. Itse asiasta olen sitä mieltä, että kuusipäiväinen työviikko on ihan liikaa ja sitä ei nykymaailmassa tarvita. Lauantaityötä sen sijaan moni tekee ihan normaalityöajan puitteissa, esimerkiksi mainitsemasi sairaanhoitajat joiden työ ei ole pelkkää fyysistä työtä vaan monin eri tavoin vaativaa.
Kyllä, perse penkissä lösöttäen tietokoneen näpyttely on huomattavasti puuduttavampaa kuin vaihteleva fyysinen työ. Se tappaa sielun. Kumpaakaan en kuitenkaan haluaisi tehdä 6 pvä viikossa, 4 pvä tai 6 h päivässä ois sopiva
T molemmat kokenut
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt molempia, raskaan fyysisen työn vaihdoin kevyeen tietotyöhön juuri sen helppouden vuoksi. Parempi palkka oli vain bonus, oikea etu tuli siitä, että nykyinen työ ei aiheuta jatkuvaa kipua eikä tuhoa kroppaani täysin ennen eläkeikää. Fyysisyys ei myöskään missään tapauksessa tarkoita, etteikö työssä joutuisi käyttämään myös aivoja jatkuvasti.
Toisekseen, en puhunut kaikista asiantuntijatöistä, vaan nimenomaan toimittajan työnkuvasta suhteessa hänen esittämiinsä vaatimuksiin. Tiedän, että "tietokoneen näpyttelijöissä" on paljon äärimmäisen vaativaa ja tärkeää työtä tekeviä. Nämä ihmiset eivät kuitenkaan jostain syystä tuo tällaisia ulostuloja esiin juuri koskaan. Tarkoitus ei ollut vertailla eri ammattien painotuksia ja raskauksia, vaan tarkastella kyseisen toimittajan esittämiä vaatimuksia suhteessa siihen, miten hän elantonsa ansaitsee.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Eikö tavoite ole, että tekoäly ja koneet tekevät kaikki työt. Ihmiset sivistävät itseään ja nauttivat elämästään?
Vierailija kirjoitti:
Mitähän fyysistä työtä sinä olet tehnyt, jos se on niin helppoa, että läppärityö ja aivojen käyttö paljon paremmalla palkalla yleensä on raskaampaa? Minä olen nuorena ollut esimerkiksi hotellisiivoojana. Olin hyväkuntoinenkin silloin vielä. Olin ihan puhki 8 tunnin työpäivän jälkeen. Palkka oli surkea. Työ ja työtahti lähinnä masensi. Nyt teen mielekästä hyväpalkkaista asiantuntijatyötä, jossa pitää käyttää paljon ja monipuolisesti aivoja. Se on palkitsevaa. Ja palkka palkitsee vielä enemmän. Ja ihmiset arvostaa tätä työtä enemmän. Mutta siinä samaa mieltä, että kenellekään en toivo kuusipäiväistä työviikkoa. Eri asia on yrittäjät, jos työ palkitsee taloudellisesti niin hyvin, että siinä on järkeä ja itse jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ollut vuorotyöstä, vaan nimenomaan työviikon muuttamisesta kuusipäiväiseksi pysyvästi kaikille. Kuudes päivä ei siis ole ylityötä tai lisätyötä eikä siitä saa haittalisiä, vaan se olisi jatkossa normaalia työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Eikö tavoite ole, että tekoäly ja koneet tekevät kaikki työt. Ihmiset sivistävät itseään ja nauttivat elämästään?
On. Mutta kokoomus rajaa ihmisiksi nyt vain omat kannattajansa
Tuota noin, tein aikoinaan yrittäjänä 7 päiväistä viikkoa ja voin kertoa että ihmisen keho ei kestä kuin 48 vuotta fyysisesti raskasta työtä ilman lomia. Mitään hyötyä tuosta ei ollut, kun verottaja vei kaiken sen mikä vakuutusyhtiöiltä ja pankeilta jäi käteen. Ei Suomi töitä paiskimalla lähde kasvuun. Se lähtee kasvuun kun poistetaan ALV.