Jos on vaikeuksia muistaa ottaa päivittäinen lääke tai vitamiini / lisäravinne, tässä vinkki
No ensinnäkin se purkki kannattaa pitää esillä. Jos se on kaapissa piilossa, taatusti ei muista joka päivä.
Toisekseen sekään ei vielä takaa muistamista, vaikka sen lääke olisi esillä ja sen näkisikin, koska sitten voi miettiä, no että otinko sen tänään vai enkö ottanut.
Mä keksin semmosen tavan, että ottamaton lääke on aina näkyvillä paikassa x. Kun olen ottanut lääkkeen / vitamiinit, niin sillä samalla sekunnilla lasken sen käsistäni pieneen kauniiseen posliinikulhoon siihen lähelle. Sitten myöhemmin päivällä tiedän ohi kävellessäni, että joo, oon ottanu lääkkeen / vitamiinin, kun se on tuolla kulhossa. Joku voi vetää tämän vielä pidemmälle, eli kirjoittaa lappuun kulhon pohjalle, että jo otetut lääkkeet.
Mutta mutta. Illalla pitäisi siirtää ne sieltä kulhosta pois odottamaan seuraavaa päivää :D
Ja ei, ei ole muistihäiriöitä, vaan miljoona muutakin asiaa muistettavana ja joku tämmönen lääkkeenotto voi mennä niin automaattisesti hujauksessa, ettei siitä jää muistijälkeä.
Meillä on kyllä lääkedosetteja, joissa viikonpäivät, mutten jaksa niitä täytellä plus mulla on muutama pullossakin otettava vitamiini / rauta.
Kommentit (22)
Helpompi laittaa vaikka toistuva hälytysmuistus kännykkään ja ottaa, kun se ilmoittaa, että nyt pitää ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Helpompi laittaa vaikka toistuva hälytysmuistus kännykkään ja ottaa, kun se ilmoittaa, että nyt pitää ottaa.
Paitsi sitten, kun se muistutus tulee just kun olet tekemässä jotain ihan muuta, mitä et pysty keskeyttämään, niin unohdat kuitenkin, ellet laita heti uutta muistutusta.
AP:n ongelmaan (eli siihen, että muistaa ottaa sen purkin sielä kulhosta taas näkyville): dosetti. Ei tartte kuin kerran viikossa muistaa täyttää, ei joka päivä tarvi muistaa siirrellä purkkia.
Jopas on monimutkaista. Paljon fiksumpaa on ostaa muutaman euron dosetti ja jakaa siihen viikon lääkkeet ja vitamiinit.
Hassua, vanhan koiran sydänlääkettä en unohda ikinä, mutta omieni muistaminen onkin toinen juttu...
Nyt vaikuttaa siltä, että jokin lääke on ilmeisesti unohtunut ottaa.
Minkälainen ihminen tarvitsee erikseen lisäravinnetta tai vitamiineja? Niitä saa ruoasta.
Jaksat puljata joka päivä lääkepurkkien ja posliinikippojen kanssa, mutta et jaksa jakaa kerran viikossa lääkkeitä dosettiin?
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen tarvitsee erikseen lisäravinnetta tai vitamiineja? Niitä saa ruoasta.
Esimerkiksi ihminen, joka ei syystä tai toisesta syö monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos et ole silloin juuri kotona? Vaikka just käymässä kaupassa ym.? En mä ainakaan raahaa mun vitamiineja ja lääkkeitä laukussa.
Vierailija kirjoitti:
D:tä ei saa riittävästi ruuasta
Esim. raudanpuutteinen ihminen, jolle käy vain nestemäinen rauta pullosta.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi synnyttänyt nainen, jolla on runsaat menkat. Miltei kaikki ovat raudanpuutteisia.
Vierailija kirjoitti:
Siehä nerolline oot
Enkö ookki
Puhelimeen ei tietysti saa hälytystä joka muistuttaa päivittäin🤣
Dosettiin ei välttämättä saa kaikkea mahtumaan, jos tykkää esim. pureskeltavista vitamiininalleista. Ne on isoja.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimeen ei tietysti saa hälytystä joka muistuttaa päivittäin🤣
Tämän ongelma on, ettei ole välttämättä aina just samaan aikaan kotona viikon jokaisena päivänä. Silloin et taatusti muista ottaa kotiin tullessa lääkkeitä, jos puhelin on hälyttänyt vaikka kun olet ollut ostoskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin, mutta nykyäänhän syödään vain feikkiruokaa ja korvikkeita. Oikea ravinto pannassa ja pillereillä mennään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi ihminen, joka ei syystä tai toisesta syö monipuolisesti.
Siis typerys.
Siehä nerolline oot