Paljon polkupyöräileviltä kaipaisin vinkkejä...
Olen ajatellut ruveta kulkemaan polkupyörällä töihin. Matkaa on n. 9 kilometriä ja minulla on vain tavallinen kolmivaihteinen polkupyörä. Tekeekö sellaisella mitään vai kannattaako sijoittaaa johonkin parempaan vekottimeen?
Muitakin vinkkejä otetaan ilolla vastaan.
Kommentit (15)
kyllähän kolmivaihteisellakin pärjää ihan hyvin jos pyörä hyvässä kunnossa :)
Sitä varten ei kannata ostaa uutta pyörää, jos vanha on kunnossa.
Minä poljen keväästä syksyyn 12km: vaihteita pyörässä on 8, mutta käytän niistä vain kolmea. Uskoisin että kolmivaihteisellakin pärjää, jos ei ole kovin kiire.
miltä tuo tuntuu (ja varaudu siihen että alkuun peffa kipeytyy, jos et ole paljon polkenut).
Maasto on hyvin vaihtelevaa ja varsinkin kotiin tullessa on kavuttava " vuorelle" . Ehkä mä aloitan tällä vanhalla mankelilla ja jos innostun, voin ostaa vaikka loppukesästä sitten paremman.
ap
ei meinaan jäädy vaohteet ja härpäkkeet
Itse käytän kaikkia vaihteita joka ajokerralla. Ja työmatka vaihdellut 5-18 km, ja talvipyöräilykin tuttua.
Mun mielestä 9 km on ideaalimatka pyöräillä ! Pääsee NIIN paljon nopeammin kuin esim. julkislla, aikaa ei mene kohtuuttomasti ja kuitenkin saa mukavasti kuntoa.
Kyllähän sitä pärjää vaikka kolmipyöräisellä. Mutta kyllä naisen (?) kannattaa vähän sijoittaa myös omiin harrastuksiin.
Mutta halpismerkkeihin ei kannata sortua. Sata vaihdetta ei todella tee pyörää hyväksi.
Tossa mun DBS ssa ei ole yhtään ruostetta kovasta käytöstä huolimatta. Ikinä en osta muunmerkkiistä pyörää. Nyt on matkaa jo 22 km joten vähän on uusi pyörä mietinnässä. Tämän nykyisen ostin 11vuotta sitten kovassa rahapulassa.
UUdessakin tulee olemaan isot renkaat, ja tavarateline johon saa korin, jossa vaihtovaattet, reppu, jne. En tajua näitä jotka kuuma painava reppu selässä polkee.
Vierailija:
Maasto on hyvin vaihtelevaa ja varsinkin kotiin tullessa on kavuttava " vuorelle" . Ehkä mä aloitan tällä vanhalla mankelilla ja jos innostun, voin ostaa vaikka loppukesästä sitten paremman.
ap
Miksi ihmeessä, eihän niillä ensimmäisillä voi edes polkea
Mulla on ollut myös halpispyörä, jonka vaihteista vain 3 keskimmäistä oli käyttökelpoisia.
Onhan se tottumis- ja tekniikkakysymys myös: jotkut jyystää raskaimmalla vaihteella kunnes ei enää henki kulje ja kävelevät sitten mäen ylös. Ihan niinkuin muutamat autoilijat ei koskaan " tarvitse" viitosvaihdetta...
Aina olen ylös selvinnyt raskaimmillakin
Vierailija:
Mulla on ollut myös halpispyörä, jonka vaihteista vain 3 keskimmäistä oli käyttökelpoisia.
Onhan se tottumis- ja tekniikkakysymys myös: jotkut jyystää raskaimmalla vaihteella kunnes ei enää henki kulje ja kävelevät sitten mäen ylös. Ihan niinkuin muutamat autoilijat ei koskaan " tarvitse" viitosvaihdetta...
Jos polvet taikka reidet kipeytyy on vaihteet liian suuret. Tämän opetti kilpapyöräilijä vara-vaarini. Hyvä ohje ja silloin on todella käyttöä niille ensimmäisillekkin vaihteille ylämäissä. Tekniikan opetteluun menee hetki, mutta palkintona kovempi vauhti ja kevyempi polkea. Vaihteita pitää vaihtaa ahkeraan.
Maasturimaisella pyörällä pääsee myös talvella hyvin liikkeelle. Minusta tuo 9km on melko pitkä matka. Kuten sanottu pieniä vaihteita kannattaa käyttää, jos haluaa säästää polvia. Optimaalinen polkimien pyörimisnopeus on yllättävän suuri, todella moni ajaa liian isolla vaihteella (urheilijan näkökulmasta).
harrastaja
se 3-vaihteinen ihan ok ole. Tärkeämpää on pyörän kunto, ei vaihteiden määrä.