Niskajumi/kipu, apua?
Eli niska on ollut jo ehkä kk kipeä. Kivun/jumin määrä vaihtelee päivästä riippuen. Olen syönyt relaksanttia, tehnyt kevyitä niska harjoitteita, ostin uuden tyynyt ja patjan, kokeillut lämpöhoitoa. Nyt varasin vielä fyssarille ajan huomiselle kun meni osa yöstä valvoessa.
Eli niska tuntuu etenkin aamuisin jumiselta, on ollut puutumista käsissä. Nyt illalla hetken makoiltuani sängyssä alkoi tykyttävä päänsärky joka valvotti osan yöstä. Niska tuntuu kireältä päätä kääntäessä ja hartiat myös. Mitä tällä kannattaisi tehdä?
Kommentit (40)
Googlaa pään ja niskan alueen triggerpisteet ja hiero niistä kohdista. Tai mene hierontaan.
Joo noita harjoitteita olen tehnyt.
Huomenna onneksi fysioterapia.
Mietin sitä että voiko niskajumista johtuva päänsärky olla myös "sykkivä"? Eli tuntuu pintana mutta ohimoilla sykkii?
Nyt meinaa taas iltaa kohden alkaa kiristämään päätä.
-ap
Ja nyt illalla esim seisomaan noustessa tulee pantamainen kiristys päähän joka helpottaa kun on hetken ollut pystyssä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ikää on 42v
Uteliaisuutta kysyin, ja arvasin ettå olet ainakin 40.
itselläni alkoi niskakivut todenteolla 47 iässä eikä oo kivaa,mikään ei oikein auta.
Nää jotka tyrkyttää liikuntaa syväjumiin ja tulehdukseen, ei ole sitä itse kokeneet. Minun fysioterapeutti sanoi, että kaikki jumppakepit ja puntit helvettiin ja metsään kävelemään rauhallisesti. Ainoa jumppaliike jonka antoi, oli hengittäminen. Viikon käski käymään metsässä löntystelemässä ja hengittämässä. Totaalinen tulehdus ei lähde jumppaamalla.
Sitten kun kipu helpottaa, niin erittäin varovasti aloitat liikkumisen ja siihen kannattaa hakea ohjeet ammattilaiselta. Toi on veemäinen vaiva, tsemppiä!
Tens laite saattaisi auttaa sinua myös tässä hädässä.
Niskakivut voi olla myös migreeniä. Minulla alkaa yleensä niskojen jäykistymisellä ja kipu nousee niskoista takaraivolle ja päälaelle. Yleensä tuntuu puristavana kipuna, minkä takia en aina hoksaa että onkin migreeni, koska myös jännityspäänsärky on usein samantyylistä. Joskus sitten taas migreenille tyypillisesti ohimolla sykkivää särkyä, mutta molempiin särkytyyppeihin auttaa joka tapauksessa migreenin täsmälääke.
Vierailija kirjoitti:
Nää jotka tyrkyttää liikuntaa syväjumiin ja tulehdukseen, ei ole sitä itse kokeneet. Minun fysioterapeutti sanoi, että kaikki jumppakepit ja puntit helvettiin ja metsään kävelemään rauhallisesti. Ainoa jumppaliike jonka antoi, oli hengittäminen. Viikon käski käymään metsässä löntystelemässä ja hengittämässä. Totaalinen tulehdus ei lähde jumppaamalla.
Sitten kun kipu helpottaa, niin erittäin varovasti aloitat liikkumisen ja siihen kannattaa hakea ohjeet ammattilaiselta. Toi on veemäinen vaiva, tsemppiä!
Tens laite saattaisi auttaa sinua myös tässä hädässä.
Mä juurikin olen kokenut niin pahan pitkittyneen jumin ja päänsäryn, että mulla jopa magneettikuvattiin pää ja kaularanka. Ei auttanut venyttelyt, hengittelyt ja metsäkävelyt vaan lihaskuntotreeni.
En oo lekuri mutta omakohtainen kokemus: säännöllisesti hierojalle, esim kk välein (akuutti-kipuvaiheessa kipulääke kuurina, kevyt liikunta esim kävely metsässä). Perskindol voide kans auttanut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mietin sitä että voiko niskajumista johtuva päänsärky olla myös "sykkivä"? Eli tuntuu pintana mutta ohimoilla sykkii?
-ap
Migreeni voi olla joskus niskaongelmien taustalla voisi olla sinullakin oireistä päätellen.
Mulla auttaa Voltarenvoide kipeisiin lihaksiin. Ja kylmä, esim. pakasteen kylmävaraaja (kiedottuna johonkin kankaaseen) Siis silloin kun kipu on lihasten tulehduskipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tens laite saattaisi auttaa sinua myös tässä hädässä.Mä juurikin olen kokenut niin pahan pitkittyneen jumin ja päänsäryn, että mulla jopa magneettikuvattiin pää ja kaularanka. Ei auttanut venyttelyt, hengittelyt ja metsäkävelyt vaan lihaskuntotreeni.
Joo joo, sitten kun kipu helpottaa. Ei siinä tulehdusvaiheessa kannata mitään lihaskuntotreeniä aloittaa, vaan pikkuhiljaa. Nää on yksilöllisiä. Jollakin voi olla niin kova stressi, että se metsässä hengittäminen voi olla alku paranemiselle. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole kenellekään, että menee metsään hengittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Migreeni voi olla joskus niskaongelmien taustalla voisi olla sinullakin oireistä päätellen.
siitä ei tiedä kumpi on muna ja kumpi on kana. Luulin vuosikymmenet, että päänsärkyni johtuu niskasta, kunnes tajusin, että myös päänsärky saa niskan menemään jumiin.
Vierailija kirjoitti:
En oo lekuri mutta omakohtainen kokemus: säännöllisesti hierojalle, esim kk välein (akuutti-kipuvaiheessa kipulääke kuurina, kevyt liikunta esim kävely metsässä). Perskindol voide kans auttanut hyvin.
Minullakin Perskindol Thermo Hot -geeli + parasetamol vievät kallonpohjan kivun. Eivät tietenkään parantaneet vaivaa, mutta antoivat väliaikaisen avun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tens laite saattaisi auttaa sinua myös tässä hädässä.Mä juurikin olen kokenut niin pahan pitkittyneen jumin ja päänsäryn, että mulla jopa magneettikuvattiin pää ja kaularanka. Ei auttanut venyttelyt, hengittelyt ja metsäkävelyt vaan lihaskuntotreeni.
Joo joo, sitten kun kipu helpottaa. Ei siinä tulehdusvaiheessa kannata mitään lihaskuntotreeniä aloittaa, vaan pikkuhiljaa. Nää on yksilöllisiä. Jollakin voi olla niin kova stressi, että se metsässä hengittäminen voi olla alku paranemiselle. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole kenellekään, että menee metsään hengittämään.
Jos oisin jäänyt odottamaan kivun helpottamista niin olisin varmaan vieläkin kipeä. Ap:n niskajumi on jo kroonistunut eikä missään akuutissa tulehdusvaiheessa.
Juttuni menee sivuraiteille, mutta jos sinulle tulee lääkkeestä urtikaria, niin se tarkoittaa että olet allerginen. Älä vaan syö sellaista lääkettä ja kerro lääkärille, jotta asia menee terveystietojen riskitietoihin. Minä syön nyt vuoden ajan allergialääkettä, kun urtikaria puhkesi leikkauksen jälkeisen kipulääkekuurin jälkeen.
Minullakin on niska jumissa. Fysioterapeutilla kävin kerran ja hän löysi sieltä hermopinteen. Ei vaan ole varaa käydä siellä uudestaan, kun on yksityinen ja käyntejä kertyisi kuulemma jopa kymmenkunta.
Keppijumppa ja sellainen harjoitus jossa meet selin makuulle, ei tyynyä tms. Nostat päätä alustasta pari senttiä ja palaat takaisin, toistat vaikka 10 kertaa ja tauko. Sellaista pientä liikettä siis jolla aktivoit niskalihakset. Sitten käännät pään vasemmalle ja samaa pientä nostoliikettä, ja lopuksi oikealle sama homma. Tuo pään nostelu vahvistaa ja laittaa verenkiertämään niskan ja kaulan lihaksissa.
T. Niskajuminen ja pääkipuinen