Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päihdeasiantuntija Juha Lantzin mukaan ratkaisu pahenevaan huumetilanteeseen Suomessa ei löydy pelkästään käyttöhuoneista tai lääkehoidosta.

Vierailija
29.09.2025 |

- Valitettavasti tilanne menee koko ajan huonompaan suuntaan. Kun aloitin tässä työssä, huumeriippuvainen sai yleensä maksusitoumuksen jopa puolen vuoden kuntoutukseen. Nykyään sitä ei saa edes kuukaudeksi, Lantz kertoo.

Lantz on itse päässyt eroon huumeista yli 25 vuotta sitten. Nykyään hän toimii kuntoutuspäällikkönä kahdessa yksityisessä päihdekuntoutusyksikössä. Aikuisille tarkoitettu päihde- ja peliriippuvuuden hoitoyksikkö on Naantalissa ja nuorille aikuisille on oma yksikkö Ylöjärven Kurussa.

- Meidän Naantalin yksikköön ei juuri enää saa maksusitoumuksia. Siksi useimmat asiakkaat tulevat hoitoon niin, että he tai heidän läheisensä maksavat hoidon itse, Lantz kertoo.

- Hoitoon pääsemisen vaikeus on nyt valtava ongelma. Moni hoitolaitos on joutunut sulkemaan ovensa asiakkaiden puutteen vuoksi.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a0564f32-177e-4b30-b8fa-d6b10bd9ab1c

Hoitoon ei pääse, joten ei ole mitään mahdollisuutta korjata huumeongelmaa. Se tulee vain pahenemaan. Miksi tähän ongelmaan ei puututtu kun se oli pieni ja rahaa oli?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä nykyhallitusta köyhien ja kipeitten asiat kiinnosta.

Huumeiden käyttö ei ole sairaus. Ei he ole kipeitä. Eivät saa sairauspäivärahaakaan.

Kukaan ei ole ketään myöskään pakottanut aloittamaan huumeiden käyttöä. Jokainen lapsikin tietää, että huumeet ovat vaarallisia ja niistä tulee riippuvuus. Ihan itse ovat silti aloittaneet. 

Aika moni hoitaa niillä jotain syvää ahdistusta tms. Harva käyttää jännityksen tai seuran vuoksi. 

Vierailija
42/73 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen työssäkäynti on kuin eläisi avovankeudessa. Maksat itse oman vankikoppisi ja mihinkään ei ole varaa. ei ole varaa deittailla ketään ja kukaan ei deittaile varatonta pätkätyöläistä. Tosi yksinäistä elämää omassa vankikopissa. Ainoa asia mitä saat on ruoka ja alkoholi.

Jätät ne alkoholit ja tripit ostamatta, niin helposti pääset kerran vuodessa lomamatkalle. Mutta toki narkki aina keksii syyn, miksi ei kannata lopettaa. Jatka siis to

Ei riitä rahat. Lomaa varten joutuisit säästämään nyky tulotasolla kymmenen vuotta että saat sen kolmisen tonnia sästettyä. 

Ei oikein ole kannattavaa jättää alkoholeja pois. Monet lopulta sortuu käyttämään huumeita koska ne on edulisempia kuin kallis alkoholi ja tupakka Suomessa.

Hah! Johan oli selitys. Ei kannata jättää alkoholia pois, koska se on kallista? Koskaan en ole kolmea tonnia pistänyt lomamatkaan. Muutamalla satasella saa kesällä viikon loman jonnekin Alanyaan tai Sunny Beachille. Otapa selvää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdeongelmat johtuu mielenterveyshaasteista, ryhmäpaineesta ym. 

Taustalla traumoja/tietämättömyyttä, itsetuhoista käytöstä (masennusta) ym. 

Vierailija
44/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali elämä suomalaisessa yhteiskunnassa ei ole enää kilpailukykyinen vaihtoehto päihteille.

Tässähän tämä juurisyy on kiteytettynä.

Aina voi syyttää vaikka yhteiskuntaa, kun ei itse halua ottaa vastuuta. 

Juurisyyytä ei voi syyttää. Juurisyy vain: ON!

Olen hyvätuloinen ja menestynyt lisäksi olen asunut vuosikymmenen ulkomailla, joten myös perspektiiviä siihen, mikä Suomessa on rikki löytyy. Koska en halua sitoutua enää ikinä Suomeen asun mahdollisimman halvalla ja se tarkoittaa, että olen päivittäin tekemisissä päihdejengin kanssa. Näiden ihmisten ongelma on, että niiden elintaso on kopioitu suoraan rysylästä ja maailman paras maa ei kykene tästä puhumaan. Nämä ihmiset on tuhottu liian heikolla sosiaaliturvalla (sillä mistä EU jatkuvasti huomauttelee) ja suomalaisella kiusaamisella. Suomihan on erään tutkimuksen mukaan maailman neljänneksi psykopaattisin maa.

Nämä ihmiset ovat kyllästyneet ja luoneet itselleen koko ajan kasvavan rinnakkaisyhteiskunnan, joka kilpailee suomalaisen veronmaksuyhteiskunnan kanssa.

Vierailija
45/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihdeongelmat johtuu mielenterveyshaasteista, ryhmäpaineesta ym. 

Taustalla traumoja/tietämättömyyttä, itsetuhoista käytöstä (masennusta) ym.

https://www.kaleva.fi/tutkimus-suomalaiset-ovat-lahes-maailman-huonoimp…

Suurin osa mielenterveysongelmista syntyy toisten ihmisten aiheuttamana.

Olen päässyt seuraamaan tätä prosessia työpaikallani. Lopputulos oli, että kun tarpeeksi kauan sanottiin, että se on hullu oli se, että se julistautui hulluksi, mutta sitä ennen se dokumentoi asiaa vuosikaudet. Nyt sillä on hullun paperit ja lisämaininta siitä, että hulluus on työnantajan aiheuttama. Ai että mä nauroin, kun psykopomo tajusi, mitä on saanut aikaan.

Vierailija
46/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime aikoina eniten on kasvanut kokaiinin käyttö. Se on ohittanut helsingissä amfetamiinin. Kokaiini ei ole mitään köyhien kamaa. Eikö se ole jotain toista sataa per gramma? Huumeongelma ei ole kiinnostanut useita hallituksia. Nykyinen hallitus päätti kieltää huumeet. Eivät muutakaan keksineet ja kieltohan on toiminut hiton hyvin. Jatkuvaa kasvua käytössä ja haitoissa niin ei noin tehokkaasti toimivaa lakia voi muuttaa. 

Et siis ymmärtänyt aloitusta? Nykyisessä laissa kieltoineen ei tosiaankaan ole se vika vaan hoitoon pääsemättömyydessä. Ennen pääsi hoitoon, jos halusi, nykyään ei. 

Kielto aiheuttaa ongelmia jotka vaativat hoitoon pääsyä. Ihan ensiksi kannattaisi poistaa käytöstä rankaiseminen. Portugalissa se auttoi pienentämään huumeongelmaa.

Vierailija
47/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime aikoina eniten on kasvanut kokaiinin käyttö. Se on ohittanut helsingissä amfetamiinin. Kokaiini ei ole mitään köyhien kamaa. Eikö se ole jotain toista sataa per gramma? Huumeongelma ei ole kiinnostanut useita hallituksia. Nykyinen hallitus päätti kieltää huumeet. Eivät muutakaan keksineet ja kieltohan on toiminut hiton hyvin. Jatkuvaa kasvua käytössä ja haitoissa niin ei noin tehokkaasti toimivaa lakia voi muuttaa. 

Et siis ymmärtänyt aloitusta? Nykyisessä laissa kieltoineen ei tosiaankaan ole se vika vaan hoitoon pääsemättömyydessä. Ennen pääsi hoitoon, jos halusi, nykyään ei. 

Miksi me

Ongelma on se, että rahaa syydätään rikollisten ja ongelmaisten paapomiseen sekä erilaisiin katastrofijärjestöihin eikä taviskansalaisten tukemiseen ja elämän mahdollistamiseen. Totta kai koko maa menee konkurssiin jos 50% rahasta menee sekoilijoiden ja ongelmayksilöiden kurinpitotoimiin ja näiden "auttajiin" jotka lietsovata ongelmia saadakseen itse omaan rahapussiin täytettä. Kannattaisi miettiä sitä, miten suomessa voitaisiin ennaltaehkäistä näitä ongelmia.

Ihminen on eläin. Eläintaloudessa on aika selkeät tavat hoitaa jo ennalta tiedettyjä ongelmanaiheuttajia hyvin pieninä poikasina.

Vierailija
48/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huumeiden käyttö ei ole sairaus. Ei he ole kipeitä. Eivät saa sairauspäivärahaakaan.

Kukaan ei ole ketään myöskään pakottanut aloittamaan huumeiden käyttöä. Jokainen lapsikin tietää, että huumeet ovat vaarallisia ja niistä tulee riippuvuus. Ihan itse ovat silti aloittaneet. 

No sittenhän alkoholismikaan ei ole sairaus. Ei ole myöskään anoreksia, mitäs itse laihduttavat. Masennuskin paranee kun ottaa itseään niskasta kiinni, näinhän se olikin. Itsemurhatkin huomionhakua, itsepähän päättävät itsensä tappaa. 

Harmi vaan, että kaikilla näillä on kuitenkin tautiluokitus. Ja se käyttö alkaa suurimmalla osalla teininä mielenterveongelmista, mutta sehän sua ei kiinnosta. Oma vika, mitäs syntyvät päihdeperheeseen tai tulevat vaikka raiskatuksi. 

Vierailija
49/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän alkoholismikaan ei ole sairaus. Ei ole myöskään anoreksia, mitäs itse laihduttavat. Masennuskin paranee kun ottaa itseään niskasta kiinni, näinhän se olikin. Itsemurhatkin huomionhakua, itsepähän päättävät itsensä tappaa. 

Harmi vaan, että kaikilla näillä on kuitenkin tautiluokitus. Ja se käyttö alkaa suurimmalla osalla teininä mielenterveongelmista, mutta sehän sua ei kiinnosta. Oma vika, mitäs syntyvät päihdeperhee

Pharma nyt antaa tautiluokituksen mille tahansa, mistä saa kupattua verokassaa.

Tosiasiassa kaikenlainen oireilu on ihan luonnollista luonnottomissa olosuhteissa. Masennus on mm. yksi tapa selviytyä hengissä laumahierarkiassa = en ole uhka, olen vain tällainen surkea rätti.

Vierailija
50/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali elämä suomalaisessa yhteiskunnassa ei ole enää kilpailukykyinen vaihtoehto päihteille.

Tässähän tämä juurisyy on kiteytettynä.

Aina voi syyttää vaikka yhteiskuntaa, kun ei itse halua ottaa vastuuta. 

Juurisyyytä ei voi syyttää. Juurisyy vain: ON!

Olen hyvätuloinen ja menestynyt lisäksi olen asunut vuosikymmenen ulkomailla, joten myös perspektiiviä siihen, mikä Suomessa on rikki löytyy. Koska en halua sitoutua enää ikinä Suomeen asun mahdollisimman halvalla ja se tarkoittaa, että olen päivittäin tekemisissä päihdejengin kanssa. Näiden ihmisten ongelma on, että niiden elintaso on kopioitu suoraan rysylästä ja maailman paras maa ei kykene tästä puhumaan. Nämä ihmiset on tuhottu liian heikolla sosiaaliturvalla (sillä mistä EU jatkuvasti huomautte

Aika luonnollinen seuraus kun kielletään osallistumasta syrjimällä ja vihaamalla. 

Vierailija
51/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä narkkeja voisi eristää johonkin omiin luoliinsa niin eivät tulisi kalliiksi yhteiskunnalle? Saisivat siellä ihan vapaasti narkkailla. 

Ei vaan kovaan, valvottuun työhön. Oranssi puku päälle ja hakkaamaan kiviä lekalla tai kaatamaan puita käsisahalla. Ruuan saisi iltasella vasta, kun on riittävästi ahertanut päivän mittaan ja työn tulos tarkistettu. Narkki saisi hikoilla huumepaskat ulos elimistöstään.

Vierailija
52/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijat saa sanoa mitä tahansa. Ei sillä ole mitään vaikutusta päättäjiin. Huumeongelma jatkaa kasvamistaan kun mikään neuvo ei kelpaa päättäjille.

Vierailija
53/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ongelma on ollut jo pitkään. Hoitoon pääseminen on vaikeaa ja huonon hoitopolun takia moni yritys epäonnistuu.

Vieroitukseen on noin viikon jono ja vieroitus kestää sen max. viikon ja sen jälkeen harvalla on jatkopaikka yhtään mihinkään. Vieroituksen jälkeen seuraava askel on päihdekuntoutus, mutta sinne on noin 1 kk jonot ja kuntoutukseen pääsemisen edellytys on päihteettömyys. 

Eli käytännössä nämä vieroitetut päihdeongelmaiset lykätään takaisin siihen elämään missä elivät ennen vieroitusta (parhaimmillaan kadulle) ja toivotaan, että pysyisivät sen kuukauden päihteettömänä ja luonnollisesti aika harva pysyy, kun mahdollisesti koko siihen astinen elämä on mennyt päihteiden parissa.

Vierailija
54/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeudet hoitoon tai kuntoutukseen pääsyssä koskevat muitakin kuin huumeriippuvaisia.

Se on ihan sama mistä sairaudesta on kyse, niin hoitoon ei pääse kuin omalla rahalla. Tai jos johonkin vaivaan saa hoitoa, niin hoito loppuu kesken ja sitten saa itse ihmetellä, että mitä pitäisi tehdä.

Omalla kohdalla viimeisin lääkärikäynti meni niin, että lääkäri teki lähetteen labraan pieneen verenkuvaan. Sanoi lopuksi, että jos arvoissa on jotain pielessä niin varaa aika. Pari arvoa siellä näkyi olevan viitearvojen ulkopuolella, mutta en minä tiedä ovatko ne niin paljon pielessä että pitäisi varata uusi aika. En minä ole lääkäri enkä hoitaja. Tämä liittyy isompaan vaivaan, jonka takia olen ollut leikkauksessa, mutta jonka kuntoutus on jätetty omalle vastuulle. Itse pitäisi olla yhtäkkiä lääkäri, hoitaja ja fysioterapeutti.

Jos olisi vielä työpaikka, niin työterveyden kautta saisi kuntoutusta. Mutta työt meni alta tämän sairauden takia.

Aika amerikkalaiseksi on meidän terveydenhoito mennyt.

En yhtään ihmettele että huumeongelma kasvaa. Monella se lähtee huonosti hoidetusta sairaudesta tai mielenterveyden ongelmasta johon ei saa hoidoksi kuin pilleripurkin.

Vierailija
55/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, taas tarvii avata tätä pohjatonta veronmaksajien lompakkoa. 

Vierailija
56/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö poliisi ja oikeuslaitos hoida enää työtään?

Vierailija
57/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen työssäkäynti on kuin eläisi avovankeudessa. Maksat itse oman vankikoppisi ja mihinkään ei ole varaa. ei ole varaa deittailla ketään ja kukaan ei deittaile varatonta pätkätyöläistä. Tosi yksinäistä elämää omassa vankikopissa. Ainoa asia mitä saat on ruoka ja alkoholi.

Jätät ne alkoholit ja tripit ostamatta, niin helposti pääset kerran vuodessa lomamatkalle. Mutta toki narkki aina keksii syyn, miksi ei kannata lopettaa. Jatka siis to

Ei riitä rahat. Lomaa varten joutuisit säästämään nyky tulotasolla kymmenen vuotta että saat sen kolmisen tonnia sästettyä. 

Ei oikein ole kannattavaa jättää alkoholeja pois. Monet lopulta sortuu käyttämään huumeita koska ne on edulisempia kuin kallis alkoholi ja tupakka Suomessa.

Hah! Johan oli selitys. Ei kannata jättää alkoholia pois, koska se on kallista? Koskaan en ole kolmea tonnia pistänyt lomamatkaan. Muutamalla satasella saa kesällä viikon loman jonnekin Alanyaan tai Sunny Beachille. Otapa selvää. 

Kaikki eivät asu Helsingissä.

Vierailija
58/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky työelämässä maksetaan niin huonoa palkkaa että nuoriso ottaa riskin ja siirtyy paremmin palkatulle alalle eli huumeen myyjäksi tai salakuljettajaksi. Huumeet eivät Suomesta vähenny tekee poliisi tai hallitus mitä tahansa.

Vierailija
59/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeongelma on ennenkaikkea henkinen ongelma. Tätä henkistä ongelmaa ylläpidetään yhteisesti koko yheiskunnan voimin.

Asennemuutos.

Rakkaus ja aito välittäminen. Ilman niitä ei ole mitään.

Vierailija
60/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä narkkeja voisi eristää johonkin omiin luoliinsa niin eivät tulisi kalliiksi yhteiskunnalle? Saisivat siellä ihan vapaasti narkkailla. 

Ei vaan kovaan, valvottuun työhön. Oranssi puku päälle ja hakkaamaan kiviä lekalla tai kaatamaan puita käsisahalla. Ruuan saisi iltasella vasta, kun on riittävästi ahertanut päivän mittaan ja työn tulos tarkistettu. Narkki saisi hikoilla huumepaskat ulos elimistöstään.

Johonkin amerikkalaiseen elokuvaan siis vangin roolia näyttelemään?