Mihin sijoittaa eläkesäästöt?
Säästän tulevaa eläkeaikaa varten, tavoitteenani on noin 200 000€ potti. Mihin rahastoon/osakkeisiin/tms. minun kannattaisi alkaa tätä varallisuutta kerryttämään? Vinkkejä?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vaan osakkeita kun paras tuotto. Mulla 6 pinnaa alaraja. Osinkoja tultava kunnolla ja ostettava oikeaan aikaan.
On myös suurin riski. Kukaan ei tiedä mikä on oikea aika ja oikea yhtiö. Mietipä vaikka Nokian historiaa: huipputuotto ja jättitappiot
Ei ole. Olen päivittäin pörssissä. En uinu missään vaan seuraan taloutta ja kurssia.
Minä aloitin 18 vuotta sitten. Nyt on koossa 260 000 euron salkku, josta 150 000 euroa on omista palkkatuloista sijoituksiin laittamaani rahaa ja 110 000 euroa sijoitusten tuottoa ja arvonnousua.
Pääosa sijoituksistani on kahdessa indeksirahastossa (toinen sijoittaa Pohjois-Amerikkaan ja toinen euroalueelle) sekä yhdessä yhdistelmärahastossa (riskien pienentämiseksi), mutta pieni suorissa osakesijoituksissa (suomalaisia pörssiyhtiöitä).
Tämä on oikeasti hyvä neuvo. Hajautus noissa rahastoissa jo valmiina, pienet kulut indeksirahastoissa ja kahteen maanosaan.