Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja pakottaa osa-sairauslomalle?

Vierailija
29.09.2025 |

Mä en itse halua tähän suostua koska mun talous ei tätä kestä. Kelasta saa kuitenkin vähemmän rahaa ja niitä rahoja joutuu odottelemaan. Mun vuokra yms. ei odota. 

En ala nyt sen tarkemmin selittämään sairauslomien syitä, mutta sen verran sanon, että huvikseni en ole pois ollut. On vain ollut todella paskaa tuuria sairastumisien suhteen sekä eräs rankka tapahtuma elämässä joka aiheutti traumoja ja henkinen vointi oli huono. Siksi stressaa todella paljon kun on tulossa työkykyneuvottelu. Lisäksi kehdataan ilmeisesti epäillä alkoholistiksi kun oli määrätty se B-peth koe. Siitä nyt odottelen tuloksia ja sekin stressaa vaikka ei pitäisi olla mitään hätää sen suhteen. Tuntuu vain niin kuormittavalta tämä kaikki. 

Esimies kehtasi puhua jopa eläkkeestä. Mulla on vielä n. 20 vuotta eläkeikään enkä ole niin sairas, että eläkkeelle pitäisi jäädä! Ei ole mitään sellaista mistä mulle myönnettäisiin sairaus- tai työkyvyttömyyseläkettä. En tiedä missä todellisuudessa esimies elää, kun kuvittelee eläkkeen olevan noin vain mahdollista. No kyseinen esimies on muutenkin aika peestä ja puhuu tympeästi muidenkin poissaoloista. Kertoo työpaikasta paljon se, että useampi ollut sairauslomalla uupumuksen vuoksi. 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa, lääkärille voi ohjata.

Vierailija
2/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa, lääkärille voi ohjata.

Lääkärin vastaanotto mulla on tulossa ja sen jälkeen on jossakin vaiheessa tuo neuvottelu. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantajalla on lääkärin pätevyys, siis ihan virallisesti, ei pelkästään omasta mielestä, niin sitten voi. Muussa tapauksessa ei voi.

Vierailija
4/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Voit ottaa luottamushenkilön mukaan neuvotteluun  jos haluat.

Vierailija
5/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ainakin osasaikun ajalta normaalin palkan ja työnantaja peri kelalta sairauspäivärahan. Ei välttämättä ole yhtään niin hankalaa kuin luulet.

Vierailija
6/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantajalla on lääkärin pätevyys, siis ihan virallisesti, ei pelkästään omasta mielestä, niin sitten voi. Muussa tapauksessa ei voi.

No ei ole esimies lääkäri. Lisäksi hän on esimies eikä työnantaja. Työantaja on iso firma. 

Ap

Vierailija
7/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain ainakin osasaikun ajalta normaalin palkan ja työnantaja peri kelalta sairauspäivärahan. Ei välttämättä ole yhtään niin hankalaa kuin luulet.

No ei ole meillä näin vaan Kelasta pitää itse hakea se osasairaspäiväraha. 

Ap

Vierailija
8/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä tiedät niin varmaksi, jos asiasta ei ole vielä edes sen enempää puhuttu?

Vierailija
9/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa. Mutta jos sinulla on paljon lyhyitä sairauslomia, mikä viestittää siitä että jaksamisesi on todella tiukilla, kannattaisi silti harkita asiaa. 60% työaika ja osasairauspäiväraha tuo jo sen verran, että jos ei ole mennyt koko ajan kädestä suuhun, sillä selviää jonkin aikaa.

Vierailija
10/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä tiedät niin varmaksi, jos asiasta ei ole vielä edes sen enempää puhuttu?

Koska olen joskus ollut osasairaspäivärahalla olkapään vuoksi. Lisäksi työkavereille asiasta kokemusta. Myös esimies sanoo, että Kelasta haetaan  itse se raha. 

Mä nyt kyllä ihmettelen sun kommenttia, että ei voisi tietää jotakin asiaa jos ei ole kokemusta. 

Ap

Vierailija
11/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa sen puuttuvan palkanosan, etkä häviä siinä yhtään.

Kokemusta on.

Vierailija
12/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa. Mutta jos sinulla on paljon lyhyitä sairauslomia, mikä viestittää siitä että jaksamisesi on todella tiukilla, kannattaisi silti harkita asiaa. 60% työaika ja osasairauspäiväraha tuo jo sen verran, että jos ei ole mennyt koko ajan kädestä suuhun, sillä selviää jonkin aikaa.

En suostu edes tuohon. Mulla ei yksinkertaisesti ole tuohon taloudellista mahdollisuutta. Mä en voi alkaa odottamaan Kelan rahoja. Ja mitä ihmettä osasairausloma auttaa siihen, että on ollut keuhkokuume ja vatsatauti?

Ap

Vierailija
13/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on.

Voi huokaus. Mä en halua jäädä osasairauslomalle ja se ei ole mulle taloudellisesti mahdollista! Mä en pysty odottamaan koska saan Kelasta rahaa. Mikä tässä nyt oli teille joillekin niin vaikeaa ymmärtää? Kuinka monta kertaa asia pitää teille vielä kertoa?

Ap

Vierailija
14/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on.

Voi huokaus. Mä en halua jäädä osasairauslomalle ja se ei ole mulle taloudellisesti mahdollista! Mä en pysty odottamaan koska saan Kelasta rahaa. Mikä tässä nyt oli teille joillekin niin vaikeaa ymmärtää? Kuinka monta kertaa asia pitää teille vielä kertoa?

Ap

Ekoja rahoja voi ehkä joutua odottelemaan, mutta jatkohakemukset käsitellään heti. Ilmeisesti olet ollut vastikään saikulla, mistä on työnantajalle maksettu päiväraha. Se tarkoittaa suomeksi sitä, että siellä on jo laskettu sinun spvr päiväosuus. Se taas tarkoittaa sitä, että ilmeisimmin saat sen osapvr myös heti ilman viivytyksiä.

Vierailija
15/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se ta myös irtisanoa sinut, jos et kykene hoitamaan työtäsi kokopäiväisesti, eikä sillä ole tarjota sinulle kevyempää työtä ja tuo syy on ihan laillinen irtisanomisperuste. Kumpiko on mukavampaa, osapalkka ja loppuosa sairauspäivärahaa vai olla kokonaan työtön siarauspäivärahalla?

Vierailija
16/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työnantajasi mahtaa haluta sinut osasairaslomalle? Onko työpanoksesi heikompi mainitsemiesi  viimeaikaisten sairastelujen ja vastoinkäymisten vuoksi? Silloin se voi olla perusteltuakin. Vai haluaako vain säästää työvoimakuluissa? Se ei käy. 

Vierailija
17/17 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantajasi mahtaa haluta sinut osasairaslomalle? Onko työpanoksesi heikompi mainitsemiesi  viimeaikaisten sairastelujen ja vastoinkäymisten vuoksi? Silloin se voi olla perusteltuakin. Vai haluaako vain säästää työvoimakuluissa? Se ei käy. 

Ei ole työpanos yhtään sen heikompi kuin muillakaan. Kyse taitaa olla työvoimakuluista säästäminen. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi