Suomalaisten lihavuus pahimmasta päästä Euroopassa
Mikä siinä on, ettei voi syödä vähemmän?
Yli 20-vuotiaista suomalaisista lähes 30 prosenttia eli peräti 1,2 miljoonaa ihmistä on virallisen määritelmän mukaan lihavia eli painoindeksi on vähintään 30. Keskipituiselle naiselle se tarkoittaa noin 80 kilon painoa, miehelle noin 100 kilon painoa.
Vakavasti lihavia, joilla painoindeksi on vähintään 35, on naisista lähes 12 prosenttia, miehistä kahdeksisen prosenttia.
Tilanne on Suomessa Euroopan huonoimmasta päästä
Kommentit (207)
Todella monella tällä palstalla tuntuu olevan jonkin sortin läskifetissi, kun toistuvasti märehditään toisten ihmisten painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin yhdessä isossa Prismassa ja järkytyin karkkihyllyjen pituudesta, ihan järkyttävät määrät karkkia ja suklaata. Valmisruokiakin on paljon joissa kauheasti lisäaineita ja suolaa. Monet proteiinirahkat sisältävät paljon sokeria. Erehdyin kerran maistamaan jotain proteiinivanukasta, joka oli maustettu makeutusaineilla, ihan järkyttävän makuista. Teollinen ja hillaripitoinen ruokavalio lihottaa ihmisiä ja kaikki kevyttuotteet sekä sokeri.
Suomalaiset marketit alkavat pikkuhiljaa muistuttaa jenkkilän ruokaosastoja. Tai siis "ruokaosastoja". On nimittäin täysi työ etsiä sieltä keinotekoisen paskan seasta ne muutamat elintarvikkeet, joita voi vielä kutsua ruoaksi.
Eli mitkä elintarvikkeet?
Etsi itse, yritä ja erehdy
Sinä väität joten sinä myös laitat vastauksen.
Mtv3 aamu tänään. Hyvin lihava nainen, rytmihäiriö. Vieressä ylilääkäri joka sanoo että ylipaino on tässäkin altistava tekijä. Miten sydän jaksaa pumpata verta kaiken tuon läskin läpi. Lihavat ,miksi!
Olin mökkiviikonlopussa ystävien kanssa. En pystynyt katsomaan kun lihava ystävätär riisui uimapukunsa- hirveetä löllöä.
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksi on toistasataa vuotta vanha hollantilainen tilastointityökalu, ei terveydenmittari.
Alkoholistitkin yrittävät oikeuttaa juomistaan erilaisin keinoin.
Asenne estää ryhtymisen muutoksiin. Viimeksi viime viikolla 2 ihmistä sanoi minulle, että korkea kolestroli ja 2-tyypin diabetes hoidetaan lääkkeillä eikä ruuasta niuhottamalla ja tämä sama asenne on liian monella suomalaisella. Olen vakuuttunut siitä, että jos näiden edellänmainittujen ja muidenkin ihmisen elintavoista johtuvien sairauksien hoitamisen oman osuuden hintaa nostettaisiin tuntuvasti, niin useampi kuin moni ryhtyisi ihan oma-aloitteisestikin muutoksiin ruokailutottumuksissaan ja muissa elintavoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Keskipituiselle naiselle se tarkoittaa noin 68-69kg painoa.
Tuo on normaalipaino keskipituiselle naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Asenne estää ryhtymisen muutoksiin. Viimeksi viime viikolla 2 ihmistä sanoi minulle, että korkea kolestroli ja 2-tyypin diabetes hoidetaan lääkkeillä eikä ruuasta niuhottamalla ja tämä sama asenne on liian monella suomalaisella. Olen vakuuttunut siitä, että jos näiden edellänmainittujen ja muidenkin ihmisen elintavoista johtuvien sairauksien hoitamisen oman osuuden hintaa nostettaisiin tuntuvasti, niin useampi kuin moni ryhtyisi ihan oma-aloitteisestikin muutoksiin ruokailutottumuksissaan ja muissa elintavoissaan.
Mitä muuta vastausta odotat jos ryhdyt vittuilemaan ihmisille heidän painostaan.
Eivät he silloin kiittele eivätkä pyydä neuvoja ja ohjeita.
Pitkät välimatkat ja neljä vuodenaikaa. Siinä suurin syy lihavuudelle.
Automarketit.
Käydään kaupassa harvemmin kuin muut, tai ainakin suunnitellaan tekemämme niin, ja kotona sitten tulee syötyä liin paljon kun ruokaakin on isot määrät.
Suomessa ei ole sellaisia houkuttelevia he-vi kauppoja mitä ulkomailla. Herkuksi ostetaan jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta vastausta odotat jos ryhdyt vittuilemaan ihmisille heidän painostaan.
Eivät he silloin kiittele eivätkä pyydä neuvoja ja ohjeita.
Lihaville kaikki on vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten?
Tulee kalliiksi kansantaloudelle.
Halpaahan se on, kun painaa duunia 65 vuotiaaksi ja sitten kuolee pois. Kai tässä parin vuoden aikana ehtii ilmestyä se ylipainosta johtuva sairaus sitten, kun täällä niin kovasti asiaa vakuutetaan. Siihen saakka joutuu paikkaamaan laihempien työkavereiden poissaoloja, kun ei näytä laihuus suojelevan sairauksilta.
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksitaulukon mukaan olen mukamas normaalipainoinen mutta kyllä mää olen omasta mielestä lihava, kauhee pallomaha. Eli ei ne indeksit pidä paikkaansa, mikähän olis tulos jos ne muutettaisiin oikeisiin lukemiin?
Ruumiinrakenne. Olen ylipainoinen, ei ole pallomahaa. Sen sijaan on takapuolta, reisiä ja pohkeita runsaasti.
Stressi lihottaa monella eri tavalla. Ja tämä maa rakastaa stressata väestöään. Harva aikoinen huvikseen mättää jätskiä ja limpparia päivästä toiseen ja lihoo ylipainoiseksi. Myös terveydenhoitoon voisi panostaa, monissa maissa esim ruokaterapeutille pääsy on helpompaa kuin täällä, hitto, pääsisi edes tavalliselle terapeutille.
Kertoo maasta ja kansasta aika paljon kun sivukaupalla vain herjataan lihavia ihmsisiä sen sijaan että mietitään miksi asiat ovat näin kun ovat(ja ei, vastaus ei ole että kaikki haluvat vain mässyttää sipsejä ja limpskaa)
Vierailija kirjoitti:
Tahdottomat ihmiset vaan mättää pullaa naamaan, lisääntyy, huomaavat että elämä on ohi kun pitää sen lapsen kanssa olla, mättää pullaa omaan ja lapsenkin naamaan ja sitte kun lapsikin on sopivasti ruumiinvammautettu lihavaksi, pitää tehdä uusi söpömpi jolla voi kerätä tykkäyksiä Facebookissa.
ja mättää pullaa naamaan.
Syö itse niin vähän kuin haluat ja ole hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Puolet lautasesta aina monipuolista salaattia ja jotain liikuntaa joka päivä. Höttöhiilarit eli sokeri, vehnä jne. minimiin. Ei ole vaikeaa.
Toi "höttö" on niin typerä sana jotta haenpa voicroissantin teen kaveriksi.
Ylipainon syy on huonolaatuinen ruoka. Ei hötöllä lähde nälkä vaan se menee läskiksi. Mutta katselin just ihmisiä ja ajattelin että näähän on jokainen ylipainoinen, aivan jokainen. Jopa teineillä oli vatsamakkaroita.
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksi on toistasataa vuotta vanha hollantilainen tilastointityökalu, ei terveydenmittari.
Sata vuotta sitten useimmat ihmiset tekivät fyysistä työtä ja heillä oli enemmän lihaksia kuin nykytyöntekijöillä. Siksi painoindeksiä tulisi laskea. Aasiassa sitä on jo laskettu. Aasiassa ylipainon raja on 22,9.
Lämmin kesä paljasti säälimättä nämä " kehopositiiviset" 😂 lyllertäjät. Ja eiku pitzalle.