Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolesterolilääkitys

Vierailija
28.09.2025 |

Jouduin viimeviikolla aloittamaan kolesterolilääkityksen.  Onko kukaan saanut niistä niitä jalkakipuja tai muita sivuvaikutuksia?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut jalkakipuja mutta ne kestää kyllä.

Vierailija
2/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niinkään kipuja, mutta lihakset nykivät hallitsemattomasti ja se oli pelottavaa. Esimerkiksi istuin sohvalla kaikessa rauhassa ja yhtäkkiä reisilhas alkoi nykiä enkä saanut sitä loppumaan. Kolesterolilääkettä käyttäessäni myös kompastelin esimerkiksi portaissa paljon enemmän kuin normaalisti, mutta luulin että olen vain kömpelö enkä osannut yhdistää sitä kolesterolilääkkeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään oireita, ainoastaan kun annostusta lisättiin, väsytti iltapäivisin kovasti, mutta sekin meni parissa viikossa ohi. 

Vierailija
4/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä lääkitystä kukaan JOUDU aloittamaan. Ihan itse vapaaehtoisesti niitä nappeja popsitte.

Vierailija
5/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saat diabeteksen

Vierailija
6/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys aiheuttaa kramppeja. Varsinkin lääkitystä aloittaessa, mutta minulla niitä on edelleen vaikka lääkitys ollut jo pitkään.

Vierailija
7/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä lääkitystä kukaan JOUDU aloittamaan. Ihan itse vapaaehtoisesti niitä nappeja popsitte.

joo, omaksi iloksihan niitä syödään :D

Olet tollo!

Vierailija
8/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on yleisesti tunnettua, että kolesterolilääkitys aiheuttaa toisille jalkaongelmia. Miten tuollainen on jäänyt sinulta huomaamatta? Lue se lääkkeen käyttöohje, siellä on haittavaikutukset. 

Puolisollani on kahta eri kolesterolilääkettä. Lääkkeitä on vaihdettu useinkin. Hän ei tahdo enää juurikaan päästä liikkumaan. Jalat ovat menneet niin huonoon kuntoon lääkityksen myötä. 

Itselläni on yksi lääke. Jonkun verran on kipuja ja oireita jaloissa. 

Vierailija
9/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atorvastatin aloitettiin pari kk sitten. Ei mitään sivuvaikutuksia ja vaste on ollut hyvä. 

En tiedä sitten onko sillä mitään vaikutusta asiaan, että olen koko ikäni harrastanut liikuntaa ja salilla käyntiä. Joten olen "tuntenut" aina lihakseni jlkn tavalla. 

Vierailija
10/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tollo!

Itse asiassa edellinen kommentoija on täysin oikeassa. Ei kannata syödä lääkettä jos ruokavaliolla pystyy hoitamaan. Itse olen järjestelmällisesti kieltäytynyt kolesteroli lääkkeestä ja vhh ruokavaliolla (pois viljat, sokerit, rasvana voita ja kermaa) kolmessa kuukaudessa kolesterolit normaalit. Mitä tuttavia olen jututtanut niin yhä alemmilla arvoilla lääkitys käsketään aloittamaan ja lisäämään lääkettä kun kevyttuotteet ja hiilarit edelleen nostaa kolesterolia. Minullekin edelleen lääkäri tuputti lääkettä vaikka kokonaiskolesteroli on 4,5. Kysyin miksi aloittaisin just nyt, lääkäri ei osannut vastata. Vanhemmallani on ollut lääkitys vuosia ja nyt on diabetes ja sepelvaltimotauti. Miten on mahdollista kun syö lääkkeitä ja kevyttuotteita? Väärät eväät. 

Vierailija
11/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin suositeltiin, mutta en aloittanut. Tein omilla tuloksillani  Finnriskin riskiarvion ja näytti riskit olevan ihan yhtä pienet normaaleilla kolesteroliarvoilla, kun minun kohollaan olevilla. 

Sukulaisillani on ollut todella pahoja sivuvaikutuksia kolesterolilääkkeistä, joten ihan kevyesti en rupea niitä napsimaan. Hirveät lihaskivut, jotka rajoittavat liikkumista. Karmeat päänsäryt. Vatsa koko ajan kipeä ja sekaisin. Suonenveto sellaista että katsojaakin hirvittää. Lääkkeitä on vaihdettu ja mikään ei tunnu sopivan. 

Korjaan mieluummin elämäntapojani, kuin syön lääkkeitä. Valitettavasti se ei poista tuota sukurasitusta kokonaan eli arvoni tulevat olemaan normaalia korkeammat. Hyväksyn sen 1% riskin sairastua sepelvaltimotautiin ja muihin sydän-ja verisuonisairauksiin.

Vierailija
12/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tollo!

Miksi haukut vastaajaa? Tottahan hän puhuu.

Vierailija
13/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tollo!

Itse asiassa edellinen kommentoija on täysin oikeassa. Ei kannata syödä lääkettä jos ruokavaliolla pystyy hoitamaan. Itse olen järjestelmällisesti kieltäytynyt kolesteroli lääkkeestä ja vhh ruokavaliolla (pois viljat, sokerit, rasvana voita ja kermaa) kolmessa kuukaudessa kolesterolit normaalit. Mitä tuttavia olen jututtanut niin yhä alemmilla arvoilla lääkitys käsketään aloittamaan ja lisäämään lääkettä kun kevyttuotteet ja hiilarit edelleen nostaa kolesterolia. Minullekin edelleen lääkäri tuputti lääkettä vaikka kokonaiskolesteroli on 4,5. Kysyin miksi aloittaisin just nyt, lääkäri ei osannut vastata. Vanhemmallani on ollut lääkity

Pöh. Kokonaiskolesteroliarvo ei merkitse, vaan huonon kolesterolin suhde hyvään. Sulla on geneettinen alttius saada samat taudit kuin vanhemmillasikin, joten on tyhmyyttä olla aloittamatta ajoissa statiinilääkitystä ruokavalio hoidon lisäksi. 

Vierailija
14/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Statiinit aiheuttavat usein lihassärkyä ja nivelkipuja. Yleensä kestävät muutamasta viikosta, pariin kuukauteen, jonka jälkeen helpottavat. Pahimmillaan kivut ovat kyllä sietämättömiä ja rajoittavat elämää. Joskus toisentyyppiseen statiiniin vaihto auttaa, mutta saattaa olla, että joudutaan tarjoamaan injektiolääkitystä, joka maksaa noin 600 euroa kuukaudessa, eikä ole kelakorvauksen piirissä.

Vierailija
15/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää ennen lääkityksen aloittamista, onko kohonnut riski sairastua lihasrappeuma tautiin. Se tehdään geenitesteillä verikokeista. Jos riski on kohonnut, statiinit usein laukaisevat taudin. Tästä ei paljon puhuta ja lääkäritkään eivät aina sitä tiedä. Syy-yhteys on kuitenkin monissa tutkimuksissa vahvistettu.

Vierailija
16/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalat meni alta ja täysin voimaton olo.

Liikkumaan pystyin muutamia askeleita. Oireet

kammottavia.

Vierailija
17/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta saat diabeteksen

Mä pelkään tätä. Aloitin keväällä statiinit ja heti ekassa kontrollissa oli paastosokeri lähellä ylärajaa. Aina ollut alhainen. menen nyt kohta taas verikokeisiin ja jos on yhä kohonnut aion ottaa puheeksi. En tosiaan halua diabetestä tähän enää. 

Vierailija
18/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkitys aiheuttaa kramppeja. Varsinkin lääkitystä aloittaessa, mutta minulla niitä on edelleen vaikka lääkitys ollut jo pitkään.

Sitten kokeillaan toista lääkettä. Yksinkertaista. Kaikille ei sovi samat lääkkeet, niitä voi vaihtaa kun kertoo lääkärille. Myös jos on ylipainoa kakkostyypin diabetes aiheuttaa kramppeja. 

Vierailija
19/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tollo!

Itse asiassa edellinen kommentoija on täysin oikeassa. Ei kannata syödä lääkettä jos ruokavaliolla pystyy hoitamaan. Itse olen järjestelmällisesti kieltäytynyt kolesteroli lääkkeestä ja vhh ruokavaliolla (pois viljat, sokerit, rasvana voita ja kermaa) kolmessa kuukaudessa kolesterolit normaalit. Mitä tuttavia olen jututtanut niin yhä alemmilla arvoilla lääkitys käsketään aloittamaan ja lisäämään lääkettä kun kevyttuotteet ja hiilarit edelleen nostaa kolesterolia. Minullekin edelleen lääkäri tuputti lääkettä vaikka kokonaiskolesteroli on 4,5. Kysyin miksi aloittaisin just nyt, lääkäri

Itseasiassa ainoo, mikä merkkaa on HDL:n ja triglyjen  suhde.

Vierailija
20/22 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ehdotti n. 10 vuotta sitten aloittamaan kolesterolilääkityksen ja kokeilinkin viikon verran.

Käsivarret tulivat kipeiksi ja lopetin lääkkeen oton, en muuttanut elintapojani ja nyt mittaustulokset ovat jopa erinomaiset.

Ei ne juurikaan olleet koholla 10 vuotta sittenkään, ehkä silloin määrättiin lääkitys helpommin.

En välttele rasvaa enkä sokeria, voita ja Oivariinia kuluu, lihaa menee rasvoineen. Olen ylipainoinen ja liikun hävettävän vähän. Tupakointia en harrasta.

Ehkäpä vain hyvää tuuria sattunut tämän osalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi