Ateisti-uskotko ihmisen oikeuteen kysyä kysymyksiä hengellisistä asioista vaikket itse usko Jumalaan?
Esitän tämän kysymyksen,sillä modet ainakaan täällä eivät anna esittää asiallisia pohdintoja/kysymyksiä hengellisistä asioista,vaikka se ei riko mitään palstan sääntöjä.
Kerro siis sinä,joka hlökohtaisesti olet päätynyt lopputulokseen,ettei Jumalaa ole, mikä on arkielämässäsi suhtautumisesi ihmisiin,jotka uskovat Jeesukseen tai mihin Jumalaan tahansa,syystä jos toisestakin?
Myös uskovien mielipiteet tervetulleita.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mitä on ateisti-uskominen?
Tosi moni ateisti julistaa olevansa kaiken yläpuolella ja ulkopuolella mutta on ateisteja jotka tekevät niin mutta samalla paasaavat. Tenniksen pelaamattomuudesta tulee harrastus jos jahtaa tenniksen pelaajia vain koska he ovat tenniksen pelaajia tai jos kuvittelee olevansa erilainen tenniksen pelaajien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hihhulit ovat toisaalta huvittavia, toisaalta ärsyttäviä.
Pidän silti mielipiteeni omana tietonani jos minulle ei aleta tuputtaa satuja totena.
Solipsismi on eräänlainen uskonto sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi moni ateisti julistaa olevansa kaiken yläpuolella ja ulkopuolella mutta on ateisteja jotka tekevät niin mutta samalla paasaavat. Tenniksen pelaamattomuudesta tulee harrastus jos jahtaa tenniksen pelaajia vain koska he ovat tenniksen pelaajia tai jos kuvittelee olevansa erilainen tenniksen pelaajien kanssa.
Tämän ketjun otsikossa lukee "Ateisti-uskotko". Siihen tuossa viitattiin. Ei noihin hölmöihin väitteisiin siitä, että ateismi olisi uskonto. Ei ateismi muutu uskonnoksi, vaikka jollekin ateistille uskontojen vastustaminen olisi elämäntehtävä.
En ole ikinä törmännyt ateistiin, jonka mielestä ihmisten oikeutta kysymysten kysymiseen pitäisi rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään kohtaa aloitusta ei puhuta Ateismi-uskovaisuudesta. Hae apua lukihäriöösi.
Otsikko kirjaimellisesti alkaa "Ateisti-uskotko...."
Ovikellojen soittelussa niiden kysymyksien esittämiseen kulkee raja joka menee kotirauhan rikkomisen puolelle. Minäkään en kulje soittelemassa helluntalaisten ja jehovien ovikelloa ja jakele lappusia jossa kehotan vapauttamaan hengellisyyteen käytetyt voimavarat johonkin sellaiseen josta on hyötyä sinulle ennen kuin päädyt matojen ruuaksi. Muuten multa saa kyllä kysellä, mutta jos sen tekee epäkunnioittavasti tai kovin aggressiivisesti niin ei kannata ihmetellä jos kysyjälle itselleen jää paha mieli, koska minäkin osaan sen pelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen uskokoot, mihin haluaa. Äitini on uskovainen kristitty ja vaimoni uskovainen buddhalainen. Ei tuossa ole minulle mitään ongelmaa, kunhan eivät minulle uskoaan tuputa.
Tenniksen pelaamattomuudestakin tulee harrastus jos alat kertomaan tenniksen pelaajille mitä pitää tehdä. Huomaatko :)
Eli jos ihminen ei pelaa tennistä,mutta kertoo pelaajille,mitä tehdä ja vaikka ei kertoisikaan,hän on silti harrastaja? Nyt menee epäloogisuus liian kovaa ja korkealta. Vähemmän vertauskuvia,enemmän selkeitä vastauksia,kiitos.
Jos ihminen ei pelaa tennistä, mutta ulisee aamusta iltaan tennistä vastaan, niin kyllähän se jo jonkin sortin harrastuneisuutta kysyy.
Tuskin tuo ihminen selittää mitään tennistä vastaan ihan tyhjästä. Luultavasti hän on tullut useampia tennispelaajia vastaan, jotka ovat vakuuttuneita siitä, että kaikkien elämä paranisi jos vain aloittavat tenniksen peluun. Ja ovat ehkä jopa poliittisesti aktiivisia ja ohjaamassa kunnan rahoja pois kirjastosta, jotta voitaisiin rakentaa lisää kenttiä.
Toki on sellaisia, joita ihan vain jonkun asian olemassa olo triggeröi, mutta silloinkin sielä on luultavasti joku lapsuuden trauma tai muu vastaava taustalla.
Itse olen pitkälti sitä mieltä, että jokaisella on vapaus omiin arvoihin ja normeihin ja vakaumuksiin niin pitkälle kunhan ne eivät ala rajoittamaan muiden vapautta. Ja tämä näin suurena linjana, vastaan voi tulla tapauksia, joissa pitää pohtia hieman pidemmälle.
Henkilökohtaisesti pidän kaikkia ihmisiä aika mielenkiintoisina olentoina ja pyrin kuuntelemaan ilman arvottamista (tai vähintäänkin tiedostaen oman arvottamiseni ja mistä se johtuu) ihmisten tarinaa omasta itsestään. Minusta kaikenlainen elämän eri aspektien miettiminen ja tutkiminen ja kokeminen on itsessään arvostettavaa.
Uskonnoista tai hengellisyydestä saa vapaasti keskustella riippumatta ihmisen omasta uskosta tai suhtautumisesta uskontoon/hengellisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään kohtaa aloitusta ei puhuta Ateismi-uskovaisuudesta. Hae apua lukihäriöösi.
Ihan oikea minua huolettaa lukutaidon nykytila. Ei ymmärretä luettua lausetta, ainoastaan sanat erillisinö tainisia lauseesta. Itse ei edes tajuta asiaa, vaikka toiset koittavat rautalangasta vääntää mitä lauseella tarkoitetaan.
Ne "uskotko" sanan jälleen tulevat sanat määrittävät mihin viitataan. Tässä tapauksessa oikeuteen pohtia uskonasioita ei ateismiin uskontona.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen uskokoot, mihin haluaa. Äitini on uskovainen kristitty ja vaimoni uskovainen buddhalainen. Ei tuossa ole minulle mitään ongelmaa, kunhan eivät minulle uskoaan tuputa.
Vaikea käsittää että tosiuskova olisi noin läheisissä tekemisissä jonkun kanssa, joka toimii aktiivisesti jumalaa vastaan. Eivät ehkä ole itsekään kovin edistyneitä uskoissaan.
Jokainen suomalainen, joka palvoo aavikon hiekkademonia on maanpetturi. Tee parannus luopio. Aavikon epäjumalalla ei ole sijaa Suomessa.
Mitä ovat nuo hengelliset asiasi, ap?
Vierailija kirjoitti:
Jokainen suomalainen, joka palvoo aavikon hiekkademonia on maanpetturi. Tee parannus luopio. Aavikon epäjumalalla ei ole sijaa Suomessa.
Koko ihmisrotu on lähtöisin tuolta aavikolta joten turhaan raivoat. Sama tarinat toistuvat joka puolella kaikissa uskonnoissa. Korkeakulttuuri saavuttaa tällaisen etäisen ihmiskunnan kolkan viimeisimpänä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia käännynnäisiä pahempi ongelma tällä hetkellä on suoraan ulkomailta tuotu islam ja sen kaikki suorat ja epäsuorat lieveilmiöt.
Jos huidot tuulimyllyjä vastaan olet itekin tuulimylly.
Suhtaudun ihan myötämielisesti uskovaisiin, vaikka en läheisiini haluaisikaan uskovaisia. Samat ihmisoikeudet koskevat heitä ja toki toivon myös, että saisivat lisäksi ihan oikeaa apua mielenterveysongelmiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä että uskotaan sokeasti, ilman todisteen todistetta, että universumin verran materiaa pölähti täysin tyhjästä ilman kummempaa tarkoitusta ja sen jälkeen elämää syntyi elottomasta materiasta sattumalta. Sitten netissä soimataan muita epäloogisiksi...
Ateismi ei automaattisesti tarkoita uskoa siihen että materia syntyi tyhjästä. Ihan hyvä vastaus maailman syntyyn on että "en tiedä". Tiede toki yrittää koko ajan selvittää miten kaikki alkoi vai onko edes ollut mitään alkua.
Se että emme vielä tiedä miten nykyisin havainnomamme maailma on syntynyt, ei tarkoita että oikea vastaus olisi "Jumala".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikea minua huolettaa lukutaidon nykytila. Ei ymmärretä luettua lausetta, ainoastaan sanat erillisinö tainisia lauseesta. Itse ei edes tajuta asiaa, vaikka toiset koittavat rautalangasta vääntää mitä lauseella tarkoitetaan.
Ne "uskotko" sanan jälleen tulevat sanat määrittävät mihin viitataan. Tässä tapauksessa oikeuteen pohtia uskonasioita ei ateismiin uskontona.
Minuakin huolettaa lukutaidon nykytila.
Tuossahan ei ollut kyse siitä, ettei oltais ymmärretty mitä luetaan, vaan tuossa vittuiltiin aloituksen oikeinkirjoitukselle - tai siis sen puutteelle. Ap:n mokahan muutti koko sanojen merkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ihmisrotu on lähtöisin tuolta aavikolta joten turhaan raivoat. Sama tarinat toistuvat joka puolella kaikissa uskonnoissa. Korkeakulttuuri saavuttaa tällaisen etäisen ihmiskunnan kolkan viimeisimpänä.
Mikä ihmisrotu? Ihmislaji ei ole kotoisin Lähi-idästä.
Uskontoa voi ymmärtää olematta itse uskovainen. Onko uskontojen tutkiminen ilmiönä uusi konsepti sinulle?