Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotouttamisesta

Vierailija
25.09.2025 |

Ylen mukaan Suomi on onnistunut siinä hyvin:

https://yle.fi/a/74-20184855

En vaan edelleen ymmärrä koko käsitettä. Jos puhutaan m muuttajista eikö se silloin käsitä pakolaiset ja työn perässä tulleet? Jos minä muutan vaikka Saksaan, Saanko siellä tulkin käyttööni ja lapsi Suomen kielen opetusta? Järjestetäänkö kotouttaniskoulutusta ja työpaikka? Asunto jne?

Kun itse muutin ulkomaille opettelin kielen kurssilla jonka maksoin itse, hankin asunnon ja työpaikan. Oli säästöjä joilla elin. En kuullutkaan mistään kotouttanispalveluista.

Esim suomalaiset jotka nyt muuttavat töihin vaikka Norjaan, mitä kotouttamispalveluita he saavat?

Voisiko asioista puhua niiden oikeilla nimillä. Keitä ovat he jotka näitä palveluita tarvitsevat ja ovatko he niitä joita Suomeen tarvitaan työvoimaksi? 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kotouttamispalveluita saa kuin murto-osa tänne muuttavista. Oma mieheni esim. on muualta, tuli tänne töihin. Ei hän mitään kotouttamispalveluita ole saanut. Jossain välissä oli hetken työttömänä ja "pääsi" työkkärin kielikursseille. Ne olivat luokattoman huonotasoisia. Ymmärtääkseni siellä sosiaalitoimiston maahanmuuttopalveluissa velloo sitä tp -statuksella tai kokonaan ilman mitään statuksella tulevaa porukkaa. Lukutaidottomia jne. Maahanmuuttopalveluita saa  kaksi vuotta maksimissaan. Siinä ajassa ne ei opi edes lukemaan. Käytännössähän ne ovat ihan lapsen asemassa siellä, sossut varaa lääkäriaikojakin siellä heidän puolestaan, kun ei sitäkään osata. 

Vierailija
2/8 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotouttaminen on lyhyt suomen kielen kurssi ja eräiden käytöstapojen ja lakien opettamista sekä yhteiskuntajärjestyksen selittämistä pienelle osalle tulijoista.

Voisi itseasiassa tehdä persuille erittäin hyvää käydä tuollainen kotouttamiskoulutus läpi, kun eivät tunne hyviä suomalaisia käytöstapoja eikä edes perustuslakia, edes ne harvat korkeakoulutetut, jotka istuvat eduskunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotouttamiskurssi pakolliseksi persuille ja muille rikollisille.

Esim. sille 25%:lle suomalaismiehistä, joiden mielestä naiselle saa tehdä mitä haluaa vain siksi, että tämä on nainen.

Vierailija
4/8 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästä porukasta joka kotouttamista erikseen tarvitsee ei puhuta mitään? Keitä he ovat vrt Suomeen töihin tullut lääkäri tai tutkija? 

Onko kotouttamista erikseen tarvitseva potentiaalinen veronmaksaja? Jos tulee kaukaa vieraaseen maahan täytyy varautua itsekin kotoutumaan eikä odottaa yhteiskunnan järjestävän palvelut. Jos muutan vaikkapa Nepaliin pääsenkö kotouttamisen piiriin? 

Vierailija
5/8 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotouttamiskurssi pakolliseksi persuille ja muille rikollisille.

Esim. sille 25%:lle suomalaismiehistä, joiden mielestä naiselle saa tehdä mitä haluaa vain siksi, että tämä on nainen.

Tai maailmaa rakastaville suvaitseville suomalaisille, tuntuu etteivät he kaikki ole kotoutuneet Suomeen kun toivovat muutosta koko yhteiskuntaan.

Vierailija
6/8 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit kolmannen ja varmaan suurimman ryhmän, eli perheenyhdistämisen kautta maahan tulleet. Minäkin tapasin nykyisen vaimoni, kun molemmat asuimme kolmannessa maassai. Hän tuli ensin Suomeen turistiviisumilla ja sitten haettiin oleskelulupaa. Sitä ei kuitenkaan myönnetty, koska emme olleet naisimissa. 

Vaimo karkoitettiin Suomesta ja kävin naimassa hänet kotimaassaan. Sitten uusi hakemus Migriin ja vaimo pääsi alle kolmessa kuukaudessa takaisin. Sitten hän sai ensin määräaikaisen ja lopulta pysyvän oleskeluluvan.

Määräaikainen oleskelulupa myös oikeutti peruspäivärahan suuruiseen kotouttamistukeen ja ilmaisiin suomenkielen kursseihin. Kiitos niistä valtiolle, vaimo puhuu oikein hyvää suomea ja pääsi töihin noin vuoden täällä asuttuaan.

Vierailija
7/8 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdit kolmannen ja varmaan suurimman ryhmän, eli perheenyhdistämisen kautta maahan tulleet. Minäkin tapasin nykyisen vaimoni, kun molemmat asuimme kolmannessa maassai. Hän tuli ensin Suomeen turistiviisumilla ja sitten haettiin oleskelulupaa. Sitä ei kuitenkaan myönnetty, koska emme olleet naisimissa. 

Vaimo karkoitettiin Suomesta ja kävin naimassa hänet kotimaassaan. Sitten uusi hakemus Migriin ja vaimo pääsi alle kolmessa kuukaudessa takaisin. Sitten hän sai ensin määräaikaisen ja lopulta pysyvän oleskeluluvan.

Määräaikainen oleskelulupa myös oikeutti peruspäivärahan suuruiseen kotouttamistukeen ja ilmaisiin suomenkielen kursseihin. Kiitos niistä valtiolle, vaimo puhuu oikein hyvää suomea ja pääsi töihin noin vuoden täällä asuttuaan.

Jos muutatte vaimosi kotimaahan olet varmaan oikeutettu samaan palveluun siellä? Jos ei, niin miksi oletus että Suomella on  tähän varaa? Sinun olisi pitänyt hänet elättää ja maksaa kielikurssi.

Minun ex mieheni oli ulkomaalainen, hän oli Suomessa opiskelijavaihdossa. Palasi kotimaahansa töihin säästämään rahaa jotta pystyi palaamaan Suomeen asumaan  kanssani kun minun opintoni olivat kesken. Hän eli säästöillään ja meni siivoajaksi heti kun pääsi, insinööri.

Muutimme ex miehen kotimaahan ja minä olin säästänyt rahaa Suomessa kun olin opintojen  aja  töissä. Mies oli sai töitä kotimaastaan heti ja minä elin säästöillä. Mies maksoi kielikurssin. Opin kielen ja sain töitä 6 kk kuluttua.

Emme kumpikaan käyttäneet Suomen tai toisen maan kotouttamispalveluita, ei olisi tullut edes mieleen moinen kun itse teimme valinnan muuttaa ulkomaille.

Onko vaimollasi jokin vamma tms vai miksi hän ei kyennyt itse maksamaan kielikurssia tai sinä et halunnut häntä elättää?

Vierailija
8/8 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä jatkoa,, miksi vaimosi ei työskennellyt kotimaassaan säästäen raaa kun tiesitte että hän muytta Suomeen? Niin toimivat vastuulliset ihmiset jotka muuttavat ulkomaille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme