tulisiko tällaisesta muistamattomuudesta olla huolissaan?
Ikää minulla on 33 v. Teen asiantuntijatyötä ja olen jo pitkään käyttänyt muistilappuja muistini tukena. Vaan nyt edessäni on muistilappu, josta en tiedä, miksi olen sen kirjoittanut. Lapussa lukee: 'turhat luettelot'. Luulen, että esimerkiksi jossakin dokumentissa on turhia luetteloita, mutta en kykene palauttamaan mieleen, että missä. Luulen, että olen kirjoittanut tuon muistilapun eilen. Olen muistellut eilen työssäni tekemiä asioita, mutta en silti saa päähäni, mihin tuo muistilappu liittyy.
Pitäisikö tästä huolestua?
M
p.s. Minulla on pitkään ollut huono nimimuisti. Kasvomuistikaan ei ole kovin hyvä. Lisäksi äänimuistikaan ei ole kovin kehuttava: saatan kuulla äänen, mutta en saa päähäni, onko kyse pesukoneen vai mikroaaltouunin merkkiäänestä. Viikonloppuna ulkoilutin koiraa ja sidoin koiran fleksitaluttimen pihalla olevaan rautalenkkiin pujottamalla narusta lenkin rautalenkin läpi ja vetämällä fleksitaluttimen narulenkin läpi. Tiesin tarkoin, miten tuon tein. Silti kun hetken päästä yritin irrottaa koiraa, en muistanutkaan, miten tuo avataan. Pidin pienen tauon ja hetken kuluttua yritin uudestaan pohtien erityisesti sitä, miten tein tuon silmukan ja onnistuinkin lopulta.
Keskittymiskykyni ei ole kovin hyvä. Työssäni keskittymiskykyä tarvittaisiin, koska tuotan dokumentteja, mietintöjä jne. Toisaalta asiasta innostuessani keskittymiskykyni parantuu.
Asioiden palauttaminen mieleen nopeasti on vaikeaa. Ajan kanssa muisteltuani muistan yleensä asioita. Paitsi nyt tuo muistilapun sisältö ei kyllä avaudu, vaikka pidempäänkin miettisin.
En mielestäni ole erityisen stressaantunut. Ainakin pyrin eri keinoin välttämään sitä. Teen esimerkiksi vain nelipäiväistä työviikkoa ja vietän pitkiä rauhallisia viikonloppuja lapseni kanssa.
Kommentit (4)
Se on ihan hyvä tapa jolla voi vähentää muistin kuormitusta ja stressata vähemmän. Toki se jo sitten on vähän huonompi ettei muista mihin eilinen muistilappu liittyy, mutta ehkä muistat väärin eikä se ollut eilinen?
Muistihäiriöitä voi liittyä moneen asiaan. Stressi, masennus, univaikeudet, kilpirauhasen toimintahäiriöt, tarkkaavuuden häiriöt, aivojen vammat ja sairaudet yms. Sinulla on ikää sen verran vähän että todennäköisimmät syyt löytyvät tuolta stressi, mieliala, uni, tarkkaavuus jne. saralta.
menisi sen piikkiin. Muuten kävisin ehkä työterveyslääkärin puheilla. Parempi turhaan kuin ei ollenkaan.
Minulla on väsyneenä tosi pahoja muistiongelmia, mutta koska ne aina liittyvät stressiin/unettomuuteen/väsymykseen, en ole vielä ollut huolissani.
Joskus lyö myös tyhjää. Esim. viime viikolla mietin, mikä yksi asia on englanniksi. Sitten e muistanut sanaa suomeksi, vaikka tiesin tarkalleen, mitä asiaa tarkoitin. Pystyin käymään läpi kaikki rinnakkaissanat. Pystyin miettimään, missä kirjassa ja missä kohtaa sana esiintyisi, jotta voisin sen tarkistaa ensin suomeksi ja sitten hakea vastineen englanniksi. Joten kaikki toimi, vain tuollainen muistiaukko aivan tutun sanan kohdalla.
.. pitäis olla poissuljettu, koska ne on tutkittu äskettäin, koska yritämme saada toista lasta. Raskautumisyrityskään ei mielestäni pitäisi stressata. Olemme kyllä yrittäneet jo neljä vuotta, mutta ei asia mielessäni aina ole ja ei mielestäni siksi pahasti stressaa.
Nyt kyllä mietityttää se, että jos minulla muisti kovin heikkenee, onko järkeä yrittää lasta, jonka äiti dementoituisi varhain. No, täytynee vielä hieman seurailla asiaa.
ap
Kysy joltakin läheiseltä, ovatko he huomanneet sinun unohtelevan asioita. Stressi ja unettomuus veivät muistin, mutta sanoit ettei kyse ole niistä. Joskus kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa muistiin ja keskittymiskykyyn. Minusta kuvailemasi oireet vaikuttavat siltä, että olisi hyvä käydä lääkärissä.