Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvulla vauvoille annettiin appelsiinimehua, vauvoja syötettiin 4 tunnin välein, eikä syliin saanut turhaan nostaa. jne.

Vierailija
11.04.2007 |

Mitä 2000-luvun lasten hoito- ja kasvatustapoja tullaan tulevaisuudessa kummeksumaan ja kyseenalaistamaan? Mitä arvelet?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että täysin lapsentahtista imetystä tullaan kritisoimaan tulevaisuudessa. Toinen juttu on neuvottelemalla kasvattaminen. Uskon, että tulevaisuudessa palataan vähän autoritäärisempään kasvatukseen, mutta väkivaltaa ei jatkossakaan tulla hyväksymään.

Vierailija
2/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jää mieleen myös siitä, millaiset ylivoimaiset paineet monella vanhemmalla oli olla täydellinen äiti tai isä, synnytyksen jälkeisen masennuksen yleisyydestä jne. Ja varmaan ihmetellään myös suuria päiväkotiryhmiä jotka lisää lasten sairastamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tiedän, että useamman tunnin syöttöväliä suositellaan sen vuoksi, että vauva saa vatsanväänteitä siitä, että maha tekee koko ajan töitä sulatellakseen ruokaa, jota saa jatkuvasti. Eli mahankin pitäisi saada olla rauhassa joskus.

Mutta tuo neljä tuntia ei ollut enää ohjesääntö enää 70-luvulla, jota piti noudattaa hinnalla millä hyvänsä. Kun taas 1930-luvulla se sääntö oli raamatun sanaa, ja jos vauva itki nälkäänsä, niin annettiin itkeä, mutta ruokaa ei saanut.

Kyllä oli ohjesääntö. Minä ja mieheni ollaan molemmat synnytty -74. Molempien äideillä on tallella neuvolasta saamiaan ohjevihkoja, joissa nimenomaan käsketään syöttämään lasta neljän tunnin välein, ei useammin tai myöhemmin. Äitini pidensi oma-aloitteisesti yön syöttöväliä viiteen tuntiin ja anoppini taas oli itkien kuunnellut poikansa huutoa, kun sillä oli jo kolmen tunnin jälkeen nälkä. Päätti sitten, että hänhän ei lastaan nälässä pidä ja antoi maitoa. Kilttinä ihmisenä oli tunnustanut asian neuvolassa, josta sai kovat moitteet. Anoppi on kertonut asian mulle muutaman kerran ja sanoo kantavansa vieläkin huonoa omaatuntoa tuosta neljän tunnin pakkovälistä.

Vierailija
4/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tollot neuvolaihmiset tyrkyttävät - tyhmiä kun ovat. Jotkut eivät päivitä tietojaan. Minun neuvolatätini kehotti antamaan perunaa 2 kk ikäiselle vauvalle. Sitten jotkut täälläkin uskovat jotakin neuvolaurpoa kun Jumalaa.

Vierailija
5/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- rangaistuspenkki isommilla

- perhepeti (pervoa)

- ulkona nukuttaminen (sieppaukset)

Vierailija
6/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava suunta on vanhanaikaisempaan kasvatukseen päin. Näin se on mennyt vuorotellen jo jonkin aikaa.

Sitten on ilmiöitä, joista on vaikea sanoa, miten käy. Kantoliinat ja kestovaipat esimerkiksi. Voi olla, että suosio kasvaa valtavasti tai sitten niitä ei käytä 10 vuoden päästä enää kukaan. Sama koskee 4D-ultraa ja muita huvitutkimuksia.

Luulen, että pikkuvauvapotatus tulee herättämään hilpeyttä myöhemmin, samoin termi lapsentahtisuus, perhepeti ja uraäiti. Tämä aika lastenhoidossa jää ennenkaikkea muistiin materialistisena aikana, jopa kilpavarusteluna. On lämpömittarilla varustettua vaunua, pullosteriloijaa ja Reimateciä.

Toivon, että suorituskeskeinen maailma muuttuu taas hivenen inhimillisempään suuntaan eikä vilkkaalle tai ujolle lapselle tarvitse heti etsiä diagnoosia.

Vierailija
7/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nähdä, tuleeko isovanhemmuuden uusi aalto tämän ' kukin selvitköön omillaan' -vaiheen jälkeen. Onko mummous taas parinkymmen vuoden päästä pop? Uskon, että nyt pienten lasten vanhemmat tulevat olemaan mummoiässä paljon enemmän lastenlastensa elämässä läsnä. Heidän arvonsa ovat paljon konservatiivisemmat ja perhekeskeisemmät kuin edeltävän sukupolven.

Samoin uskon, että yhteisöllisyys nostaa päätään. On taas sallittua komentaa naapurin kakaroita, ja uusia asuinalueita suunnitellaan kylämäisiksi.

Vierailija
8/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 4h syöttöväli on sopiva! Meidän vauva ei turhia huudellut joten voittepa kuvitella että maito loppui pian eikä poika kasvanut! Että näin 2000-luvulla! AIKA KATKERA olen tuosta alusta. Kyllähän sitten myöhemmin imetin ilman kelloa mutta ei se maito enää riittänyt.

Vierailija
9/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkosektiot kasvattavat vielä tovin suosiotaan ja sitten suunta kääntyy laskuun.

Minäkin uskon, että suhde ruoka-aineallergioihin tulee muuttumaan kun tietoa tulee lisää.

Vierailija
10/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin mulla 76 syntyneellä lukee neuvolakortissa että syötetään 4h välein ja 2vk lähtien tuoremehuja.

Vierailija
11/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

* miksi lapset vierotettiin väkisin rintamaidosta, joka on parasta mahdollista ravintoa vielä 2-vuotiaallekin - itsekään en ole imettänyt kovin pitkään, eli selittelemään joudun ;)

* miksi alle puolivuotiaille on annettu muuta kuin äidinmaitoa, vaikka suolisto ei ole vielä valmis eikä vauva pysty muuta ravintoa niin aikaisin vielä hyödyntämään - itse ainakin olen aloitellut kiinteät muksuillemme 4,5-5,5-kuisena (aidosti jo nyt häveten tunnustan)

* miten ihmeessä on voitu käyttää iso kasa maatumattomia vaippoja ja tuottaa sellainen kasa jätettä, vaikka jo pieni vauvakin osaa kertoa vessahädästään (ja kestovaipat varmaan kehittyy) - jälleen olen kai pulassa, koska meillä lapset on pärjänneet (saaneet olla?) kokonaan vaipoitta vasta 1,5-2-vuotiaina

* miten edelleenkin lasten satuttaminen " kasvatusmielessä" on ollut joidenkin mielestä ok, vaikka samat ihmiset ovat ymmärtäneet jo tuomita muun perheväkivallan - onneksi tähän asti olen itse malttanut keksiä muita keinoja, kiitos oman äitini

* miksi pieniäkin vauvoja on kannettu selän ergonomian kannalta epämukavissa rintarepuissa, kun kantoliinatkin oli jo keksitty - itse kannoin esikoista repussa ja kolmea seuraavaa liinassa, kun sain valistusta ystävältä (mies kantaa edelleen ennemmin repussa...)

* miksi vauvoille syötettiin heti alkuun perunaa, joka sulaa tosi huonosti - itse aloitin ekan kanssa myös sillä (kotimainen ja yleinen vaihtoehto), muiden kanssa kokeiltiin ensin bataattia ja maissia

* miksi kukaan muu kuin suurperheestä haaveileva viitsi synnyttää alakautta, kun helpommallakin pääsee ;) - tätä tosin en toivo... (itse olen synnyttänyt ekan kiireellisellä sektiolla, tokan ja kolmannen alakautta ja neljännen suunnitellulla sektiolla)

* miksi äitiys- ja vanhempainvapaa kestivät yhteensä alle vuoden, ja miksei kaikille alle 3-vuotiaille tarjottu mahdollisuutta kotihoitoon (joko vanhempia tai kotiin tulevaa lastenhoitajaa tukemalla) tai pieneen ryhmään kodin ulkopuolella

* miksi perheet olivat niin yksin, missä olivat kaikki verkostot - meillä onneksi on isovanhemmat lähellä ja ystävienkin kesken jaetaan sekä ajatuksia että yökyläpaikkoja, mutta se on aika harvinaista kai enää, toivottavasti tulevaisuudessa ollaan taas yhteisöllisempiä

* liuta sellaisia asioita, joita ei vielä edes tajua kyseenalaistaa :D

Vierailija
12/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin viikon mittaista isyyslomaa tullaan pitämään naurettavan lyhyenä ja kaikkien perheenjäsenten kannalta epäreiluna käytäntönä. Isästä tulee täysivaltainen vanhempi.

Vierailija
13/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kotihoidosta minulla on ihan eri visio. EU tukee voimakkaasti pienten lasten vanhempien töihin paluuta. Se tulee näkymään myös Suomessa.

Alle 3-vuotiaita tullaan hoitamaan tulevaisuudessa vähemmän kotona kuin nyt (nythän heitä on prosentuaalisesti moneen muuhun maahan verrattuna paljon kotihoidossa). Työaikojen joustot ja muut joiustavat järjestelyt sen sijaan parenavat, kompromissiratkaisuihin tulee todellisia mahdollisuuksia.

Vierailija
14/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapset vietiin päivähoitoon, vaikka vanhemmilla olisi ollut oikeus olla kotona siihen asti kun lapsi on 3-vuotias. Tuo ikä tulee nousemaan tulevaisuudessa.

Vierailija
15/30 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eriarvoisuus lisääntyy tässäkin.

Vierailija
16/30 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkui siis 6 tuntia putkeen-ja niin minäkin, kuolemanväsyneenä synnytyksestä. Aamulla sitten saatiin haukut kun vauva heräsi syömään kun oli ollut liian pitkä väli. Mun ois siis pitänyt tietää että vauva on herätettävä väkisin syömään, tämän pakon luulin jääneen jo 70-luvulle...vauva siis terve, ei mitään vikaa miksi olisi pitänyt herättää kesken unien syömään.

Vierailija
17/30 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöt ja päivät

Vierailija
18/30 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti sanoi, että 70-luvulla esikoisen kanssa piti levätä 10 päivää ennen kuin pääsi kotiin. Hoitajat hoitivat vauvaa ja toivat vauvan vain syömään äidin luo. Eipä ole ainakaan meidän äitilapsisuhde siitä kärsinyt.

Vierailija
19/30 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen 4 h väli tarkoitti, ettei useammin saanut antaa ruokaa, vaan vauvaa huudatettiin tuntikausia nälkäänsä (veli syntyi 1962 ja silloin oli näin).

Nykyäänhän kyse on päinvastaisesta, ettei saisi olla syömättä pitempeen (vastasyntyneet) - kuten juuri teidäntapauksessa.

Vierailija
20/30 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidit siis lasta vierihoidossa? Mistä olit niin satavarma, että lapsi oli kunnossa?

Minusta pakonomainen vierihoito synnytyssairaalassa saisi taas painua unholaan. Äiti on aivan poikki synnytyksen jäljiltä ja sitten pitäisi vielä kuunnella toisten lasten huutoa, kun yrittää nukkua.

Omat lapseni olen viisaan äitini neuvosta vienyt ensimmäiseksi yöksi vauvalaan. Sieltä toivat yöllä syömään ja osasivat katsoa, onko kaikki kunnossa. En minä ensimmäisen lapsen kohdalla olisi osannut sanoa, onko lapsi oikean värinen tai onko esim. verensokeri laskenut liikaa. Nukuin hyvin ja maito nousi hyvin ja jaksoin siis paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä