Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmat sosiaalisen elämän odotusten kanssa, paluumuuttajan kansainvälinen avioliitto Suomessa

Vierailija
23.09.2025 |

Olemme puolison kanssa asuneet Suomessa nyt yli 5 vuotta. Muutimme molemmat ulkomailta, asuttiin maassa aiemmin jossa oltiin molemmat ulkomaalaisia. Puoliso on uudelleenkouluttautunut täällä ja vastoinkäymiset ovat olleet jatkuvia. Enimmäkseen johtuen siitä, että työpaikoilla on ollut työaikalain noudattamattomuutta ja muita hämäryyksiä raha-asioissa, jotka ovat johtaneet joko firmojen kaatumiseen tai sitten irtisanomiseen, joten useampi työpaikka on tullut jo hänellä käytyä läpi ja raskasta byrokratiaa on ollut paljon. Nyt on alkanut tuntua että lyödään hanskat naulaan ja joko hän uudelleenkouluttautuu taas, tai sitten varmaan ero edessä ja hän palaa kotimaahansa. Ilmapiiri on jatkuvasti negatiivinen ja tuntuu että ei ole valoa tunnelin päässä. Yhdessä ollaan oltu jo melkein 20 vuotta.

Keskusteltiin tänään paljon ja yksi asia mikä nousi esille onnettomaan tilaan Suomessa oli myös, että hän kokee että meidän sosiaalinen elämä on todella vähäistä verrattuna muihin suomalaisiin mitä hän on nähnyt työyhteisöissään. Siksi halusinkin kysyä: onko teillä muilla pariskunnilla normi, että tapaatte muita ihmisiä yhdessä useita kertoja kuukaudessa ja että jaatte sosiaalisen elämän? Itsekin asuin ulkomailla tosi pitkään joten minulla itselläkään ei ole täällä kuin muutama hyvä ystävä jäljellä, joten en pysty oikein tarjoamaan tällä rintamalla puolisolleni paljoa. Ne muutamatkin hyvät kaverit ovat sellaisia, että heille riittää tapaaminen oluelle ehkä kerran kuussa tai vastaavaa, joten ei mitään mullistavaa sillä rintamalla. Sitten on lapsia saaneita joita näkee harvoin.

Olen yrittänyt sanoa tätä näkökantaani hänelle, että Suomessa on aika yleistä että jengi ei tapaa niin usein ja monet haluaa omaa tilaa ja ovat väsyneitä töiden jälkeen. Hän taas kokee asian ihan päinvasoin sen perusteella mitä on nähnyt työyhteisössään muutamien esimerkkien kautta, ja siten hänelle on muodostunut fiilis että kaikki muut suomalaiset hengaa jatkuvasti kavereiden kanssa puolisot mukana, ja me taas ei, ja hän on tästä katkera koska kaipaa sosiaalisia kontakteja.

Olen yrittänyt kannustaa puolisoa että Suomessa tämä on hyvin yleinen ongelma ja ulkomaalaiselle varmaan vieläkin vaikeampaa, mutta ainut ratkaisu siihen olisi että hankkii harrastuksen mistä löytyisi kavereita. Itse en hänelle pysty kavereita keksimään vaikka miten haluaisin.

Puoliso on ollut erittäin pidetty kaikissa työpaikoissaan, mutta ne eivät ole koskaan johtaneet oikein mihinkään työn ulkopuolisten kaverisuhteiden muodostumisessa jostain syystä, kaikilla on jo omat sosiaaliset ympyränsä olemassa oikeastaan ja eivät ole työkavereiden kanssa juuri sosialisoineet työn ulkopuolella, mikä sekin on on Suomessa käsittääkseni aika yleistä. Kaverit löytyy muualta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastusryhmiin. sieltä löytyy. pelkästään kyläilyä tuttavien kanssa ei oikein harrasteta, ainakaan tutustumisvaiheessa.

Vierailija
2/6 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuuko puolisosi suomea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et halua muuttaa mukana, jos puoliso lähtee kotimaahansa?

Vierailija
4/6 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et halua muuttaa mukana, jos puoliso lähtee kotimaahansa?

Itse en yksinkertaisesti jaksaisi enää uutta juurten ylös repimistä, kerran on jo asuttu eksoottisessa maassa pitkään. Täällä on asuntolainat ja koti unelmapaikalla, erittäin vakaa työpaikka mikä on harvinaisuus Suomen nykytilanteessa ym. Kaikki nämä pitäisi pistää uusiksi jos lähdemme täältä toiselle puolelle palloa. Ja todennäköisesti olisin sitten hänen maassaan ihan samassa tilanteessa itse kuin hän on täällä ollut. Omalla koulutuksellani ei ulkomailla saisi töitä erittäin suurella todennäköisyydellä.

-AP

Vierailija
5/6 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuuko puolisosi suomea?

Välttävästi. Hän on alalla jossa suomea ei tarvitse ollenkaan. Nämäkin kaverit siis, joihin hän meidän tilannetta vertaa, ovat enimmäkseen kansainvälisiä pariskuntia (suomalainen+ulkomaalainen) ja tapaavat muita englantia puhuvia lähinnä. Itse koen että nuo ovat harvinaisuuksia löytää koska tottakai suurin osa suomalaisista haluaa kommunikoida suomeksi... 

Suomen kielen kurssit alkuun käytiin korona-aikana ja ne olivat aivan järkyttävän huonosti toteutettu tuohon aikaan etäopiskelun takia, joten niiden loppuminen (ja jatkuva työnteko pitkää päivää mukana kuvioissa) johti siihen että suomen kielen opiskelu vähän jämähti hänellä valitettavasti. Hän ei usko että se olisi ratkaisu asioihin. Itse koen että sillä voisi olla suurikin vaikutus, mutta en ole onnistunut vakuuttamaan häntä tästä...

-AP

Vierailija
6/6 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosi samanlainen tilanne ja tausta. Mies kaipaa sosiaalisuutta ja varsinkin hengailua ja jutustelua. Kokee vieraaksi suomalaisen suunnittelun, tyyliin nähdään lauantaina kolmelta aktiviteetin x parissa. Sama heijastuu perhearkeenkin. Itse tykkään puuhastella pihalla, siivota, hoitaa kauppa-asioita, suunnitella remontteja yms muuta ns hyödyllistä tekemistä yhdessä. Kun hän taas istuisi kahvin ääressä perheenkin kesken ja tuskastelee miksi kaikki aika menee admin-tehtäviin. Itse olen huomannut että monia suomalaisia vaivaa tilanne jossa vaan ollaan ja istutaan mutta juttu lentää paremmin jonkun tekemisen yhteydessä. Aika iso kulttuuriero vaikka pieneltä tuntuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän