Missä iässä lapsi yksin ulos?
Minua mietityttää uskallanko päästää juuri 5 vuotta täyttänyttä kavereiden kanssa pihalle, joka ei näy meidän ikkunasta.
Minkä ikäisenä olette päästäneet lapset ilman jatkuvaa valvontaa ulos? Mitkä ovat mielestäsi merkkejä siitä, että lapsen uskaltaa päästää ilman aikuista? Millaiseen ympäristöön?
Luulisin olevani vähän liian hermoheikko, joten kyselen muiden kokemuksia :)
Kommentit (7)
vanhempiaan pihalla. Ympäristö pientaloalue ison valtatien tuntumassa (ei aitoja tai meluaitoja).
Meidän pihassa isommat hakkaavat pienempiään. Onneksi ei ole lopullinen asuinpaikkamme..
Vaikka hän onkin rauhallinen tapaus. Ei uskaltaisi yksin varmaan jäädäkään.
Ties mitä tyyppiä tuohon kuitenkin eksyisi. Naapurin mamma päästää 4-vuotiaansa yksin tuonne samaiselle pihalle, tarkkailee ikkunasta ja vie, ja hakee pois. Silloin kun hän ei ole hoidossa, kipeänä olon jälkeen kuumettomina päivänä. Minusta se on liika uhkarohkeaa. Tuossa menee kuitenkin autotiet vieressä, meidän ainakin säntäilee vielä välillä oravien ja irtokissojen perään. Ja naapurista eksyy aina joskus jotain lapsiroskasakkia kiusaamaan kaikkea mahdollista elävää.
Suljetulle rivitalopihalle tai omakotitalon pihalle päästäisin itsekseen niin että tarkkailisin puolella silmällä vajaan 4-vuotiaan jo.
tosiaan pihasta. Meillä menee pihatie vähän alamäkeen ja vain vähä isommalle tielle ja silti voin sieluni silmin kuvitella, miten lapsi juoksee sitä pitkin alas enkä ehdi sisältä hätiin.. Toisaalta vanhin mulla vasta kohta 3 v.. Että ei vielä ainakaan yksin ulos. Kyllä sen varmaan itse tuntee omansa kohdalla koska on sopiva aika. JA alkuun kannattaa seurata vaikka salaakin, että miten yksin toimii, muistaako säännöt jne.
Meidän piha on sinänsä ok, mutta tuo melko lähellä oleva moottoritien tyyppinen tie kauhistaa kyllä. Alan varmaan päästämään häntä pieniksi ajoiksi pihalle ja käyn välillä roskia viemässä tms., jotta nään onko lapsi sovittujen rajojen sisällä. Lapsi, jonka kanssa olisi menossa ulos leikkimään, vaikuttaisi pysyvän hyvin omien rajojensa sisällä. Meidän pihalla ei pyöri vieraita lapsia eikä aikuisia, joten sitä ei sinänsä tarvitse miettiä.
ap
jokeen pihastaan viimetalvena. Kahdet jäljet päätyivät sulaan.
Vaviskaa: ulkoili yksin jo viime kesänä. Kertaakaan ei ole yrittänyt karata, tai joutunut pihassa kiusatuksi. Isommat, jo kouluikäiset, kohtelee pienempiä tosi kivasti.