Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pentulive 2025 official, englanninspringelspanielit.<3

Vierailija
22.09.2025 |

Voi suloisuus! Uusi pentulive alkaa 15.10., ja rotuna päästään tutustumaan englanninspringelspanieleihin!<3 Kuinkahan monta pentua Muru-emo saa? :)

https://mesta.net/valoa-syksyn-harmauteen-tuo-pentulive-jo-viidetta-ker…

Kommentit (11643)

Vierailija
11601/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hänel joka linkitti instan jot me sinne kuulumattomatki voimme katsel Murun ja pentujen kuvei. O hieno asia et o olemas avuliait ja ystävällissi ihmissi jotka auttavat, eivätkä tuamitse taitojamme, tairon puutettamme tai murrettamme.

Miksi kirjoitat noin?

Onko tääl omal murteel kirjoittamine kiellettyä? Eikös murteet olekaan ei  äirinkielemme rikkaus?

Palstalla on oma ketju murteella kirjottamiselle. Muuten olisi kiva jos pysyttäisiin yleiskielessä.

No voi kyynel, harmittaako pikkuista jos joku käyttää murretta tai on "hoono soomi"? Jos mun mummo, täti tai äiti täällä kirjoittaisi niin savvoo viännettäisi kun ark

minuakin kyllä ärsyttää tuon savn vääntäjä. Ei savon vuoksi, vaan siksi, että puhuu ihmisille töykeästi. aivan kuin tämän lainausketjun viimeisin kirjoittaja. 

Vierailija
11602/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on taas vahvistanut ennakkokäsitystäni siitä etten tykkää yhtään koiraihmisistä. Jotenkin kaikki asiat menee räksyttämiseksi ja lahkeeseen tartutaan kiinni ihan pelkän oletuksen perusteella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11603/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ei ole enää Pentulive pyörimässä se räksytys joillakin jatkuu. Toivon että tämä pysyisi otsikon mukaisessa aiheessa ja  jos kinata haluaa ketjuun ei niin  yhdistyvistä asioista palsta on täynnä eri aiheisia ketjuja . Minä kannatan otsikon mukaista , hauskaa hyvän mielen keskustelua . 

Vierailija
11604/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että täällä huonoa suomea kirjoittava ei todellakaan kirjoita savon murretta.   Kaipaan pentujen tassuttelua ja häntien heiluntaa, mutta toisaalta olen iloinen, että pääsivät koteihinsa hellittäviksi .  Rauhallista joulunaikaa.  

Vierailija
11605/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hänel joka linkitti instan jot me sinne kuulumattomatki voimme katsel Murun ja pentujen kuvei. O hieno asia et o olemas avuliait ja ystävällissi ihmissi jotka auttavat, eivätkä tuamitse taitojamme, tairon puutettamme tai murrettamme.

Miksi kirjoitat noin?

Onko tääl omal murteel kirjoittamine kiellettyä? Eikös murteet olekaan ei  äirinkielemme rikkaus?

Aina on niitä, jotka haluavat ruveta  moderaattoriksi ja komentelemaan ja arvostelemaan muita kirjoittajia. Mutta kyllä kuiva rikka hännästä karisee (suomalainen sananlasku), eli ei kannata provosoitua turhasta.

Vierailija
11606/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirrytäänpä vaihteeksi koiriin jos sallitte. 

Onko joku alkanut ajattelemaan, että englanninspringerspanieli saattaisi olla oma rotu, siis jos olisi koiraa hankkimassa? Entäpä labradorinnoutaja, shiba, whippet tai bordercollie? 

Englanninspringerspanieli, nyt kun tutustuin Pentuliven kautta. Ihanan kiltti, lempeä, leikkisä, tunteikas ja hupsukin. Samalla kuitenkin myös hyvä vahtikoira, hyvä lenkkeilykoira ja halukkaille metsästykseen tai prlastuskoiraksi sopiva. Kaunis ja ylväs, mutta silti söpö höpsönen.

Katsoin brittiläistä tositeevee rikosohjelmaa, ja ilmiselvä Muruhan se siellä rosvon perässä ravasi. Eli tästäkin rodusta on vaikka mihin.

Vierailija
11607/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirrytäänpä vaihteeksi koiriin jos sallitte. 

Onko joku alkanut ajattelemaan, että englanninspringerspanieli saattaisi olla oma rotu, siis jos olisi koiraa hankkimassa? Entäpä labradorinnoutaja, shiba, whippet tai bordercollie? 

Englanninspringerspanieli, nyt kun tutustuin Pentuliven kautta. Ihanan kiltti, lempeä, leikkisä, tunteikas ja hupsukin. Samalla kuitenkin myös hyvä vahtikoira, hyvä lenkkeilykoira ja halukkaille metsästykseen tai prlastuskoiraksi sopiva. Kaunis ja ylväs, mutta silti söpö höpsönen.

Katsoin brittiläistä tositeevee rikosohjelmaa, ja ilmiselvä Muruhan se siellä rosvon perässä ravasi. Eli tästäkin rodusta on vaikka mihin.

melkein kaikista pitkäkuonoisista luppakorvista, tai oikeastaan melkein kaikista koirista, olisi myös poliisin tehtäviin. niillä kun on ihmiseen verrattuna niin ylivoimainen hajuaisti. AInoa mikä voisi estää tuossa tehtävässä toimimisen olisi epäedullinen luonne tai haluttomuus tehdä vaikka etsintätehtäviä

Vierailija
11608/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista enkkusprinkun liioitelluista piirteistä, onko muuta piirrettä teidän mielestä kuin korvat? Jos nuo korvat leikkaisi lyhyeksi,niin ne on suurinpiirtein samaa kokoa suomenajokoiran korvien kanssa. Vähän alemmas vain kiinnittyneet. Edellisellä oli 9 vuoden eliniän aika 2 krt korvatulehdus, nyt 6 vuotiaalla ei vielä kertaakaan.

Vierailija
11609/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

leuanalusihopoimut

Vierailija
11610/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

leuanalusihopoimut

Ei meillä niistä ole ollut mitään haittaa? Selvästi ne näkyy,mutta ei aiheuta mitään toimenpiteitä.  Huulipoimutulehduksista oon kuullut joillain esiintyvän,mutta silloin on ollut myös muita iho-ongelmia,allergioita ja herkkyyksiä.

Vierailija
11611/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täällä jo aiemmin kyselinkin, että herättäisikö näyttely ja jalostusihmisissä närkästystä ja rutinaa, jos pitäisin korvien karvat suht siinä pituudessa mitä pennuilla on nyt. Esim. emo/pentupotretissa, kun Murun korvakarvat on vielä kammattu/pörhistetty, niin mun silmiin on jo vähän koomisen näköinen. Ja tämä ei toki Murulaisesta itsestään johtuvaa, ettei kukaan nyt loukkaannu ;)

Rotu oli mulle suht vieras, mutta ihastuin täysin. Näyttelyjutut jättäisin pois, mutta agility, tokoilu, pelastuskoiratoiminta jne olisivat itselle mieluisia, jos koiraa kiinnostaisi. Lisäksi pitkät metsälenkit ja vaellus on mun juttuja, joihin varmasti saisin kaverin tästä rodusta. Ihanan aktiivinen, mutta lempeä rotu 

Vierailija
11612/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä täällä jo aiemmin kyselinkin, että herättäisikö näyttely ja jalostusihmisissä närkästystä ja rutinaa, jos pitäisin korvien karvat suht siinä pituudessa mitä pennuilla on nyt. Esim. emo/pentupotretissa, kun Murun korvakarvat on vielä kammattu/pörhistetty, niin mun silmiin on jo vähän koomisen näköinen. Ja tämä ei toki Murulaisesta itsestään johtuvaa, ettei kukaan nyt loukkaannu ;)

Rotu oli mulle suht vieras, mutta ihastuin täysin. Näyttelyjutut jättäisin pois, mutta agility, tokoilu, pelastuskoiratoiminta jne olisivat itselle mieluisia, jos koiraa kiinnostaisi. Lisäksi pitkät metsälenkit ja vaellus on mun juttuja, joihin varmasti saisin kaverin tästä rodusta. Ihanan aktiivinen, mutta lempeä rotu 

Ei aiheuta mitään rutinaa, ajellaanhan nytkin korvat sisäpuolelta lyhyeksi,että kunnolla tuulettuu. Näyttelykauden ulkopuolella myös korisrekarvat jaloista ja mahan alta voidaan leikata lyhyemmäksi (esim.metsästyskäytössä olevilta näyttelylinjaisilta), eivät tuo sitten koko metsää kotiin..  Ja kun on sinun koira,sinä päätät korvakarvojen pituuden. Luonne on kyllä mitä parhain, todella miellyttämisenhaluinen,eli oppii nopeasti.  Syttyy nopeasti aktiiviseksi,mutta myös rauhoittuu nopeasti,ei jää kierrokset päälle. 

Vierailija
11613/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20187822?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Taatelin terveiset (Tuisku)

Myrskykin on jo lähtenyt Murulasta eilen.

Vierailija
11614/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että kun ihana assii että Tuisku jääpi perhepiiriin. Mie kirjoitan murteel, mutta niinhä mie puhunkii. Ois aika outoo ruveta kirjakieltä vääntämäänkään. En kyl ole ainu joka tiäl ei-niin-hienosti kirjoittaa ja anteeks vaan jos ketä se harmittaa. Mie oon mikä oon, en kylläkää savolainen. Joku muu tai muut suattaapi olla?  Antakee meijän olla mitä ollaan. Ei kai tää mikään suomenkielen yo-koe ole? Maalimas on isompiiki ongelmii 🕊

Vierailija
11615/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tule mukaan Pentulive: Eka vuosi -kaverikatsomoon torstaina klo 19 mitä sinä haluaisit kysyä sarjan tähdiltä?"  (Yle) 

Mie menen, tule sieki 😃 (enkä ole savolainen, karjalainen, turkulainen, stadilainen) vaan 🤫  Suvaitsevaisuutta! 

Vierailija
11616/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän huolenaihe siis on saako kirjoittaa murteella, slangulla, nuorisokielellä jne. vai ainoastaan yleiskielellä. Tähän ei eläin pysty. Tämä palsta jaksaa aina yllättää. 

Vierailija
11617/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän huolenaihe siis on saako kirjoittaa murteella, slangulla, nuorisokielellä jne. vai ainoastaan yleiskielellä. Tähän ei eläin pysty. Tämä palsta jaksaa aina yllättää. 

Jos on aito. 🧐

Vierailija
11618/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että kun ihana assii että Tuisku jääpi perhepiiriin. Mie kirjoitan murteel, mutta niinhä mie puhunkii. Ois aika outoo ruveta kirjakieltä vääntämäänkään. En kyl ole ainu joka tiäl ei-niin-hienosti kirjoittaa ja anteeks vaan jos ketä se harmittaa. Mie oon mikä oon, en kylläkää savolainen. Joku muu tai muut suattaapi olla?  Antakee meijän olla mitä ollaan. Ei kai tää mikään suomenkielen yo-koe ole? Maalimas on isompiiki ongelmii 🕊

Mä oon mikä oon, en muuksi voi tulla, ei tän enempää oisi mulla 🎶🎶🎶Määki oon mikä oon ja aina laulattaa vaikka ei ääni oo kuin satakielen , pikemminkin kuin harakalla, mutta silti laalattaa.  Joku joskus sano että lalla laala älä lallata ja siitä lähtien oon lalulannu. Semmonenkin vika että aina tulee joku biisi mieleen kun täällä lukee juttuja. Oon silläviisii vinksallaan 🙃😜🙃.

Vierailija
11619/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Myrskystä tuli Susu - suklaaherkun mukaan - ja sekin on kotiutunut hyvin.

Vierailija
11620/11643 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on taas vahvistanut ennakkokäsitystäni siitä etten tykkää yhtään koiraihmisistä. Jotenkin kaikki asiat menee räksyttämiseksi ja lahkeeseen tartutaan kiinni ihan pelkän oletuksen perusteella. 

Heh, samaa mieltä. Vuosi sitten katselin ekan kerran Pentuliveä ja silloinkin riitelyä, turhaa pätemistä, väärintulkintaa ja trolliksi/provoksi ym. syyttelyä. Tänäkin vuonna ihmetyttänyt miten tällaista hyvän mielen ohjelmaa katselee aggressiiviset riidanhaastajat, jotka tylyttää muita ja joiden elämän suola tuntuu olevan se, että pääsee väittelemään ja vääntämään vaikka tikusta asiaa eli riitaa. Esim. ihme pahansuopia oletuksia on tehty toisista kirjoittajista. Koirat on ihania, jotkut koiraihmiset kyllä helvetistä. 😅