Pentulive 2025 official, englanninspringelspanielit.<3
Voi suloisuus! Uusi pentulive alkaa 15.10., ja rotuna päästään tutustumaan englanninspringelspanieleihin!<3 Kuinkahan monta pentua Muru-emo saa? :)
https://mesta.net/valoa-syksyn-harmauteen-tuo-pentulive-jo-viidetta-ker…
Kommentit (2371)
Vierailija kirjoitti:
Joko se nimi-kategoria valittiin ?
Niitä on kolme. Ylen sivuilta löytyy
Punnitus kun sujui nyt sutjakkaasti. Pennut vaan ei enää montaa kertaa pysy tuossa vaalla. Nyt jo meinasi moni lähteä livohkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä pennuista näyttää olevan tuo maski eli valkoinen alue naamassa/ kasvoissa " muotopuoli ". Onko tämä pentu lemmikkitasoinen automaattisesti, vai onko se tällä rodulla niin tarkkaa näiden värimerkkien kanssa?
en tiedä tuon rodun rotumääritelmistä, mutta siinä kaiketi on käyttölinjat ja näyttelylinjat, kuten muillakin käyttökoirilla ja nillä vähän erilaiset määritelmät.
voit itse selvittää asiaa googlaamalla rotua ja rotumääritelmiä
ESS on yksi rotumääritelmä, sama sekä näyttely- että käyttölinjaisille, joten mitään erillisiä rotumääritelmiä ei ole (ei ole kyllä muissakaan roduissa joissa käyttölinja löytyy). Joten, kaikki mitä rotumääritelmässä lukee, pätee molempiin linjoihin, myös väritysasiat.
ei pidä paikkaansa. Esmerkiksi joillekin käyttölinjan koirille sallitaan värivirheitä, kun saman odun näyttelylinjan koirille ei.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo omistajat ole huomanneet ettei pentu 11 ollut syönyt eilen koko päivänä!!!?? Katsoja huomannut ja vinkannut.
pentujen syömisistä saa paremman kuvan punnituksista kuin siitä, että niitä kyttäisi 24/7
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne äänestettävät teemat on? Olisin ehdottanut luontoteemaa, mutten ehtinyt lähettää sitä äänestysvaihtoehdoksi.
No onnittelut. Kolmesta teemasta yksi on luonto 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo omistajat ole huomanneet ettei pentu 11 ollut syönyt eilen koko päivänä!!!?? Katsoja huomannut ja vinkannut.
pentujen syömisistä saa paremman kuvan punnituksista kuin siitä, että niitä kyttäisi 24/7
Kasvattaja itse kiitti kun joku katsoja oli viestinyt että yksi pentu, se toinen pieni oli ollut eilen aika vähän tissillä. Kiitti kovasti huomiosta ja tänään on sitä pentua erityisesti jelpattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kyllä chatissä kategoriat, mutta vielä ei siis valittu, minkä kategorian nimiä saa ehdottaa ?
Voit olla oikeassa, että jollain roduilla käyttölinjaisille sallitaan eri värityksiä, itsellä ei moinen ole tullut vastaan, sillä erillisiä käyttölinjaisten rotumääritelmiä ei minulla ole tiedossa. ESS:lla on yksi rotumääritelmä joka on sama molemmille linjoille, värejä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä pennuista näyttää olevan tuo maski eli valkoinen alue naamassa/ kasvoissa " muotopuoli ". Onko tämä pentu lemmikkitasoinen automaattisesti, vai onko se tällä rodulla niin tarkkaa näiden värimerkkien kanssa?
en tiedä tuon rodun rotumääritelmistä, mutta siinä kaiketi on käyttölinjat ja näyttelylinjat, kuten muillakin käyttökoirilla ja nillä vähän erilaiset määritelmät.
voit itse selvittää asiaa googlaamalla rotua ja rotumääritelmiä
ESS on yksi rotumääritelmä, sama sekä näyttely- että käyttölinjaisille, joten mitään erillisiä rotumääritelmiä ei ole (ei ole kyllä muissakaan roduissa joissa käyttölinja löytyy). Joten, kaikki mitä rotumääritelmässä lukee, pätee molempiin linj
Näyttelysäännöt on samat kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kyllä chatissä kategoriat, mutta vielä ei siis valittu, minkä kategorian nimiä saa ehdottaa ?
No niistä kaikista kolmesta saa ehdottaa. Katso pliiis Ylen sivuille. Siellä ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne äänestettävät teemat on? Olisin ehdottanut luontoteemaa, mutten ehtinyt lähettää sitä äänestysvaihtoehdoksi.
No onnittelut. Kolmesta teemasta yksi on luonto 👍
Minäkin äänestin luontoon teeman puolesta.
Heh. Löysin netistä testin jossa piti kuvista valita onko joku rotu käyttö- vai nöyttölinjainen. No eihän mulla ole hajuakaan mutta kokeilin. Tulos oli: "Sinun täytynee vielä hiukan harjoitella tunnistamista" 😐
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpä esim. bortsujen ulkonäköä. Käyttikset ovat kuin eri rotua näyttelylinjalaisten kanssa. Käyttikset pärjää nippa-nappa näyttelyissä jos sitäkään, mutta harva käyttisten omistaja siitä välittää kun valionarvot tms. ei ole se päämäärä vaan esim. menestys aguilityssä. Käyttiksissä jalostetaan nykyään kilpakoiriksi soveltuvia, ei suinkaan perinteisesti lammaspaimeniksi tai ulkonäöllisesti. Itse asiassa bortsujen nykyjalostus kilpakiitureiksi harmittaa ja säälittää. Kaunis FIN MVA bordercollie on hyvä paimen, samoin "rumakin". Yhtä rakkaat ja miusta yhtä kauniit 💖💖
Tuo on täysin totta bortsujen kohdalla, tosin on siellä käyttislinjaisia joita käsittääkseni ihan paimennukseenkin jalostetaan tai ainakin käytetään vaikka pääpaino niissä taitaa olla muut harrastukset. ESS:llä on sinänsä samoin, että käyttölinjaisia ei näyttelyissä näy muuta kuin ns. harrastustulosta hakemassa, ihan ymmärrettävää koska ulkonäkö eroaa merkittävästi näyttelylinjaisesta jälkimmäisen hyväksi näyttelykehissä. Molemmilla on paikkansa rodussa, joten sinänsä se ei ole minusta ongelma tämän rodun kohdalla, ja se käyttölinjaisten tavoite on edelleen siellä rodun käyttötarkoituksessa eli metsästyksessä, eikä jonkin lajin kisakiituruudessa.
Ihan vaan tiedoksi.
Koiranpentujen silmät avautuvat noin 1014 päivän ikäisinä, mutta prosessi on vähittäinen ja vie useita päiviä. Pennut syntyvät silmät ja korvat suljettuina, ja ne alkavat vähitellen nähdä ja kuulla vasta noin kolmen viikon iässä, jolloin niiden aistit kehittyvät nopeasti.
Ylen sivulla on nyt tuore painokäyrä. Nelonen syntyi neljänneksi pienimpänä, mutta on nyt melkein tuplannut painonsa ja on pennuista painavin.
Vierailija kirjoitti:
Ylen sivulla on nyt tuore painokäyrä. Nelonen syntyi neljänneksi pienimpänä, mutta on nyt melkein tuplannut painonsa ja on pennuista painavin.
Ei kun kymppi. Pahoittelen, katsoin selitettä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi.
Koiranpentujen silmät avautuvat noin 1014 päivän ikäisinä, mutta prosessi on vähittäinen ja vie useita päiviä. Pennut syntyvät silmät ja korvat suljettuina, ja ne alkavat vähitellen nähdä ja kuulla vasta noin kolmen viikon iässä, jolloin niiden aistit kehittyvät nopeasti.
1014 päivän ikäisinä 🤡ei siis vielä jouluksi ehdi 🤭
Harmillisesti esim. just aguilityssä ei pärjää ellei ole käyttölinjan bortsua, ja koko lailla tietyistä linjoista. Tämä vie harrastuksen ilon kaikilta muilta. Meneppä samalle lähtöviivalle sakemannin, hoffin, kultsun, rottiksen jne. kanssa kun vastassa on bortsu joka lähinnä näyttää sekarotuiselta katukoiralta. Ei mitään jakoa! Ilmankos aguilityn lisäksi muutakin muu koiraharrastus on jäänyt vain kilpaurheilijoille kilpakoirineen. Tämä ei ole oikein!!
Mitä tulee sitten paimennusvaistoihin, niin pk collie oli, ja nyt sakemanni opiskelee hiton hyväksi paimeneksi eläintilalla. Ja se sekarotuinen katukoira, sellainenkin mulla on ollut eli ei ole haukkumanimi.
Mä olen liekeissä: olen keksinyt jo kaikkiin 3 kategoriaan 11 nimeä! 🤩🔥
Olipa kivan rauhallinen ja levollinen chatti
Lueskelin jopa viestejä ja nyt moderointikin sujui ja ihan asialliselta näytti.