Pentulive 2025 official, englanninspringelspanielit.<3
Voi suloisuus! Uusi pentulive alkaa 15.10., ja rotuna päästään tutustumaan englanninspringelspanieleihin!<3 Kuinkahan monta pentua Muru-emo saa? :)
https://mesta.net/valoa-syksyn-harmauteen-tuo-pentulive-jo-viidetta-ker…
Kommentit (3014)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan kiiltävä turkki kaikilla, Murullakin. 😍
Sprinkuilla on hyvin pehmeä ja silkkinen turkki, helposti kihartuukin, mikä ei kai ole näyttelylinjaisilla toivottava ominaisuus ja siihen on olemassa monenlaisia tököttejä.Ja tassun pohjissa on pesun jälkeen luonnostaan sellainen digestiivikeksin tuoksu😀
Ikävältä kuulostaa turkkiin laitettavat tökötit.
Onko nuo riippuvat karvat jotenkin tähdellisiä vai jalostuksen sivutulosta? Eikö ne voi leikata taviskoiralta jotta siisteys olisi helpompaa? Luonnon eläimillä vain biisoneilla ja myskihärillä siellä pakkasaroilla on roikkuvia karvoja.
Perhekoirilla voi turkin pitää lyhyenä ja korvakarvat voi leikata, mutta rodunomaisessa ulkonäössä on toivottavana piirteinä pitemmät, silkkiset korvat. Onneksi sentään typistetyt hännät on nykyään kiellettyjä ja pitkät hännät saavat huiskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sprinkuilla on hyvin pehmeä ja silkkinen turkki, helposti kihartuukin, mikä ei kai ole näyttelylinjaisilla toivottava ominaisuus ja siihen on olemassa monenlaisia tököttejä.Ja tassun pohjissa on pesun jälkeen luonnostaan sellainen digestiivikeksin tuoksu😀
Onko nuo riippuvat karvat jotenkin tähdellisiä vai jalostuksen sivutulosta? Eikö ne voi leikata taviskoiralta jotta siisteys olisi helpompaa? Luonnon eläimillä vain biisoneilla ja myskihärillä siellä pakkasaroill
Pitkät ja roikkuvat korvat on koiran terveydelle haitallinen ominaisuus. Jalostuksessa tulisi mennä terveys edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa olen jo ajatellut kuinka ihana on tuo emon nimi, Muru. <3
Ensin ajattelin että se on kissan nimi mutta nyt sopii kyllä hyvin tuolle koiralle :)
Mun mielestä kuulostaa kyllä enemmän koiralta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo riippuvat karvat jotenkin tähdellisiä vai jalostuksen sivutulosta? Eikö ne voi leikata taviskoiralta jotta siisteys olisi helpompaa? Luonnon eläimillä vain biisoneilla ja myskihärillä siellä pakkasaroilla on roikkuvia karvoja.
Turkin laatu ja tyyppi on koiran käyttötarkoituksen mukainen. ESS on ylösajava- ja noutavametsästyskoira, eli se tekee töitä niin maassa kuin vedessä. Hapsujen tehtävä on suojata ihoa ja lämmittää koiraa. Kuvittele jos vatsan alus olisi ohuesti (vatsan aluskarva on rodulla kuin rodulla ohuempaa kuin esim. selän karva) ihon myötäisellä karvalla varustettu, se ei pellossa, metsässä tms. juostessa suojaisi lainkaan yhtä hyvin oksien jne. raapaisulta. Eri asia on sitten se, onko hapsukarvoja liikaa, se on jalostusvalintojen tulos jos näin on, sillä turkin laatuun ja määrään voi vaikuttaa jalostusvalinnoilla. Murulla on rotuisekseen oikeinkin hyvänlaatuisen näköinen turkki, ja hapsukarvojen määrä on hyvinkin sopiva eikä liiallinen. Kotikoiralla toki voi hapsut leikata lyhyemmäksi arjen helpottamiseksi, mutta ei niitä koneella kaljuksi kannata ajella. Tulee vatsalle kylmä talvella :)
Tämän vuoden kasvattaja on mukavan kokenut ja osaava. Tätä on paljon rentouttavampaa seurata kuin ensikertalaista kasvattajaa viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu ajatus, että 2-vuotias olisi liian nuori saamaan pentuja? Ei se pentujen saaminen ole vanhempana ainakaan helpompaa ja 2-vuotias on siihen sopivan ikäinen.
Ihmisen iässä 14-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu ajatus, että 2-vuotias olisi liian nuori saamaan pentuja? Ei se pentujen saaminen ole vanhempana ainakaan helpompaa ja 2-vuotias on siihen sopivan ikäinen.
Tuo on vanhentunut käsitys koiran iän verrannollistamisesta ihmisen ikään. Tässä päivitetympää tietoa. Muru on reilu 40v tällä tavalla laskettuna. Mutta tästä on varmaankin turha väitellä näiden ikävouhkaajien kanssa.
Pikkuisenkin paino on noussut ja isoin jo n. 4.5 kg. Eivät kasva vain silmissä hurjaa vauhtia, vaan ihan oikeastikin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Vanhan kansan huuhaata.
Siis n. 450 grammaa isoimman paino, hups ;)
Vierailija kirjoitti:
Siis n. 450 grammaa isoimman paino, hups ;)
Mä jo ihmettelin että luinko oikein!!😄
Vierailija kirjoitti:
Pikkuisenkin paino on noussut ja isoin jo n. 4.5 kg. Eivät kasva vain silmissä hurjaa vauhtia, vaan ihan oikeastikin :)
Kannattaa vielä katsoa uudelleen ja hieman tarkemmin sitä painotaulukkoa.
Kyllä on olllut ihana seurata tuota täplälaumaa inisemässä ja mönkimässä maitobaarille. Hyvin on sujunut sekä mammalla että pennuilla!
Joko ne punnittiin? Mä oon kuudesta saakka odottanut punnitusta, harmi jos meni ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo kuvakulmat on jatkuvasti ihan surkeita?
Saattaa johtuu siitä kun nuo koirat liikkuu.
Tai siitä, että kamerat kuvaa vain palasta laatikosta, jolloin koko koiralauman kerralla näkeminen ei vaan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Joko ne punnittiin? Mä oon kuudesta saakka odottanut punnitusta, harmi jos meni ohi.
Just siinä kuudelta alettiin punnita.
Vierailija kirjoitti:
Kelaa taaksepäin.
Yle Areenassa voit katsoa haluamasi punnituksen uudestaan sitä alapalkkia takaisinpäin siirtämällä.
Ei kannata takertua. Ohi vaan. Niitä on aina joukossa.