Pentulive 2025 official, englanninspringelspanielit.<3
Voi suloisuus! Uusi pentulive alkaa 15.10., ja rotuna päästään tutustumaan englanninspringelspanieleihin!<3 Kuinkahan monta pentua Muru-emo saa? :)
https://mesta.net/valoa-syksyn-harmauteen-tuo-pentulive-jo-viidetta-ker…
Kommentit (5570)
Vierailija kirjoitti:
Koiran ottamista ei tosiaan kannata edes harkita jos hygenian suhteen on kovin tarkka. Koiran suussa ei koskaan ole puhdas, syö kakkaa tai ei, joten ne lipaisut ja pusut ihmiselle tuo mukanaan aina bakteereita. Lisäksi elämä koiran kanssa on sotkuisempaa kuin ilman, lähtee karvaa ja tassuista tulee sisälle hiekkaa jne. Toki on rotuja joista karvaa ei lähde, mutta tassut niilläkin on 😊
hyvä puoli on sitten tuo, että tutkitusti altistuminen eläimille, maa-aineksille jne. rakentaa immuniteettia monenlaisille sairauksille. Itse olen maalla kasvanut koirien keskellä, lähes 40v asti elänyt täysin terveenä. Edes kausiflunssat yms ei minua juuri kiusaa. Mieheni tulee hyvin siististä ja eläimettömästä kodista kaupungista, on allerginen monelle asialle ja atopia siihen päälle. Mene ja tiedä mikä on lapsuuden altistumisen rooli, mutta minulle tuo mudassa koirien kanssa ryynääminen ei ainakaan koskaan aiheuttanut yhtään mitään ongelmia. Lapsena
Onpa mustavalkoinen kuva, vastakkainasettelu. Itse olen yli 30-kymppinen helsinkiläinen ja kodissa ollut lemmikkeinä vain hamsteri ja kaloja. En silti ole allergikko, astmaatikko tai mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran ottamista ei tosiaan kannata edes harkita jos hygenian suhteen on kovin tarkka. Koiran suussa ei koskaan ole puhdas, syö kakkaa tai ei, joten ne lipaisut ja pusut ihmiselle tuo mukanaan aina bakteereita. Lisäksi elämä koiran kanssa on sotkuisempaa kuin ilman, lähtee karvaa ja tassuista tulee sisälle hiekkaa jne. Toki on rotuja joista karvaa ei lähde, mutta tassut niilläkin on 😊
hyvä puoli on sitten tuo, että tutkitusti altistuminen eläimille, maa-aineksille jne. rakentaa immuniteettia monenlaisille sairauksille. Itse olen maalla kasvanut koirien keskellä, lähes 40v asti elänyt täysin terveenä. Edes kausiflunssat yms ei minua juuri kiusaa. Mieheni tulee hyvin siististä ja eläimettömästä kodista kaupungista, on allerginen monelle asialle ja atopia siihen päälle. Mene ja tiedä mikä on lapsuuden altistumisen rooli, mutta minulle tuo mudassa koirien kanssa ryynääminen ei ainakaan kosk
Kyseessä ei ole mikään "mustavalkoinen maailmankuva" vaan tutkittu tieteellinen fakta. Lapset, jotka ovat pienestä pitäen tekemisissä eläinten ja luonnollisen maa-aineksen kanssa, allergisoituvat harvemmin kuin steriilimmässä ympäristössä eläneet.
Ja ei, se ei tarkoita että ihminen ilman lemmikkejä tai kaupungissa asuva olisi automaattisesti allerginen.
Helsinkiläisillä varmaankin on luontosuhteita hyvin laidasta laitaan.
Voihan ilman lemmikkiäkin oleva olla vahvasti kosketuksissa luontoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä vuosisata sitten ihmiset saattoi nukkua samassa tilassa missä possut ja lampaat. No jossain päin maailmaa vieläkin.
Lehmä kakasta rakennetaan edelleenkin jossain päin ekologisia taloja, toki ne sitten päältä rapataan, mutta sellainen olkinenj jätös o n kuivaneena hyvä lämmöneriste.
Kannattaisi täälläkin mutta on liian märkää jotta pysyisi kasassa. Joku mikrobintappokäsittelykin pitäisi tehdä kun ei kuivuus tapa.
Olipa kivan leppoisa ja kodikas chat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut jo etukäteen, jos tämä on jotenkin sopimaton aihe, mutta kun itellä pentuliven kattominen tyssää joka vuosi tähän peeaska-asiaan. Selvästikään musta ei olisi koiranomistajaksi. Tulee vaan huono olo kun kuvaruutu on täynnä sitä itseään. Vaikka nopeasti siivoavatkin. Mutta nyt sitten opin, että emokoira siivoaa myöskin siis syömällä sitä kakkaa... :( Niin miten ihmeessä se menee, että se sitten esim. nuolaisee heti perään omistajan kättä tms. Eikö tuo oikeasti ole todella epähygieenistä? Apua, taidan olla liian herkkä edes kirjoittamaan tämmöistä...
tietäisitpä vain kuinka paljon kakkaa olet elämäsi aikana syönyt. Sitä on voinut olla kuorimasi appelsiinin pällä, omenan kuoressa, jopa valmissa kauppojen salaatipusseissa - niissä, jotka ovat valmiit käytettäväksi. Ne kakat on vain niin pieniä hiukkasi
Mikrobit ei synny elimistössä vaan siirtyy suolistoon ympäristöstä missä niitä on joka puolella. Koira kai ottaa niin että se on yks ja sama onko sisällä vai ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Olipa kivan leppoisa ja kodikas chat.
Asiantuntijan tiedot ja vinkit sopii ihmisvanhemmillekin. Itse asiassa kaikille. Ihminen tarpeettomasti mystifioi itseään.
Kyseessä ei ole mikään "mustavalkoinen maailmankuva" vaan tutkittu tieteellinen fakta. Lapset, jotka ovat pienestä pitäen tekemisissä eläinten ja luonnollisen maa-aineksen kanssa, allergisoituvat harvemmin kuin steriilimmässä ympäristössä eläneet.
Ja ei, se ei tarkoita että ihminen ilman lemmikkejä tai kaupungissa asuva olisi automaattisesti allerginen.
Olen tietoinen tutkimuksesta. Kaupunki-maaseutu-vastakkainasettelu tuossa kuitenkin oli. Tämän vuoden alussa tällainen tutkimus:
"Lasten ja nuorten hyvinvoinnin erot ovat kasvaneet, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreesta raportista.
Eroja selittävät asiantuntijan mukaan asuinalue, elintavat ja sosioekonominen asema.
Esimerkiksi maaseudulla ja pienituloisissa perheissä lapset kärsivät enemmän ylipainosta ja terveysongelmista."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maaseudun-lapsien-terveydesta-ikavi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen koiran kanssa vielä 💩 pärjää, mutta kissat ja kissojen hienkisten tyhjennys noin 2 kertaa päivässä. Ei sovi herkille.
Höpsis. Kissanhiekassa ei ole mitään ongelmaa.
Jep, en ole kissan enkä koiran omistaja, mutta mieluummin vaihtaisin kissanhiekat kuin keräisin joka ikisellä ulkoilulenkillä koiran kakat pussiin. Ällö lemu saattaa tulla ulkonakin niistä, jos tuuli tulee sieltä suunnasta missä koira vääntää tortut. 💩
Juu, asun itse kaupungissa, enkä ole koiranomistaja, mutta ei se kakkojen keräily pussiin tosiaan kateeksi käy, vaikka hyvin ymmärräkin miksi se pitää tehdä. Onneksi noissa puistoissa, missä koiria yleensä ulkoilutetaan, on roskiksia tiheästi, niin ettei tarvitse pitkään sitä pussia kädessä roikottaa.
Kiva, että silta ja tasapainolauta tulivat. 🐾
Vierailija kirjoitti:
Olen tietoinen tutkimuksesta. Kaupunki-maaseutu-vastakkainasettelu tuossa kuitenkin oli. Tämän vuoden alussa tällainen tutkimus:
"Lasten ja nuorten hyvinvoinnin erot ovat kasvaneet, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreesta raportista.
Eroja selittävät asiantuntijan mukaan asuinalue, elintavat ja sosioekonominen asema.
Esimerkiksi maaseudulla ja pienituloisissa perheissä lapset kärsivät enemmän ylipainosta ja terveysongelmista."
Tuo sinun linkkaama tutkimus ei mitenkään liity tuohon edellä käsiteltyyn allergia-asiaan. Kun se allergialle altistavat elämäntavat on tutkittua faktaa. Eikä kyse ole maaseutu-kaupunki-vastakkainasettelusta vaan altistumisesta erilaisille ympäristön mikrobeille ja sen vaikutuksista.
Eikä voi myöskään vetää henkilökohtaisia johtopäätöksiä kuten että "täyttä potaskaa, minä olen koko ikäni tehnyt asioita x ja y, eikä minulla ole sairautta tai ongelmaa a tai b", jos tutkimustieto kertoo, että x ja y altistaa jollekin negatiiviselle seuraukselle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kanssa palstailija, minä en kyllä vastakkain asettelua tässä pyrkinyt rakentamaan, pahoittelut jos näin viestini tulkitaan. Päinvastoin, käytin lausetta mene ja tiedä mikä on lapsuuden ympäristön merkitys tässä oman perheeni esimerkissä. Tämä oli täysin tieteetön kuvaus omasta perheestä minun ja mieheni välillä. Enemmän painoa-arvoa itse laittaisin kirjoitukseni osalta sille, että siitä huolimatta vaikka lapsena rellestin koiralauman keskellä samasta kädestä syöden, mudassa leikkien jne. , olen ollut hämmästyttävän terve. Tämä oli vastine sille kirjoittajalle jota arvellutti korien pöpöjen kulkeutuminen ihmiseen. Meitä on muuten minun lapsuuden perheessä useampi sisarus jotka siellä koiralauman keskellä kasvoi, kaikki ollaan yhtä terveitä ilman allergioita tai muitakaan sairauksia. Pointtini oli ja on siis se, että ei ne korien pöpöt ole meihin vaikuttaneet ainakaan negatiivisesti kun kaikki ollaan aikuisiksi selvitty ilman sairauksia.
Minä uskon kyllä vahvasti myös siihen että nykyihmisen tapa elää liian hygieenisesti on syy siihen että ihmiset sairastuu helpommin. Ihmisen elimistön olisi opittava taistelemaan ja se ei opi ellei se altistu.
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon kyllä vahvasti myös siihen että nykyihmisen tapa elää liian hygieenisesti on syy siihen että ihmiset sairastuu helpommin. Ihmisen elimistön olisi opittava taistelemaan ja se ei opi ellei se altistu.
Sehän on tutkittu, että ylihygieenisyys altistaa allergioille ja autoimmuunisairauksille.
Tuo sinun linkkaama tutkimus ei mitenkään liity tuohon edellä käsiteltyyn allergia-asiaan. Kun se allergialle altistavat elämäntavat on tutkittua faktaa. Eikä kyse ole maaseutu-kaupunki-vastakkainasettelusta vaan altistumisesta erilaisille ympäristön mikrobeille ja sen vaikutuksista.
Eikä voi myöskään vetää henkilökohtaisia johtopäätöksiä kuten että "täyttä potaskaa, minä olen koko ikäni tehnyt asioita x ja y, eikä minulla ole sairautta tai ongelmaa a tai b", jos tutkimustieto kertoo, että x ja y altistaa jollekin negatiiviselle seuraukselle.
Luetun ymmärtäminen? En kieltänyt tuota tutkimusta. Se on klassinen maalaisten argumentti, että lapset ovat terveempiä maaseudulla ja kaupunkilaisilla on sitä ja tätä terveysongelmaa. Laitoin siksi tuoreen tutkimuksen, että näin ei ole vaan kaupunkilaislapset ovat terveempiä. Yleisesti sellaiseen argumentointiin olen kyllästynyt, koska se ei pidä paikkaansa.
Tuskin nyt kannattaa jatkaa taas jotain kaupunkilais/maalais köydenvetoa
Ei kukaan minusta edes tarkoittanut. Eikä siitä ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin nyt kannattaa jatkaa taas jotain kaupunkilais/maalais köydenvetoa
Ei kukaan minusta edes tarkoittanut. Eikä siitä ole kyse.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sinne vielä mahtuisi. Liukumäki ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sinne vielä mahtuisi. Liukumäki ?
Vuoristorata ois kiva.
Oli lahja joltain joka kävi katsomassa pentuja. Näin kerrottiin. Varmaan nyt kiva katsoa kivestä miten lahja on suosiossa :)