VM: Suomalaiset säästävät Suomen puolikuoliaaksi - Suomaiset kuluttajat ovat nyt talouden kasvun heikoin lenkki,
Suomen taloudella menee nyt huonosti ja taantuma pitkittyy eikä vika ja syy ole hallituksen ja sen päätösten vaan tavankansalaisten jotka säästelevät ja välttävät kulutusta, kertoo Valtionvarainministeriö ja asiantuntijat. Tilanteen korjaamiseksi tulisi suomalaisten vähentää säästämistä ja sãästeliäästi elämistä ja sen sijaan alkaa taas kuluttamaan ja tekemään ostoksia jotta Suomi saataisiin nistettua suosta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6342b7d1-f17d-4b49-91ad-d85026831…
Kommentit (941)
Varakkaat ja hyvätuloiset eli ne, joilla ei ole tähänkään saakka ollut rahasta tiukkaa, saivat satojentuhansien verohelpotuksen vuodessa ja ensi vuonna vielä lisää. Ja niiltä, jotka olivat jo ennestään tiukoilla, vietiin valtaosa siitä vähästäkin. Näin toimii EK ja sen rahoittama Kokoomus, ja sitten kehdataan ihmetellä, miksi kotimainen kulutus on pohjalukemissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.statista.com/statistics/263220/public-spending-ratio-in-eu-…
Mihin voin käyttää rahaani, kun Suomen valtio käyttää suurimman osan puolestani? Tällä nyt en kritisoi tuoreinta hallitusta, vaan ylipäänsä. Ja sehän oli Marinin hallitus 2020-2021 kun muutti matala-korkoiset valtionvelat muuttuvakorkoisiin, jolloin velkojen korot raketoivat.
Ei vaan se oli Purra. En tiedä miksi.
En tajua miksei tästä ole kukaan älähtänyt isommin. Kyseessä kuitenkin valtiontalouden kannalta aivan katastrofaalinen päätös. Koronavelka oli nollakorkoista ja sovittu, että pysyy sellaisena hamaan ikuisuuteen. Purra sitten vaihtoi koron itse vapaaehtoisesti vaihtuvakorkoiseen, aivan totaali-idaripäätös, joka maksaa suomalaisille miljardeja joka vuosi, hamaan ikuisuuteen. Eikä sitä ilmaista korkoa takaisin meille anneta.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa Suomessa olla ammattitaidottomat päättäjät jotka sinne on valittu. Pitäisikö esim. ministereillä olla kyseiseen virkaan soveltuva koulutus? Miten joku metsuri, kalastaja tai muusikko osaa päättää valtiontaloudesta.
Tai ent. Mäkkärin työntekijä Purra
Kiinaan ne rahat menee eikä säästöihin. Itse tuen paikallisia kivijalkakauppoja. Monet pitävät sitä tyhmänä. En välitä. Haluan tukea paikallista.
Kävin Triplassa vähän ennen puoltayötä ja olin palauttamassa pulloja kun viereen ilmaantui lähinnä narkomaanilta vaikuttava nuorehko nainen ihan yllättäen niin että säikähdin. Sanoi että jos olisi pari euroa heittää hänelle ja poikakaverille kun ei ollut rahaa ruokaan. Rahaa ei ollut antaa ja pulloista ei paljoa kertynyt. Vähän jäi harmittamaan että tähänkö on tultu Suomessa. Olisi varmaan pitänyt ostaa jotain syötävää näille niin olisi mieli pelastunut itseltä vähäksi aikaa. Jospa seuraavalla kerralla osaan olla parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Varakkaat ja hyvätuloiset eli ne, joilla ei ole tähänkään saakka ollut rahasta tiukkaa, saivat satojentuhansien verohelpotuksen vuodessa ja ensi vuonna vielä lisää. Ja niiltä, jotka olivat jo ennestään tiukoilla, vietiin valtaosa siitä vähästäkin. Näin toimii EK ja sen rahoittama Kokoomus, ja sitten kehdataan ihmetellä, miksi kotimainen kulutus on pohjalukemissa.
Tienaan jotain 120 000 euroa vuodessa eli olen hyvätuloinen. Tiedän että ensi vuonna käteen voi jäädä pari tuhatta enemmän mutta kiinnostaisi tuo satojen tuhansien verohelpotus. Voisitko kertoa miten sen saa. Tällä hetkellä palkasta jää käteen 55 prosenttia eli 10 00 euron palkasta saan kouraan 5500 euroa kuukaudessa.
Minä elätän palkallani ja pienellä elatusmaksulla itseni, kaksi nuorta aikuista sekä koiran. Pakko olla säästeliäs, että saa rahat riittämään, kun emme saa mitään tukia. Ei syödä ulkona tai ostella turhia. Ei makseta siivoajasta, vaan siivotaan itse. Kampaajan sijaan parturoidaan itse, ikkunat ja auto pestään itse jne.
Olisiko parempi että laittaisin visan vinkumaan ja eläisin yli varojeni?
Vierailija kirjoitti:
Kävin Triplassa vähän ennen puoltayötä ja olin palauttamassa pulloja kun viereen ilmaantui lähinnä narkomaanilta vaikuttava nuorehko nainen ihan yllättäen niin että säikähdin. Sanoi että jos olisi pari euroa heittää hänelle ja poikakaverille kun ei ollut rahaa ruokaan. Rahaa ei ollut antaa ja pulloista ei paljoa kertynyt. Vähän jäi harmittamaan että tähänkö on tultu Suomessa. Olisi varmaan pitänyt ostaa jotain syötävää näille niin olisi mieli pelastunut itseltä vähäksi aikaa. Jospa seuraavalla kerralla osaan olla parempi ihminen.
Jospa säästäisivät huumerahansa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on todella huono, kansalla ei ole mitä kuluttaa.
Mutta sen mä haluaisin nähdä, että joku toimittaja puuttuisi edes joskus siihen, että miksi Petteri valehtelee? Todella kaivaisi sen vastauksen siihen, että mitä nyt sitten kun mikään hallituksen toimi ei ole parantanut Suomen tilannetta? Ja vaatisi vastauksen.
Nyt on kuunneltu kaksi vuotta, että kasvu on juuri alkanut ja kuitenkin hallitus leikkaa lisää ja lisää.
Kuka laittaisi pääministerin ja valtionvarainministerin vastaamaan kansalaisten aitoihin kysymyksiin ja huoleen? Ansaitsemme parempaa!Pankkitileillä on kyllä ennätysmäärää rahaa nyt. Se on ihan fakta. Pankit on raportoineet.
Tileillä on kuulemma 4 mrd enemmän rahaa kuin viime vuonna. Se on noin 727 euroa per suomalainen. Tuolla ei maksa ku
Omilta tileiltä löytyy melkein 800 00 euroa työllä ansaittua rahaa.Tarkoitus on ostaa uusi auto (Mercedes E 450d 4matic) jolla voin ajella pois tästä maasta Ruotsiin ja asettua sinne asumaan. Kieliopinnot olen jo aloittanut aikaa sitten. Lähtiessäni vapautan yhden työpaikan eli olkaapa hyvä.
Rikkaat eläkeläiset osaavat säästämisen.
En säästä senttiäkään, ei ole säästämisestä kyse vaan ostovoima on ajettu alas. Laskujen maksun jälkeen minulla on kulunut viimeisen kuukauden aikana 200€ kauppaan, tilillä on 100€, paljonko siitä on varaa säästää tai tuhlata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on kyllä totta. Vähävaraisten toki kannattaa säästää, mutta välillä tuntuu että 'trendi" mennyt monilla jo hulluuksiin.
Ehkä onkin mennyt hulluuteen asti. Ihmisillä on tapana seurata trendejä. Minulla kulutus on aina ollut pientä, joten se myös pysyy pienenä. Joku voisi nähdä tuon säästämisen myös protestina hallituksen jääräpäisyydelle. Hallitus vaan on liian jääräpäinen hyväksyäkseen mitään muuta kuin oman ahtaan mielipiteensä. Kokkari kuvittelee aina tietävänsä paremmin.
Toki kokkari itse tietää paremmin mihin omat rahansa haluaa käyttää. Demari tietää myös paremmin mihin kokkarin rahat tulee hänen itsensä sijaan käyttää.
Miksi sinä siis vaadit minua käyttämään rahani sinun haluamiisi asioihin? Siksikö että sinulla ei ole rahaa mitä käyttää?
"Suomessa työttömien ja monen muun mieli velloo valtoimenaan. Missä on resilienssi ja vastuu omasta elämästä nykypäivänä. Töitä ei ole kaikille tarjolla mutta ihmetyttää kuvitelma että hallitus voisi niitä luoda taikasauvalla. Ei entiseen aikaan ollut tällaista valitusta vaan töiden perässä mentiin eikä jääty kotiin itkemään. Miten suomalaisista tuli heikkoa ainesta ihan huomaamatta. Onko kyse somesta vai jostain muusta en tiedä. Aina löytyy syyllinen jostain muusta kuin itsestä että asiat ovat huonosti."
Vastaan sinulle nyt samalla tavalla kuin sinäkin vastaat kaikille muille: "Mee töihin".
Vierailija kirjoitti:
Se sama pariskunta on siellä nälkää näkemässä päivittäin.
Kun hallitus säästää 10 miljardia, niin tämä raha on pois yritysten ja ihmisten pusseista.
Joten aiheutuu lama ja työttömyyden kasvu. Hallitus ei ole ymmärtänyt, mihin kaikki leikkaukset johtavat. Rahaa ei ole kierrossa entistnä määrää.
Kuluttajaa ei voi syyttää. Kaikkien on nyt varauduttava itse työttömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä päättäjät sille voi, että heillä on niin huono kansa? Ajatelkaa nyt heitäkin vähän. Uudistuksia tehdään, mutta kansa pilaa koko homman.
Onneksi väki saadaan vaihdettua helposti kun suomalaiset eivät enää lisäänny. Loppuu suomalaistaustaisten vinkuminen ihan itsestään alle sadassa vuodessa.
Totta. Jos kerran Orpo ja Purra ovat "parasta mitä Suomessa on", suomalaiset ansaitsevatkin kuolla sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa Suomessa olla ammattitaidottomat päättäjät jotka sinne on valittu. Pitäisikö esim. ministereillä olla kyseiseen virkaan soveltuva koulutus? Miten joku metsuri, kalastaja tai muusikko osaa päättää valtiontaloudesta.
Poliitikko ja ministeri ovatkin niitä ainoita "töitä" joihin ei ole mitään kelpoisuusvaatimuksia. Tulos näkyy nyt paremmin kuin koskaan ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.statista.com/statistics/263220/public-spending-ratio-in-eu-…
Mihin voin käyttää rahaani, kun Suomen valtio käyttää suurimman osan puolestani? Tällä nyt en kritisoi tuoreinta hallitusta, vaan ylipäänsä. Ja sehän oli Marinin hallitus 2020-2021 kun muutti matala-korkoiset valtionvelat muuttuvakorkoisiin, jolloin velkojen korot raketoivat.
Ei vaan se oli Purra. En tiedä miksi.
En tajua miksei tästä ole kukaan älähtänyt isommin. Kyseessä kuitenkin valtiontalouden kannalta aivan katastrofaalinen päätös. Koronavelka oli nollakorkoista ja sovittu, että pysyy sellaisena hamaan ikuisuuteen. Purra sitten vaihtoi koron itse vapaaehtoisesti vaihtuvakorkoiseen, aivan totaali-idaripäätös, joka maksaa suomalaisille miljardeja joka vuosi, hamaan ikuisuuteen. Eikä sitä ilmaista korkoa takais
No onneksi Purra sentään ei ole meidän valtiovarainministerinä....eiku...
Käyn yleensä ns halpakaupoissa ja vertaan hintoja ruokakaupoissa. Luulen, että kulutan ainakin kohtuullisesti. Se on totta, että kun kansa ei kuluta siitä seuraa konkurssit. Ei tule myös työpaikkoja vaan entisetkin häviävät. Ihan suotta vaahdotaan työttömyydestä kun se on pitkälti kiinni kansan kuluttamisesta, kun sääststään vaan.
EI kai ihmiset uskalla käyttää rahaa, kun Orpopurra leikkasi ihmisiltä pois uskon tulevaan. Silloin on pakko mennä säästöliekille ja kuluttaa vain ehdottomat pakolliset.
Itse olen vielä varakas, mutta taloustilanne ja valtionjohdon huonot päätökset ovat laittaneet minutkin "en kuluta senttiäkään ylimääräistä" - moodiin.