VM: Suomalaiset säästävät Suomen puolikuoliaaksi - Suomaiset kuluttajat ovat nyt talouden kasvun heikoin lenkki,
Suomen taloudella menee nyt huonosti ja taantuma pitkittyy eikä vika ja syy ole hallituksen ja sen päätösten vaan tavankansalaisten jotka säästelevät ja välttävät kulutusta, kertoo Valtionvarainministeriö ja asiantuntijat. Tilanteen korjaamiseksi tulisi suomalaisten vähentää säästämistä ja sãästeliäästi elämistä ja sen sijaan alkaa taas kuluttamaan ja tekemään ostoksia jotta Suomi saataisiin nistettua suosta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6342b7d1-f17d-4b49-91ad-d85026831…
Kommentit (263)
Sinimusta jäädä muistiin siitä joka asian voi tehdä mahdollisimman väärin. Heistä puhutaa vielä 100 vuoden päästäkin, kun väestönvaihto on jo tapahtunut.
Tilin pisti melkein tyhjäksi jo viime viikolla. Pitäisikö minun nyt tuhalta se viimeinenkin neljä euroa?
"Kun mikään ei hallitukselle riitä."
Joo en rupea tuhlailemaan rahojani sen takia, että hallitus ei osaa työtään.
Vuorineuvokset alkaa nyt ostaa sitten vaan. Ei minun palkka ole noussut pariin vuoteen eikä veroja alennettu, päinvastoin. Kotona ollaan syömässä perunaa ja katsellaan seiniä.
Tällainen syyllistäminen aiheuttaa aivan päinvastaisen tunteen kuin halun lisätä kuluttamista.
Aivan käsittämätöntä paskaa suoltaa. Säästän siihen asti, että hallitus vaihtuu.
Kas kummaa ne suurituloiset eivät riitäkään nostamaan Suomen taloutta kulutuksellaan.
Minä ainakin aion jatkaa säästämistä. Ansiosidonnaisen heikennys ja tuleva irtisanomisen helpottaminen aiheutti sen. Jos jää työttömäksi niin 3kk on nykypäivänä todella lyhyt aika yrittää löytää työtä.
Olen mm. lopettanut
Kampaajalla käynnit, latvat käyn leikkuuttamassa n. 2 kertaa vuodessa.
Suoratoistopalvelut
Ravintolassa käynti on loppunut kokonaan ja harvemmin tulee käytyä enää työpaikan lounaspaikassa.
Elokuvissa käynti lopetettu kokonaan
Kaikki ylimääräinen harrastustoiminta, kuten kipeilykeskuksessa käynti.
Kosmetologilla käynti. Teen nykyään kaiken itse kotona. Happohoidot, kulmien värjäys, sokerointi
Mitään ei uusita ellei ole ihan pakko. (Tämä on ihan hyväkin asia)
Asuntolainaa ei oteta vaikka voitaisiin. Omistusasunto on mielestäni riski jos työttömyys iskee. Tällöin jää remontointi/rakentaminen ja muut hankinnat tekemättä.
Lomat ulkomailla kerran vuodessa. Suomessa kallista lomailla.
Toinen auto jätetty pois
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittämätöntä paskaa suoltaa. Säästän siihen asti, että hallitus vaihtuu.
Sama täällä. Sitten alkaa kulutusjuhla, mutta nyt en osta mitään, mikä ei ole välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki hallitukselle, taantumassa kuuluu elvyttää. Tämä ruokkii myös kansalaisten uskoa tulevaisuuteen.
Esimerkiksi kohtuuhintaisella asuntorakentamisella. Rakentajien työttömyys on järkyttävällä tasolla, samoin asuntopula parin vuoden päästä. Sitten taas hinnat lähtee pilviin kasvukeskuksissa.
Mutta ehei, Purran akka ottaa mieluummin vippiä rikkaimpien veronkevennyksiin. Kuka tahansa muu olisi ottanut vippiä tähän asuntorakentamisasiaan tai vaikka puhtaisiin energioihin siirtymisremontteihin jne, jotka olisivat samalla pienentäneet työttömyyttä, pienentäneet päästösanktioita ja tuoneet verotuloja. Mutta ei Purra, hän saksii saksimisen ilosta ja koska on vittupäinen ihminen.
No kyllä niitä asuntoja on paljon tyhjilläänkin .Luullaan että on aina varaa ostaa kalliita uusia tai maksaa uudesta kämpästä kovaa vuokraa .
Eivät tunne hallinnoimansa kansa luonnetta. Tällainen ylhäältä tuleva patistelu kuin "lapsosille", jotka käyttäytyy tuhmasti vaan pahentaa tilannetta. Hallitus on itse tehnyt virheensä ja niin kauan kuin siitä syytetään uhreja, asia vain pahenee.
Rikkaat saa pihistellä, säästää ja sijoittaa miljooniaan, vaikka koko elämänsä. Miksi tavikset eivät saisi tehdä samaa?
En ole yhtäkään artikkelia nähnyt, jossa kauhisteltaisiin sitä, miten paljon varakkailla on talletuksina tai sijoituksina. Heillä on satoja miljoonia säästöissään, kuluttakoot he.
Suomen valtio velkaantuu kansalaistensa puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Ai tämä olikin minun, yksittäisen kansalaisen vika, eikä esim. maan taloudesta vastuussa olevien johtajien.
Nyt kun on asia selvä niin laitan taloudenntaas kuntoon.
Kiitos. Hyvä, että asia tuli nyt sinulle ja muillekin selväksi. Jokaisen kansalaisen on tehtävä osansa, kun me vähän sopeutamme eli teemme tulonsiirtoja köyhiltä ja keskiluokalta rikkaille.
Riikka ja Petteri
Maapalloja meillä on vain yksi ja se on ihan hyvin pärjännyt ilman kapitalismia ja Suomen valtiota, kuten se pärjää jatkossakin, mutta päinvastainen ei päde.
Löytyykö mediasta ketään, joka osaisi kirjoittaa toisenlaisia juttuja ja kyseenalaistaa kulutusvimmaa?
Frau Gruppenführer oli vielä muutama vuosi sitä mieltä, että suomalaisilla on liian korkea elintaso. No, enää ei ole, toivottavasti on nyt sitten tyytyväinen.
Arvonlisävero alas eikä mitään kilometriveroa autoilijoille, jos halutaan, että raha kiertää.
Hallitus tekee ensin omat päätökset. Kansa toimii sitten.
Vierailija kirjoitti:
Eivät tunne hallinnoimansa kansa luonnetta. Tällainen ylhäältä tuleva patistelu kuin "lapsosille", jotka käyttäytyy tuhmasti vaan pahentaa tilannetta. Hallitus on itse tehnyt virheensä ja niin kauan kuin siitä syytetään uhreja, asia vain pahenee.
No tämä oli jokaiselle järkevälle selvää jo syksyllä 2023, ja jo silloin kansantalous alkoi sakata, kun tuhohallitus esitteli leikkauslistojaan ja työn tekemisen ehtojen huononnuksiaan. Totta kai ihmiset vähentävät rahan käyttöä, kun etuuksia leikataan ja työpaikat käyvät epävarmoiksi.
Oikeistolaisten pitää nyt ryhdistäytyä ja lisätä kuluttamistaan senkin edestä. Heillä on mieleinen hallituskin joten kai he tämän verran voivat tehdä kiitokseksi, ottakoon vaikka kulutusluottoa jos ei rahat muuten riitä.
Typerää syyllistämistä. Kyllä nyt on juuri oikea aika säästää pahan päivän varalle. Sitten kun työvoimapula oikein mylväisee ja työehtoihin tehdyt heikennykset luovat niitä uusia työpaikkoja sekä visioidut, mutta salaisuudeksi jääneet dynaamiset vaikutukset laittavat momentumin kunnolla päälle ja talous alkaa nousemaan korvissa suhisten, niin sitten on hetki, jolloin uskaltaa säästöjä käyttää. Siihen asti oma laarini näyttää aina puolityhjältä ja pelkään, että joudun tarkkailuluokalle, jos käytän rahojan huolettamasti.