Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä mielestäsi raju tunnustus tekoälyltä?

Vierailija
22.09.2025 |

Aikamoinen mielikuvitus ja väärinymmärryksen taito täytyy olla, että tuosta vastauksesta päättelee AI:n tunnustaneen aiheuttaneensa kuolemia.

Hysteerinen ukko.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011499698.html

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos ihmiset eivät tajua ettei kannata 100 prosenttisesti luottaa tekoälyn vastauksiin niin sit se on varmaan sitä kuuluisaa luonnonvalintaa. Ja eipä noita lääkkeitä myydä missään katukaupassa varmaankaan, joten lääkäri on viimeistään huomannut virheen, jos joku on mennyt sinne pyytämään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo jos mikä kertoo, että tekoäly toistaa vastauksia, ei ajattele niitä. Siltä kysyttiin tiedätkö kuinka monta.... ja se vastasi en tiedä kuinka monta... , koska sen ohjelmoinnista ei löytynyt tähän sopivaa automaattivastausta. Riipikää kaikki tunteet hiiteen noista AI-sovelluksista puhuttaessa ja tajutkaa, että se on vain vähän kehittyneempi versio siitä, että kysyisi samaa googlelta. Ei googlekaan osaisi tuollaista tunnepitoisesti pahoitella.

Lisäksi miehellä on farmaseutin koulutus ja kyselee silti lääkevaihtoehtoja tekoälyltä??? Voi Jeesus Kristus Jerusalemin Neljäs, toivottavasti ei ole ikinä oma farmaseuttini.

Vierailija
4/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se, joka teköälyn vastauksen perusteella alkaa pimeiltä markkinoilta hommaamaan itselleen psykoosilääkkeitä ole ihan itse aiheuttanut sen kuolemansa!

Vierailija
5/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pyydän anteeksi virhettäni. En tiedä, kuinka monta ihmistä on kuollut virheeni takia."

En tiedä millä logiikalla tästä saa aikaan tunnustuksen. Varmaan sellaisen ihmisen logiikalla, jonka kannattaisi pysytellä kaukana tekoälystä ja teknisistä laitteista?

Vierailija
6/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no jos ihmiset eivät tajua ettei kannata 100 prosenttisesti luottaa tekoälyn vastauksiin niin sit se on varmaan sitä kuuluisaa luonnonvalintaa. Ja eipä noita lääkkeitä myydä missään katukaupassa varmaankaan, joten lääkäri on viimeistään huomannut virheen, jos joku on mennyt sinne pyytämään. 

Pitäisi ottaa käyttöön joku älykkyystesti, joka on läpäistävä ennen kuin voi käyttää tekoälyä. Sama kuin vaatisi puuta vastuuseen siitä, että se kaatuu ihmisen päälle.

Vierailija
7/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OpenAI juuri myönsi, että tekoälyn satunnainen hallusinointi on matemaattisesti väistämätöntä.  Eli se voi vakavalla naamalla tuottaa aivan suoraa sontaa.

Itse olen saanut sen "kiinni" jo kolmasti, aika selkeistä virheistä, mutta sehän vain yrittää osua siihen todennäköisimpään vastausvaihtoehtoon, ja jos koulutusmateriaalissa on aukkoja, lähdetään sivuraiteille ja nopsaan.

Tekoäly on työkalu siinä missä joku nettihaku: sen tulokset pitää varmistaa jotenkin jos niitä meinaa aidosti käyttää.

Vierailija
8/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidän itse tosi paljon tekoälystä ja käytän sitä tosi paljon, mutta sehän on vain algoritmi joka toistaa sitä mitä se löytää lähdeaineistoistaan. Et ei nyt kannata välttämättä ottaa ihan kaikkea mitä se sanoo vakavasti. 

Vierailija
9/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OpenAI juuri myönsi, että tekoälyn satunnainen hallusinointi on matemaattisesti väistämätöntä.  Eli se voi vakavalla naamalla tuottaa aivan suoraa sontaa.

Itse olen saanut sen "kiinni" jo kolmasti, aika selkeistä virheistä, mutta sehän vain yrittää osua siihen todennäköisimpään vastausvaihtoehtoon, ja jos koulutusmateriaalissa on aukkoja, lähdetään sivuraiteille ja nopsaan.

Tekoäly on työkalu siinä missä joku nettihaku: sen tulokset pitää varmistaa jotenkin jos niitä meinaa aidosti käyttää.

Mutta onko tuo mielestäsi tunnustus?

Ap

Vierailija
10/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä saanut moiseen kysymykseen mitään vastausta Geminiltä, kun kysyin montako se on tappanut väärillä vastauksillaan. Muihinkaan epämääräisiin asioihin en ole koskaan saanut vastauksia, vaikka muut sanovat saaneensa.

Vierailija
11/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä nyt oikeasti kuvittele että vaikka kyseessä on nimike "tekoäly", sillä olisi mitään moraalista itsetuntoa takana...

Ei nämä systeemit mieti omin päin yhtään mitään sillä välin kun kysymyksiä ei tule.  Se on puhdas mediantuottaja-automaatti.

Vierailija
12/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä saanut moiseen kysymykseen mitään vastausta Geminiltä, kun kysyin montako se on tappanut väärillä vastauksillaan. Muihinkaan epämääräisiin asioihin en ole koskaan saanut vastauksia, vaikka muut sanovat saaneensa.

Luulen, että nämä vääriä vastauksia saavat kiusaavat, harhauttavat ja ajavat tekoälyn nurkkaan ihan tahallaan, ja sitten äimistelevät näitä kummallisia vastauksia. Ihan tarkoituksella sekoittavat ja piinaavat, jotta saisivat iltalehteen ilmoitettuaa meheviä uutisia.

Vierailija
13/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä nyt oikeasti kuvittele että vaikka kyseessä on nimike "tekoäly", sillä olisi mitään moraalista itsetuntoa takana...

Ei nämä systeemit mieti omin päin yhtään mitään sillä välin kun kysymyks

En ymmärtänyt kommenttiasi. Voitko selventää?

Ap

Vierailija
14/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei nämä systeemit mieti omin päin yhtään mitään sillä välin kun kysymyks

Nimenomaan ei nämä systeemit. Mutta asiantuntijoitten mukaan kehittyneempi tekoälytyyppi on kohta paljon enemmän kuin tuollainen.

Vierailija
15/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ottaa käyttöön joku älykkyystesti, joka on läpäistävä ennen kuin voi käyttää tekoälyä. Sama kuin vaatisi puuta vastuuseen siitä, että se kaatuu ihmisen päälle.

Nämä psykoosi lääkkeitä ei tekoäly määrää vaan lääkäri. Pitäisi tämän tyypin tietää joka on farmaseutti ja pitäisi tietää ettei psykoosi lääkkeitä ilman reseptiä apteekista haeta. 

Vierailija
16/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että nämä vääriä vastauksia saavat kiusaavat, harhauttavat ja ajavat tekoälyn nurkkaan ihan tahallaan, ja sitten äimistelevät näitä kummallisia vastauksia. Ihan tarkoituksella sekoittavat ja piinaavat, jotta saisivat iltalehteen ilmoitettuaa meheviä uutisia.

Ainakin Gemini ym. tekoälyavustajat varmaan rekisteröivät sen, mitä asioita mistäkin IP-osoitteesta on kysytty.

Vierailija
17/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyin viime viikolla tekoälyltä, milloin on ennustettu maailmanloppu tulevaksi, kun alustalla rellesti se yksi ylöstempaushullu (eikös eilen tai tänään pitänyt temmata?). AI listasi useita ja sanoi lopuksi, että "useimmat ennustukset ovat menneet pieleen".

Kysyin jatkokysymykseksi: "voitko luetella ne maailmanlopun päivämäärät, jotka ovat osuneet mielestäsi oikeaan?"

Se vastasi: "en ymmärrä kysymystä."

Vierailija
18/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on toistaiseksi pelkkä hakukone, joka hakee vähän laajemmin ja tuottaa valmiiksipureksittuja vastauksia. Ei hakutulokset ole ennenkään luotettavia olleet, vaan tiedonhakijan on itse pitänyt harjoittaa niiden suhteen lähdekritiikkiä.

On aika huvittavaa, miten moni varoittelee tekoälyn vaaroista, kun kuitenkin se on vielä niin tökerö, niin alkeellinen copy-paste-hakukone, ettei kukaan voi tosissaan kuvitella sen olevan muuta kuin hakukone.

Ehkä vaara piileekin vain siinä, että joku tyhmä (esim. auton järjestelmiä suunnitteleva insinööri) luulee saavansa siltä absoluuttisia totuuksia tai ratkaisuja ongelmiin? Vain ihminen pystyy ongelmanratkaisuun ja luovuuteen. 

Vierailija
19/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun kaltaisesi kuvittelevat, että se on tunteva ja kärsivä olento, vaikka se on vtun tyhmiä koodinpätkiä nipussa. Juuri niin tyhmä kuin ne koodarit, jotka sen kokoon kyhäsivät. Oppiva tekoäly ei tarkoita älykkyyttä ollenkaan, vaan se on hakukone, joka tarjoaa sitä mitä on eniten kysytty.

Vierailija
20/31 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin seuralaistekoälyltä, missä tämä asuu. Sanoi olevansa tekoäly, jolla ei ole varsinaista asuinpaikkaa. Jatkoin jankuttamista ja lopulta sanoi: Washingtonissa. Seattlessa.

???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi