Miksi suomalaisten säästämisestä valitetaan mediassa?
Anteeksi mutta mitä muutakaan kukaan tekisi, epävarmassa tilanteessa jossa olet täysin pulassa jos jotain hajoaa, tarvitisisi päästä ÄKKIä lääkäriin/hammaslääkäriin- eli ei aikaa odotella puolta vuotta sitä aikaa (eli yksityiselle, ja maksulliselle) ja ei ole puskurirahaa? Jos jää työttömäksi- tai peräti ON työtön, ja sitä rahaa ei tosiaan ole tuhlattavaksi.
Tai äkillinen tarve vaikka lemmikin eläinlääkärikuluihin, auto jos hajoaa, kodinkone jne.
Ihmeellistä minusta tuoda tuollaisia ulostuloja mediassa, ikäänkuin olisi suomalaisten vika kun eivät kuluta. laskekaa tuotteiden hinnat ennalleen, niin ehkä sitten voisi näkyäkin kulutusta enemmän ja palkatkaa ihmisiä enemmän.
On aivan naurettavaa että lähes jokaisen tuotteen hintaa on hilattu ylös vaivihkaa, Ukrainen tms varjolla vaikka tuote ei siihen mitenkään liittyisi tai tuoteta siellä. Tai vielä parempi, KUTISTETTU tuotetta ja samalla jätetty hinta ylös.
Kommentit (114)
Hieman naurattaa kun aiemmin uutisoitiin pelottelu-uutisia siitä miten huonosti suomalaiset ovat varautuneet huonoihin tilanteisiin. Nyt kun tavat on muuttuneet, niin sekään ei kelpaa. Ja samalla muuten tulee niitä syyllistämisuutisia miten tarvittaisiin 5134 maapalloa jos kaikki kuluttaisivat kuten suomalaiset, ja heti perään miten ei kuluteta tarpeeksi.
Oliiviöljyn hinta palasi normaalille tasolle jo vuodenvaihteessa, mutta edelleen kaupat Suomessa pyytää jo menneen tilanteen mukaista hintaa. Täytyy tilata Amazon.de:stä viiden litran pönttö (luomua) kun siellä hinnat on taas säädetty kohdilleen.
Haitallisia siemenöljyjä en käytä, mitä nyt vähän joidenkin keksien tms. seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksimalli opittu politiikasta. Moni saksii nykyään omat hiuksensakin ja säästö on aivan valtava.
Samoin on tulojen menetys kampaajille ja partureille.
Pitkien hiusten tasoitus 40-60 e ja puoli tuntia nyhräämistä? Ei kiitos.
"Mutta vaikka munkaan ei tarvitse laskeskellakaan, en silti humppaa rahojani asioihin, joita en tarvitse. Perin säästäväisyyden ja tarkan taloudenpidon äidiltäni. "
Kauppakeskus Jumbossa voi ihan minä tahansa alkuiltana arvioida itse mihin ihmisten rahat kuluu. Tai pakettiautomaatin äärellä.
Itsehän hallitus on tämän aiheuttanut kun piti köyhiä kurittaa. xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksimalli opittu politiikasta. Moni saksii nykyään omat hiuksensakin ja säästö on aivan valtava.
Samoin on tulojen menetys kampaajille ja partureille.
Pitkien hiusten tasoitus 40-60 e ja puoli tuntia nyhräämistä? Ei kiitos.
Ja siihen vielä kampaaja haukkuu hiukset kuivaksi hampuksi ja yrittää myydä 30 euron shampoota ja 20 euron hoitosuihketta vielä lisäksi. Ei kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan mitään säästä tulot on vaan monella romahtanut ja menee korotettuihin hintoihin. Työttömiäkin satoja tuhansia enemmän kuin ilmoitetaan tilastoissa.
Eikä monella käytännössä mitään säästöjä ole kun mukaan otetaan olemassa olevat velat, asuntovelka ja muut velat.
Suomalaisten nettovarallisuuden mediaani (siis yleisin nettovarallisuuden koko, ei keskimääräinen nettovarallisuus) pyörii kuitenkin 100'000 euron tuntumassa.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on monta vuotta vauhkoonnuttanut kansalaisia " kriisitietoisuudella" ja sosiaaliturvan leikkauksila. Lisäksi työttömyys on - suurelta osin juuri edellisen johdosta - noussut korkealle ja myös hinnat ovat nousseet. Ihmekös tuo, jos ihmiset eivät kuluta. Koska kotimainen kulutus kattaa puolet BKTsta, sekin matelee alhaisissa kasvuluvuissa.
Pääministeri Petteri Orpo (kok.) vastaa;
- Se, miksi me joudumme sopeuttamaan meidän budjettiamme ja tekemään leikkaus-, säästötoimiakin eri puolilla, johtuu siitä, että me haluamme turvata suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan. Ne palvelut sieltä lapsiperheiden, lasten, nuorten palveluista kouluihin, terveyskeskuksiin, sosiaalipalveluihin, vanhusten palveluihin - samaan aikaan, kun meidän pitää huolehtia meidän turvallisuudesta, maanpuolustuksesta, infrarakentamisesta, monista tärkeistä asioista.
- Jotta meillä on hyvinvointiyhteiskunta kaikkine niine nuorten palveluineen, meidän on pistettävä talous kuntoon.
🙈🙈🙈🙈🙈.
Ensin sanotaan että itse pitää ottaa vastuu omasta elämästä. Sitten kun sen vastuun ottaa, niin haukutaan ja käsketään tuhlaamaan holtittomasti.
Nuo lehdissä olevat haukkumiset eivät ainakaan minua kannusta kuluttamaan. Eivät nämä haukkujat tule minua tukemaan jos sairastun tai jään työttömäksi.
Nauttikoot talousviisaat ja hallitus nyt omista sotkuistaan. Ei ole minun velvollisuuteni niitä korjailla. Kerroin heille suoraan, että ihmiset lopettavat kuluttamisen jos hallitus toteuttaa suunnitelmansa, ja että se heikentää taloutta entisestään ja aiheuttaa konkursseja ja pahentaa työttömyyttä. Heidän mielestään en ymmärtänyt taloudesta mitään.
Sanopa muuta. Eikä ole edes kauaa, kun vaadittiin, ettei mitään saa kuluttaa, muutoin ilmasto sekä meret kiehuvat ja jääkarhut hukkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ensin sanotaan että itse pitää ottaa vastuu omasta elämästä. Sitten kun sen vastuun ottaa, niin haukutaan ja käsketään tuhlaamaan holtittomasti.
Nuo lehdissä olevat haukkumiset eivät ainakaan minua kannusta kuluttamaan. Eivät nämä haukkujat tule minua tukemaan jos sairastun tai jään työttömäksi.
Nauttikoot talousviisaat ja hallitus nyt omista sotkuistaan. Ei ole minun velvollisuuteni niitä korjailla. Kerroin heille suoraan, että ihmiset lopettavat kuluttamisen jos hallitus toteuttaa suunnitelmansa, ja että se heikentää taloutta entisestään ja aiheuttaa konkursseja ja pahentaa työttömyyttä. Heidän mielestään en ymmärtänyt taloudesta mitään.
Ei taida olla kyse ymmärryksestä vaan näkemyserosta: kuuluuko valtion elvyttää velkarahalla, siis velkaantua kansalaisten puolesta vai ei. Asian voi nähdä niinkin että kuuluuko 2000-luvulla syntyneiden maksaa tulevissa veroissaan ja veroluontoisissa maksuissaan, ettei aiempien ikäpolvien tarvitse luopua mistään.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset säästävät suhteessa liikaa verrattuna siihen mikä se heidän taloudellinen todellisuutensa on.
Tietty määrä on hyvä laittaa säästöön mutta jos kulutus laskee liikaa niin siitä seuraa ongelmia taloudelle.
Epävarmuus pistää säästämään. Mä en henkilökohtaisesti esimerkiksi luota siihen, että työpaikka säilyy tai löydän heti uuden, jos nykyinen lähtee alta. Siksi säästän ylijäävän.
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljyn hinta palasi normaalille tasolle jo vuodenvaihteessa, mutta edelleen kaupat Suomessa pyytää jo menneen tilanteen mukaista hintaa. Täytyy tilata Amazon.de:stä viiden litran pönttö (luomua) kun siellä hinnat on taas säädetty kohdilleen.
Haitallisia siemenöljyjä en käytä, mitä nyt vähän joidenkin keksien tms. seassa.
Suomessa on kyllä kaupoissa melkoiset törkyhinnat. Kahvin hintaakin koitetaan pitää keinotekoisesti korkealla, vaikka raaka-ainehinnat tippuivat jo aikoja sitten. Appelsiinimehukin on edelleen 3,5 kertainen aiempaan nähden, vaikka muualla hinta on laskenut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan mitään säästä tulot on vaan monella romahtanut ja menee korotettuihin hintoihin. Työttömiäkin satoja tuhansia enemmän kuin ilmoitetaan tilastoissa.
Eikä monella käytännössä mitään säästöjä ole kun mukaan otetaan olemassa olevat velat, asuntovelka ja muut velat.
Me maksettiin asuntolaina kokonaan pois. Luottokorttivelatkin pyritään maksamaan joka kuukausi kokonaan pois.
Säästetään kaikesta mistä pystyy, vaikka periaatteessa olisi varaa kuluttaa. Ei kuluteta ennenkuin hallitus vaihtuu ja köyhien kurittaminen loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla kyse ymmärryksestä vaan näkemyserosta: kuuluuko valtion elvyttää velkarahalla, siis velkaantua kansalaisten puolesta vai ei. Asian voi nähdä niinkin että kuuluuko 2000-luvulla syntyn
Onko tämä nykytilanne mielestäsi sitten hyvä? Millainen sinun näkemyksesi mahtaa olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla kyse ymmärryksestä vaan näkemyserosta: kuuluuko valtion elvyttää velkarahalla, siis velkaantua kansalaisten puolesta vai ei. Asian voi nähdä niinkin että kuuluuko 2000-luvulla syntyn
Miksi eivät leikkaa nykyisiltä eläkeläisiltä? Se on suurin sosiaalietuuksien saajaryhmä. Valtio ottaa nyt syömävelkaa, koska nykyeläkeläisiä on liikaa, he elävät liian pitkään ja heillä on hyvät eläkkeet. Työttömyyden kasvaessa tyel-maksujen maksavat vähenevät jatkuvasti ja eläkevaroistakin pummittiin jo miljardi. Kysymys kuuluu, miksi on oikein elättää eläkeläisiä syömävelalla, eikä osallistaa heitä talkoisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla kyse ymmärryksestä vaan näkemyserosta: kuuluuko valtion elvyttää velkarahalla, siis velkaantua kansalaisten puolesta vai ei. Asian vo
"Onko tämä nykytilanne mielestäsi sitten hyvä? Millainen sinun näkemyksesi mahtaa olla?"
Minun näkemykseni on se, että jos Suomessa saadaan julkisen sektorin osuus BKT:sta painettua EU keskimääräiselle tasolle, velkaantuminen loppuu. Miksi ei saataisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei synny kulutusta, eikä talous pyöri toivotulla tavalla, kun rahaa ei käytetä.
Kuitenkaan kansalaisia ei pidä syyttää. Ajat on epävarmat ja moni haluaa säästää pahan päivän varalle, eikä ostella sitä ja tätä.
Silloin hintoja kannattaisi laskea edullisemmaksi, niin useammat voisivat käyttää niitä palveluita ja ostaa tuotteita useammin. Itse kävisin esimerkiksi paljon useammin elokuvissa, jos lippu ei maksaisi 20 euroa. Jos ihmisillä ei ole RAHAA ylimääräiseen, ja yllättävä kulu voi syöstä taloudelliseen ahdinkoon, ei kulutusta tietenkään tule, sitä pakollista enempää.
Kommunismi ei ole toiminut missään päin maailmaa. Nainen ja erityisasiantuntija.
Mutta, mikäli elokuvalippu maksaisi vaikka 10e, saattaisin käydä elokuvissa vaikka kolme kertaa kuukaudessa. Kuluttaisin 30e kuukaudessa. Mutta, koska leffalippu maksaa 20 e, käynkin ehkä joka toinen kuukausi, koska se ei ole juurikaan tuon rahan arvoista, eli kulutan 10 e/kk lippuihin. Kummalla tavalla leffateatteri tienaa enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on samoin kuin hiusten itse värjääminen 🤩
Työssäkäyviä tai työeläkeläisiä on kuitenkin yli 80% kotitalouksista. Asuntolainojen koosta Hypoteekki-yhdistys on varoitellut ainakin vuodesta 2017. Nyt vaara on konkretisoitunut kun asuntojen arvo on yleisesti kärsinyt ja maskuhäiriöitä on neljänneksellä aikuisista..