Kieltäydyin vittumaisuuttani lainaamasta kaverille 30 euroa ruokaan, sillä hän on juonut rahansa
Jospa hän nyt sai opetuksen ja seuraavalla kerralla ei juo (ainakaan niin ettei rahat enää riitä ruokaan). Hänellä kuulemma laskutkin laahaavat perässä ja kotivakuutus katkaistaan maksamattoman laskun vuoksi.
Kommentit (71)
Minulla on ystävä, joka joi kaikki rahansa ja kärsi sitten nälkää. Olemme molemmat naisia ja sair.hoitajia. Minä olin aikaisemmin töissä katkaisuhoito-osastolla. Näin siellä, ettei yksikään alkoholisti lopettanut juomista sen vuoksi, ettei saanut rahaa kavereiltaan. Aina he rahaa ja sen viinapullon jostain saivat. Minä ostin joskus ruokaa ystävälleni, vaikkei hän sitä suoraan pyytänyt. Kävin hänen luonaan ja vein kahvia, pullat ja ruokakassin mukana. Eräänä päivänä ystäväni meni katkaisuhoitoon ja lopetti juomisen kokonaan. Tästä on aikaa yli 20 vuotta. Pisaraakaan hän ei ole juonut sen jälkeen, voi hyvin, on jo työeläkkeellä ja auttaa toisia ihmisiä heidän vaikeuksissa ollessaan. Emme asu Suomessa. Olen iloinen, että autoin silloin ystävääni. Itse en juo alkoholia ollenkaan mutten moralisoinut häntä ikinä.
Olisit lainannut hänelle rahan sillä tavalla, että olisit ostanut S-ryhmän tuoterajatun lahjakortin, jolla ei voi ostaa alkoholia eikä tupakkaa, eikä nikotiineja tai veikkausta. Se tosin olisi ollut vähän loukkaavaa häntä kohtaan (hänelläkin on oikeus loukkaantua jos hänestä siltä tuntuu, vaikka tilanne olisikin tuo mikä on). Mutta apu se olisi hänelle ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olisit lainannut hänelle rahan sillä tavalla, että olisit ostanut S-ryhmän tuoterajatun lahjakortin, jolla ei voi ostaa alkoholia eikä tupakkaa, eikä nikotiineja tai veikkausta. Se tosin olisi ollut vähän loukkaavaa häntä kohtaan (hänelläkin on oikeus loukkaantua jos hänestä siltä tuntuu, vaikka tilanne olisikin tuo mikä on). Mutta apu se olisi hänelle ollut.
Loistoidea!
Vierailija kirjoitti:
Oikein teit. :)
Olisi oikein sinulle jos sinua ei autettaisi hädässä. :)
Vittumaista tuossa on vain se että kaveri ylipäätään pyytää rahaa lainaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittumaista siinä on? :o
Vierailija kirjoitti:
Todella röyhkeää. Kaveri aliarvioi apn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella röyhkeää. Kaveri aliarvioi apn.
?
En nyt ymmärrä ollenkaan. Mistä tiedät ettei itse auttaisi ap:tä vastaavassa tilanteessa?
Appi oli kiltti mies. Hän lainasi kerran naapurin juopolle rahaa. Ei tietenkään saanut takaisin, mutta se juoppo kävi sitten koko ajan soittelemassa ovikelloa.
Päihteet on koukuttavia. Sitä sitten hommataan rahaa sieltä, mistä on kerran saatu.
No en näe siinä mitään vittumaisuutta. En minäkään lainais. En kävis ostamassa edes ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vie hänelle kaurapuuro- ja voipaketti. Pysyy sentään hengissä seuraavaan tukipäivään.
Miksi apn täytyy pitää ketään hengissä?!
Vierailija kirjoitti:
En itsekään lainaisi, mutta kävisin kaupassa ja ostaisin 50 - 100 eurolla ruokaa ja veisin hänelle.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Appi oli kiltti mies. Hän lainasi kerran naapurin juopolle rahaa. Ei tietenkään saanut takaisin, mutta se juoppo kävi sitten koko ajan soittelemassa ovikelloa.
Päihteet on koukuttavia. Sitä sitten hommataan rahaa sieltä, mistä on kerran saatu.
Mitä te edelleenkin vertaatte noita ap:n kaveriin, josta emme edes tiedä tarkempia taustatietoja? Nainen vai mies? Ikä? Noi teidän esimerkkinne ovat jotain ääriesimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten harmittele jos joskus elämässä tuleekin tilanne, jossa tarvitsisit apua häneltä ja hän voisikin silloin auttaa mutta kieltäytyisi ihan vaan "vittumaisuuttaan". Tietysti kaltaisesti besserwisser on sitä mieltä, että sinulle ei sellaista tilannetta koskaan voi tulla.
Luitko aloitusta kunnolla ennen kuin hyökkäsit suutuspäissäsi kommentoimaan? Kaveri oli juonut rahansa eikä siksi ole nyt rahaa ruokaan. Aivan looginen tilanne olla antamatta rahaa. Oliko pakko ryypätä?
Entä sitten jos oli juonut? Potee varmaan melkoisia morkkiksia ilman kaverin vittuiluakin. Ja varmasti itse tiedostaa tilanteensa. Joku 30 e laina ruokaan ei ole iso pyyntö kaverilta.
Miksei se kaveri tarjoudu tekemään töitä jollekulle. Varmasti aina löytyy joku kumminkaima, mummo tai pappa joka tarvitsee jossain työssä apua. Vaikka maalaamista, nurmikon leikkuuta, halon hakkuuta, kaupassa käyntiä jne.
Päihteiden käyttäjälle ei tosiaan kannata lainata mitään. Viinaan se menee kuitenkin ja rahat sitten hetken päästä taas loppu ja pyynnöt vain kasvaa. Kantapään kautta opittu.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla rahalla ei maksella vakuutusta ja ostella ruokaa. Ihan sama.
Saahan sillä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Osta ruokaa sille.
Kun rahapäivä koittaa, ostaa alkoholisoutunu ruokaa kaappiin ja maksaa laskut. Lopuilla tekee mitä haluaa. Jokainen vastaa itsestään. En tunne raha-asioissa lähimmäisen rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään lainaisi, mutta kävisin kaupassa ja ostaisin 50 - 100 eurolla ruokaa ja veisin hänelle.
Miksi?
No voi herranjumala. Jotta se ihminen saa RUOKAA. En yhtään ihmettele tätä maailman tilaa kun noin tunnekylmiä ihmisiä on olemassa.
Rahapäivänä ei juosta kaljaa ostamaan, vaan RUOKAA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lainaa kaverille, muuten se loinen ei ikinä opi.
Ei se opi tästäkään.
Ei oo apn ongelma!
Kyllähän tuollaisia tyyppejä on pilvin pimein, mutta se ei kuitenkaan tarkoita että ap:n kaveri olisi samanlainen. Hän voi tosiaan käyttää rahan ruokaan ja maksaa takaisin kun saa tukia tai mitä sitten saakaan.