Kuinka monta eri Kelaetuutta sinä nautit?
Ja mitä ne ovat? Itselläni on yhdestä lääkkeestä kelakorvaus.
Kommentit (74)
Kolmen lapsen lapsilisät yhdessä puolison kanssa (~350€/kk), yhden lapsen (2v) kotihoidontuen (~250€/kk) ja maisteriopintoihin opintotuen opiskelukuukausilta (~400€/kk). Kehitysvammainen lapseni saa vammaistuen (~250€/kk).
Näillä pärjäilen, alkuvuodesta menen töihin, jolloin palkkatulot (3000€/kk) töistä ja Kelasta enää lapsilisät ja lapsen vammaistuki. Kelan tukien vuoksi olen voinut olla jokaisen lapseni ensimmäiset 2 vuotta hoitamassa heitä kotona. Olen myös opiskellut korkeakoulututkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä, lapsi korotus, alin vammaistuki.
Ai niin ja pari kelan korvaamaan lääkettä.
En mitään.
Joskus on tullut opintorahaa ja sen asumislisää sekä valmistumisen jälkeen työmarkkinatukea ja yleistä asumislisää. Nämä on toki 10 vuodessa maksettu veroina jo moninkertaisesti takaisin - saatu arviolta 20k opintoetuuksia ja 15k työttömyysetuuksia (sis. asumistuki). Veroja maksettu noin 200 tuhatta 10 vuodessa.
Lääkkeistä ja lapsen lääkkeistä sekä terveydenhuoltomaksuista. Yritän saada fysioterapiaa, mutta saa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeistä ja lapsen lääkkeistä sekä terveydenhuoltomaksuista. Yritän saada fysioterapiaa, mutta saa nähdä.
Niin ja tietysti lapsilisä.
Kansaneläke, takuueläke, eläkkeensaajan asumistuki, lääkekorvaukset eli viittä, jos kaikkia korvattavia lääkkeitä ei lasketa erikseen, niitä on kuusi.
Sairaslomaa syöpä hoitoihin ja lääkkeisiin.
Täysi-ikäinen lukiolaiseni saa koulumatkatukea. Mä tai isänsä ei saada kelalta mitään juuri nyt. Viimeksi on saatu lapsilisää ja kelakorvaus johonkin lapsen lääkekuuriin.
Asumistuki
Työmarkkinatuki
Toimeentulotuki vaihtelevasti
N38
Työttömyysraha 595 euroa, siinä kaikki. Ei meinaa pärjätä.
Asumistuki (n.8e)
Kansaneläke (n.200e)
Lääkkeistä saa tietty Kelakorvauksia myös.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään.
Valehtelet, sossuloispersu.
Vierailija kirjoitti:
En mitään.
Joskus on tullut opintorahaa ja sen asumislisää sekä valmistumisen jälkeen työmarkkinatukea ja yleistä asumislisää. Nämä on toki 10 vuodessa maksettu veroina jo moninkertaisesti takaisin - saatu arviolta 20k opintoetuuksia ja 15k työttömyysetuuksia (sis. asumistuki). Veroja maksettu noin 200 tuhatta 10 vuodessa.
Etkö ikinä sairastu ja joudu hakemaan reseptilääkkeitä? Tai käytkö ikinä yksityisellä lääkäri- tai hammaslääkäriasemalla? Niistäkin saa kelakorvausta.
Vain lapsilisät. Ja joskus lääkkeistä alennusta.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä en mitään, mutta olen saanut joskus:
Lapsilisää
opintotukea ja asumislisää
toimeentulotukea 1-3 kk
äitiysavustuksen
äitiyspäivärahaa
kodinhoidon tukea
asumistukea
yksinhuoltajakorotuksen
elatustukea
psykoterapia tuki 3v
lääkekorvauksia
harkinnanvaraista toimeentulotukea
sairauspäivärahaa
Ihan kamalaa luettavaa tuo lista 😕
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Miten niitä saisi? Olen melko matalapalkkaisessa työssä, velkaisessa omistuasunnossa asuva yksineläjä, lapsi jo opiskeleva aikuinen. En olebikinä saanut kuin lapsilisän. Haluan myösvtukia, kun useat saavat monia päällekkäisiäkin tukia. Vituttaa maksaa vain veroja, aina.
Esim. aina kun käyt lääkärissä. Lääkärin määräämä burana on halvempaa kuin käsikauppatavarana ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeistä saan Kela-korvaukset. Ei muuta.
Jokainen saa meistä paljon muutakin. Labrassa käynti on ilmaista, terveyden- ja sairaanhoidosta maksamme itse vain osan, tarvittaessa saat apuvälineitä tai hoitotarvikkeita ilmaiseksi. Eli jos syöt säännöllisesti lääkkeitä, käyt myös seurannoissa labroissa.
En mitään. Ilmeisesti jos joutuisin syömään antibioottikuurin, saisin siitä jonkun roposen Kela-etuutta. Lapsilisiä ja äitiyspäivärahaa olen aikoinaan saanut.
Mitään säännöllistä lääkitystä ei ole ja teen sen eteen paljon töitä joka päivä palkkatyöni ohessa. Pidän terveydestäni erittäin hyvää huolta, syömällä ravintorikasta, itsevalmistettua ja osin -kasvatettua ruokaa. Liikkumalla monipuolisesti ja tarkastamalla labrakokein parin vuoden välein arvot.
Olen siis teille muille veronmaksajille kannattava kansalainen. En syö veroeurojamme kuormasta, vaan niillä voidaan kustantaa koulutusta, terveydenhoitoa, infraa jne.
Minusta yhteiskunnan pitäisi palkita jotenkin ihmisiä, jotka hoitavat asiansa ja itsensä. Sen sijaan että täällä hyysätään laiskuutta.
En halua syyllistää heitä, joilla on esim. joku vahvasti perinnöllinen, geeneihin liittyvä sairaus tai vamma tms. He tarvitsevakin yhteiskunnan avun.
Tosiasia kuitenkin on, että suuri osa sairauksista johtuu vääristä elintavoista. Joko syödään huonolaatuista ruokaa (juu ja terveellinen ruoka ei ole kallista, mutta helppoa, nopeaa ja woltittavaa se ei ole), käytetään päihteitä ja liikutaan liian vähän. Näiden seurauksena unen laatu ei ole hyvä. Kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
En mitään.
Lanko vastusti ankarasti veroja ja kaikkia tukia. Työuransa loppupuolella sairasti kaksi syöpää, joita hoidettiin kalliisti. Elämänsä loppumetreillä arveli, että hyvää hoitoa on maksamillaan vetorahoulla saanut ja mietti, että ei tainneet hänen elämänsä aikana maksamat 200 tuhatta riittää. Myönsi olleensa väärässä. Veroja kun käytettiin myös hänen lastensa koulutuksiin, teihin, ym.
Lapsilisä, lapsi korotus, alin vammaistuki.