Mitä tehdä lapsen kanssa syyslomalla, jos on vain hyvin vähän rahaa?
Lapsi ekaluokkalainen. Asutaan pk-seudulla. Lapsella on vain yksi kaveri, joka on matkoilla koko loman, eli minä olen ainoa seura hänelle (mummot on jo palvelutalossa, eli mummolaakaan ei ole mihin mennä. Itse otin lomaa sen viikon. Ideoita kaipaisin. Rahaa ei ole juuri yhtään. Bussilippuihin ja johonkin jätskiin vain.
Kommentit (70)
Miksi pitää lisääntyä, jos ei kykene tarjoamaan lapselleen suht normia mukavaa elämää? Ei tarvitse olla lääkärilentäjä, mutta ei myöskään toista ääripäätä.
Mitä sKorsoon tai Kouvolaan muuta? Onko "isistä" tietoa? Jos on, niin mites hänen vastuunsa asiasta?
Laavulle paistamaan makkaraa. Leipominen, esim sämpylöitä. Uimahallireissu. Kivien kerääminen ja niiden maalaaminen ja piilottaminen niin että muut voivat etsiä. Facebookissa on ryhmä tätä varten, Finstones.
Älä murehdi rahan vähyyttä ollenkaan! Viesteissä on jo paljon ideoita sinulle ja lapsellesi. Vanhemman kanssa yhdessä oleminen on kaikkein hienointa! Ei tarvitse olla suurta showta!
Pikku risteily ei kustanna paljoa eikä tarvi ostella kovin paljon. Työssäkäyvänä sulla varmasti sen verran ylimääräistä että saat tuon pikkupanostuksen lapselle. Lomastahan puhuit niin olet työssä
Mihinkään matkoille ei tarvii lähteä syyslomalla. Kotimaasta löytyy tekemistä. Etelän lomakohteissa vihataan turisteja.
Kotona: nukutte pitkään, teette herkkuja, katotte leffoja, luette kirjoja
Joka päivälle joku aktiviteetti: uimahalli, ulkoilu, museo, kirjasto, hampurilaisravintola, kyläily, käynti siellä palvelutalossa.
Nauttisin todella tällaisesta lomasta, lapsesi on parhaassa iässä (omatoiminen mutta vielä pieni ja tykkää olla seurassasi vaikka ette tekisi mitään ...
Vierailija kirjoitti:
Pikku risteily ei kustanna paljoa eikä tarvi ostella kovin paljon. Työssäkäyvänä sulla varmasti sen verran ylimääräistä että saat tuon pikkupanostuksen lapselle. Lomastahan puhuit niin olet työssä
Ap kirjoitti ettei ylimääräistä rahaa juuri ole. Töissä kyllä mainitsi olevansa (kirjoitti ottaneensa lomaa tuon viikon voidakseen olla lapsen kanssa). Sulle voi tulla yllätyksenä, mutta osa työssäkäyvistäkin on aika pienituloisia.
Pyydä kirkolta apua ! Niin ne muutkin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut ehdottavat lautapelejä? Ankeampaa ei ole.
Riippuu lapsesta. Meidän lapsi tykkäsi tosi paljon lautapeleistä, mutta oltiin aina liian kiireisiä pelaamaan. Afrikan tähti, Monopoli, Alias.
Mutta ihan vaan korttipelitkin on kivoja.
Ihan tavallista, mukavaa ja kiireetöntä yhdessäoloa. Kotona yhdessä ruuanlaittoa, lapsi saa vaikka päättää mitä ruokaa tehdään. Ekaluokkalaisen kanssa voi hyvin opetella ruuan laittamista. Voi myös potää siivouspäivän yhdessä, vaikkei ehkä kuulostakaan mukavimmalta lomatekemiseltä, mutta kun ei ole arjen kiireitä ja alkaa yhdessä touhuamaan ja vähän leikin varjolla niin sekin on kyllä lapsen mielestä mukavaa. Yhteinen aika on lapselle kaikkein tärkeintä.
Itsetykkäsi lapsena lomalla vaan lukea ja syödä herkkuja. Kaikki väkinäinen ohjelma oli rasittavaa.
On ihanaa että voi nukkua pitkään, tehdä mitä haluaa, lueskella , katsella leffoja. Vähän jotain liikuntaa tietysti. Mutta itse en veisi lasta turhaan jollekin ruotsinlaivalle.
Heureka oli sukulaislapsille tosi mieluinen paikka. Mutta nekin liput maksavat jotain.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut ehdottavat lautapelejä? Ankeampaa ei ole.
Aikuisen näkökulmasta ehkä, mutta moni lapsi tykkää. Mutta tokihan lapsen vanhempi tietää itse, onko tämä mieluisaa tekemistä vai ei, ja jos tiedossa on, ettei lautapelit ole lapsen juttu, silloin voi skipata tällaisen idean.
Vierailija kirjoitti:
Olet läsnä. Rahaa toki saa naisena kätevästi muutamalla panolla.
Sinä olet ehkä syntynyt tänne muutamalla panolla mutta suuri vahinko, että synnyit.
https://merkkiin.fi/nayttelyt/vinksin-vonksin/
Tänne, jos ette ole vielä käyneet. Merkki-museo on ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää lisääntyä, jos ei kykene tarjoamaan lapselleen suht normia mukavaa elämää? Ei tarvitse olla lääkärilentäjä, mutta ei myöskään toista ääripäätä.
Mitä sKorsoon tai Kouvolaan muuta? Onko "isistä" tietoa? Jos on, niin mites hänen vastuunsa asiasta?
Höpöhöpö. Hyvään elämään ei rahaa juuri tarvita.
Meidän lapsi sai aikoinaan kalliit syyslomamatkat ja melkein kaiken mitä ikinä keksi pyytää, mutta se mitä jäi puuttumaan oli meidän vanhempien aika ja leikkikaveri. Yhteiset peli- tai elokuvaillat oli lapselle sitä suurinta juhlaa. Vieläkin nyt jo nuorena aikuisena tykkää pitää peli-iltoja porukalla. Joku trauma sille jäi.
Jos lapsi tykkää lukea niin kuin itse aikoinani, niin kirjastoon yhdessä vaan ja valtavan kirjakassin kanssa kotiin.
Itse nautin vieläkin eniten lomalla ihan vaan hyvistä kirjoista ja rauhallisesta päivästä jolloin ehtii lukea. Vaikka rahaa olisi ihan mihin vaan.
Me ollaan hyvätuloisia, mutta matkustetaan vain kerran vuodessa kesälomalla. Kotona on mukavaa ja syysloma on ehkä mun suosikki. Saa hyvällä omallatunnolla olla vaan kotona leffoja katsomassa, kun ulkona on pimeää ja sataa vettä. Lapsen kanssa yleensä leivotaan ja pelataan yhdessä. Kaveri saa tulla yökylään. Siinä se.
Hyviä vinkkejä täällä. Toppuuttelisin kuitenkin sitä ohjetta, että joka päivälle joku aktiviteetti. Eikö lapsetkaan saa ottaa rennosti? Koululaisen luulisi kaipaavan hengähdystä arjesta. Ainakin meillä lapsi nauttii jo siitä ettei herätyskello soi eikä heti aamulla tarvitse lähteä ovesta ulos.
Ihana ketju. Täältä voivat saada hyviä ideoita sellaisetkin, joilla ei ole rahasta erityisemmin tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Laavulle paistamaan makkaraa. Leipominen, esim sämpylöitä. Uimahallireissu. Kivien kerääminen ja niiden maalaaminen ja piilottaminen niin että muut voivat etsiä. Facebookissa on ryhmä tätä varten, Finstones.
Toi makkaranpaisto olisi hauskaa. Ainakin Seurasaaressa oli joskus makkaranpaistopaikka. Mahtaako olla enää ?
Tässä tuli niin paljon hyviä, lähes ilmaisia ohjeita, että tästä voi tulla lapselle paras loma ikinä. Käykää ainakin joka päivä jossain ulkona.