Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä lapsen kanssa syyslomalla, jos on vain hyvin vähän rahaa?

Vierailija
20.09.2025 |

Lapsi ekaluokkalainen. Asutaan pk-seudulla. Lapsella on vain yksi kaveri, joka on matkoilla koko loman, eli minä olen ainoa seura hänelle (mummot on jo palvelutalossa, eli mummolaakaan ei ole mihin mennä. Itse otin lomaa sen viikon. Ideoita kaipaisin. Rahaa ei ole juuri yhtään. Bussilippuihin ja johonkin jätskiin vain. 

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä vanhempien tätä ohjelman järkkäämistä 🤯 Lapsella lomaa, joten näkiskö lapset vaikka kavereitaan, rakentais lähimetsään majaa, kattois piirrettyjä, pelais tietsikkaa ja rakentais vaikka helevetti palapelejä - mistä sitä aikuiset edes tietää mitä tahtovat. Mutta ei se nyt ole isän tai äidin tehtävä olla ohjelmatoimistona ja koittaa ideoida tekemiset. Lapsi voi käyttää ihan omia aivojaan siihen.

Vierailija
62/70 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallinnan risteily on halpa tai jopa tuottava jos siellä tehtyjen ostosten ansioista välttyy käymästä Alkossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussilla ja patikoimalla jonnekin merenrantaan tai Nuuksioon luontoretkelle, pienet eväät mukaan.  Tai käykää taidegallerioissa katsomassa jotain näyttelyä, ne ovat ilmaisia. 

Vierailija
64/70 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahalliin, kirjastosta dvd, jos soitin. Lättyjä, makaronilaatikoa. Tärkein on että olette yhdessä. Hyvää syyslomaa:)

Vierailija
65/70 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää turistikierroksella Helsingin keskustan ilmaisissa paikoissa. Esim. Tuomiokirkkoon ja Kansalliskirjastoon pääsee ilmaiseksi. Joihinkin museoihin myös. Suomenlinnaankin voi mennä eväsretkelle, lauttaan kelpaa Hsl:n tavallinen lippu. Tai sitten meette sinne retkelle ja juotte kaakaot kahvilassa.

Uimahalli on syyslomalla myös kiva ja edullinen. Ja jos lapsi jaksaa vielä innostua leikkipuistoista niin tehkää retkiä niihin. Esim. tuolta löytyy ideoita https://www.myhelsinki.fi/fi/vieraile/7-x-helsingin-parhaat-leikkipaika…

Ja kuten täällä on sanottu, ihan lautapelit, leivonta jne. tavallinen tekeminen riittää.

Vierailija
66/70 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä onkin tullut jo hyviä vinkkejä lomaan, eikä minulla ole niihin mitään lisättävää. Noista vinkeistä riittää pidemmäksikin aikaa, ei vain yhdelle viikolle. Kannattaa ottaa rennosti, vietätte aikaa yhdessä kiireettömästi. Toivottavasti teillä on ihana loma! Olet hyvä äiti.

Vierailija
67/70 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan muita. Tärkeintä lapselle on yhdessäolo. Lapsi ei tiedä paljonko joku aktiviteetti maksaa eikä osaa arvostaa sitä yhtään enempää sen vuoksi, että sillä on suuri hintalappu. Eikä lapsi tarvitse joka päivälle jotain "ohjelmaa" - lomalla on tarkoitus rentoutua ja viettää aikaa läheisten kanssa. Muutama päivä jotain ulkoilua tai tapahtumaa, muina päivinä teette rennosti kotona mitä mieli tekee.

Omasta lapsuudestani muistan erityisesti eväsretket, sienestys (vaikka usein vanhempien työn vuoksi menimme liian myöhään eikä sieniä juuri löytynyt) sekä yhdessä leipomisen. Lukeminen oli lempiharrastukseni ja kirjastosta kävimme lainaamassa heppakirjoja. Yhteisiä televisioiltoja vietimme aika usein ja se oli kivaa vaikka ohjelmassa olisikin ollut jotain sellaista "aikuisten ohjelmaa" josta itse en mitään ymmärtänyt. Takan tai saunan sytyttäminen isän kanssa oli kans tosi mielenkiintoista. 

Vierailija
68/70 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää retki Korkeasaareen ja käytte syömässä siellä, myös Suomenlinna on edullinen paikka.

Vierailija
69/70 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tarvitsee tehdä mitään? Itse olen töissä kotona, lapsi pelaa Minecraftia tai Switchillä viikon

Vierailija
70/70 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä ilmaiset vinkit:

-majan tekeminen olohuoneeseen esimerkiksi lakanoista ja tyynyistä, joita kotoa löytyy

-retki kirjastoon, sieltä saa lainattua kirjojen lisäksi lautapelejä (joistakin kirjastoista myös liikuntavälineitä)

-elokuvahetki sadesäällä kotona: ilmaisia lapsille sopivia elokuvia löytyy mm. Areenasta

-leikkipuistokierros (suurin osa ekaluokkalaisista viihtyy hyvin leikkipuistoissa), kävelymatkan päässä kotoa löytyy varmasti pk-seudulla useampikin leikkipuisto

-eväsretki oman kodin parvekkeella/kerrostalon pihalla tms (kotoa jotain syötävää mukaan, niin ei tule ylimääräisiä kuluja)

-retki lähiluontoon (pk-seudulla on kohteita ihan kävelymatkankin päässä, asuipa missä tahansa)

-tsekkaa alueen tapahtumat, esim. seurakunnilla on lapsille maksuttomia tapahtumia eikä kysellä, kuka on kirkon jäsen

-käykää läpi lapsen vaatekaappi ja pakatkaa pieneksi jääneet vaatteet kirppismyyntiä varten

-katselkaa vanhoja valokuvia ja muistelkaa lapsesi pikkulapsiaikaa yhdessä

-laittakaa yhdessä kotoa löytyvistä aineksista jotain halpaa herkkua: riisipuuroa, pannaria, pullaa tms

-muuttakaa lapsen huoneen järjestystä, jos lapsi tykkää sisustaa (uutta ei tarvitse hankkia, mutta tavaroiden paikan vaihtaminen tekee jo ihmeitä)

-tehkää luonnossa taidetta luonnonmateriaaleista (maasta löytyvät kepit, syksyiset lehdet, kävyt tms)

Tekemistä kyllä keksii, ei ole rahasta kiinni. Yhteinen aika on lapselle tärkeintä. Mukavaa syyslomaa! <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi