Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valehtelu ihmissuhteissa

Vierailija
20.09.2025 |

Olen pitkään pohtinut minkä vuoksi ammattikirjallisuudessakaan ei usein käsitellä asiaa, joka kuitenkin kliinisesssä työssä tulee esille - jos ei nyt päivittäin - mutta kuitenkin viikoittain. Eli sitä, että ihmisten kertomat asiat omasta menneisyydestään ja itsestään tai muista ihmisistä eivät pidä paikkansa. 

Osaltaan kyse on itsekeskeisyydestä ja tulkinnoista, käsittelemättömistä asioista, jolloin vastataan puolustusmekanismein, mutta suoranalista valehteluakin on paljon. Sillä tavoitellaan sympatiaa ja etuja, jos niitä on saatavilla. 

Pitää lukea oikeuspsykiatriaa, jos haluaa tarkemmin tutustua aiheeseen. 

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taipumus valehteluun on tutkitusti perinnöllinen eli tietyissä suvuissa sitä esiintyy moninkertaisella todennäköisyydellä, vaikka kyse ei olekaan todennäköisesti valehtelusta sinänsä, vaan tietysti persoonallisuuden piirteistä ja luonnehäiriöistä, johon valehtelu kytkeytyy yhtenä oireena. Nämä ihmiset valehtelevat jo lapsena muita enemmän. Ap

Vierailija
2/4 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin vasta aikuisena, että läheisenä pitämäni sukulainen valehtelee paljon. Vanhemmiten on pahentunut eli valehtelee esimerkiksi olleensa ammatissa, jossa ei ole ja sairastavansa sairautta, jota hänellä ei ole todettu. Harmittaa, kun olin uskonut mitä kertoo vaikkapa puolisostaan, todennäköisesti itse on tehnyt ne asiat, mistä syytti puolisoaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusin vasta aikuisena, että läheisenä pitämäni sukulainen valehtelee paljon. Vanhemmiten on pahentunut eli valehtelee esimerkiksi olleensa ammatissa, jossa ei ole ja sairastavansa sairautta, jota hänellä ei ole todettu. Harmittaa, kun olin uskonut mitä kertoo vaikkapa puolisostaan, todennäköisesti itse on tehnyt ne asiat, mistä syytti puolisoaan.

Millainen prosessi se sinulle oli, kun ymmärsit, että hän valehtelee paljon? Luottamuksen mureneminen läheiseen ihmiseen yleensä on iso muutos. Ap

Vierailija
4/4 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen prosessi se sinulle oli, kun ymmärsit, että hän valehtelee paljon? Luottamuksen mureneminen läheiseen ihmiseen yleensä on iso muutos. Ap

Tuli semmoinen olo, että en halua olla enää tekemisissä enkä ole ollutkaan. Mutta eipä tuo muuta muutosta aiheuttanut omaan elämään. Ihmetyttää miten on pokkaa valehdella jopa julkisesti asioista, joista kaikki läheiset tietävät, etteivät ne pidä paikkansa kuten koulutuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän