Kultturellit ihmiset itkee tukien perään
Alaa tuetaan hulluna
elokuvat pitää saada tehdä tuella ja ihmiset käy verotta ilmaisella kiltuuriedulla leffassa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/elokuva-alan-ammattilaiset-raivoiss…
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Tehkää parempia elokuvia....tanan taiteilijat.
Tuetut elokuvat eivät menesty.
Joo Timo Koivusalo puikkoihin tekemään persuille Vääpeli Körmyjä. M51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttelijät menkää töihin. Lopettakaa kaljottelu kulttuurikapakoissa ja menkää töihin vaikka Siwaan.
Miten, kun sinne on satoja hakijoita muista työttömistä? "Menkää töihin", just joo.
Niin se vaan on. Töihin on mentävä. Kyllä minäkin MENIN TÖIHIN kun entisestä paikasta sain potkut. Mieluummin olisin sitä omaa rakasta harrastustani tehnyt täysipäiväisesti JOS JOKU SIITÄ MINULLE MAKSAISI, muttei maksa niin töitä on tehtävä. En vingu että "kyllä valtion on minun harrastamisestani maksettava minulle reilusti työttömyyskorvausta enemmän, kun tämä minun harrastamiseni on niin tärkeää..."
Joku kulttuurialan ihminen väitti, että jokainen kulttuuriin satasattu euro tuli kymmenkertaisena takaisin. Ja toden totta, vuonna 2022 valtio tuki kulttuuria 1,3 mrd eurolla ja ala tuotti 15 mrd euroa, joten minun logiikallani sitä ei tarvitsisi tukea lainkaan, se on huomattavan toimiva ja tuottava ala jo nyt. (lähde tiedoille sivista.fi)
Vierailija kirjoitti:
Sain käsikirjoitukselleni kustannussopimuksen. Kirjani ilmestyy ensi vuoden alussa. Kustantamo ei maksa ennakkoa, vaan saan 17 % rojaltin kirjamyynnistä vuonna 2027.
Mitäs luulette, millä elätän itseni siihen saakka? Tekemällä muuta työtä ja kirjoittamalla osa-aikaisesti silloin kun jaksan Työskentelyapurahoja en ole saanut, vaikka Suomessa on Taiken lisäksi useita yksityisiä rahastoja ja säätiöitä. Olen kirjallisuustyöläinen mutta en ammattikirjailija. Jopa kokopäiväkirjailijat joutuvat raapimaan elantonsa kokoon sieltä täältä. Leipämme on murusina maailmalla. Meitä ei kannata kadehtia.
Tuo on aivan oma valinta. Miksi veronmaksajien pitäisi kustantaa sinun kirjallisuus-larppaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hullua, miten moni tässä maassa elää veronmaksajien rahoilla. Kyllä tämmöinen himmeli pitää purkaa ja tehdä asioista markkinaehtoista. Ja pitää lopettaa myös ansiottomat tuet ja palauttaa kaikki takuueläkkeet, sairaseläkkeet yms. mitä ei ole työllä kerrytetty minimi toimeentulotuen tasolle.
Ei sitten kannata ihmetellä missä kaikki uudet kotimaiset leffat ja sarjat kun ei näy eikä kuulu
No jos ei niille ole katsojia jotka leikin kustantaisi niin kuka sitä ihmettelisi?
Eihän se niin voi mennä että yhteisestä potista kannetaan taloudelliset riskit ja menestyksen sattuessa voitot menevät noiden taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan pitää yksinkertaisesti pyöriä rahalla muuten se ei ole yhteiskunta.
Verotus luotiin tätä tarkoitusta varten.
Jos käytettävissä on vaikka 100 rahaa ja sitä kinuavia on
100 terveydenhuoltoon
100 opetustoimeen ja varhaiskasvatukseen
400 kulttuuriin
Mihin laitat rahat?
Nämä hipsteripiirit jotka tästä elokuvatuesta mesoavat, eivät edes katso kotimaisia elokuvia koska pitävät niitä juntteina. Mutta haluavat kuitenkin niitä tehdä.
Jos SINUA kiinnostaa niin SINÄ varmaan siitä IHAN ITSE MAKSAT, etkä suinkaan vaadi MUITA maksamaan SINUN KIINNOSTUKSIASI.