Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada nuori muuttamaan pois kotoa? En jaksa enää kotona loisivaa nuorta.

Vierailija
20.09.2025 |

Käy töissä mutta kotona linnoittautuu huoneeseensa ja pelaa. Huone sekainen ja likainen. Ei tee mitään kotitöitä tai jos pyytää niin siihen menee ikuisuus ennen kun tarttuu toimeen. Add on ja siihen lääkitys mut ei ota sitä niin et vaikutus riittäisi iltaan. Viikonloppuisin ei ota ollenkaan. 

En jaksa enää tätä. Muuttakoon omaan kämppään ja eläköön siellä sotkunsa kanssa. Miten saan muuttamaan pois? 

Ikää 22v

Kommentit (219)

Vierailija
141/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän on jo hyvin pitkään ollut muodissa se, että penskoilta ei vaadita mitään eikä edes saa vaatia mitään. Lasta ei saa rasittaa millään kotitöillä tai askareilla ja tulos on juurikin tuo, parikymppinen käyttäytyy kuin pikkupentu, elää sotkun ja siivottomuuden keskellä ja elämän perustaidot puuttuu. 

Tässä oiva esimerkki siitä, ettei ne aikuisetkaan lapset aina ole mikään ilo ja onni vanhemmille. 

Jos mukuloista huolehtiminen ei kiinnosta, niin sitten ei tehdä mukuloita.

Sinun logiikalla muorin pitää huolehtia jostain aikamiehestäkin vai? 22-vuotias työssäkäyvä ihminen hommatkoon oman kämpän ja eläköön siellä sikolätissä. Ei todellakaan ole ok että tuon ikäinen työssäkäyvä henkilö elelee äitin nurkissa ja viisveisaa mistään. 

Vierailija
142/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat periä pennulta vuokraa ja ilmoitat että häätö tulee jos siivoushommat ei ala maistua. Ei muuallakaan aikuinen ihminen voi asua ilmaiseksi ja viettää häiritsevää elämää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti lapsesi ei lue kirjoitustasi ja tunnista sinua!

Vierailija
144/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän on jo hyvin pitkään ollut muodissa se, että penskoilta ei vaadita mitään eikä edes saa vaatia mitään. Lasta ei saa rasittaa millään kotitöillä tai askareilla ja tulos on juurikin tuo, parikymppinen käyttäytyy kuin pikkupentu, elää sotkun ja siivottomuuden keskellä ja elämän perustaidot puuttuu. 

Tässä oiva esimerkki siitä, ettei ne aikuisetkaan lapset aina ole mikään ilo ja onni vanhemmille. 

Jos mukuloista huolehtiminen ei kiinnosta, niin sitten ei tehdä mukuloita.

Sinun logiikalla muorin pitää huolehtia jostain aikamiehestäkin vai? 22-vuotias työssäkäyvä ihminen hommatkoon oman kämpän ja eläköön siellä sikolätissä. Ei todellakaan ole ok että tuon ikäinen työssäkäyvä henkilö elelee äitin nurkissa ja viisveisaa mistään. 

Miksi ei pitäisi? Se tehtiin kysymättä asiasta lapselta.

Vierailija
145/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti lapsesi ei lue kirjoitustasi ja tunnista sinua!

Toivottavasti huomaa tämän, että poika tietää ettei äiti välitä lainkaan ja on dumppaamassa säästääkseen ja sluibatakseen.

Vierailija
146/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee mukuloita, niistä pitää myös huolehtia 

Tuota samaa virttä sinä muistat veisata aina ja joka käänteessä: Osaatko muita?

Miksi muuttaa hyvää ja pätevää argumenttia?

- - - 

Mutta kun tuo ainoastaan sinun hyvänä ja pätevänä pitämäsi 'argumentti' on vedetty toistuvasti alas vessanpöntöstä täydellisen pätemättömänä, niin etkö voisi ryhdistäytyä ja yrittää jotain konkreettisempaa?

Kas kun asia ei jankkaamalla paremmaksi muutu.

Vierailija
147/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni päinvsstoin. Nuori aikuinen maksoi osan vuokrasta, muuten ei olisi ollut varaa tähän. Siis tilanne  näin vasta viimeisen kahden vuoden ajalta kun vuokra nousi satasia. 

Toki vei sitten yhden huoneen mutta en joutunut ainakaan heti etsimään halvempaa ja pienempää. Oli myös itselle edullinen ratkaisu. 

Ja sitten joku taas sössöttäå, että niin sitä ollaan kiinni aikuisissa lapsissa että hyötyä pitää.  

Haista v. Ei itse halunnut aikaisemmin muuttaa. 

Vierailija
148/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap et ole kasvattanut nuorta ja vaatinut osallistumaan kodin töihin? Se alkaa jo pikkulapsesta. Kerätään lelut päivittäin. Koululaisena jo siivotaan oman huoneen viikkosiivous, teini huolehtii jo ikkunoiden ja seinien pesun, pyyhkii ja järjestelee järjestelee kaappinsa ym.

Se on itsestään selvää, että keittiön jokainen siistii käytön jälkeen. 

Seinien pesun? Kuka pesee seiniä?

Mun äiti. Voi veljet, sitäkin turhanpäiväistä toimintaa. Ja tapettiseinien imurointi. Lattiat piti pestä kolmeen kertaan konttaamalla. 

Pestiinkö ne tapettiseinätkin?

Jep, kyllä pyyhittiin mopilla nihkeällä pehmeällä kankaalla. Ja keittiön katto pestiin jouluksi. Ikkunanpesujen yhteydessä pestiin koko ikkunaseinä kiskoineen ja ikkunalautoineen. Ja ikkunat pestiin 2-3 kertaa vuodessa.

Maton hapsut piti olla suorassa. Isäkin tarkasteli työn jälkiä, ettei jäänyt pinnoille sormenjälkiä. Oli hyvin pikkutarkka ihminen hänkin. Ja Sekös äitiä ärsytti, toista samanlaista.

Opinpahan siistiksi. Järjestin vaatekaappi vaatteet jo yläasteella viivasuoriin pinoihin. 

Myöhemmin omassa kodissani äiti muisti aina käydessään valittaa jotain siisteyden tasosta. Nykyisin en ota häntä enää meille vaan käyn hänen luonaan sen verran kun välttämätöntä. 

Tämä meni nyt ohi aiheen.

Vierailija
149/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole opettanut lastasi jo pienenä tekemään kotitöitä? Jo ala-asteikäisen kuuluu siivota huoneensa itse. Lapselle ei pidä antaa senttiäkään rahaa jos hän ei tee hänelle määrättyjä kotitöitä. 

Vierailija
150/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee mukuloita, niistä pitää myös huolehtia 

Tuota samaa virttä sinä muistat veisata aina ja joka käänteessä: Osaatko muita?

Miksi muuttaa hyvää ja pätevää argumenttia?

- - - 

Mutta kun tuo ainoastaan sinun hyvänä ja pätevänä pitämäsi 'argumentti' on vedetty toistuvasti alas vessanpöntöstä täydellisen pätemättömänä, niin etkö voisi ryhdistäytyä ja yrittää jotain konkreettisempaa?

Kas kun asia ei jankkaamalla paremmaksi muutu.

Paikkansahan argumentti pitää. Lapsi tehdään yksipuolisellä ja itsekkäällä kysymättä asiaa lapselta, mutta kuitenkin sluibataan omasta vastuusta ja silti ollaan niin ylimielisiä, että  omalla oikeutuksella yritetään vielä määräillä miten lapsen pitäisi elää.

Vierailija
151/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap:n lapsi siivosi huoneensa? Ei se vaadi kuin, että sanot, että nyt kaksi tuntia aikaa siivita huone siistiksi tai huone tyhjenee ja siistiytyy tavalla tai toisella. 

Vierailija
152/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö aikuiset lapset muuta pois kotoaan viimeistään 20 -21v  iässä ?

Miksi pitäisi? Joo toki, ap:n varmaan kannattaa lapsensa kanssa jutella. Mutta esim. meillä on 18v joka asuu kotona eikä hänellä ole vielä mitään aikomustakaan muuttaa pois. Tekee kotitöitä aivan kuten muutkin ja aika usein ostaa omia ruokiaan. Miksi pitäisi muuttaa muualle ja maksaa vuokraa joku 500e, kun voi asua kotonakin? Meidän asumiskuluihin hän ei vaikuta. Vesilasku voisi jonkun euron pienentyä, mutta siinä se. 

18 ei ole sama kuin 22

Luitko kohdan, jossa kirjoitin, ettei hänellä ole mitään aikomustakaan muuttaa. Itse aloin jo alle 18-vuotiaana suunnitella omaan kotiin muuttoa. Olin 20, kun muutin, mutta ajatus oli elänyt jo kauan

Luin! 18 ei ole sama kuin 22! Olisit kasvattanut lapsesi itsesi kaltaiseksi! Nythän ei ole kyse sinusta vaan ap:n 22 vuotiaasta lapsesta, joka vaan työnsä lisäksi pelaa. Jotta ymmärrät pointtini, ei minunkaan 18 vuotias ole vielä muuttamassa, on lukio kesken. Jää nähtäväksi onko vuoden päästä edelleen kypsä ikäisekseen ja kykenee ottamaan vastuun elämästään ja jatko-opinnoistaan.

Vierailija
153/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ymmärrä tuollaista ollenkaan. Ei onnistuisi meillä. Mä olen jo hyvissä ajoin kertonut lapsilleni, että kotona saa asua niin kauan kuin opiskelee tai käy töissä, mutta mitään hikikomoreita tänne ei jää muhimaan. Kotitöihin osallistutaan aina, ei niistä keskustella tai niitä anella tekemään, vaan ne hoidetaan, piste.

Ja jos asuvat kotona kun käyvät töissä, niin silloin osallistuvat kodin kuluihinkin. Toki hyvin maltillisesti, mutta silti. Ja tietysti edelleen osallistuvat kotitöihin ihan kunnolla.

Ja kas: ei haittaa vaikka tällä hetkellä kotona asuu 3 nuorta miestä, 18, 20 ja 22 vuotiaat. 

Vierailija
154/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ymmärrä tuollaista ollenkaan. Ei onnistuisi meillä. Mä olen jo hyvissä ajoin kertonut lapsilleni, että kotona saa asua niin kauan kuin opiskelee tai käy töissä, mutta mitään hikikomoreita tänne ei jää muhimaan. Kotitöihin osallistutaan aina, ei niistä keskustella tai niitä anella tekemään, vaan ne hoidetaan, piste.

Ja jos asuvat kotona kun käyvät töissä, niin silloin osallistuvat kodin kuluihinkin. Toki hyvin maltillisesti, mutta silti. Ja tietysti edelleen osallistuvat kotitöihin ihan kunnolla.

Ja kas: ei haittaa vaikka tällä hetkellä kotona asuu 3 nuorta miestä, 18, 20 ja 22 vuotiaat. 

Tullooko peräkammarin poikia 😂

Vierailija
155/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että pidetään perhepalaveri. Listaat kaikki kotityöt ja rahat ja sanot, että nyt jaetaan työt ja rahat puoliksi. Voit kysyä, mitkä kotityöt hän haluaa. Kunnsaa itse päättää, niin sitoutuu paremmin. Jos ei suostu, niin ala jatkuvalla syötöllä nalkuttamaan pois muuttamisesta. Kyllä hän muuttaa, jos olosta tulee tukalaa.

Vierailija
156/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi lapset orjuuttava pirttihirmu.

Vierailija
157/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatit sitten sellaisen lapsen josta yhteiskunta joutuu vielä maksamaan pitkän pennin. Ikävää että jälkiabortointi ei ole mahdollista..

Vierailija
158/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni päinvsstoin. Nuori aikuinen maksoi osan vuokrasta, muuten ei olisi ollut varaa tähän. Siis tilanne  näin vasta viimeisen kahden vuoden ajalta kun vuokra nousi satasia. 

Toki vei sitten yhden huoneen mutta en joutunut ainakaan heti etsimään halvempaa ja pienempää. Oli myös itselle edullinen ratkaisu. 

Ja sitten joku taas sössöttäå, että niin sitä ollaan kiinni aikuisissa lapsissa että hyötyä pitää.  

Aika pahansisuinen oot 😳

Vierailija
159/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei uskaltanu muuttaa pois. Tuo sun h v kertoo kaiken! 

Vierailija
160/219 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi lapset orjuuttava pirttihirmu.

Täysi-ikäinen voi toki muuttaa omaan kämppään, siellä voi sitten elellä omalla tyylillä.