NYT!!! Saanko ottaa 3-vuotiasta niskatukasta, kun MIKAAN muu ei toimi keiltona sohvalla, sangylla hyppimiseen, jossa nukkuu/on vauvasisarus!? V*ttu menee hermo!!!!!!!!
Kommentit (48)
No ei tee mieli ottaakaan tota tukasta, enkä ole ottanut, mutta kiellot, jäähyt, arestit ja huom. KOVAT kiellot, ei mitään vaikutusta... Pakkopaitaanko mä ton pistän! Tällä hetkellä ei siis rieku missään sohvan selkänojalla, mutta tilanteita on MONTA kertaa päivässä.
Ja voi vittu, kun alkoi vituttaa.. ihan vain vitoselle tiedoksi.
ap, hormonihöyryissä
niitä lapsia, jotka olleet enkeleitä siihen asti, kun uusi vauva talossa? Äiti huomioi vain vauvan, ja esikoinen ei saa muuta huomiota kuin kieltoja.
Meillä oli sama " ongelma" alle kaksivuotiaan kanssa. Selvittiin ilman tukkapöllyä, kun laitettiin pieni patja lattialle, jossa sai luvan kanssa hyppiä. Samoin toimi pieni trampoliini. Sellainen pienikokoinen mitä on kiva käyttää sisällä. :)
pistä jäähylle ja mene juttelemaan vasta kun on rauhottunut. laskeudu lapsen tasolle, ota katsekontakti ja puhu rauhallisesti ja tuimasti. puhuttelun jälkeen pistä muksu pyytämään anteeksi ja halaamaan.
Ap:lle kannustukseksi täytyy sanoa, että et taatusti ole yksin noiden ajatusten kanssa. Jokaiselta menee ihan taatusti hermo monta kertaa lasten kanssa, etenkin väsyneenä ja hormonihuuruissa ;)
Silti lapsen tahallinen satuttaminen on väärin. Aina.
mutta voi jösses noita vertauksia aikuisten välisiin suhteisiin " saanko ottaa naapurin rouvaa tukasta, saanko motata miestäni" jne. Ovatko nykyäidit unohtaneet tyystin että on kyse lapsen ja aikuisen suhteesta ja lasta kasvatetaan (ainakin toivon mukaan!). Ei sitä voi verrata kahden samanvertaisen aikuisen suhteeseen. Lapsia kasvatetaan, aikuisia ei. Eihän kukaan kai sano miehelleen milloin mies menee nukkumaan, mitä ruokaa syö ja milloin, lmitkä vaatteet laitetaan ylle, ähdetäänkö ulos, ollaanko hiljaa, laita jäähylle, evää jälkiruokaa tms.
" pistää pyytämään anteeksi ja halaamaan" ? Eikö niiden pitäisi olla sellaisia asioita, joiden merkitys tulee vasta, kun niitä ei tehdä pakotettuna?
Minä koettaisin ennen tukkapöllyä otta aina lapsen syliin ja odottaa että rauhoittuu. Rauhoittaa monesti itseäkin, vaikkei ehkä pidemmän päälle auttaisikaan.
Ja voi VITTUSAATANA, mullakin on vauva.
siis ihan oikeastiko sinun mielestäsi on niin, että lasta saa kohdella väkivaltaisesti, mutta aikuista ei???
Poika ollut aina vaativa, tempperamenttinen ja omapäinen. Aiemmin selvitty enemmän tai vähemmän hyvin puheella ja aresteilla, mutta nyt... En myöskään hyväksy fyysistä väkivaltaa... Nyt alkaa omat ajatukset olee niin soossina, jotenkin tuntuu, että keinot käy vähiin.
ap
Ota mut syliin, älä unohda mua, anna mulle rajat, mulla on paha olla kun sä oot kiukkuinen, pelkään, että mut unohdetaan tms.
Auta lasta, kerro että ymmärrät ja rakastat. Auta itse ongelmaan, älä vain oireisiin.
17:n kanssa.
Lempeydellä saa yleensä enemmän aikaiseksi kuin kovuudella.
Lapsi syliin ja lähelle. Yhdessä jutustelua. Sitä lapsi kaipaa ja hakee mesomisellaan.
Viestini taisi alkaa " itse en hyväksy ruumiillista kuritusta" ....
EN siis hyväksy minkäänlaista ruumiillista kuritusta. MUTTA en vain käsitä näitä perusteluja, joissa verrataan lapsen ja vanhemman suhdetta kahden aikuisen väliseen suhteeseen! Itse en hyväksy ruumiillista kuritusta koska se on moraalisesti väärin, hyödytöntä ja brutaalia ja koska ilmankin lapsen kasvatus onnistuu mainiosti.
15
Vierailija:
" pistää pyytämään anteeksi ja halaamaan" ? Eikö niiden pitäisi olla sellaisia asioita, joiden merkitys tulee vasta, kun niitä ei tehdä pakotettuna?Minä koettaisin ennen tukkapöllyä otta aina lapsen syliin ja odottaa että rauhoittuu. Rauhoittaa monesti itseäkin, vaikkei ehkä pidemmän päälle auttaisikaan.
Ja voi VITTUSAATANA, mullakin on vauva.
pakkohan se on pyytää anteeksi vaik ei huvittaisikaan!
huolimattomasti viestisi alun, 15. Sori.
t. 18
Oikein isot plussat kaikille äideille jotka eivät hyväksy ruumiillista kuritusta!
!!!!
jos ei kerran sana uppoo ni ehkä tuo kävis varoituksena. sanomattakin selvää ettei kannata käyttää kovia otteita, pikku nappasu. ja jos on vauva niin voi sitä kiroilla, minä ainakin annan mennä ihan antaumuksella.
jaksaa se kuuluisa yksi kerta enemmän kuin riiviö- mustiksen ipanan. Lapsi pois vauvan luota, ei saa vauvaan sattuu, vauvaa silitetään jne. lätinät päälle sen jälkeen kun itse on rauhottunut vaikka toisessa huoneessa. Tsemppiä sinulle! Kyllä niitä hyviä yhteisiä hetkiä on vielä tulossa. Isompi kaipaa nyt huomiota ja hakee sitä nopeimmalla mahdollisella tavalla- pahanteolla. Sinulla on fiksu lapsi;)
jos se tehdään pakotettuna? Pyydetään anteeksi, koska muuten äiti suuttuu. Anteeksipyyntö on tuolloin oikeastaa lasten vanhempia varten, ei sitä toista lasta, jota on loukannut.
Mielestäni anteeksi pyytämisen idea on siinä, että todella kadutaan sitä, mitä on tehty ja halutaan ilmaista toisellekin se ja halutaan jollain tapaa hyvittää väärää tekoa. Vasta sitten anteeksi pyytäminen helpottaa myös pyytäjää ja vasta sitten anteeksi pyytäminen voidaan oikeasti oppia, samoin anteeksi antaminen.
Ei tietenkään ole väärin kehoittaa lasta pyytämään anteeksi, mutta siitä pitäisi aina mielestäni keskutella lapsen kanssa ja sen pitäisi perustua siihen, että lapsikin ymmärtää tehneensä väärin ja haluaa korjata asiaa jotenkin. Lisäksi minusta on ihan turha pakottaa lasta pyytämään anteeksi silloin, kun toinen itkee kovasti. Ensin pitää odottaa, että toinen on rauhoittunut, vasta sitten häneltä voi pyytää ja saada anteeksi.
Ja pakottaa halaamaan kuulostaa minusta tosi ikävältä. Aivan kuin anteeksi pyytäminen ja halaaminen olisi rangaistus!
Oeh.