Lue keskustelun säännöt.
Kas historian opiskelu ei elätä - humanistia ei palkata kun ei ole opiskellut alaa jonne hakee
18.09.2025 |
Kirjoitus on Helsingin Sanomien lukijan mielipide.
Hain lukion jälkeen opiskelemaan historiaa, koska se kiinnosti. Mielestäni se oli tärkeä ala, jonka kautta pystyi selittämään nykymaailman poliittisia kiemuroita. Silloin en vielä tiennyt, että Suomen työelämässä ei juuri arvosteta yleistutkintoja.
Nyt valmistuttuani olen hakenut lukuisiin eri tehtäviin. Määräaikaisia, sijaisuuksia, avoimia hakemuksia, ehdotuksia freelancer-työstä. Aivan kaikkea mahdollista, joka mitenkään edes liittyisi omaan alaani ja osaamiseeni. Yrittämisestähän palkitaan ja kyllä hyvälle tekijälle löytyy töitä.
Hesarissa on taas valitusta
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Itse aikoinaan kun lukion jälkeen huomasin että ei minua opiskelu kiinnosta ja siirryin opiskelemaan ammattitutkintoa. Harrastuksen pohjalta kirjoitin historiasta ja filosofiasta erinomaisesti. Opinto-ohjaaja suu auki ihmetteli ja hämmästeli että "miksi olet ammattikoulussa, sinunhan pitäisi olla yliopistossa näillä papereilla" käydessään hyväksilukuja varten niitä läpi. No, muistan kirjaimellisesti naurahtaneeni päin naamaa että "haluan ammatin jolla elättää itseni enkä usko että onnistuisi noilla"