Onko 6000 euroa hyvä palkka?
Kommentit (28)
Riippuu työstä. Itse olen työttömänä ja juuri laitoin palkkatoivomukseksi pari tonnia tuota enemmän.
Tuolla elää keskiluokkaista elämää ilman että tarvitsee miettiä jokaista satasen ostosta (farkut tms) että onko tähän nyt varaa.
Todennäköisesti mitään merkittävää ei kuitenkaan jää säästöön ja et tule vaurastumaan palkkatuloillasi.
Suomen progressiivinen verotus ja palkan sivukulut ovat aivan sairaita. Tuostakin palkasta työnantajasi maksaa about 9000€/kk mutta itse saat ehkä 3600€ käteen Sitten ihmetellään miksi työnteko ei kannata.
Jos tuota pitää kysyä, ei tuolle palkalle kyllä pysty pääsemään.
Olin noin 36 vuotias kun ansiot nousivat tuolle tasolle. Silloin pidin sitä hyvänä palkkana.
Pari vuotta myöhemmin palkkaa tuli 7500€ ja pian lähemmäs kymppitonni kuussa.
Nyt ollaan lähempänä kuuttakymmentä ja ansiot laskeneet taas lähemmäs seitsemää tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla elää keskiluokkaista elämää ilman että tarvitsee miettiä jokaista satasen ostosta (farkut tms) että onko tähän nyt varaa.
Todennäköisesti mitään merkittävää ei kuitenkaan jää säästöön ja et tule vaurastumaan palkkatuloillasi.
Suomen progressiivinen verotus ja palkan sivukulut ovat aivan sairaita. Tuostakin palkasta työnantajasi maksaa about 9000€/kk mutta itse saat ehkä 3600€ käteen Sitten ihmetellään miksi työnteko ei kannata.
Jää mulle tuosta joku tonnin verran säästöön joka kuukausi. Sen kun sijoittaa sopivasti niin kyllä siinä ihan hyvän pesämunan saa kerättyä.
Kyllä. Mutta jos se vaatii rääkkiä koko ala, pitää olla hyvä kunto sekä motivaatio tai sitä ei tee. Entä ehdot ja joustot.
Taaaas isotuloiset paikalla palstalla sijoituksineen 🤣😂
Vierailija kirjoitti:
brutto vai netto?
Bruttoa tarkoitin.
Verojen ym. jälkeen tuosta jää sellaiset 3800-3900 käteen.
Noh, riippuu ihan työstä mitä ton rahan tekemiseen vaaditaan. Huoralle on hyvä palkka, toimitusjohtajalle ei niinkään...
Vierailija kirjoitti:
Taaaas isotuloiset paikalla palstalla sijoituksineen 🤣😂
Kyllähän niitä isotuloisiakin on paljon ja myös tällä palstalla. Oma 3500 brutto on ystäväpiirissäni pieni ansio ja ihan samanlaisia "palstailijoita" me kaikki ollaan, ei korkeampi tulotaso tee ihmisistä automaattisesti jotain kuivia älyköitä.
Jos on esihenkilövastuu niin ei oo hyvä palkka, muuten ihan jees.
Hieman alle palstalaisten mediaanin
Mulla on nyt palkka suunnilleen 5800e/kk. Aiemmin aattelin, että ois hyvä palkka. Nyt tuntuu, että ei todellakaan oo. Käteen jää n. 3200e/kk ja sen sais kyllä äkkiä hupenemaan, jos ei oo tarkkana kulutuksen kanssa. Toki tiedostan, että suurimmalla osalla on paljon huonompi tilanne, mutta ei tuota palkkaa mielestäni mitenkään erityisen hyväksi voi sanoa.
On se hyvä palkka, jos voi tehdä normaalia päivätyötä eikä tarvitse tehdä ylitöitä sen saadakseen. Pankista saa hyvän kokoiseen kotiin lainaa ja palkasta jää sijoitettavaa, jos ei törsäile. Kerskakulutukseen siitä ei toki riitä, mutta kaupassa voi ostaa mitä ruokaa haluaa (ei nyt tietenkään lohta joka toinen päivä kuitenkaan).
Varmaan riippuu työstä ja työn vaatimuksista. Jos noita ei oteta huomioon, niin onhan se silti paljon enemmän kuin suomalaisten mediaanipalkka 3325 e/kk (tilanne alkuvuodesta 2025).
Kaikkeen tottuu. Aikanaan kun palkka nousi tolle tasolle tuntui se aluksi tosi isolta palkalta. Mutta parissa kuukaudessa siitä tuli normipalkka. Sama juttu on tapahtunut joka kerta kun palkka on noussut. Nyt mun palkka on reilut 8000e/kk ja täsmälleen saman kaavan mukaan meni tämäkin palkankorotus
Olin 18kk työttömänä ja nyt brutto on 6400€/kk. Rahaa ei ole käytössä yhtään enempää kuin työttömänä jolloin ansiosidonnaisen netto oli 1800-2100€/kk. Nyt maksellaan työttömyysajan velkoja jne.
Aika vähän.
- B. Wahlroos