Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Lääkäri Anni Saukkola sanoo suoraan: Vastaanotolla käy tunteissa vellovia naisia, jotka eivät sinne kuulu

Vierailija
17.09.2025 |

Artikkeli kertoo psykiatriaan erikoistuvasta lääkäristä Anni Saukkolasta, joka huomaa vastaanotollaan, että ihmiset hakevat lääkäriltä apua asioihin, jotka eivät oikeastaan kuulu lääketieteen piiriin. Potilaat tulevat suruineen, riitojen jälkeisine ahdistuksineen ja työelämän tunteiden käsittelytarpeineen, vaikka kyse on usein arjen normaaleista tuntemuksista. Saukkolan ja Lääkäriliiton mukaan lääkäri ei voi olla elämän kaikkien ongelmien ratkaisija, ja nyt halutaankin keskustella siitä, mikä kuuluu terveydenhuoltoon ja mikä ei. Taustalla on myös huoli medikalisaatiosta - siitä, että tavallisia elämänvaiheita ja tunteita aletaan liikaa lääketieteellistää.

Tässä näkyy nykyajan hemmoteltu ajattelutapa. Naiset eivät enää kestä surua, pettymystä tai arjen vaikeuksia ilman, että ryntäävät lääkärille kuin kyseessä olisi vakava sairaus. Samaan aikaan oikeasti apua tarvitsevat joutuvat jonottamaan. Meille on opetettu, että "kaikki tunteet pitää käsitellä", mutta lopputulos on se, että terveydenhuolto tukkeutuu ja lääkäreiltä vaaditaan ihmeidentekoa asioissa, jotka ennen hoituivat perheen, ystävien tai ihan vaan ajan avulla.

https://yle.fi/a/74-20181800

Kommentit (225)

Vierailija
61/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiltä on unohtunut, että kukaan ei ole luvannut helppoa ja pettymyksetöntä elämää ja kun niitä sitten väistämättä elämässä tulee eteen, ahdistutaan ja masennutaan.

Mihin on hävinnyt sellainen maalaisjärjen käyttö, jota voisi myös soveltaa itsensä kohtaamiseen? Kaikkeen tarvitaan terapiaa. Ja kyllä, olen elänyt itse väkivaltaisessa perheessä lapsuuden, elänyt väkivaltaisessa avioliitossa, eronnut, tippunut täysin tyhjän päälle lasten kanssa, mutta elämässä on aina löytynyt tuki ja turva omasta itsestä. En mä tiedä mitä lääkäri tai terapeutti olisi pystynyt uutta tuomaan mun elämään, itseni kanssa olen asiat käsitellyt ja myös exän kanssa. 

Vierailija
62/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miltä tuntuu olla likainen valehtelija? Pitäisi suu pestä saippualla oikein kovakouraisesti, kehtaatkin valehdella. Etkö yhtään häpeä itseäsi? Tiedän, vanhempasi kyllä häpeävät sua, mutta kykenetkö itse häpeämään itseäsi? Siihen kun on aihetta. Tap a ittsesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, miehet eivät hakeudu lääkärin vastaanotolle vaan päästävät sen heille ahdistusta aiheuttavan henkilön päiviltä. Ehkä myös itsensä, ettei tarvi käydä psykiatrilla ja terapiassa vankilassa.

Miesvihaa

Vierailija
64/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tykkää tästä nykyisestä terapiakulttuurista. Kaikkeen pitäisi saada kallista terapiaa Kelan kustantamana, ihan arkipäivisiin harminaiheisiin. Kaikille niitä tulee ja joskus on ihan hyvä vain purra hammasta yhteen ja mennä eteenpäin ja hyväksyä se, että maailma ei ole täydellinen. 

Kaverin kirjolla oleva lapsi on nyt käynyt terapiassa purkamassa pettymyksen tunteita, mitä tulee vanhempiinsa. Äitinsäkin oli siellä "tuomiolla" ollut, kun on niin ratkaisukeskeinen ja tämä tytär siitä kärsii valtavasti. No, nyt tytär on laittanut välit poikki, kun äiti oli ehdottanut, että tytär menisi lääkäriin silmätulehduksen takia. Ennenkuulumatonta! Törkeää! Ihmisoikeusloukkaus! 

Enkä jaksa uskoa, että kaverini oikeasti on mikään päällepäsmäri tai empatiakyvytön besserwisseri. Hän on usein kovasti huolissaan tyttärestään, joka ei aina ymmärrä omaa parastaan tai

Kappas, uniikki lumihiutale löysi ketjun. 

Vierailija
65/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreidenkin pitäisi alkaa ymmärtää pikkuhiljaa, että se henkinen stressi ja käsittelemättömät tunteet aiheuttavat pidemmän päälle ihan fyysisiä vaivoja ja sairauksia. Ja osata ohjata oikealle ammattilaiselle jatkohoitoon. Ja tämä, ettei "nykynaiset" jaksa "arjen vastoinkäymisiä" kertoo vain siitä, ettei heille ole ooetettu oikeaa tapaa käsitellä tunteita! Sitä potilasta on ihan turha syyttää huonoista vanhemmista, vaikeasta lapsuudesta, oppimattomista taidoista! Lääkärin negatiivinen asenne ja vaivojen vähättely ja tyrmääminen vain pahentavat tilannetta.

Amen. Stressin vaikutus ihan kaikkiin sairauksiin on nykyään hyvin tutkittu ja tiedossa -kaikkialla muualla kuin KäypäHoitoon itsensä hirttävillä suomalaislääkäreillä. 

Siihen kykyyn käsitellä tunteita muuten vaikuttaa myös se koetun "perusstressin" määrä. Itse olen Autismi

Helpoiten pärjää kun on vaan "hankala". Ei kuormita mitään mutta ei myöskään hyödytä ketään ja jos joku yrittää alkaa kuppaamaan niin vikuroi sen verran, että pääsee kyseistä tilanteesta ulos.

Vierailija
66/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään mutta turvallisissa on naisia joita miehet oikeasti uhkailee MUTTA MITÄ SANOO PSYKIATRI : Vainoharhoja , kaksisuuntainen , jne.    Katsokaa nyt hyvät ihmiset mitä te teette rahan takia toisille.  ( Palkkarahaa).  Hullu se on kun miestään karkuun juoksee eikö niin .  No kysy nyt Ullanlinnan psykiatrin potilailta mitä diagnoosia tuli heille jaettua.  Ku ovat itse hullumpia kuin hullut. Ja johtuu rahasta minkä takia opetetaan puutaheinää. Ja kerran vielä Shlomo Freud oli Jeesuksen kieltänyt juutalainen Juudas.    Ollaan jälleen kohdassa väärennetty väärät nimet paperit opit ja viha niitä kohtaan jotka on erilaisia ja niitä jotka uskoo.  Laitetaan kaikki hullujen huoneelle jotka ei kiellä Jeesusta . 

Vierailija
67/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, miehet eivät hakeudu lääkärin vastaanotolle vaan päästävät sen heille ahdistusta aiheuttavan henkilön päiviltä. Ehkä myös itsensä, ettei tarvi käydä psykiatrilla ja terapiassa vankilassa.

Miesvihaa

Niin vanginhoito maksaa kuukaudessa 6 tuhatta valtiolle. 

Suomen vangeista naisia on ollut viime vuosina noin 89 prosenttia, mikä vastaa noin 210240 henkilöä vuodessa. Verrattuna noin 3 100 vangin kokonaismäärään vuonna 2023, miehiä on siis huomattavasti enemmän, noin 9192 prosenttia vangeista. 

Vierailija
68/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku uhkailee ota se tosissaan vaikka psykiatrit ei ota. 

Vierailija
69/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosseuraamuslaitos kehittää naiserityisiä toimintatapoja, sillä naisvankien tarpeet ja taustat eroavat miehistä; esimerkiksi traumatausta ja mielenterveysongelmat ovat yleisiä, toteaa Rikosseuraamuslaitos

Miesvanhgeillahan ei traumoja ole vaan rikollisuutta selittää vaan perusluonne xD

Vierailija
70/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi etunimi oli Anni eikä Anu...

Vierailija
71/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni Aukkola

Vierailija
72/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut pitkään masentunut. Asun psskaläävässä ja mietin tapoja päästää itseni päiviltä. Ei ees kiinnosta syyä mitään, oon laihtunut jotain 10 kg. Viime yönä päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja soittaa jonnelkin. Luojan kiitos siellä ei vastattu vielä. Nyt sitte tämä uutinen lävähti naamaani. Joo kiitos vaan. Parempi lähttä ostamaan köyttä. Heippa vaan yhteiskunnslle.

Vierailija
73/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveydessä taas törmää ilkeyteen. Nimittäin kiusaajia on. Ja Burn out on yleistä. Kuin ruumiin kulumat . Työtapaturmia sattuu ja moni jää ilman korvauksia kun käy yksityisillä.   

Vierailija
74/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä noin on sanottu? Lähde?

Vai mistä tuo pakkomielteinen miesvihasi oikein kumpuaa?

Miesten tekemä  raaka väkivalta on moninkertaista naisiin verrattuna.  Miehet eivät tunnetusti "hae apua", vaan tekevät muunlaisia ratkaisuja kriisitilanteissa.

Yksittäistapauksia. Ei mikään yleinen ilmiö.

Vierailija
75/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut pitkään masentunut. Asun psskaläävässä ja mietin tapoja päästää itseni päiviltä. Ei ees kiinnosta syyä mitään, oon laihtunut jotain 10 kg. Viime yönä päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja soittaa jonnelkin. Luojan kiitos siellä ei vastattu vielä. Nyt sitte tämä uutinen lävähti naamaani. Joo kiitos vaan. Parempi lähttä ostamaan köyttä. Heippa vaan yhteiskunnslle.

Vaihdevuosien saa helpotuksen KORVAUSHOIDOILLA NIIN MIES KUIN NAINEN . Myös kilpirauhanen pitää tutkia ja muu. Diapetes esiaste antaa oireita. Väsymys on yksi.  Etsi oikea lääkäri ja gynegologi. 

Vierailija
76/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tykkää tästä nykyisestä terapiakulttuurista. Kaikkeen pitäisi saada kallista terapiaa Kelan kustantamana, ihan arkipäivisiin harminaiheisiin. Kaikille niitä tulee ja joskus on ihan hyvä vain purra hammasta yhteen ja mennä eteenpäin ja hyväksyä se, että maailma ei ole täydellinen. 

Kaverin kirjolla oleva lapsi on nyt käynyt terapiassa purkamassa pettymyksen tunteita, mitä tulee vanhempiinsa. Äitinsäkin oli siellä "tuomiolla" ollut, kun on niin ratkaisukeskeinen ja tämä tytär siitä kärsii valtavasti. No, nyt tytär on laittanut välit poikki, kun äiti oli ehdottanut, että tytär menisi lääkäriin silmätulehduksen takia. Ennenkuulumatonta! Törkeää! Ihmisoikeusloukkaus! 

Enkä jaksa uskoa, että kaverini oikeasti on mikään päällepäsmäri tai empatiakyvytön besserwisseri. Hän on usein kovasti huolissaan tyttärestään, joka ei aina ymmärrä omaa parastaan tai

Kieltämättä äitisi on sairas, jos kertomasi on totta. Niin oli munkin mutsi, mutta tajusin sen jo varhain ja totesin, että paskat nakkaan siitä noidasta ja oon pärjännyt ihan hyvin. 

Vierailija
77/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesvihaa

Haiskahtaa siltä. Varmaan joku feministiksi julistautuneen miehen muotoisen horinaa saadakseen huomiota naisilta. Kukin tyylillään.

Vierailija
78/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo artikkeli koskee myös miehiä.

Joopa joo.

Vierailija
79/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseinen lääkäri on aivan oikeassa. Nykyisin kaikelle pitää olla diagnoosi, esim. jos eroaa niin kyllähän sitä ihminen luonnostaan suree ja tulee paha mieli. Mutta siitäkin selviää ilman sataa nepsy-masennus-diagnoosia. 

Ihmiset eivät osaa enää käsitellä vastoinkäymisiä, joita nyt tulee normaalissa elämässä vastaan. Kohta varmaan kielletään kuolema, koska se vaan on niin kamalaa

Vierailija
80/225 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi