Yle: Lääkäri Anni Saukkola sanoo suoraan: Vastaanotolla käy tunteissa vellovia naisia, jotka eivät sinne kuulu
Artikkeli kertoo psykiatriaan erikoistuvasta lääkäristä Anni Saukkolasta, joka huomaa vastaanotollaan, että ihmiset hakevat lääkäriltä apua asioihin, jotka eivät oikeastaan kuulu lääketieteen piiriin. Potilaat tulevat suruineen, riitojen jälkeisine ahdistuksineen ja työelämän tunteiden käsittelytarpeineen, vaikka kyse on usein arjen normaaleista tuntemuksista. Saukkolan ja Lääkäriliiton mukaan lääkäri ei voi olla elämän kaikkien ongelmien ratkaisija, ja nyt halutaankin keskustella siitä, mikä kuuluu terveydenhuoltoon ja mikä ei. Taustalla on myös huoli medikalisaatiosta - siitä, että tavallisia elämänvaiheita ja tunteita aletaan liikaa lääketieteellistää.
Tässä näkyy nykyajan hemmoteltu ajattelutapa. Naiset eivät enää kestä surua, pettymystä tai arjen vaikeuksia ilman, että ryntäävät lääkärille kuin kyseessä olisi vakava sairaus. Samaan aikaan oikeasti apua tarvitsevat joutuvat jonottamaan. Meille on opetettu, että "kaikki tunteet pitää käsitellä", mutta lopputulos on se, että terveydenhuolto tukkeutuu ja lääkäreiltä vaaditaan ihmeidentekoa asioissa, jotka ennen hoituivat perheen, ystävien tai ihan vaan ajan avulla.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Tuo artikkeli koskee myös miehiä.
Älä nyt pilaa ap:n hyvää naisvihaöyhötystä.
Miksi ap vääristelet? Olet ihan itse vaihtanut sanan potilas sanaan nainen.
"Missä noin on sanottu? Lähde?"
Kyllä, väitteille pitää löytyä lähde, muuten on kyse huhujen levittäjästä.
Minusta hyvin pilkallinen ilmaisu, jota lääkäreiden ei pitäisi käyttää. Tämä tunteissa vellominen. Varsinkaan EK taustaisen oikeistolaisen ei kannattaisi ylimielisesti esiintyä aiheesta. Taas tehdään hallaa nuorten mielenterveydelle erityisesti.
PS. Yle levittää huhuja ja valehtelee jatkuvasti, sanoisinpa, että valehtelee rikollisesti v. 2020 lähtien.
Yle pitää viedä käräjille.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreidenkin pitäisi alkaa ymmärtää pikkuhiljaa, että se henkinen stressi ja käsittelemättömät tunteet aiheuttavat pidemmän päälle ihan fyysisiä vaivoja ja sairauksia. Ja osata ohjata oikealle ammattilaiselle jatkohoitoon. Ja tämä, ettei "nykynaiset" jaksa "arjen vastoinkäymisiä" kertoo vain siitä, ettei heille ole ooetettu oikeaa tapaa käsitellä tunteita! Sitä potilasta on ihan turha syyttää huonoista vanhemmista, vaikeasta lapsuudesta, oppimattomista taidoista! Lääkärin negatiivinen asenne ja vaivojen vähättely ja tyrmääminen vain pahentavat tilannetta.
Amen. Stressin vaikutus ihan kaikkiin sairauksiin on nykyään hyvin tutkittu ja tiedossa -kaikkialla muualla kuin KäypäHoitoon itsensä hirttävillä suomalaislääkäreillä.
Siihen kykyyn käsitellä tunteita muuten vaikuttaa myös se koetun "perusstressin" määrä. Itse olen Autismin kirjolla, ja olen kokenut elämässäni kaikenlaisia kiinnostavia mt-ongelmia juuri siksi, että olen koko ajan stressaantunut kun yritän pärjätä. Jos joskus on helpompi elämänvaihe, tunnesäätely ja asioiden käsittely sujuu leikiten, mutta jos olen aivan näännyksissä loputtomasta pinnistelystä, en kykene siihen vaan flippaan hyvin herkästi.
Tätä sitten saa väsymykseen saakka yrittää selittää lääkäreille ja työkkärin tyypeille: minun ei kannata tehdä liian kuormittavia asioita, koska kokemuksesta tiedän että minun ajukopallani se johtaa vaan vakavaan masennukseen ja itsetuhoisuuteen. Enkä viitsi enää ottaa riskejä koska en usko että selviäisin enää kolmannesta kierroksesta hengissä.
En menisi enää ikinä lääkäriin jos sen voisin välttää, mutta valitettavasti tässä yhteiskunnassa on pakko toimittaa jatkuvasti lippuja ja lappuja sinne ja tänne jos a) yrittää saada apua ja hoitoa ja b) yrittää saada jonkinlaista sosiaaliturvaa.
Ironisinta on, että Kelalle sun muille ei edes kelpaa yksityislääkäreiden lausunnot, joten pakko kuormittaa julkista.
Älkää tunteko niin voimakkaasti erityisherkät. Miten onnistuu, emme neuvo. Näin. Lääkärit, eikö asia voitaisi sanoa vähän inhimillisemmin?
Kiva asenne lääkärillä... Tiedän kokemuksesta, miten iso se kynnys on kertoa jollekin, että tarvitsee apua! Jos itsellä olisi tuollainen lääkäri ollut vastassa, en olisi suutani enää avannut ja lopputulos olisi ollut jotain järkyttävää! Ja kun työelämässä olen, ainoa oikea paikka lähteä apua hakemaan oli lääkäri, joka määräsi ekana sairaslomaa burnoutiin, antoi lähetteen psykologille ja antoi "ensiapua" vastaanotollaan. Eli myötätuntoa ja kertoi, miten sairasloma pitää nyt käyttää, että toipuminen saa alkaa. Kielsi kaiken suorittamisen, käski nukkua paljon ja tehdä asioita, joista tulee hyvä mieli ja joka ei kuluta voimavaroja. Aivan huipputyyppi siis siinä hetkessä!
Sosiaalihuoltoonhan terveydenhuolto on kaiken ennenkin sysännyt, joten tuskin tämäkään tekee poikkeusta. Kaikki mikä ei kuulu heille, ei kiinnosta heitä tai eivät muuten vaan jaksa, niin sosiaalihuoltoon vaan saatesanoilla: ei terveydenhuollon tarvetta (myös nekin, joilla oikeasti terveydenhuollon tarve olisi).
Näyttää psykiatriselta sairaanhoitajalta enemmän kuin lääkäriltä.
Kerää varmasti alapeukkuja tämä mielipiteeni:
Uskon, että nykyihmisen mielenterveydelle tekisi hyvää arkirutiinit, jotka olivat itsestäänselvyyksiä vielä 90-luvulla: ruoanlaitto, kotitöiden tekeminen, pihatyöt, kävely/pyöräily asioille jne. Tekee hyvää niin mielelle kuin keholle, kun keskittyy välillä arkiseen puuhasteluun. Nykyisin moni keskittyy syömään valmista ruokaa, wolttaamaan, joka paikkaan mennään autolla/skuutilla, arkinen puuhastelu on jäänyt.
Ja vielä parempi, jos välillä ottaisi osan omasta ajasta muiden auttamiseen: esimerkiksi auttaisi naapurinmummoa lumitöissä, tekisi vapaaehtoistyötä eläinhoitolassa, auttaisi ruoanjaossa tms. Vapaaehtoistyö tekee tutkitusti hyvää ja tuo elämään merkitystä.
Tässä näkee terveydenhuollon ymmärtämättömyyden ennaltaehkäisevästä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Olin pettynyt kun ei ollut Anu Saukko, mutta tuosta nimestähän muuntuu myös hauska;
Sanni Aukkola
Minulle tuli tuo sama Anu mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kiva asenne lääkärillä... Tiedän kokemuksesta, miten iso se kynnys on kertoa jollekin, että tarvitsee apua! Jos itsellä olisi tuollainen lääkäri ollut vastassa, en olisi suutani enää avannut ja lopputulos olisi ollut jotain järkyttävää! Ja kun työelämässä olen, ainoa oikea paikka lähteä apua hakemaan oli lääkäri, joka määräsi ekana sairaslomaa burnoutiin, antoi lähetteen psykologille ja antoi "ensiapua" vastaanotollaan. Eli myötätuntoa ja kertoi, miten sairasloma pitää nyt käyttää, että toipuminen saa alkaa. Kielsi kaiken suorittamisen, käski nukkua paljon ja tehdä asioita, joista tulee hyvä mieli ja joka ei kuluta voimavaroja. Aivan huipputyyppi siis siinä hetkessä!
Niin, et taida tuntea nuorten maailmaa. Siellä psyykkiset sairaudet on muodikas juttu ja oikein kilpaillaan, kuka tarvitsee eniten apua ja jutellaan jatkuvasti psyykelääkkeistä. Aikuisilla voi tilanne olla eri, mutta meillä on nuorten sukupolvi nyt, jotka velloo noissa jutuissa ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, miehet eivät hakeudu lääkärin vastaanotolle vaan päästävät sen heille ahdistusta aiheuttavan henkilön päiviltä. Ehkä myös itsensä, ettei tarvi käydä psykiatrilla ja terapiassa vankilassa.
Siis tuossa artikkelissa puhutaan vain potilaista, ei naisista. Ap siis trollaa tahallaan.
Niuvanniemessä tuskin naisia on juurikaan ja tämä Saukkola-niminen lääkäri on siellä.
Vierailija kirjoitti:
Miehet sentään tappaa rehdisti itsensä eikä kuormita terveydenhuoltoa. Näin kypsä ihminen toimii, kun elämässä tulee eteen pieniä vaikeuksia.
Suurin osa meistä miehistä kuitenkin sinnittelee hammasta purren elämänsä läpi. Tosin osa nuorista miehistä taitaa juosta naisten kanssa vinkumassa terapiaa arjen huoliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreidenkin pitäisi alkaa ymmärtää pikkuhiljaa, että se henkinen stressi ja käsittelemättömät tunteet aiheuttavat pidemmän päälle ihan fyysisiä vaivoja ja sairauksia. Ja osata ohjata oikealle ammattilaiselle jatkohoitoon. Ja tämä, ettei "nykynaiset" jaksa "arjen vastoinkäymisiä" kertoo vain siitä, ettei heille ole ooetettu oikeaa tapaa käsitellä tunteita! Sitä potilasta on ihan turha syyttää huonoista vanhemmista, vaikeasta lapsuudesta, oppimattomista taidoista! Lääkärin negatiivinen asenne ja vaivojen vähättely ja tyrmääminen vain pahentavat tilannetta.
Amen. Stressin vaikutus ihan kaikkiin sairauksiin on nykyään hyvin tutkittu ja tiedossa -kaikkialla muualla kuin KäypäHoitoon itsensä hirttävillä suomalaislääkäreillä.
Siihen kykyyn käsitellä tunteita muuten vaikuttaa myös se koetun "perusstressin" määrä. Itse olen Autismi
Tarpeeksi jos viiraa niin eläkkeelle ne pistää sut.
Nykyään on niin trendikästä masentua ja ahdistua vähän joka asiasta. Lisäksi hyvä syy hakea saikkua ja eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet sentään tappaa rehdisti itsensä eikä kuormita terveydenhuoltoa. Näin kypsä ihminen toimii, kun elämässä tulee eteen pieniä vaikeuksia.
Juuri näin. Tosin moni päättää tappaa itsensä juomalla sosiaaliturvalla vuosikymmeniä, kuormittaen terveydenhuoltoa - varsinkin päivystystä ja mahd. muita viranomaisia, kuten poliisia. Akkojen hommaa tunteista höpöttäminen, tosimies turruttaa inhimillisyytensä reilusti päihteillä.
Miehet kuormittavat terveydenhuoltoa, mutta silti suurin osa terveydenhuollon resursseista käytetään naisiin. Naisen logiikalla tämäkin on mahdollista.
Juuri näin. Tosin moni päättää tappaa itsensä juomalla sosiaaliturvalla vuosikymmeniä, kuormittaen terveydenhuoltoa - varsinkin päivystystä ja mahd. muita viranomaisia, kuten poliisia. Akkojen hommaa tunteista höpöttäminen, tosimies turruttaa inhimillisyytensä reilusti päihteillä.