Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 2000 e netto mielestäsi hyvä palkka?

Vierailija
17.09.2025 |

Toisessa kuluttamista koskevassa ketjussa useampi sanoi, että 2000 e/kk riittää loistavasti sinkulle elämiseen, kuluttamiseen ja säästämiseen. Mitä mieltä olet, onko 2000 euron nettopalkka hyvä palkka vuonna 2025? 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo kyllähän olosuhteet vaikuttavat siihen, onko tuo nettopalkka hyvä, huono vai jotain siltä väliltä. On ihan eri yksinasuvan jalasjärveläisen saada tuollaista nettopalkkaa kuin espoolaisen yksinhuoltajan elättää kahta lasta. Tilasto tietenkin sanoo kyseisen palkan olevan keskivertoa huonompi, mutta tilasto ei  välttämättä ota huomioon yksilön muita valintoja.

Oma nettopalkkani on 1800e, olen kahden alle kouluikäisen vuoroviikkovanhempi ja koen palkan riittävän ok-elintasoon pienehköllä eteläsuomalaisella paikkakunnallani. Mielipiteeni olisi rankasti eri jos asuinpaikkakuntani olis Kerava ja kävisin töissä Helsingissä.

Vierailija
22/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuohon voi vastata noin. Itselleni se olisi surkea kun tienaan nettona yli tuplat. Toisaalta riittäisi elämiseen, mutta surkea palkka se on silti minun mittapuulla. 

Surkea ihminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei ollut edes 15 vuotta sitten, saatikka nyt.

Vierailija
24/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuohon voi vastata noin. Itselleni se olisi surkea kun tienaan nettona yli tuplat. Toisaalta riittäisi elämiseen, mutta surkea palkka se on silti minun mittapuulla. 

Voi jokainen silti miettiä, paljonko pakollisen elämisen kulut on suunnilleen Suomessa. Näistähän on tehty laskelmia, muutama vuosi sitten yksinasuvan minimi oli n. 1300 e, jolla saa ostettua jo esim. jotain vaatettakin. Hinnat on tosin nousseet siitä laskelmasta, nykyään lienee lähemmäs 1500 e.

Miten tuolla 1300 € on tarkoitus maksaa asuminen? Onnistuu varmaan Iisalmessa mutta entäs Helsinki? Eihän tämä voi olla sama summa kaikialla. 

Vierailija
25/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni joutuu lisäks hakee asumistukea. 

Vierailija
26/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on pieni palkka, vaikka bruttona jo 2700€? 

Perheelliselle varsinkin alle 2500€ netto on huono. 

Aloituksessa puhuttiin sinkusta.

Vierailija
27/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla palkalla saa asumistukea, asumisen joutuu maksamaan itse.

Vierailija
28/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole...

Vierailija
29/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo riitä mihinkään.

Vierailija
30/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää sinkulle loistavasti elämiseen EI ole sama asia kuin hyvä palkka ei edes sinkulle. Mutta riittänee sinkulle elämiseen.

Paremmin pärjää jos taloudessa on kaksi jotka molemmat tienaa tuon 2000e. Yhdet asumismenot ja sähkölaskut. Ruoassakin säästää kun on kaksi.

Vierailija
31/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla palkalla saa asumistukea, asumisen joutuu maksamaan itse.

Tuo toinen sanoi että 2000 netto on pieni palkka.

Moni saa niin pientä palkkaa että saa asumistukea. 

Vierailija
32/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja riittävä on kaksi eri asiaa. Hyvän palkan käsite lienee aivan täysin subjektiivinen ja itse ainakin miellän sen vielä työnkuvasta riippuvaksi. Jos on tasainen kasista neljään duuni ilman suurempia vastuita tai fyysistä rehkimistä, niin ihan hyvä tuo 2000€. Jos niskalimassa iltavuorossa painamista tai jatkuvaa stressiä ja vaikka ihmishengistä vastuussa olemista, niin huono.

Vierailija
33/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tarjottiin erään suuren yhtiön pullottamossa palkaksi 11 euroa tunti vuosi sitten joka vastaa n. 1800 euroa brutto ja. N. 1500 euroa nettopalkkana..

Mitäs siitä sanotte

Vierailija
34/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvä eikä huono. Riippuu toki myös ammatista.

Vierailija
35/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jokainen silti miettiä, paljonko pakollisen elämisen kulut on suunnilleen Suomessa. Näistähän on tehty laskelmia, muutama vuosi sitten yksinasuvan minimi oli n. 1300 e, jolla saa ostettua jo esim. jotain vaatettakin. Hinnat on tosin nousseet siitä laskelmasta, nykyään lienee lähemmäs 1500 e.

Miten tuolla 1300 € on tarkoitus maksaa asuminen? Onnistuu varmaan Iisalmessa mutta entäs Helsinki? Eihän tämä voi olla sama summa kaikialla. 

Onnistuu isohkossakin kaupungissa, ainakin mun lapsella onnistuu. Hän ei saa edes asumistukea ja säästöönkin jää niin, että pystyy välillä tekemään jopa ulkomaanmatkoja. 

Vierailija
36/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä 750 € vuokrayksiössä ja budjettini on ollut jo pari vuotta 1250 €. Kyllä se tarkkuutta ja itsekuria vaatii rahankäytössä, mutta on mahdollista, jos ei ole lainaa maksettavana tai isoja lääkekuluja tmv. Helsingistä löytyy halvempiakin asuntoja, jolloin liikkumavaraa budjetissa olisi vähän enemmän.

Vierailija
37/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan palkkaa noin 2100 käteen, ja rahaa jää sijoituksiin. Perheessä kaksi kouluikäistä, harrastavaa lasta. Me molemmat vanhemmat käymme töissä. 

Maksamme kotitalouden kulut puoliksi, puoliso maksaa hieman enemmän auton kustannuksista, koska auto on hänen ja hänellä on selkeästi parempi palkka. Asumme vanhassa omakotitalossa, jossa on hiukan isommat asumiskustannukset kuin uudessa vastaavassa, mutta toisaalta se oli ostettaessa halvempi, joten asuntolaina on maksettu pois jo useampi vuosi sitten. Kesämökkilainan hoitoon menee noin 500€/kk. 

Sijoitusasuntoja tällä hetkellä 3 kpl, josta 2 velatonta, viimeisen hankinnan (perusyksiö lähimmästä yliopistokaupungista) lainaa maksan pois reippaalla tahdilla koko ajan, ja saan sen ehkä ensi vuoden loppuun mennessä maksettua. Sen jälkeen pohdin, säästänkö uuteen sähköautoon vai taas yhteen sijoitusasuntoon.

Summa summarum, minulle noin 2000 €:n palkka riittää oikein hyvin.

Vierailija
38/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on matala palkka. Itsekin tulisin toimeen ja säästöönkin jäisi, koska menoni ovat tosi pienet. Mutta ei tuo palkaksi hyvä ole, kuin ehkä jostain osa-aikatyöstä. Tai sellaisesta, mihin ei tarvita minkäänlaista koulutusta. Oma nettoni on tällä hetkellä 2500, enkä tunne ketään muuta nelikymppistä jolla olisi yhtä huono. Tonni enemmän taitaa olla sellainen keskimääräinen aikuisen nettopalkka. 

Vierailija
39/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä palkka  != riittää elämiseen

Hyvä palkka  != (euron) enemmän kuin mediaani tai keskipalkka

Hyvä palkka != palkka joka ei ole huono

Hyvä palkka = ala, ikä ja alue huomioon ottaen huomattavasti keskimääräistä parempi palkka. Hyvän ja huonon palkan lisäksi valtaosa palkoista on myös "ei hyvä eikä huono", eli ns normaali, tavallinen palkka. 

Vierailija
40/45 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tarjottiin erään suuren yhtiön pullottamossa palkaksi 11 euroa tunti vuosi sitten joka vastaa n. 1800 euroa brutto ja. N. 1500 euroa nettopalkkana..

Mitäs siitä sanotte

Tienasin perhepäivähoitajana vuosia tuon verran. Viimeisenä työvuotena pari vuotta sitten brutto oli jo 2000 ja netto n. 1600. Työn arvostuksestahan palkka kertoo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi