Minkä kirjan jokaisen sivistyneen ihmisen on pakko lukea?
Kertokaa ajatuksianne. Minulle tulee heti mieleen venäläiset klassikot ja esim. Sinuhe egyptiläinen
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaistyttö Sa Tu Sai
Miksi tämä on saanut monta miinusta? Tuskin monikaan on lukenut.
Sivistysmaassa kenenkään ei ole pakko lukea mitään, vaan jokainen päättää lukemisestaan vapaaehtoisesti. Toki voidaan todeta, että olisi toivottavaa, että ihmiset lukisivat, ja se on monellakin tavalla hyväksi ja nostaa sivistystasoa, mutta se on toinen juttu. Sivistykseen kuuluu yksilönvapaus tällaisissa asioissa.
Länsirintamalta ei mitään uutta
Sota ja rauha
Monte Criston kreivi
Nietzsche kuuluu yleissivistykseen
https://kirja.info/kirja/nain-puhui-zarathustra-9789527313954
Lainasin kirjastosta lukion oikeustieteen perusteet. Oli selkeä ja minusta jokaisen pitäisi lukea se niin vältyttäis monelta aivopierulta monessa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu. Jos sen oikeasti lukee, näkee, miten järjetön ja sisäisesti ristiriitainen teos se on. Ja kuitenkin vaikuttanut toki merkittävästi kulttuuriin.
T. Ateisti
Mä olen lukenut erään kiinalaisen kirjan. En osaa kiinaa enkä ymmärtänyt kirjasta mitään.
Antti Heikkilä - Lääkkeetön elämä
Mikään kirja ei ole sellainen, mutta länsimaalaiselle on hyödyksi lukea Raamattu, koska muuten jää järkyttävä määrä kirjallisuusklassikoiden viittauksista ymmärtämättä.
Suosittelen kaikille Solzetnitsyn Gulag; vankileirien saaristo. Antaa ymmärrystä ihmisyydestä ja ehkä synnyttää erilaisuuden ja erilaisten mielipiteiden hyväksymistä. Kuka voi koskaan olla varma, että omat mielipiteet on aina hyväksyttyjä?
Raamattu. Ei varmasti sivistyksenkään kannalta mene hukkaan mutta oman tämän elämän jälkeisen ikuisuuden kannalta vielä merkittävämpi.
Kalle Päätalo nuoruuteni savotat,saattaa silmät aueta mistä on tähän päivään tultu.Pakollinen kaikille tulijoille luettavaksi.