Apua käsi sydämellä koko Suomi- ryhmä Facebookissa
Olin itse avuntarpeessa ja todellisessa pulassa vähän aikaa sitten. Pyysin apua tämän ryhmän ylläpitäjiltä Marilta ja sain todella töykeän viestin takaisin vaikka olin laittanut mukaan kaikki tositteet mitä pyydettiin. Hän suoraan vihjaili minun valehtelevan jne. Tuli todella ikävä olo.
Olen seurannut ryhmää pidemmän aikaa ja siellä on jatkuvasti hänen kirjoittamiaan viestejä joissa pyytää viemään/ lähettämää tavarat hänelle josta hän vie ne eteenpäin?
Välillä on kirjoittanut päivityksiä selvästi kännissä öisin ja ne poistettu aamulla...Satuin lukemaan yhden keväällä missä hän kertoi pyörittävänsä ryhmää korkeintaan marraskuuhun ja sitten elämä kuulemma muuttuu jotenkin? Päivitys oli poistettu aamulla.
Tämä ryhmä on todella epäilyttävä, samaa tyyliä Apunan kanssa. Jos on todellinen tarve avulle ja laittaa tositteet vaikkapa Kelan päätöksestä ei ssa apua....sitten seinällä on ilmoitus kun joku pyytää apua lapsen syntymäpäivien järjestämiseen tms.
Kommentit (13)
Olen itse toisen, ison järjestön vapaaehtoinen ja ei ainakaan meillä saa kysyä ihmisten viranomaispäätöksiä jos he hakee apua. Eli tuollainen ei ole ihan oikein.
Uskon että noissa Facebook-ryhmissä voi olla vilpittömiä avun antajia ja apua hakevia, mutta täytyy sanoa että vapaaehtoisuus järjestössäkin on niin rankkaa, että en ihmettele sitäkään jos joku auttaja väsyy. En siis tarkoita puolustella huonoa käytöstä, mutta olen kokenut että vaikka miten yrittäisi tehdä niin enemmän tulee haukkumista kuin kiitosta. Järjestön vapaaehtoiset saavat jonkinlaista tukea näihin tunteisiin järjestöiltä, mutta yksin Facebook-ryhmää ylläpitävä ei saa sitä mistään.
Kannattaa kysyä apua seurakunnilta ja pidempään toimineilta isommilta järjestöiltä. Niissäkin on varmasti ruuhkaa, mutta heillä pitäisi olla kehittyneet ohjeet ja periaatteet autettavien kohtaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse toisen, ison järjestön vapaaehtoinen ja ei ainakaan meillä saa kysyä ihmisten viranomaispäätöksiä jos he hakee apua. Eli tuollainen ei ole ihan oikein.
Uskon että noissa Facebook-ryhmissä voi olla vilpittömiä avun antajia ja apua hakevia, mutta täytyy sanoa että vapaaehtoisuus järjestössäkin on niin rankkaa, että en ihmettele sitäkään jos joku auttaja väsyy. En siis tarkoita puolustella huonoa käytöstä, mutta olen kokenut että vaikka miten yrittäisi tehdä niin enemmän tulee haukkumista kuin kiitosta. Järjestön vapaaehtoiset saavat jonkinlaista tukea näihin tunteisiin järjestöiltä, mutta yksin Facebook-ryhmää ylläpitävä ei saa sitä mistään.
No vastauksen tyyli millä hän minulle vastasi oli suoraan sanoen ilkeä. Hän ei ole halunnut apua ryhmän ylläpitoon tms sitä on moni tarjonnut.
Minusta on outoa että hän melkein aina pyytää avun kotiinsa josta vie se perille. Hyvin harvoin ryhmässä on joku toimittanut apua suoraan tarvitsevalle.
On ihan äärettömän raskasta ottaa vastaan ihmisten hätää tietäen ettei pysty auttamaan kaikkia, ja sitten myös joutua mahdollisten syytösten kohteeksi.
Tottakai jotkut myös luisuvat toimimaan väärin, mutta miettikää miten rankkaa on jos toimii parhaansa mukaan ja silti saa julkiset haukut kun ei voi auttaa kaikkia.
Meillä osa yhteiskunnassa ei nykyään ole osallistunut mihinkään talkoo- tai yhdistystoimintaan, ja se näkyy siinä miten vapaaehtoisia kohdellaan.
On myös todella raskasta hakea apua ilman että saa vastausta tai jos saa vastauksen joka loukkaa. Voimia sinulle ja jos huomaat jotain mikä ehkä rikkoo rahankeräyslakia, kannattaa siitä ilmoittaa virallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vastauksen tyyli millä hän minulle vastasi oli suoraan sanoen ilkeä. Hän ei ole halunnut apua ryhmän ylläpitoon tms sitä on moni tarjonnut.
Minusta on outoa että hän melk
Varmaan pitänyt avustukset itse eikä vienyt niitä apua tarvitseville. Liekö ne tarinatkaan olleet totta, vai itse keksittyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa että hän melk
Mielestäni kannattaa ilmoittaa tuosta jollekin viranomaiselle. En tiedä onko tuossa rikosta, mutta olet ihan oikeassa että toimintatapa kuulostaa oudolle.
Näin muuten jokainenhan voi vapaasti perustaa omia ryhmiä jos haluaa ylläpitäjäksi. Uskon kyllä itse että fiksumpaa olisi lähteä jonkun järjestön tai seurakunnan vapaaehtoiseksi, niin tietää mihin on lähdössä ja mitä voi odottaa.
Ei ole pakko kertoa, mutta mistäpäin olet? Voitaisiin yhdessä etsiä mitä yhdistyksiä ym siellä on josta voisit kysyä apua.
Ja ap jatkan: luulin että tämä ryhmä olisi oikea avustusryhmä josta olisi saanut apua. Apunan toimintatavan tiesin jo vuosia sitten ja että huijaavat, tuttu ja itse pyysin sieltä kerran apua ja saimme haukut niskaan ja pari kertaa ei mitään vastausta vaikka piti lähettää mm toimeentulotukipäätös Merjalle. Ikävä olo että miten niille dokumenteille kävi?
Näin avuntarvitsujana tuntuu että kaikki ryhmät ovat huijareita. Tiedän ettei se ole niin mutta siltä se välillä tuntuu.
Tämähän onkin hieno uusia asia! Varppina ovat kaikki täysin rehellisiä! Sinne vaan lahjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja ap jatkan: luulin että tämä ryhmä olisi oikea avustusryhmä josta olisi saanut apua. Apunan toimintatavan tiesin jo vuosia sitten ja että huijaavat, tuttu ja itse pyysin sieltä kerran apua ja saimme haukut niskaan ja pari kertaa ei mitään vastausta vaikka piti lähettää mm toimeentulotukipäätös Merjalle. Ikävä olo että miten niille dokumenteille kävi?
Näin avuntarvitsujana tuntuu että kaikki ryhmät ovat huijareita. Tiedän ettei se ole niin mutta siltä se välillä tuntuu.
No ei tuollaisia asiakirjoja pidä kenellekään lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Facebookissa ole mitään ns oikeita avustusryhmiä. Ne on yksittäisten ihmisten perustamia, ja todennäköisesti perustettu alunperin kauniilla ajatuksella, mutta kukaan ei valvo tai ohjeista toimintaa.
Järjestöillä puolestaan on tilintarkastus ym, mutta he ei kerää avunhakijoita noista ryhmistä, vaan järjestöihin pitää olla perinteisesti yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Facebookissa ole mitään ns oikeita avustusryhmiä. Ne on yksittäisten ihmisten perustamia, ja todennäköisesti perustettu alunperin kauniilla ajatuksella, mutta kukaan ei valvo tai ohjeista toimintaa.
Järjestöillä puolestaan on tilintarkastus ym, mutta he ei kerää avunhakijoita noista ryhmistä, vaan järjestöihin pitää olla perinteisest
Jatkan tähän että tarkoitus ei ole syyllistää avunhakijoita, vaan jakaa tietoa siitä että Facebookin avustusryhmissä ei ole mitään ns oikeita järjestöjä, vaan ne on tavallisten ihmisten perustamia ja mitään takuuta suuntaan tai toiseen ei ole. Voi olla että saat apua, voi olla että tarinaa ja tietoja käytetään hyväksi esim petokseen.
Järjestöillä sen sijaan on tarkastuksia ja useita työntekijöitä ja vapaaehtoisia, joten jos niissä kohtaa asiatonta toimintaa, se pitäisi saada selvitettyä helpommin.
Kuulin, että Apuna on varsinaiselta ammatiltaan Vauva-palstan moderaattori.