Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolet somaliaa ja arabiaa puhuvista nostaa toimeentulotukea

Vierailija
16.09.2025 |

Puolet somaliaa ja arabiaa puhuvista nostaa toimeentulotukea Vigelius: Ei rikkaus, vaan vararikko

Kelan ja Tilastokeskuksen tietojen mukaan vieraskielisten osuus Kelan maksaman toimeentulotuen saajista on kasvanut selvästi vuodesta 2017 lähtien. Koko maan tasolla somalia ja arabiaa puhuvista noin puolet nostaa perustoimeentulotukea. Perussuomalaisten 2. varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Joakim Vigelius ei ole luvuista yllättynyt.

https://www.suomenuutiset.fi/puolet-somaliaa-ja-arabiaa-puhuvista-nosta…

Kommentit (760)

Vierailija
741/760 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
742/760 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoutuminen vaatii ennen kaikkea motivaatioita ja halua siltä kotoutujalta. Jos ne puuttuvat, peli on menetetty alkuunsa, eikä siinä yhtään auta, jos kaikkien kotoutumisongelmien selitetään johtuvan rasismista. Juutalainen kaverini muuten tuli töiden perässä Suomeen. Arvatkaa kauanko hänellä kesti oppia kieli? Vuoden. Mutta hän onkin fiksu aškenasijuutalainen.

Tulee vähän tunne, että tässä on nyt tarjottu tulijoille liikaa pelkkää porkkaanaa. Ehkä pitäisi keksiä joku motivoiva keppikin, jos se edistäisi asioita?

N58

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/760 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allah=homo🐷

Vierailija
744/760 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole sopeutumisesta vaan siitä että firmat eivät palkkaa heitä. Olen itse suomalainen 50v mies eikä kukaan palkannut minua 1,5 vuoteen. Syy ei ole minun vaan ikärasismia harrastavien yritysten.  

Luuletko, että somalinaiset edes hakevat töitä? Hehän haluavat olla kotona ja kasvattaa ison lapsikatraan. Tämän ovat itse somalit sanoneet.

Veikkaanpa että hyvin pientä osaa "kotouttajista" edes kiinnostaa kannustaa heitä. Riittää kun palkka juoksee tilille joka kuukausi. Suomessahan olet muukalainen pelkästään, jos muutat uudelle paikkakunnalle toiselle puolen Suomea. Liika sisäänpäin kääntyneisyys ja änkyrämentaliteetti on käsijarru koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Ja Suomeen onnistuneesti kotoutujista kasvaa samanlaisia negatiivisia leuan louskuttajia kuin suomalaiset itse ovat. Diarra on hyvä esimerkki, hiton hyvin on oppinut miten Suomessa käyttäydytään.

Vierailija
745/760 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole sopeutumisesta vaan siitä että firmat eivät palkkaa heitä. Olen itse suomalainen 50v mies eikä kukaan palkannut minua 1,5 vuoteen. Syy ei ole minun vaan ikärasismia harrastavien yritysten.  

Luuletko, että somalinaiset edes hakevat töitä? Hehän haluavat olla kotona ja kasvattaa ison lapsikatraan. Tämän ovat itse somalit sanoneet.

Veikkaanpa että hyvin pientä osaa "kotouttajista" edes kiinnostaa kannustaa heitä. Riittää kun palkka juoksee tilille joka kuukausi. Suomessahan olet muukalainen pelkästään, jos muutat uudelle paikkakunnalle toiselle puolen Suomea. Liika sisäänpäin kääntyneisyys ja änkyrämentaliteetti on käsijarru koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Ja Suomeen onnistuneesti kotoutujista kasvaa samanlaisia negatiivisia leuan louskuttajia kuin suomalaiset itse ovat. Diarra on hyvä

Kuitenkin he ovat tänne halunneet tulla, ja jos paikka on änkyrämielinen, heidän pitäisi hyväksyä se. Vähän taas syyllistät suomalaisia. Minusta me olemme aika vapaamielisiä, jos huomaamme, että joku on hyvä ja ahkera tyyppi, joka haluaa sopeutua. Tuleeko somaleista ja irakilaisista sellainen vaikutelma? Minusta ei noin yleisesti ottaen. Tosin olen nähnyt somalipoikia jopa armeijan asuissa, se on ollut positiivista. Naisia en tietenkään.

N58

Vierailija
746/760 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa että hyvin pientä osaa "kotouttajista" edes kiinnostaa kannustaa heitä. Riittää kun palkka juoksee tilille joka kuukausi. Suomessahan olet muukalainen pelkästään, jos muutat uudelle paikkakunnalle toiselle puolen Suomea. Liika sisäänpäin kääntyneisyys ja änkyrämentaliteetti on käsijarru koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Ja Suomeen onnistuneesti kotoutujista kasvaa samanlaisia negatiivisia leuan lous

Jos oikeasti olisimme vapaamielisiä, Suomessa ei olisi niin suurta määrää surjäyneitä kantasuomalaisia ja korkea kynnys nousta takaisin tuottavaksi osaksi yhteiskuntaa.

Vierailija
747/760 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa että hyvin pientä osaa "kotouttajista" edes kiinnostaa kannustaa heitä. Riittää kun palkka juoksee tilille joka kuukausi. Suomessahan olet muukalainen pelkästään, jos muutat uudelle paikkakunnalle toiselle puolen Suomea. Liika sisäänpäin kääntyneisyys ja änkyrämentaliteetti on käsijarru koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Ja Suomeen onnistuneesti kot

Jos oikeasti olisimme vapaamielisiä, Suomessa ei olisi niin suurta määrää surjäyneitä kantasuomalaisia ja korkea kynnys nousta takaisin tuottavaksi osaksi yhteiskuntaa.

Miten sinusta vapaamielisyyden puute aiheuttaa sen? Minun kokemukseni mukaan  kantasuomalaisten syrjäytyneisyyteen ja mielenterveysongelmiin ovat aina syynä lapsuusajan  kokemukset. Miten sen voi vapaamielisyydellä korjata? Terapia on ainoa tie minun mielestäni syrjäytymisen korjaamiseen.

Vierailija
748/760 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi ovat kauhuissaan jos heidän lapsensa integroituisivat Suomeen. Kaikki keinot käytössä, ettei näin kävisi 

Ja kuinka paljon siihen kotouttamiseen rahaa upotetaan? Kotouttamisteollisuudesta hyötyvät vain ne yritykset joiden toimenkuvaan kotouttaminen kuuluu. Sinänsä kiva, että yrityksellä pyyhkii hyvin, mutta väärin se on silloin kun siihen käytetään muiden ihmisten rahoja ja pakolla otetaan ne veroina noiden yritysten käyttöön 

Vierailija
749/760 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa että hyvin pientä osaa "kotouttajista" edes kiinnostaa kannustaa heitä. Riittää kun palkka juoksee tilille joka kuukausi. Suomessahan olet muukalainen pelkästään, jos muutat uudelle paikkakunnalle toiselle puolen Suomea. Liika sisäänpäin kääntyneisyys ja änkyrämentaliteetti on käsijarru koko suomal

Ei kuulu minun työnkuvaan, mutta sokea pitää olla ellei ongelmia havaitse. Mikään ihmisyhteisö ei ole kiusaamis- ja syrjäytymisvapaa, mutta ihan länsinaapurimme onnistuu osallistuttamaan kertaluokkaa paremmin niin kantiksia kuin mmuuttajia. Siitä osoituksena esim. yli 50-vuotiaiden työllisyys maassa on aivan toisessa suuruusluokassa kuin Suomessa.

Järjestäytyneen rikollisuuden kasvun edessä Ruotsikin on voimaton. Se on taloudellisesti ikävän houkutteleva vaihtoehto ilman koulutusta oleville ihmisille.

Vierailija
750/760 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika asenteellinen tuo Suomen uutisten juttu kun ukrainalaisia ei ole mainittu jutussa ollenkaan vaikka ovat tilastojen mukaan samanlaisia tukiloisia kuin arabit tai somalit.

Totta. Eivät uskalla myöntää etteivät ole sen kummempia kuin nuo 2 muuta ryhmää. 

Tuota, ukrainalaisia on tullut tänne vasta vuoden 2022 kevään jälkeen. Alkavat kotoutua ja oppia kielen. Somaleja on ollut jo vuodesta 1990 lähtien, eikä tilanne ole juurikaan parantunut heidän suhteensa 35 vuodessa.

N58

Samaa olin tulossa sanomaan. Ukrainalaisten kohdalla haluan vielä antaa armonaikaa, sillä he ovat aika vastikään tulleet. Suomenkielen opettelu on tärkein edellytys työllistymiselle täällä ja kieli on vaikea, joten helposti vuosi menee ihan vain sen oppimiseen sen jälkeen, kun on asettunut. Viranomaiset tuntien menee varmaan kuukausia siitä kun ovat tulleet rajan yli ennen kuin tietävät myöskään mihin saavat asettua pysyvästi. 

2015 tulleiden pakolaisten pitäisi olla jo työkunnossa! Ja auta armias jos eivät muka tässä ajassa ole "ehtineet" opetella kieltä. 

Vierailija
801/810 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotoutuminen vaatii ennen kaikkea motivaatioita ja halua siltä kotoutujalta. Jos ne puuttuvat, peli on menetetty alkuunsa, eikä siinä yhtään auta, jos kaikkien kotoutumisongelmien selitetään johtuvan rasismista. Juutalainen kaverini muuten tuli töiden perässä Suomeen. Arvatkaa kauanko hänellä kesti oppia kieli? Vuoden. Mutta hän onkin fiksu aškenasijuutalainen.

Tulee vähän tunne, että tässä on nyt tarjottu tulijoille liikaa pelkkää porkkaanaa. Ehkä pitäisi keksiä joku motivoiva keppikin, jos se edistäisi asioita?

N58

Ei onnistu: koska persut ehdottavat rajoituksia ja keppiä, muut puolueet tarrautuvat sitä vimmaisemmin hyvesignalointiin, vaikka se veisi Suomen vararikkoon. Kyse ei ole vain kehitysmaalaisista, vaan tällä asialla rakennetaan imagoa ja minäkuvaa. Moni päättäjä haluaa esiintyä ensisijaisesti ei-persuna.

Vierailija
802/810 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä riittää Suomen nuorelle sukupolvelle tulevaisuudessa  eltettäviä jos näitä maahanmuuttajia ei nyt saada kotoutettua Suomeen ja jos eivät kotoudu, niin sitten lähetettyä takaisin sinne mistä ovat tänne joskus tulleet. Pahin vaihtoehto on, että jäävät tänne elemään täällä lopuksi elmäänsä veronmaksajien kustantamien sosiaalitukien varassa ja vielä lisääntyvätkin täällä eivätkä heidän jälkeläisensä hekään kotoudu tänne niin, että pystyisivät hankkimaan täällä työn teolla oman elantonsa ja eläkkeensä. Suomen poliitikot ovat kyllä epäonnistuneet pahan kerran maahanmuuttopolitiikassa! 

Vierailija
803/810 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen siitä saa, kun työnantajat syrjivät vieraskielisiä. 

Aina jonkun muun vika. Uskomatonta. Milloin on mamun oma vika?

Vierailija
804/810 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N58

Ei onnistu: koska persut ehdottavat rajoituksia ja keppiä, muut puolueet tarrautuvat sitä vimmaisemmin hyvesignalointiin, vaikka se veisi Suomen vararikkoon. Kyse ei ole vain kehitysmaalaisista, vaan tällä asialla rakennetaan imagoa ja minäkuvaa. Moni päättäjä haluaa esiintyä ensisijaisesti ei-persuna.

Persut ovat vasta muutaman vuoden olleet hallituksessa. Aiemmat punavihreät hallituksissa eivät vuosiin tajunneet puuttua tähän vaan tarjoavat yhä puunhalausta lääkkeeksi

Vierailija
805/810 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen siitä saa, kun työnantajat syrjivät vieraskielisiä. 

Aina jonkun muun vika. Uskomatonta. Milloin on mamun oma vika?

Tottakai syrjivät, kun nämä eivät opettele kieltämme. Onko ihme? Niinhän joka maassa toimitaan, mutta vaan Suomessa pidetään tulokkaista liian hyvää huolta

Vierailija
806/810 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että vihervasemmisto-puolueet perustuvat ideologiaan. Kauniita, mutta epärealistia ajatuksia. Mietin, että ovatko ihan oikeasti noin pihalla maahanmuuton ongelmista vai esittävätkö vain? Kertokaa!

Vierailija
807/810 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että vihervasemmisto-puolueet perustuvat ideologiaan. Kauniita, mutta epärealistia ajatuksia. Mietin, että ovatko ihan oikeasti noin pihalla maahanmuuton ongelmista vai esittävätkö vain? Kertokaa!

Esittämistähän se vain on. Ja millä tavalla kansanmurha on muka kaunista? Kai sinä olet tietoinen siitä, että monikulttuuri ideologiana perustuu kansanmurhaan ja väestön vaihtoon?

Vierailija
808/810 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerintä tässä "keskustelussa" on se, ettei somalit ole millään tavalla kiinnostuneita meidän keskusteluista ja avautumisista.

Sanoivat Hesarissa, että evvk, ha tykkäävät pyöriä omissa joukoissaan. Eli täällä on turha avautua heille. 

Ei he mene kielikursseille, ellei ole pakko. Noista naisista ei kaikki osaa edes kirjoittaa. En ymmärrä, miten Suomessa sallitaan tällaista. 

Somppu naisille on tärkeintä klitoriksen poisto pikkutyttönä, naimisiin meno varhaisteininä ja lasten synnyttäminen yhtenä neljästä vaimosta miehelleen. 

Vierailija
809/810 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä riittää Suomen nuorelle sukupolvelle tulevaisuudessa  eltettäviä jos näitä maahanmuuttajia ei nyt saada kotoutettua Suomeen ja jos eivät kotoudu, niin sitten lähetettyä takaisin sinne mistä ovat tänne joskus tulleet. Pahin vaihtoehto on, että jäävät tänne elemään täällä lopuksi elmäänsä veronmaksajien kustantamien sosiaalitukien varassa ja vielä lisääntyvätkin täällä eivätkä heidän jälkeläisensä hekään kotoudu tänne niin, että pystyisivät hankkimaan täällä työn teolla oman elantonsa ja eläkkeensä. Suomen poliitikot ovat kyllä epäonnistuneet pahan kerran maahanmuuttopolitiikassa! 

Pahimmat ovat loisineet jo n. 35 vuotta kun ensimmäisin somppuja tänne tuli venepakolaisina. Epäonnistunut maahanmuuttopolitiikka on totta, mutta se on ainoastaan meidän kansalaisten näkökulma. Kymmeniä vuosia maahanmuuttoa on sellainen rahasampo jossa poliitikot ovat hyvävelijärjestelmineen hyötyneet varmasti mittavia rahasummia henkilökohtaisesti.

Vierailija
810/810 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahimmat ovat loisineet jo n. 35 vuotta kun ensimmäisin somppuja tänne tuli venepakolaisina. Epäonnistunut maahanmuuttopolitiikka on totta, mutta se on ainoastaan meidän kansalaisten näkökulma. Kymmeniä vuosia maahanmuuttoa on sellainen rahasampo jossa

Jokuhan näillä bisnestä tekee. Tuskin muuten heitä otettaisiin. Jostain se raha näille päättäjille tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi