Herätys, Suomi: Lähes koko maa tyhjenee vuoteen 2050 mennessä, ja karu muutos on pysyvä
Yli 84-vuotias väestö kasvaa joka kunnassa, kun taas kouluikäisten määrä vähenee. Se tarkoittaa, että kuntien ja hyvinvointialueiden palvelurakennetta on korjattava kiireellä vastaamaan palveluntarvetta.
Eniten hyvin iäkkäiden osuus kasvaa siellä, missä väestö kasvaa muutenkin, eli suurilla kaupunkiseuduilla ja niiden hyvinvointialueilla.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Peräkylät täyteen muslimeja. Sitä tässä haetaan.
Ne edellisetkin pysyi tosi hyvin syrjäkylillä eikä kaikki muuttaneet Helsinkiin. Näin ainakin sanotaan, jos sen hankinnan toteuttajilta kysytään.
Rfugees welcome vaan.
Kommenttisi oli ilmeisesti sarkasmia? Nimenomaan eivät pysyneet eivätkä pysy syrjäkylillä. Monet pienet kunnat panostivat kotouttamiseen isolla volyymilla, mitä jäi käteen? Muutaman vuoden jälkeen kaikki maamut olivat muuttaneet paikkakunnalta isoihin kaupunkeihin omien yhteisöjensä luo. Korkeintaan joku perhe tai pari jäi pikkupaikkakunnalle.
Eikös se ole vaan hyvä että tulee tilaa. Ei täällä ennenkään ole paljon väkeä asunut. Ja omavaraisia on oltu. Nyt on niin paljon väkeä käsi pitkällä...
Missään päin maailmaa ei taida kaupungistuminen olla kääntynyt takaisin maalle muuttoon lainkaan merkittävässä mittakaavassa. Kyseessä on globaali megatrendi. Pitää vain sopeutua. Maailman ei koskaan historian aikana ole pystynyt jatkuvasti samanlaisena, eikä niin tapahdu nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole vaan hyvä että tulee tilaa. Ei täällä ennenkään ole paljon väkeä asunut. Ja omavaraisia on oltu. Nyt on niin paljon väkeä käsi pitkällä...
Jatkossa käsi pitkällään olevia on paljon enemmän suhteessa siihen mitä nyt.
Vierailija kirjoitti:
No mutta eikö se siitä tasoitu, kun ne iäkkäät, suuret ikäluokat kuolevat?
Tasottuu. Jos suomesta on nyt ~75% metsää, jatkossa sunnilleen 100%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasottuu. Jos suomesta on nyt ~75% metsää, jatkossa sunnilleen 100%
No okei, osa on tundraa myös.
Jos oikein järjellä ajateltaisiin, niin maassa on paljon nuoria naisia, jotka ovat työttömänä, eivätkä uskalla hankkia lapsia. Kun he nyt joka tapauksessa saavat työttömyyskorvausta, heiltä voisi ottaa pakollisen työnhaun pois siksi aikaa, kunnes lapset ovat kouluikäisiä. Tiedän, etteivät kaikki tätä haluaisi, mutta osa saattaisi halutakin. Rahat menevät kuitenkin, koska työtä ei kuitenkaan riitä kaikille. Vaikeissa tilanteissa tarvitaan rohkeita ratkaisuja, lapset ovat meille arvokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Kuolleisuus on nyt jo paljon suurempaa kuin syntyvyys. Tällä huudolla halutaan ainoastaan ajaa sitä väestönvaihtoa, joka nähtävästi on täysin tarkoituksella tehtyä
Suomi ei ole tyhjenemässä. Enkä kyllä oikein tiedä miksi ne melkein miljoona mmuuttajaa ei sitten olekaan tuottaneet tulosta. Nyt Suomen pitäisi olla jo tällä muutolla ihan älyttömän varakas maa
Vierailija kirjoitti:
Suomi.kuolee sukupuuttoon. Onhan tää kansa niin punikkien kyllästämä lammaslauma ettei mitään ole tehtävissä.
Tässä on hyvä esimerkki, miksi on hyvä että kuolee sukupuuttoon. Viha,
Tyhjenee nettoveronmaksajista ja täyttyy sossupummeista.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjenee nettoveronmaksajista ja täyttyy sossupummeista.
Mutta mieti miten käy kun väestö on vaihdettu. Miten nuo ressukat muka pärjäisivät täällä arktisella alueella kun eivät pärjänneet omassa kulttuurissaan ihanteellisen ilmaston alueella? Eikä Kela enää toimi kun maksajat kuolivat sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2050 minä olisin 85-vuotias, mutta en kyllä elä niin kauan. Joten mulle on yks ja lysti, mitä silloin Suomessa on tai ei ole. En voisi vähempää välittää.
Niin, tällä asenteellahan asiat menevät aina huonompaan suuntaan, kun ihmiset eivät enää piittaa asioista.
No, piittaatko sinä minusta ja minun elämästäni? Että minulla eläkevarat riittävät, etteivät nuoremmat sukupolvet vie niitä pois minulta, kuten kovasti uhkaavat? Että minä saan kohtuuhintaisen paikan, jossa viettää loppuaikani, jos satunkin elämään kauemmin kuin luulenkaan? Että siinä paikassa on tarpeeksi hoitohenkilökuntaa hoitamassa minua ja ikäisiäni ja he ovat vielä aidosti inhimillisiä eivätkä sadistisia attendohoitsuja? Että pääsen kauniina kesäpäivänä ulos ja pari kertaa viikossa suihkuun ja silloin vessaan kun pissattaa, ettei minua nöyryytetä vaipoilla? Ettei minua lääkitä horrokseen viideltä iltapäivällä, koska olen aina ollut iltavirkku ja saan olla sellainen elämäni loppuun saakka?
Miten on, piittaatko sinä minusta? Tuletko tuekseni, silloin kun minä sinua tarvitsen? Henkisesti ja taloudellisesti?
Jos vastauksesi yhteenkin noista kysymyksistä on EI, en näe mitään mahdollisuutta, että voisit minua jotenkin moittia.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikein järjellä ajateltaisiin, niin maassa on paljon nuoria naisia, jotka ovat työttömänä, eivätkä uskalla hankkia lapsia. Kun he nyt joka tapauksessa saavat työttömyyskorvausta, heiltä voisi ottaa pakollisen työnhaun pois siksi aikaa, kunnes lapset ovat kouluikäisiä. Tiedän, etteivät kaikki tätä haluaisi, mutta osa saattaisi halutakin. Rahat menevät kuitenkin, koska työtä ei kuitenkaan riitä kaikille. Vaikeissa tilanteissa tarvitaan rohkeita ratkaisuja, lapset ovat meille arvokkaita.
Että rahalla lahjomalla synnyttämään lisää lapsia?
Huoh... 🙄
Väkiluku pysyy samana tai nousee-väestönvaihto !
Vierailija kirjoitti:
Tämä on luonnollista kehitystä. Suomen pikkukuntia on vuosikymmeniä tekohengitetty järjettömillä summilla, kun kaupungistumista yritettiin vielä kepulaisen Kekkosen aikana pysäyttää. Nyt pitäisi aloittaa aggressiiviset kuntaliitokset ja koettaa saada hyvin iäkkäät hoitaa loppuun asti vielä parin vuoden ajan.
Ne järjettömät summat menevät isojen kaupunkien asukkaille maksettaviin asumistukiin. Keskittämispolitiikka on lyhytnäköistä ja heikentää hyvinvointia ja turvallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Suomi.kuolee sukupuuttoon. Onhan tää kansa niin punikkien kyllästämä lammaslauma ettei mitään ole tehtävissä.
Tapa itses, vi tun incel
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vihaa suomea ja suomen kansaa niin paljon, kuin persu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä koita puhua järkeä näille vaahtoajille.
Et taida tajuta, että iäkkäät maksavat veroja enemmän kuin työikäiset. Kun veronmaksaja katoaa, loppuvat verotulot ja työ.
Ongelma ei ole se, että väki on iäkästä, vaan se, että nuorempaa työikäistä veronmakasjakuntaa on ihan liian vähän. Persut pahentavat ongelmaa tuhoamalla kuntien rahoitusta. PUrran touhusta näkee, ettei persulla, koulutetullakaan, ole mitään näkemystä sitä, miten kansantalouden mekanismit toimivat. Leikkaavat moottorista öljyt pois ja ihmettelevät kun moottori leikkaa kiinni.
No sitten ei tarvitse murehtia sotestakaan .
Niin, tällä asenteellahan asiat menevät aina huonompaan suuntaan, kun ihmiset eivät enää piittaa asioista.