Kestovaippailija ja liinaihmiset
Odotan toista lastani ja odotus on edennyt suunnilleen puoleen väliin. Ekan kanssa en ollut tarpeeksi valveutunut/energinen/??, että olisin ottanut selvää kestovaipoista ja hankkinut liinan (meillä oli itse asiassa lainassa BB:n reppu, jossa lapsi viihtyi ja jossa mielelläni häntä kannoin) mutta nyt haluaisin ehdottomasti hankkia perussetin vaippoja ja helpoimmasta päästä olevan liinan.
Neuvoja kyselisinkin. Ajatuksissa olisi, että kestovaippoja voisi olla ainakin osa-aikakäyttöön. Mitä merkkiä? Mitä ihmeen sisävaippoja? Menevät varmaan ulkovaippojen kanssa, mutta mitäs ne sitten ovat? Missä paras hinta-laatusuhde?
Liina sitten... En ole koskaan moista käyttänyt, ja pelkään, että ostan jonkin kamalan kalliin, joka jää käyttämättä, koska en osaa sitoa sitä, tai sitominen on niin vaikeaa, että en jaksa sitä tehdä.
En varmaan uskalla ostaa näitä kumpaakaan käytettynä, kun ajattelin noita käyttöohjeita saavani mukana, jos tilaan/ostan suoraan liikkeestä. Mutta kokemuksianne ja neuvojanne, suositteluja..
Kiitos vaan.
Kommentit (4)
Heips!
Meillä nyt käytössä omatekoiset fleece-kuoret (kaksinkertainen fleece, kahta eri jyskin peittomallia ;) ) ja sitten suvun pyyhekaapin siivouksen tuotoksena saatuja pyyhkeitä, joista ommeltu ihan vain neliskanttisia imuja, niitä tarpeen mukaan yksi tai kolmekin kappaletta (ovat kaksikertaisia). Yöllä laitan harson tai sitten muotoonommellun sisäosan (napsykiinnitteisen)... Noilla omatekemillä olen kyllä pärjännyt todella hyvin.....
kantoliinasta: Meillä aiemmin ollut pelkästään Kanga-reppu ja se on todella helppo ja nopea, ja nukkuvakin helppo siirtää herättämättä. Kuopuksen odotusaikana tilasin vauvalehden, jotta sain tilaajalahjaksi kudotun liinan. Liinaa olen käyttänyt ulkoillessa ja silloin, kun tiedän neidin viihtyvän pidempään liinassa. LIsäksi olen tehnyt itse trikooliinan......
Nyt alkaa tuo kuopus kaivata äippää, joten jäi lyhyeen, mutta kuten edellinen laittoikin, niin noilta infosivuilta saa tietoa ja toisten suosikit ei välttämättä ole kaikille mieleen :))
Myös lastentarvikeliikkeestä saa apua, siellä voi käydä tutustumassa, niin saa käsituntuman, sitten ehkä helpompi netissäkin asiaa perehtyä :))
Höpöt vaan sisävaippa systeemeille, helpoin yhdistelmä; fleecekuoret, harsot, lisäimut.
Enni:
Neuvoja kyselisinkin. Ajatuksissa olisi, että kestovaippoja voisi olla ainakin osa-aikakäyttöön. Mitä merkkiä? Mitä ihmeen sisävaippoja? Menevät varmaan ulkovaippojen kanssa, mutta mitäs ne sitten ovat? Missä paras hinta-laatusuhde?
***Omalla osakestoilukokemuksella suosittelen seuraavaa:
Vastasyntyneelle Bumpyn kuorivaippoja 3kpl ja niihin harsoja/flanelliliinoja. Niin ja ohutta nk.microfleece kangasta kuivaliinaksi.
Eli käytännössä kuorivaipan sisään tulee ensin harso, sitten fleece lähimmäksi peppua. Joillekin tuo fleece ei sovi, selviää kokeilemalla. Kuoria ei tosiaan tarvitse kuin 3-4 joista yhdet voi olla vaikka villahousut. Ja ei väliä onko yökuori vaikkei yöllä käyttäisikään. Kuoria vuorotellaan, yksi on " tuulettumassa" hoitopöydällä, toinen päällä yksi pesussa ja yksi varalla. Ei siis tule mahdottoman kalliiksi.
***Sitten kun vauva kasvaa niin harso ei enää riitä. Ja ehkä muutenkin haluaa toisenlaisen vaippasysteemin. Siihen suosittelen taskuvaippoja, Fuzzi Bunzeja (ihania värejä!). Taskuvaipoissa on nepparit tai tarrat ja takana tai edessä aukko josta vaippa täytetään. Täytteeksi käy harso, frotee (vanhoista froteepyyhkeistä saa hyvän imun),hamppu tai bambukangas jota itse käytän. Fuzzeissa on sisäpinta fleeceä joten kannattaa testata fleecen sopivuus ennen kuin ostaa ison kasan. Eli Fuzziin sisälle valitsemasi imu ja itse käytän vaipassa lähimpänä peppua riisipaperia. Se on kätevää kun tulee kakka, saa nakata suoraan pönttöön.
Fuzzi menee siis joka käyttökerran jälkeen pesuun, niitä pitää olla enemmän kuin kuorivaippoja. Itsellä on reilu kymmenen, ei aivan riitä 10kk ikäiselle.
***Bumpyn yö/päivä kuorivaippoja saa Jutalta, nyt oli joitain tarjouksiakin. Samoin Fuzzeja ja paljon muuta.
http://www.jutta.fi/
Villavaippahousuja saa Ruskovillalta
http://www.ruskovilla.fi/verkkokauppa/tuotteet.cfm?navi=vauvat4&ryhmaid…
Hamppukangasta mm. täältä:
http://www.kenguruu.fi/product_info.php?cPath=38_64&products_id=152
Bambukangasta mm. täältä:
http://www.pikku-aurinko.fi/catalog/index.php?main_page=product_info&pr…
Kannattaa silti googlettaa ja selata eri nettikauppoja, tarjousten perässä voi juosta :) Ja muista tarkistaa tilausehdoista mitkä on postikulut.
Liina sitten... En ole koskaan moista käyttänyt, ja pelkään, että ostan jonkin kamalan kalliin, joka jää käyttämättä, koska en osaa sitoa sitä, tai sitominen on niin vaikeaa, että en jaksa sitä tehdä.
***Mulla on vauvalehden tilaajalahjaksi saatu liina. Sen pitäis vastata kudottua liinaa. Opin nopeasti sitomaan liinan kietaisuX-tyylillä mutta kehtosidontaan en oppinut vauvaa koskaan laittamaan :P Olen kokeillut oikeaakin kudottua liinaa, se oli mielestäni hiukan kova, painoi enemmän ja olisi pitänyt asetella paremmin.
***Rianna ja poikanen 10kk
Tutustu sivustoihin www.kestovaippainfo.fi ja www.kantoliinakanava.fi näistä löytyy paaaljon tietoa :)
Mulla ei vielä paljoa kokemusta ole, poika on nyt reilu 3vkoa ja tähän asti on pärjätty ihan tavan harsoilla ja vaippakuorilla. Jatkosta en osaa sannoo mittää..aika näyttää.
Kantoliinaa kokeilin mutta en ole vielä ehtiny opettelemaan kun kehtosidonnan ja siinä poju ei viihdy - tahtoo olla pystyssä. Täytynee opetella jokin muu sidonta.
Jossain näissäkin keskusteluissa on perustietopaketti liinailusta..selailepa lähisivuja ni vois löytyä.
Tappert ja Leevi