Mistä voi johtua, että tokassa raskaudessa vatsa ei kasva niinkuin ekassa?
Sf-mittani oli esikoista odottaessa näissä mitoissa jo noin 5 viikkoa aikaisemmin, samoin omaa painoa oli noin 4 kg enemmän. Olen kuitenkin mielestäni herkutellut enemmän kuin esikoista odottaessa.
Neuvolassa ei asiaan ole kiinnitetty huomiota mutta itseäni alkoi nyt vain kiinnostamaan. Vauva potkii normaalisti jne.
Tästä oli keskustelu jokin aika sitten mutten muista mitä siinä kirjoitettiin.
Yleensä vain mainitaan, että tokaa odottaessa vatsa kasvaa nopeammin.
K rv 36 ja poika -05
Kommentit (9)
jos vauva on vaikka pienempi, paremmin piilossa mahassa ja istukankin paikka varmasti vaikuttaa. näin voisin kuvitella =)
Itse olen miettinyt samaa asiaa. Kolmatta odottelen ja aiemmissa raskauksissa sf-mitta mennyt lähes yläkäyrällä koko ajan. Syntymäpainot 4,3 kg ja 3,8 kg. Nyt kolmannessa sf-mitta menee hädintuskin keskikäyrällä ja lääkärintarkastuksessa rv 36 käsikopelolla lääkärikin totesi vauvan olevan pieni. Kuitenkin kasvanut tasaisesti ja on erittäin vilkas liikkumaan, joten kaitpa kaikki on kuitenkin hyvin. Mutta vähän ihmetyttää, samat geenit kaikissa raskauksissa. Josko sitten istukan tai napanuoran toiminnassa jotain häikkää verrattuna aiempiin raskauksiin.
Lettiina rv 38
Mulla tässä tokassa raskaudessa on myös paljon pienempi masu kuin ekassa. Sf-mitta on nyt loppumetreillä hädin tuskin 30cm, vaikka ekan kanssa olin jo aikoja sitten mennyt sen yli. Jouduin Kättärillekin ylimääräisiin tutkimuksiin, kun masu ei pariin kuukauteen kasvanut juuri lainkaan, mutta vauva todettiin ihan normaalipainoiseksi. Lääkäri sanovat vain jatkuvasti, että pienempi masu johtuu vain siitä, että vauva on koko ajan ollut alempana kuin esikoinen ja tavallaan " hävinnyt" tuonne lantioon, siis painunut tosi alas. Jo viikolla 20 lääkäri totesi, että onpa alhaalla tämä vauva. Uudelleensynnyttäjillä kun paikat antavat aiemmin periksi kuin ekalla kerralla.
Mut jos asia huolestuttaa kauheasti, vaadi päästä tutkimuksiin äitipolille. Siellä tarkastavat vauvan painon ja sä saat mielenrauhan!
Terkuin Bebe-b 38+4 (ja poika -05 :)
Nyt alkoi kuitenkin pelottamaan alla mainitut asiat...mitähän mahdolliset istukan tai napanuoran toimintahäiriöt voivat vauvalle aiheuttaa?
Olen kyllä menossa perjantaina synnärillä käymään muutenkin joten otan asian siellä puheeksi vaikkei neuvola ole ollut ollenkaan ihmeissään.
Lettiina:
Josko sitten istukan tai napanuoran toiminnassa jotain häikkää verrattuna aiempiin raskauksiin.
.. on siis kaksi lasta ja toisen kohdalla vatsa ei kasvavut yhtä isoksi. Tosin et nyt mitään mittoja muista mutta silmämääräisesti kooltaan oli paljon pienempi. Eräskin tuttava sanoi minut nähdessään että mahan koko näyttää kun olisi vielä 3kk LA vaikka oli enää 3vk. Painoa tuli toisessa raskaudessa vain 1½kg ja lääkäri sanoi että ei ollenkaan haittaa. Oli siis pitkän aikaa miinuksella paino siitä lähtöpainosta. Noi 1½kg tuli ihan loppumetreillä. Elopainoa minulla sattuu hieman ylimääräistä olemaan joten siksikään ei haitannut jos painoa ei olisi tullut. Vauva kasvoi normaalisti mutta minun painoni väheni =) Jostain kumman syystä, tosin oksentelin pitkin raskautta päivittäin ainakin kerran.. Sellasta meillä =)
Jaa-a... Mulla on eka raskaus, ja rakenneultrassa kätilö totesi: " Onpa vauva alhaalla!" . Itsekin tunnen sen painontunteena etenkin kävelylenkeillä. Jos paikat antaa jo nyt näin hyvin periksi, niin mitenhän sitten seuraavissa raskauksissa... ;) Voisiko tämä olla kiinni myös ruumiinrakenteesta?! Kun on leveä lantio, vauvalla on tilaa kelliä siellä alhaalla...?? :o Äidilläni on ollut isompi maha kaikissa kolmessa raskaudessaan - ainakin tässä vaiheessa (mulla rv22+0...toki en voi tietää, miten maha tulee kasvamaan...). Maha tuntuu kasvavan tuskastuttavan hitaasti!
Tuli vielä mieleen, että toki vatsan koko voi vaihdella samallakin ihmisellä eri raskauksissa, vaikka kaikki on hyvin. Esim. äidilläni oli keskimmäisessä raskaudessaan pienin maha, eikä lapsi kuitenkaan ollut pienin. (Oltiin kaikki kolme suunnilleen samankokoisia, erittäin normaalikokoisia.) Normaalia pienempi se maha ei kuitenkaan ollut, vaan kahdessa muussa raskaudessa mentiin yläkäyrillä.
Tutullani oli normaalia pienempi maha koko ajan, kunnes mahan kasvu otti loppukirin viimeisen raskauskuukauden aikana.
Vaikka sama asia minuakin huolestuttaa. Esikoiselta oli korkealla kohtu, nyt ei. Mutta muistan, että siinä yhdessä pinossa joku usean synnyttänyt vertaili lapsen kokoja + sf-mittoja ja tosiaan koko ei ollut mitekään suhteessa sf-mittaan. Minulla nyt tuntuu lapsi olevan paljon alempana kuin ensimmäinen. Kiloja taas minulla ropisee ihan kiitettävästi, vaikka kohtu ei kasvaakaan ylöspäin.
Nyt muuten terkka joutuu ihan eri tavalla etsimään kohdun alintareunaa kuin esikoista odottaessa. Minullakin taitaa siis kohtu vain käyttäytyä nyt eri tavalla??
Kummaa
Västis rv21+4
mullakin nyt tokassa raskaudessa pienempi vatsa.
Esim. oltiin asuntoa katsomassa niin välittäjä kysyi että aiotaanko muuttaa ennen lapsen syntymää vai sen jälkkeen.. sanoin ettei millään ennen onnistu kun ei ole kuin kk aikaa..
Veikkailisin että johtuu juuri tuosta minkä joku jo mainitsi , että paikat antaa paremmin periksi.