~*~MAALIT 2007, viikko 15~*~
Uusi viikko, uusi pino...ja tässä linkki edelliseen pinoon
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9974155&p=3&tmode=1&smode…
Kommentit (42)
tukisukkis:
kaisu lähtee sit fysterraan. toivottavasti luokallasi on myös muitakin perheellisiä. kokemuksesta tuumaan että jos on pelkkä junnuluokka niin ei aina kohtaa.... noo minä olen vähä vaikea ehkä ite luonteeltani mut musta lapsettomilla junnuilla on ajatukset niin toista kuin tällasilla luumuilla.
Silloin lukion jälkeen oli niin huoleton mennä opiskelemaan, mutta nyt jännittää esim. juuri tuo, että miten sitä enää sopeutuu joukkoon kun seassa on lapsettomia just lukion lopettaneita ja sitten mahdollisesti minä kahden lapsen äiti :-) Vaikka olenkin " vain" 26-vuotias niin siltikin sitä on maailmankuva muuttunut näiden kahden vuoden aikana aika rajusti kun olen äitinä ollut! Sitten hiukan pelottaa miten taloudelliset asiat järjestyy jos olen pois työelämästä ja jo valmiiksi harmittaa lasten hoitoon laittaminenkin vaikka ihan reipas esikoinenkin on vaikka menikin 10 kk:n iässä hoitoon. Joka tapauksessa varmaan teen niin JOS kouluun pääsen että en heti syksyllä aloita tai sitten suoritan vaan muutamia kursseja sen mukaan miten mies tai sisko ehtii olla lasten kanssa ja täyspainoisesti vasta sitten kevätlukukaudella. Mutta tää kaikki on yhtä jossittelua vielä. Kyllä mäkin taas valitsin ajankohdan elämäni muuttamiseen, mutta parempi yrittää nyt kuin jossitella loppuelämäänsä :-)
Nuhanenän kanssa on ollut tänään aika leppoista, herra kun on nukkunut tunnin parin pätkissä ja herännyt vaan äkkiä syömään. Kyllä voi olla päivät erilaisia, välillä seurustellaan niin että ei meinata nukkua ollenkaan ja sitten taas toisina päivinä vaan nukutaan. Nyt on tietysti rauhallista nukkuakin kun esikoinen ei ole remuamassa. Edelleen suunnitteluasteella toiselle vaunulenkille meno, ainut hyödyllinen asia mitä tänään olen tehnyt oli se kun leivoin sämpylöitä. Sekin jotain.
Hassu kysymys: Unohtaako muut syödä? Mulla on tullut taas ongelmaksi se kun huomaan yhtäkkiä että olen vaan vetänyt kahvia monta kuppia kunnes sitten sokerit on niin matalalla että melkein konttaan jääkaapille. Laskiskelin tuossa summanmutikassa että päivässä kaloreita tulee ehkä niukin naukin tuhat, ihme kun edes maitoa jonkin verran tulee, poika varmaan saa melkoiset kofeiinipaukut... Sitten kun muistaisi syödä ei jääkaapissa ole mitään mikä maistuisi. Esikoisestakin muistan että jossain vaiheessa oli ruokahaluttomuutta, olenko ainut vai johtuuko hormooneista?
Jahas, pikkuinen heräsi taas tankkaamaan kahvimaitoaan.
Kaisu taasen
unohda syödä- päinvastoin, syön kauheasti ja sokeria päälle.
Mä annan pienelle aamulla relat 5 tippa ja joka päiväsyötön yhteydessä ennen syöttöä 4 tippaa disflatyliä. En ole aloittanut d-tippoja vielä.
Kävin just bodystepissä. Ihan hyvin lpl toimi vaikka vähän hyppäsinkin. Ainoa mikä ei toiminu kuten ennen oli suora vatsalihas, ei noussut ainuttakaan istumaannousua. Muuten oli ihanaaaa enkä ollut yhtään tittupeukkutuulella kun tulin takasin.
KAisu on niin nuori että sopeutuu mihkä vaan.
Kun itse aloitin fysterran 8/01, olin just eronnut erittäin rajusta aviksesta (josta hyvä että hengissä) jo kaksi tutkintoa suorittanut, molemmat aikuisopiskeluna ja rahaton (osituksessa kaikki jäi exälle, myös lasten tavarat, vaatteet) kolmen alle kouluikäisen 28-vuotias lähiäiti. Fysterraa lähin lukemaan puolijunnuluokalle eli normaaliin päiväkouluun, jossa vajaa kymmenkunta oli lukiosta päässeitä ja sit toinen mokoma meitä luumuja, joilla oli jo muu ammatillinen tai korkea-asteen tutkinto. Meillä oli mm 2 4 lapsen äitiä, minä, ja loput 2 lapsen äitejä ja isiä.
Kyllä sitä selvittiin, mutta mulla venyi opinnot pari vuotta kun oli pakko olla osa-aikatöissä. Sos huolto ei avittanut toimeentulotuessa ennenkuin oli maksimimäärä opintolainaa nostettu ja laskennallisesti se oli käytetty loppuun.
Voimia, jos kouluun lähdet. Yksi luokkakaveri sai kaksi lasta 3 vuoden aikana, opiskeli hyvin itseohjautuvasti eikä myöhästynyt valmistumispäivästä kuin 2 kk vaikka oli äitiyslomat ja kaikki.
Oli sekava juttu tämä , sorgen, pitää lähteä imettään - lentää maito taas suihkuna, pitäis varmaan lypsää eka pois pintamaito kun se tulee niin vuolaasti ja on ohutta ja sen vauhdikas syönti on aiheuttanut meillä kaikilla lapsilla vatsaongelmat.
Onnittelut tiiariikka ja kashmir !
tiiariikan poika on muuten melkein samankokoinen kun meidän poju oli syntyessään... (3870g,51,5cm,36,3cm)
Masunkipristelyjä on meillä edelleenkin. Kahvia en paljoa juo, eikä sen pois jättäminen auttanut pojua ollenkaan. Meillä kai sitten masuvaivoja aiheuttaa juuri se, kun aluksi maitoa suihkuaa, niin että poju meinaa siihen tukehtua :( Pulauttelua on jatkuvasti ja paljon, mutta koska poju kasvaa ja vaippaakin saa vaihtaa tiuhaan tahtiin, niin kai siitä maidosta osa menee ihan perille asti. Ensiviikolla on neuvola ja tapaan ensimmäistä kertaa lastenneuvolan tädin, toivottavasti on hieman erilainen kuin äitiysneuvolan täti oli... :/ Jälkitarkastukseenkin varasin ajan ja kuten arvasinkin meni useamman viikon päähän.
Jälkitarkastuksesta puheenollen... se vatsalihaksien ja muutenkin sellainen varsinainen " treenaus" pitäis kuulemma jättää hieman myöhempään, elimistö vaatii " palautumisajan" ja varsinkin nuo vatsalihakset, jotka on venyneet varmaankin eniten. Netistä kun tietoa juuri tästä etsin niin ihan 3 kk oli lyhin aika minkä löysin Sen jälkeen voi vauvan kanssa jo jumpata yhdessä ja käyttää vauvaa " painona" . (Tosin meidän poju taitaa olla jo lähemmäs 10-kilonen silloin ;P ) Tosin itselläni hidastaa liikkumista oma kyljissä/vatsassa tuntuva kipu jos kävelen " liian nopeasti" , tosin nyt pääsee paljon nopeammin kävelemään kuin pari kuukautta sitten ;) Pidempiä kävelylenkkejä olen kuitenkin jo tehnyt jonkin aikaa, sillä ens viikolla olis neuvolakin ja sinne on matkaa se 5 km yhteen suuntaan...
Mutta nyt vaipanvaihtoon.. ei oman ;)
t. punkeli
olen ma. NImittäin en ole aiemmin huomannut / huomioinut tuota seksi osiota ja nyt sitten kävin kun ajattelin että siellä puhutaan raskausajan ja synnytyksen jälkeisistä seksuaalisuusasioitsta. Ja kissan viikset, vierailijoita sivu täys ja ihan törkeyksiäkin, vaikka joissakin oli kysyjä halunnut oikeasti tiedustella asiaa. Tällaista vauvapalstalla huhhuh.
t. pikkusielu tukisukka
Ihanaa vauva nukkuu ;-)) viime yö oli aikamoista showta, mutta siitäkin selvittiin kunnialla. No oikeastaan yö meni kohtuu hyvin, mutta vauveli heräsi sellaisen 1.5h välein tissille, ja kun ei tissi heti mennyt ihan oikein pikku suukkoon niin johan neiti hermostui, pisimmillään tissittely jatkui yli tunnin ajan .. Ja olihan siellä muutamat vaipanvaihdotkin. Nyt itseäkin hieman ramasee taidan mennä nyytin viereen nukkumaan.
Meillä oli perjantaina se Nla- kun lähdettiin sairaalasta pois niin tytön paino oli pudonnut siitä synt.painosta 3200g sinne 3kg hujakkeille, mutta lähti heti samantien nousuun. Perjantaina Nlassa vaaka näytti 3400g eli kuudessa päivässä melk.400g-wau, ja pituuttakin oli tullut 2.5cm eli nyt oli 48.5cm, nyt alkaa vatteetkin jo istumaan pikkuisen päälle. Kaikki oli siis hienosti Nlassa. Äidillä ompeleet vielä tallessa, ja onhan tuota vuotoakin edelleen .. Seuraava Nla on kahden viikon kuluttua.
Miten ja missä teidän muiden vauvat nukkuvat ?
-meillä vauva nukkuu meidän kanssamme samassa sängyssä, ja olenkin aatellut pitää siinä viekussa muutamia kuukausia ja sitten vasta tarjota omaa sänkyä. Ä-pakkauksen laatikossa ei suostu nukkumaan (?)
Painosta ja jumpasta olitte puhuneet. Täällä jumppaaminen saa odottaa sinne jälitarkastukseen. Painoa oli 82kg kun menin kättärille, ja nyt vajaat kaksi viikkoa myöhemmin on painosta pudonnut 13kg,(edelleen +12kg jäljellä) mutta tuo tyttönen syö paljon, joten kyllähän sekin vaikuttaa. Syönyt olen hyvin ja terveellisesti, liiat namuset olen ' yrittänyt' karsia pois.
Ja viimeiselle Maalille onnittelut poikavauvasta !!!! Ihanaa TiiaRiikka, että vihdoinkin sielläkin poksuttiin. Miten meni tuo sun willebrandt lääkkeen kanssa. Mä sain sitä 4 päivän ajan ja mun sairaalassa oloaika oli suunniteltu kestävän synnytyksen jälkeen viikon ajan, mutta aloin itse epäröimään lääkkeen antoa ja pitkää sairaalassa oloaikaa. Mun hoitokustannukset olivat 20 000e/ kuuden päivän ajalta. Joten mistään ihan ' disperiinistä' ei ole kyse. Tiesitkö muuten, että se willebrandt lääke on myöskin vaarallinen ? Sen vaarallisuuden takia rupesinkin kyseenalaistamaan koko hoitoa ...
Kaikille hyvää sunnuntaita t. emmi ja tyttö 12pv
..kun oma kullanmuru syntyi 2.3 2007 ja tässä pinossa on varmaan aika monta suunnilleen saman ikäistä..
Onnea kaikille vauvan saaneille!!
Tuosta Disflatyl-asiasta haluaisin sanoa (itsekin sain hyviä neuvoja tältä palstalta), että tippoja ei kannata antaa liikaa!
Me saatiin neuvolasta ohjeeks antaa 10 tippaa 3kertaa päivässä, mutta se oli vauvan vatsalle liikaa ja kakka meni ihan kovaks ja aiheutti kovat itkut!
Jätettiin tipat muutamaksi päiväksi ja sit alettiin antaan n. 5tippaa kerran tai pari päivässä ja se tuntuu toimivan! Jos pitää antaa useempia kertoja päivässä niin kannattaa antaa sit vielä vähemmän kerralla!
Ilmavaivattomia päiviä toivottelee:
mammutti ja Vilppu 1kk ja n.2vk
Moikkelis vaan pitkästä aikaa, ei tänne vaan yksinkertaisesti meinaa ehtiä, ainakaan kirjoittaa, lukea yritän teidän kuulumisia aina jossain välissä, mut onneks muillakin on touhua, kun ei pinot onneksi ole ihan yhtä pitkiä kuin maaliskuussa.
Tappi ei siellä yhtään murehdi sitä sektiota, olethan sä kuitenkin kantanut ja odottanut sitä puksua jo melkein vuoden, ja synnytys, oli se millainen tahansa, on kuitenkin vain se viimeinen vaihe pitkässä prosessissa. Tärkeintä on kuitenkin olla äiti:), ei se kuinka äidiksi tulee.
Joku mietti mihin kirjoittaa kun vauva syntyikin huhtikuun puolella. Mä ainakin kirjoittaisin ilman muuta tänne maalisten pinoon, kun porukka täällä tuntuu kuitenkin jo niin tutulta. Ja syntyihän meidänkin neiti jo helmikuussa, enkä mä osaisi helmikuun pinoon kirjoitella.
Mut nyt tuhina taas alkaa, täytyy mennä...
Petriina ja pikku neiti
Meillä on sunnuntaina ristiäiset, ja niitä täytyy tällä viikolla alkaa järjestellä, ja vaatekauppaankin kai pitäisi mennä, yöks...
Ja huomenna olisi jälkitarkastus, ja tytön lääkärineuvola. Kovasti tuo kasvaa, vaatteita jää jo jatkuvasti pieneksi. Ja uusia taitoja karttuu, käsillä huiskii leluja vaikkei vielä kiinni osaa tarttua, ja jokeltelua tulee jo joka päivä.
Pitääpä pitkästä aikaa kirjoitella kun poika nukkuu..Kävin katsomassa paljonko niitä vauvoja sit tuli maaliskuisille.aika hyvä saldo oli :) Mein poika saipi nimen sunnuntaina ja oli siihen tyytyväinen kun vain nukkui toimituksen.Paino on tullut hyvin 3135g ja pituutta 48,5cm.Jotenka imetyskin on lähtenyt alkukankeudesta huolimatta hyvin alkuun.
Päivät menee tosi joutuin eikä ole tekemisen puuteetta vaikkakin unenpuute meinaa vaivata.Jos sitä joskus saa koko yön nukkua???
Jälkitarkastus on parin viikon päästä.Pitäskö sitten harkita lisää lapsia...tai ei vaiskaan ..kyllä tässä yhdessä on toistaiseksi tarpeeksi.
Mut jospa menen ottamaan tirsat kun isäkin on kotona...Terveisiä kaikille ja onnittelut vauvoista näin jälkikäteen :D
Täällä vatsavaivat lisääntyy, äidin hermot kiristyy ja aina kun isken perseeni tähän pallolle ni pinniksessä alkaa kitinä.
Pakko alkaa keksiä muita rohtoja kun tuo cuplaton on yhtä tyhjän kanssa. Viimeyön poika söi, tunnin kuluttua heräs itkemään vatsaa, tunnin huudon ja piereskelyn jälkeen kelpas lohdutukseks maito..siihen taas rinnalle nukahti kunnes tunnin kuluttua alko taas huutaa vatsaa ja kierre on valmis...aiemmat 4-6 tunnin yhtämittaset unet taitaa olla historiaa. itkettää jo itseäkin kun ei mitään voi pienelle tehdä ja toiseen niin koskee. :(
Rintarepussa oon kannellu pieniä hetkiä kerrallaan, aikaa hiljalleen lisäten - muksu vaan nukahtaa melkein saman tien kun nostaa reppuun :) Ilmeisesti se on sitte ihan jees.
kertokaa mitä ihmettä mä sanon anopille joka anelee meitä kylään vähintään joka toinen pvä?!!
Ei siinä mitään, menisin kyllä mutta ei tää talous täälläkään itsestään pyöri, ja Puksu-Leevi ei syö kunnolla kun imetän istualtaan (koska itsekin jäkitän kun en vielä oikein osaa) ja nukkuu sitten huonosti ja huutaa ja syö jatkuvasti ja...se vähäinenkin rytmi sekoaa ja sen tietää sitte mitä seuraava yökin on. Lisäks tunnen olevani anoppilassa kuitenki jotenki vähän " vieraissa nurkissa" , enkä viihy siellä.
Yritin sanoa etten halua sotkea tavallista arkirytmiä kun se jotenkuten toimii..mutta ei...ei mene jakeluun, kumma kyllä hän ei sitten tänne voi tulla..mur..ottaa päähän NIIN paljon. Sitte me ollaan vauvan kanssa jotenki " ilkeitä ja ikäviä" kun ei vierailla tarpeeks.
Huomenna olis eka neuvola :) Siis on se äitiysnlan täti jo käyny mutta nyt mennää sinne ihan oikeesee lastennlaan. Saas nähdä mitä täti sanoo.
Ah..pieni elämä kutsuu
Tappert ja Puksu alias Leevi
.. ja arki edessä. Toisaalta aika ihanaa... ainakin pojun mielestä.
Käytiin sitten sekä minun äiteen luona, että miehen kotona pääsiäisen aikaan, molemmissa yökylässä. Yöt meni hyvin, mutta poika alkoi olla hieman kärttyinen, eikä oikein asettunut mihinkään ja istuin sitten viimisen päivän tissi pojan suussa :/ Sitten eilen illalla tultiin kotiin ja poju silmät isoina katseli ympärilleen. Nukkui yönsä ja heräsi 3 tunnin välein syömään. Yhdellä kerralla vaipassa oli jopa pelkät pissat !! (Aika ihme teko tältä pojulta.) Sitten aamulla hereillä ollessaan oli vain säkkituolissa ja hymyili :D Sitten taas hymyili kun laitoin vaunuihin päiväunille :D Kotipoika meillä taitaa olla :) Nyt me ollaankin miehen työn takia pitempään kotona, eikä päästä isommin kyläilemään (siksipä me nyt kahdessa paikassa oltiinkin kyläilemässä).
Eli Tapille tiedoksi, paras paikka lapselle on kotona, niin kauan, että saatte itsellenne sopivan rytmin ja vasta sen jälkeen isommat kyläilyt. Itse muistan, etten ensimmäisen kanssa lähtenyt varmaan kuukauteen muualle kuin oman äitini luo (melkein naapuriin) kyläilemään. Pitää saada ensin se oma varmuus ja sitten vasta lähteä maailmalle. Ja se imetyskin, en minäkään ensimmäistä osannut oikein muuten imettää kunnolla. Nyt sitten on onnistunut tuo istualtaankin imetys, vissiin sitä on niin " oppinut" ;)
Huomattavasti tämä poju on kuitenkin helpompi kuin ensimmäinen (tai äiti on rauhallisempi kuin ensimmäisen kanssa). Silti sitä välillä miettii pulautusten lomassa, että jääköhän sinne masuun ihan tarpeeksi ruokaa... Mutta poika kasvaa sekä pituutta, että painoakin on tullut. Vaippakokoa on vaihdettu jo monta kertaa... saa nähdä missä mitoissa tämä poju on kun meillä vihdoin ne ristiäiset on :P Löytysköhän mistään 80-senttinen kastemekko ?
Neuvolaan mennään vasta viikon päästä, joten siihen asti saa vain arvuutella tuon pojun kokoa. Masuvaivoja on, mutta ei mitenkään ylitsepääsemättömiä, itse vain toivoisi, että pieni olisi täysin kivuton :( Mutta nyt vaativa ääni tuolta olohuoneesta kuuluu... isillä ei nyt ole tähän hätään mitään apuvälinettä ;)
t. punkeli ja poju 4vk+1päivä !
Meidän 2 veellä on korvatulehdus ja se on itkeskellyt ja nukkunut isin ja äitin välissä ja tää pikku neiti on ollut enempi masuvaivainen ja roikkunut paljon sylissä ja tissillä ja äiti on siis vähän väsynyt :). Kylläpä olisi ihanaa kun täällä kävisi siivooja ja mieluiten ilmaiseksi ;). Silti nää lapset on aivan ihania ;). Tänään käytin taas meidän neitiä kylvyssä ja kyllä siellä nautitaan!!
Tappi: Entäs jos yrittäisit selittää anopille että haluaisitte ensin asettua kotiin ja harjoitella ihan sitä yhdessä eloa ennen kuin lähdette kyläilemään.
On tää maailma hassuja sattumia täynnä :). Jouhi siis kuuli meidän vauvan ensi parkaisut ja vietettiin ensimmäist päivät tukisukkiksen kanssa :).
Möhkis ja Adalmiimi 15vrk
Nyt painiskellaan lähes kaikki samojen asioiden kanssa..masuvaivojen ja huonojen öiden..imetysjuttujen jne..
Tappi: Varmaan nvlatäti sulle neuvoo jotain noihin masuvaivoihin mutta meillä on todettu ne Cuplatonit jo tuon esikoisen aikana täysin mitättömiksi ja siksi käytämme Disflatyliä ja aamulla annan ne 5 tippaa Relaa.. Masuvaivoja on mutta ei mitään kovin pahoja.
Imetys onnistuu istaallaan vain jos harjoittelee ja mulla on yksi kaveri jolla jo 5 lasta eikä kyllä vieläkään osaa istaallaan imettää..kun ei vain yksin kertaisesti ole sitä oppinut ja kokenut helpommaksi makuullaan niin ei vauvakaan hermostu sitten ihan hirveesti. Sitä hänkin aina harmittelee kuin se rajoittaa liikkumista kun ei kahvilan penkille viitsi ihan pötkähtää ;)
Kyläilyt: Mä en jaksa kyläillä nyt missään oikein. Omien vanhempien luona käyn ihan mielellään kun se on kuites eri asia jotenkin, kun " kotiinsa" menee. Mieluiten meillä kyläilee anopit, siskot, veljet ja kaverit (joita en vielä mielellään ottaisi mutta muutamat käyneet). Mä sanon ihan suoraan että en nyt jaksa yksinkertaisesti lähteä, enkä koe sitä mitenkään tarpeelliseksi kyläillä vielä nyt kun vauvan ikää reilu 2vkoa.
Sano Tappi anopille, että tule sinä tänne Leevi-Puksua hoitamaan niin minä vähän levähtelen ;)
Meillä vauvan pano oli noussut tässä kotona olon aikaan reilu 600g!! Hurjan paljon kasvanut poika :) On se kyllä kova syömäänkin!
Gallup: Oletko vielä paljon plussalla painon kanssa? Onko imetys vienyt kilot ja mahan pois vai miten käynyt?
--omat vastaukset: mulla jostain syystä (aina käy näin) se paino tipahtaa tiettyyn asti mutta sitten stoppaa ja aivan kuin aineenvaihdunta hidastuisi ja nytkin on siis plussalla vielä 5-6kg ja mahaa tuntuu olevan yhden raskauden verran :/ Painoa siis tippunut noin 6-7kg eli aika tarkalleen vain vauvan, istukan, lapsiveden jne. verran... Mutta en ole vielä alkanut edes kävelyllä käydä.
Nyt mä lähden vaaka-asentoon koskapa vauvakin uinuu ja isommat touhuilee niin kivasti omia leikkejään :)
Sinna ja poitsu 2vk5pv
Täällä olen minäkin. Oon niin innostunut puuhastelemaan kaikkea, ettei aika riitä edes koneella istumiseen. :D Ehken olekaan niin nettiriippuvainen kuin luulin..
TAPPI; Masuvaivoihin vielä muistutan, että oma ruokavalio kantsii kans huomioida tosi tarkkaan. Vaikka sen varmaan oot tehnytkin.. Itse huomasin sen, että niilläkin vähillä ruoka-aineilla on suuri vaikutus vauvan masuvaivoihin. Jopa silloin kuin itselle ei mitään ilmavaivoja tulisikaan..
GALLUP; Ei minkäänlaista hajua omasta painosta, kun en omista sellaista kirottua kapinetta kuin vaaka. (Näin elämäni on vähemmän neuroottista..) Kerron kyllä sitten vastauksia, kun neuvolassa käyn ens ma pojan kanssa. Siellä kun se vaaka suorastaan huutaa hyppäämään selkään. Usutan usein miehen ja lapsetkin siihen. :)
Täällä kasvetaan ja äkkiä. Poika painaa ihan hurjasti ja vaatetta saa jo pakata pois, kun on potkarin kärjet tai bodyn hihat lyhkäsiä.
Ulkona ollaan oltu kerran tai kaks päivässä, riippuu aika paljon ilmoista. Ei tuolla meinaa itse tarjeta, vaikka vauvalla ois miten hyvät oltavat. Tänään kävin jo puolentoista tunnin aamulenkin ja nyt odotan lounasta. Mies yllätti ja kokkailee. :) Minä se vaan tissittäjänä toimin. Ihanaa. Saa pojan unille ennenkö itse alkaa ruokailla. Meillä yleensä käy niin, että poika herää sillä sekunnilla, kun äiti saa ruoan pöytään ja muut sitten syö ja äiti mikrottaa ja syö puoli tuntia muiden jälkeen. Se harmittaa vietävästi, sillä mulle sellai perheen yhteinen ruokahetki on tosi tärkeä.
Jahas, taas on mentävä. Mäpä palailen taas, kun on enempi kerrottavaa. Voimia paljon kaikille äideille! :)
Papu ja Hermanni pvän alta 4vkoa
Huomenelta tämä nimittäin vielä tuntuu, vaikka kello vetelee melkein puolta päivää... Vasta sain aamutakin pois päältä, puuroa mahaan ja koiraparatkin lopultakin sapuskaa eteen. Jestas tätä ajan kulumista!
Meidän pimu on siis aloittanut myös mahavaivansa. Muistaakseni siitä jo kirjoittelinkin (pää täynnä jotain mössöä, mikään ei pysy sisällä...). Nytkin se örisee ja vääntelehtii vähän väliä tuossa kehdossa, vaikka nukkuu. Tosin ei se uni hänelläkään kovin kaksista ole, kun tuolla tavoin koskee. Disflatyl auttaa siis hetkeksi, mutta ei tuntisotalla, ja kun sitä pirulaista ei ohjeen mukaan saa antaa kuin kolmesti päivässä. Mietinpä tuossa, että mitähän tuo tekisi, jos sitä neljä kertaa lykkäisi menemään? Kertokaa työ viisaammat mielipiteitänne tai kokemuksianne! PLIIS! Tekee ilkeetä katsella vierestä toisen kipuja. Tänä aamuna aloitin myös Rela-tipat, mutta niiden tehosta en vielä osaa sanoa juuta enkä jaata. Päätin myös itse olla maidotta (vaikeaa, juon maitoa ihan mielettömiä määriä, samoin muita maitotuotteita), joten katsellaan, auttasko sekään. ÄLLÖJÄ NUO MAHAVAIVAT!!! Ja siitä Cuplattomasta olen minäkin kuullut, että se ei toinna yhtään mitään. Kannattaa siis TAPPI kokeilla vaikka tuota Disflatylia.
Minkä ikäisen vauvan kanssa työ olette lähteneet ihmisten ilmoille? Tarkoitan lähinnä ihmisiä viliseviä paikkoja, esim. kauppoja. Myö kun ei olla sosiaalistettu tuota lasta eilistä neuvolanreissua enempää :) No, ehkä se sosiaalistaminen on vain vitsi, lähinnä ajattelin kaikenmaaliman bakteeripöpöjä, jotka väijyvät meidän viatonta prinsessaa ihmisvilinän seassa.
Myö ei olla siis vielä kyläiltykään yhtään missään. Olen tiedustelijoille sanonut ihan suoraan, että lähteminen tuntuu itsestä vielä niin hankalalta, että kiitos ei. Mieluummin otan vieraita vastaan kotona, täällä on ainakin ne tutut kehdot ja sängyt ja tyynyt imettämistä varten jne. eikä tartte vieraissa nurkissa daisareitaan vilautella tai lasta toisten sänkyyn nukuttaa. Haaveilen tosin, että tänä tai seuraavana viikonloppuna vierailtaisiin minun vanhempien luona. Siellä kun ei tartte olla niin vieraskorea (ei siis ollenkaan).
G:painoa on vieläkin, ehkä sellaiset 8 kiloa, ylimääräistä. Tosin en ole päässyt vieläkään kunnolla lenkille, joten mihinkä se täällä nyhväämällä lähtisi. Perhanan epparihaava, PARANE!!!
Eilen käytiin neuvolassa, ja neiti vain kasvaa. Painoa tullut jälleen reilussa viikossa 400 g (painaa jo vähän yli 4 kiloa...), pituuttakin syntymän jälkeen 2,5 cm. Hyvä että kasvaa pahasta mahasta huolimatta!
Nyt taidan mennä kahvinkeittoon. Tekee pirusti mieli, ja toivottavasti tuo tyttökin nukkuu vielä sen aikaa.
Raisa ja rimpsessa 3 vk 2 pv
Yritänpä kirjoitella, vaikka kohta kuitenkin ollaan äitiä vailla... Poika harjoittelee yksin päiväunille nukahtamista :).
Ai niin ja mä maitoaivo unohdin, että pitää pojalle varata lääkäriaika, sitä siis tässä samalla.
Tänään ei tyttö ole masuvaivoja kitissyt, näyttää olevan päivästä kiinni, mistähän lie johtuu? Viime yönä oli kumma juttu: Tyttö söi tyytyväisenä, kunnes yhtäkkiä oksensi kaaressa maidot pihalle tissi suussa tai viimeistään kun oli otteen irroittanut! Aamulla pein sitten oksentamisen jälkeen pitemmän syöttövälin ja yritin tyttöä pitää tyytyväisenä tutin avulla ja sen jälkeen ei ole oksentanut, puklailee kyllä. Onko muilla ollut samanlaista?
Tappi: Sitkeällä harjoittelulla istualtaan syöttäminenkin alkaa onnistua, käytä ensin vaikka tyynyä apuna, sitten se alkaa jo onnistua ilman tyynyä. Alkuun tein niin että pitelin toisella kädellä vauvaa ja toisella asettelin tissiä suuhun ja pein tissistä kiinni koko syötön, hankalaa mutta ajan kanssa alkaa sujumaan ja sitten onkin helppoa!
päivät ja viikot menevät sellaista vauhtia, että ei meinaa perässä pysyä. toista se oli silloin kun tota jätkää toivoi maailmaan...
olen mä pinoja yrittänyt käydä välillä lukemassa, mutta kirjoinen on aina jäänyt. aina on poika alkanut vaatimaan joko huomiota tai ruokaa. mutta kokeillaan nyt pikaisesti jotain kirjoittaa...
me oltiin pääsiäisenä kolme yötä reissussa. ihmeen hyvin meni koko matka. saatiin kaikki nukuttua ja levättyä, eikä rytmit onneksi tuntuneet mitenkään reagoivan ns. vieraaseen paikkaan.
pääsiäislauantaina mekin käytiin apteekissa. ja ainakin tolle meidän jätkälle tuntuu rela-tipat auttavan vatsakitinöihin. joten meidän kokemuksen perusteella suosittelen niitä kokeiltavaksi. tosin olin hiukan yllättynyt tippojen hinnasta. mielestäni 19¿ on aika paljon. mutta meillä siis onnistunut kokeilu.
oma paino on ihan yllättävän hyvissä lukemissa. itse asiassa se on jo 3 kg alhaisempi kuin raskaaksi tullessa. jos sen vielä saisi vähän tippumaan, vaikka niihin lukemiin johon päästiin alkupahoinvoinnin aikana. mutta mahaa kyllä on. tosi kiva taikinalöllö... pääseeköhän siitä koskaan eroon...
meillä poika saa nimen 5.5. mutta miten toi nimen päättäminen voikin olla näin hankalaa... meillä oli jo pitkään nimi mietittynä, mutta jonkin aikaa ennen syntymää se alkoikin tuntua " loppuun kuluneelta" . ja nyt ollaan sit aika hukassa. onko teillä muilla nimiasia jo ratkennut?
ja nyt aikaa sitten kutsu kuulua makkarista...
ruusunpiikki ja poika 5 vko + 2 pvä
Painosta oli kyselyä: Eipä jäänyt laitokselle kuin muutama kilo ja tällä herkkujen mässäilyllä se ei tipukkaan ja tiedän jo entisestä, että imetys ei painoa tiputa!!
Nimestä ei olla vielä täysin pätetty, kaksi vaihtoehtoa on, mutta ei osata päättää kumpi.. No jospa saatas päätettyä 6.5 mennessä!
Meillä nuo molemmat lapset ovat silloin vauvana oksentaaneet juuri noita kaarioksennuksia sillain muutaman viikon iässä parisen kertaa ja mulle silloin sanottiin esikoisen kanssa (olin kauhuissani ekat kerrat) että jos niitä on jatkuvasti niin sitten täytyy painoa alkaa tarkkailla mutta ne on ihan normaaleja juttuja ja liittyy juuri noihin masuvaivoihin ja siihen kun se ilma sieltä tulee röyhtäyksen mukana ja samalla se maito sitten sieltä lennähtää :/ ja vauva kun vain syö ja syö ja syö masuvaivoihin niin se lisää sitten tuota kaarioksenteluakin kun on niin kuin ylen syönyt ;).. eli pitäs maltillisemmin syödä ja röyhtäistä välillä niin ei tulis välttis sitten kaikki kaarella ulos.
Sinna
Millä ihmeellä te saatte noita hurjia vko kasvuja vauvoille??? Tänää nlassa oli meillä paino lisääntyny 315g/3vkoa (siis kotiutuspainoon tuo 315g, syntymäpainoon vaan 195g), pituutta oliki sitte tullu kolmessa vkossa huisit 5cm.
Paljonko vauvan painon pitää nousta viikossa? noin..nla täti ei sanonu mitään, ihmetteli vaan miten on jäntevä poika ja seuraa lelua jo hirmusen tarkasti.
Ilmavaivoihin käski vielä 2vkoa antaa cuplatonta joka syötöllä ja sitte vois harkita VYÖHYKETERAPIAA!! JÖSSES...jos nyt ensin niitä muitaki rohtoja.
oma paino..hmm..sairaalaa jäi kertyneistä n.20kg:sta about 10kg, heti kotii tultua vkossa katos n.5kg ja siihen jäi..eli vielä ollaa plussalla n.5-6kg - ja kaikki taikinana vatsassa ja persiissä ja reisissä...ei hyvältä näytä ei.
mut nyt alkaa olla venkoilu sitä luokkaa et on pakko mennä antamaa safkaa lapsoselle
Taatti ja Puksu-Leevikkä
Anteeksi ihan kärkeen pyytelen, kun tällä tavalla tuppaudun teidän pinoonne. Olen itse myös maalismasu (kirjoittelen yleensä Ensikoiden-pinossa), meidän ihana poitsu syntyi siis 28.3. :)
Huomasin, että olette täällä keskustelleet hieman vauvojen masuvaivoista. Kyselisinkin, että miten noita Disflasyl-tippoja on järkevintä antaa vauvelille? Ohjeessahan taidetaan sanoa, että 10-15 tippaa aterian jälkeen (tai pulloruokinnan yhteydessä). Jos siis annan vauvalle noita tippoja, kannattaako heti ensimmäisellä kerralla antaa tuo 10-15 tippaa vai meneekö siitä vauvan maha vain enemmän sekaisin? Pitääkö tippojen anto aloittaa aluksi pienemmillä määrillä ja lisätä niiden määrää aina päivien myötä?
Kiitos kovasti, jos joku tietää asiasta ja viitsii vastailla tälle tietämättömälle mammalle:)!
Aurinkoisia päiviä ihan jokaiselle maalis-/huhtiäipälle ja onnea pikkuisista nyyteistä!!!
~ ♥ ~ Viipuli ja Piksu, 2 vkoa 3 päivää ~ ♥ ~