paastoarvo +0,2 ylitystä...
Eli mitäs nyt on odotettavissa kun sokerirasituksessa paastoarvo oli 5,2 kun täällä normaaliarvo on kuulemma 5,0...
Mitäs ne nyt mulle keksii???
Kommentit (5)
Meillä päin tosin raja on 5,1 eli oma arvoni oli vain yhdellä yli sen. Sain neuvolasta raskausdiabeetikoille suunnatut ruokavalio-ohjeet, joita nyt noudatan sekä kerran kuukaudessa käyn terveysasemalla verikokeissa mittauttamassa tuon paastosokerin. Jos se pysyy samoissa lukemissa, niin ruokavaliohoidolla mennään loppuun asti. Jos taas arvo nousee, niin saan kuulemma lähetteen äitipolille tarkempiin tutkimuksiin. Kerran olen jo verikokeissa käynyt tuon sokerirasitustestin jälkeen ja arvo oli pudonnut yhdellä ollen juuri tuo 5,1 eli raja-arvo.
Meillä paastoarvo on 4.8 ja mulla se oli 5.0 (muut arvot normeja). Sain kotiin mittarin, jolla sitten mittailen sokeriarvoja kahtena päivänä viikossa (6 krt/pvä), 2 viikon ajan. Kotona mitattaessa paastoarvot on olleet aivan normaaleja ja tottakait oma syöminen vaikuttaa arvoihin eli katon hieman mitä syön, vaikka en ole mikään makiansyöjä muutenkaan...
Lisäksi neuvolassa laitettiin lähete kontrolliultraan, jossa katellaan vaavin kokoa. Nyt mennään kuitenkin aivan käyrien sisällä. Neuvolassa käskettiin ottaa arvot mukaan edessä olevaan lääkärineuvolaan, joten torstain jälkeen olen viisaampi. Että tarkkailevat ainakin täällä eikä mitään radikaalia ole luvassa. Uskoisin, että nuo vähäiset nousut paastoarvossa ovat vielä niin minimaalisia, ettei mitään radikaaleja toimenpiteitä tehdä.
Meillä paastoarvon pitää olla 4,8 tai alle. No, mullahan oli 4,9, joten sain kotiin verensokerimittarin ja nyt mittailen 6 päivää, neljä kertaa päivässä sokeriarvojani. Ennen aamupalaa, 1h aamupalan jälkeen, ennen pääateriaa ja 1h pääaterian jälkeen. Ensi viikon maanantaina on kontrolli neuvolassa, jos raja-arvot ylittyvät, mittaillaan vielä 6pv, jos sen jälkeenkin joku arvo yli, niin sitten aikaa äitoyspolille. Viime raskaudessa (5v. sitten) paastoarvoni oli 5,0 (silloin tuo sama 4,8 oli rajana), jouduin heti äitiyspolikännille....
Kiitos viesteistänne...
Noissa arvoissa on todella heittoa, joka johtuu osaltaan myös siitä otetaanko näytteet sormenpäästä vaiko kyynärtaipeesta...
Neuvolasta soitteleivat huomenna pitäis hakea mittari ja mahdollisesti äippäpolille ja ravintoterapeutille laittavat... En millään jaksais ravintoterapeuttia kun tuttua juttua sieltä tulee...
laitettiin sitten lähete äippäpolille ja diabeteshoitajalle... Tosin totesin etten mene tässä vaiheessa tuonne hoitajalle vaan menen sitten jos kotimittaukset siltä näyttävät...´
Tänään kotona paasto 4,7 ja 1,5h ruuan jälkeen 4,6