Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon sitä mieltä, että yliopistoon pitäisi olla ympärivuotinen haku

Vierailija
14.09.2025 |

Siis vaikka niin, että opiskelija saisi itse päättää ajankohdan, jolloin suorittaisi pääsykokeen. Kuitenkin niin, että yrittää voisi vaan kerran vuodessa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni yliopistoon pitäisi voida kirjautua ilman pääsykoetta. Kuten avoimeen yliopistoonkin voi. 

Vierailija
2/8 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä pääsykoetta tarvitaan? Antaa vain kaikkien aloittaa, jotka haluavat. Niin kauan kuin opetus on suomeksi ei ole pelkoa liian suurista osallistujamääristä. Ne, jotka eivät sovellu alalle, tippuvat kyllä pian kyydistä. Näinhän tehdään esimerkiksi Ranskassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä pääsykoetta tarvitaan? Antaa vain kaikkien aloittaa, jotka haluavat. Niin kauan kuin opetus on suomeksi ei ole pelkoa liian suurista osallistujamääristä. Ne, jotka eivät sovellu alalle, tippuvat kyllä pian kyydistä. Näinhän tehdään esimerkiksi Ranskassa. 

Tuo on totta. Ei tarvita pääsykokeita. Eihän nytkään ole liian suuria osallistujamääriä avoimeen yliopistoon, vaikka se on kaikille avoin. 

Vierailija
4/8 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain maissahan on systeeminä se, että opiskelemaan saa kirjautua kuka vaan sisäänpääsyehdot (peruskoulutus) täyttävä. Sitten joka vuosiluokalta pääsee jatkoon vain ne, jotka menestyvät parhaiten opinnoissa. Voi olla aika tyly herätys jos putoaa jatkosta useamman vuoden jälkeen.

Vierailija
5/8 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Saadaan hyviä opiskelijoita jo nykyisellä systeemillä.

Vierailija
6/8 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä Suomessa on liikaa yliopistoja ja muita ammattiopistoja. Puolet saisi lakkauttaa. 

Vierailija
7/8 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se olisi kovin kätevää. Aluksi kaikille opetetaan käytännön asioita ja peruskursseja, ja on ihan kätevää tutustua muihin uusiin opiskelijoihin sekä käydä yhtä aikaa peruskursseja. Olen yliopistosta valmistunut. 

Vierailija
8/8 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeet pois ja opiskeluoikeuden eteen on sit vain tehtävä riittävästi töitä.