Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rakennusalan yritykset usein sivuuttavat naisen tilauksen

Vierailija
14.09.2025 |

Olen keski-ikäinen nainen ja olen pyytänyt tarjouksia sekä tilannut rakennusalan yrityksiltä töitä tai materiaalia omakotitalon ja pihan kunnostukseen. Kun kyse ei ole sisustamisesta, tuntuu että yritykset eivät kuuntele. Esimerkiksi pyydän tarjousta ja annan omat yhteystietoni, niin yritys ei otakaan yhteyttä minuun vaan etsii samassa osoitteessa asuvan miehen puhelinnumeron ja soittaa hänelle. Tai tilaan tavaraa ja tuodaankin eri tavaraa, kun yrityksessä tiedettin muka paremmin. Tuodaan ihan väärää materiaalia, esimerkiksi sepelin sijaan hiekansekaista maa-ainesta. Tai sitten tuodaan huonolaatuista materiaalia, esimerkiksi kuivien koivuklapien sijaan märkiä ja jopa mädänneitä polttopuita.

Useita tällaisia tapauksia on tullut vastaan. Varmaankin jotkut lähettävät huonoa tavaraa kaikille, mutta mukana tuntuu olevan myös vähättelevää suhtautumista naiseen. Ei kuunnella mitä nainen tilaa ja tiedetään muka paremmin. Ja etsitään miehen yhteystiedot. Ihmettelen.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pyytää tarjouksia vain naisen pitämältä rakennusalan yritykseltä.

Vierailija
22/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ollut ongelmia kun talon rakensin. Miehellä oli, kun se ei tiennyt mistään mitään eikä kehdannut kysyäkään. 

Sitä se pippeli teettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla elämä on tuollaista, muuttakaa pk-seudulle niin saatte elää normaalia elämää.

Vierailija
24/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nainen tilaajana ei kelpaa? 

Koska kilipäitä joille mikään koskaan ei ole hyvin, rakenna-pura-rakenna-pura-rakenna loputtomalla syklillä kun akkojen kanssa alkaa miekkailemaan, eivätkä tajua että se maksaa materiaaleina ja työnä aivan helvetisti. Eivätkä suostu maksamaan sitä mankumistaan, kun vammaiset kuvittelevat että se kuuluu hintaan ja vain lopullisesta versioista joutuu maksamaan. Joka sekään ei ole monen päivän ilo, ennen kuin joutuu taas purkamaan.

Ainoastaan hullu ottaa naiselta rakennusalan työtilauksen vastaan.

Mitä sä sekoilet. Nainen voi rakentaa ihan itse ja sen toimittajan tehtävä on tuoda naisen tilaama tavara siihen pihalle tai antaa se varastosta mukaan. 

Vierailija
25/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Esim. tilasin oven terassille päin olohuoneesta .Tuli  20 cm matalampi. Selitys  ole että " terassin  ovi on tuon korkuinen " ?

Kyseessä paikalla rakennttu  yksilöllinen talo, ei kerrostalo, se  pitäisi nähdä jo osoitteestakin .🙄Tilaus  oli annetu kaupan rakennustarvikeosastolle

Olin mitannut  oven ja karmin korkeuden !

Vierailija
26/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteen omistajan edustajana eli tilaavana rakennuttajana tunnistan, tai ainakin olen aistivinani ongelman. Kaikki kilpailutukset sekä tilaukset olen tehnyt itse. Vuokralla asuvan rouvan annoin tehdä lisätyötilauksia, jolloin homma onnistui noin kokonaisuutena kyllä. Toki urakoitsija oli maksupostien osalta aina yhteydessä myös minuun, koska olin kuitenkin se tilaaja. Ulkoasu- ja teknisten speksien osalta malli toimi mielestäni hyvin, eikä vuokralainen ainakaan minulle reklamoinut. 

Vierailija
27/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Jonkun firman työntekijä alkaa muka etsimään sun miehen tietoja. Heh. En usko hetkeäkään. Missä ihmeen mielikuvitusmaailmassa jotkut asuvat? 

No mitenkähän tämä firman ihminen on sitten soittanut talouden miehelle tarjouksesta, jos ei muka ole etsinyt hänen puhelinnumeroaan? Olin antanut ainoastaan oman puhelinnumeroni.

Tätä on tapahtunut monesti.

ap

Koska asut jossain vtun eteläpohjalaisessa tuppukylässä, persulassa. 

Vierailija
28/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Esim. tilasin oven terassille päin olohuoneesta .Tuli  20 cm matalampi. Selitys  ole että " terassin  ovi on tuon korkuinen " ?

Kyseessä paikalla rakennttu  yksilöllinen talo, ei kerrostalo, se  pitäisi nähdä jo osoitteestakin .🙄Tilaus  oli annetu kaupan rakennustarvikeosastolle

Miten tää liittyy sun sukupuoleen? Oliko pillun kuva tilauksessa?

Vierailija
29/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Blaa blaa blaa

Normaali myyjän  virhe. Pitää merkata tilaukseen "Huom korkeus, erikoismitallinen"

Eikähän ne varasto-veskut aina osaa edes lukea.

Vierailija
30/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pyytää tarjouksia vain naisen pitämältä rakennusalan yritykseltä.

BUAHAHAHAHAHAAAAAAAAAA!!!!!!!!! :D :D :D :D

Uskottele sinä vain tuota itsellesi, kun itket itseäsi uneen :D

Sehän oli lehdessäkin joku aika sitten se yksi pillutelineiden "pyörittämä" rakennusfirma, mitenkään vähemmän yllättäen meni nurin kun akat tappeli vain keskenään kuka saa olla pääpiru eikä taloustaidoista tai asiakkaista ollut minkäänlaista tietoa.

Akat eivät hoksanneet sellaista pientä, mutta olennaista seikkaa yleensäkin yrittämisestä, että se ei ole mikään hengailukerho, jossa pitää olla kliffaa ja kivapuhua sekä sosialistisoida kaiken päivää. Arvatenkaan akoille ei varmastikaan ollut tuttu osakeyhtiölaki ja siinä oleva vaatimus, siis vaatimus eikä mikään vtun kehoitus, että yrityksen VELVOLLISUUS on tuottaa voittoa. 

Vierailija
31/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noloa! Nuo rakennusalan ihmisethän myös rouvittelevat. Kertoo heistä kaiken.

Minkä kaiken? Että omaavat hyvät käytöstavat? Ämmitelläkö niiden pitäisi?

Vierailija
32/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrityksillä musta lista jossa näkyy maksamattomat ja utopiota pyytävät tilaajat. maksa ensin edelliset velkasi ja ala sen jälkeen tilailemaan uusia. 

Vierailija
33/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sama kokemus. Tilasin keskustakortteliin asunnot 800 ihmiselle, parkkihallin ja vaaditut väestönsuojat. Ei kelvannut tilaus koska nainen. Ehkä rakennusliikkeillä on nyt liikaa tilauksia tms?

Vierailija
34/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on niin vähän kokemusta etten lähtisi yleistämään. Ja yksikään yritys ei ala etsimään jonkun miehen yhteystietoja. Höpö höpö. 

Miksi ihmeessä käyttäisi hyvää työaikaa siihen, että etsisi samassa osoitteessa asuvan miehen? Olisiko miehellä ollut ennestään siihen liikkeeseen asiakkuus?

Jotenkin outo ajatus, että laitettaisi tahallaan eri tavaraa kuin on tilattu. Tuli tässä mieleen nainen, joka palautti paneelit, joissa oli eri määrä oksia / neliömetri kuin siinä, jota oli tilattu. Naiset ovat usein tarkempia ja väärän tavaran toimittamiseen liittyy riski palauttamisesta ja kaupan purkamisesta.

Maaseudulla on vammaisia ihmisiä.

Itse kysyin kerran hinaajalta, kun en ollut paikallinen, että mihin läheiseen korjaamoon auto kannattaisi hinauttaa. Hän sai tästä melkeinpä paskahalvauksen ja suuttui minulle, että hän ei tuollaista mielipidettä voi antaa. Todella hämmentävää. Suostui kuitenkin sittn lopulta jotakin suosittelemaan, kun seiltin, etten oikeasti tiedä mitään paikallisia korjaamoita ja googletan asian ja valitsen arvalla, jos hän ei mitään sano. 

En yhtään ihmettle, että jossain päin suomea on myös tällaista vammaisuutta, että etsii jonkun miehen puhelinnumeron jos tilaaja on nainen. Itse raksaukkojen kanssa itä-suomessa asioineena olen törmännyt useita kertoja siihen, että palvelupyyntööni ei vastata ollenkaan tai minuun suhtaudutaan negatiivisesti, jos olen ns. "miehen tontilla".

Olihan täällä vähän aikaa sitten aloitus siitäkin, missä jotkut lantapuntit paheksuivat tilan naisperillistä, joka ei suostunut ottamaan miestä, vaan hoiti tilaa itse. Nurina loppui kun mies ilmaantui reviirille. 

Vierailija
35/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on niin vähän kokemusta etten lähtisi yleistämään. Ja yksikään yritys ei ala etsimään jonkun miehen yhteystietoja. Höpö höpö. 

Miksi ihmeessä käyttäisi hyvää työaikaa siihen, että etsisi samassa osoitteessa asuvan miehen? Olisiko miehellä ollut ennestään siihen liikkeeseen asiakkuus?

Jotenkin outo ajatus, että laitettaisi tahallaan eri tavaraa kuin on tilattu. Tuli tässä mieleen nainen, joka palautti paneelit, joissa oli eri määrä oksia / neliömetri kuin siinä, jota oli tilattu. Naiset ovat usein tarkempia ja väärän tavaran toimittamiseen liittyy riski palauttamisesta ja kaupan purkamisesta.

Maaseudulla on vammaisia ihmisiä.

Itse kysyin kerran hinaajalta, kun en ollut paikallinen, että mihin läheiseen korjaamoon auto kannattaisi hinauttaa. Hän sai tästä melkein

Lisäksi juuri törmäsin haastatteluun, missä eräs somessa esiintyvä naisviljelijä kertoi saavansa yhteydenottoja, että heidän isänsä eivät suostu tekemään sukupolvenvaihdosta tyttärelle. Kyllä se misogynia ja sukupuoliroolien erittäin väkivaltainen ja asiaton pakotus ovat siis hyvissä elinvoimissa vielä joillakin alueilla.

Vierailija
36/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Olen rakennuttamassa mökkiä, mutta sähköpostiyhteydenottoihin ei edes vastata.

Vierailija
37/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kilipäitä joille mikään koskaan ei ole hyvin, rakenna-pura-rakenna-pura-rakenna loputtomalla syklillä kun akkojen kanssa alkaa miekkailemaan, eivätkä tajua että se maksaa materiaaleina ja työnä aivan helvetisti. Eivätkä suostu maksamaan sitä mankumistaan, kun vammaiset kuvittelevat että se kuuluu hintaan ja vain lopullisesta versioista joutuu maksamaan. Joka sekään ei ole monen päivän ilo, ennen kuin joutuu taas purkamaan.

Kerrotko vielä mitä rakennusfirmaa edustat?

Vierailija
38/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on välillä sivuutettu ja välillä on ollut parempaa palvelua rakentamiseen liittyen. Töissä kans sivuutettu ja joutunut tekeen enempi töitä.

Vierailija
39/39 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa epäasiallinen ja asenteellinen asenne ja kielikin on törkeää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä