Rakennusalan yritykset usein sivuuttavat naisen tilauksen
Olen keski-ikäinen nainen ja olen pyytänyt tarjouksia sekä tilannut rakennusalan yrityksiltä töitä tai materiaalia omakotitalon ja pihan kunnostukseen. Kun kyse ei ole sisustamisesta, tuntuu että yritykset eivät kuuntele. Esimerkiksi pyydän tarjousta ja annan omat yhteystietoni, niin yritys ei otakaan yhteyttä minuun vaan etsii samassa osoitteessa asuvan miehen puhelinnumeron ja soittaa hänelle. Tai tilaan tavaraa ja tuodaankin eri tavaraa, kun yrityksessä tiedettin muka paremmin. Tuodaan ihan väärää materiaalia, esimerkiksi sepelin sijaan hiekansekaista maa-ainesta. Tai sitten tuodaan huonolaatuista materiaalia, esimerkiksi kuivien koivuklapien sijaan märkiä ja jopa mädänneitä polttopuita.
Useita tällaisia tapauksia on tullut vastaan. Varmaankin jotkut lähettävät huonoa tavaraa kaikille, mutta mukana tuntuu olevan myös vähättelevää suhtautumista naiseen. Ei kuunnella mitä nainen tilaa ja tiedetään muka paremmin. Ja etsitään miehen yhteystiedot. Ihmettelen.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (39)
Samoja kokemuksia miesten kanssa miesvaltaisilla aloilla asioinnista. Tuli itselleni aikamoisena yllätyksenä aikanaan, kun en omannut samanlaisia viha-asenteita meihiä kohtaan. Nykyään kyllä heitä välttelen, lukuisten tällaisten kokemusten kouluttamana.
Sulla on niin vähän kokemusta etten lähtisi yleistämään. Ja yksikään yritys ei ala etsimään jonkun miehen yhteystietoja. Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nainen tilaajana ei kelpaa?
Jotkut miehet kunnioittavat vain voimaa ja uhkaa, ja naista ei nähdä potentiaalisena uhkana. Tätä voi siis kohdella miten haluaa, vähän niinkuin lastakin. Sitten sellaisia miehiä pokkuroidaan, joilla on valtaa ja resursseja. He käyttäytyvät siis samalla tavalla kuin koirat, heitä ohjaa dominanssihierarkia eikä esim. laki tai inhimillisyys. Oikeudenmukaisuus ja humanismi ovat huomattavasti korkeamman kognition toimintoja, ja kaikki miehet (kuten koiratkaan) eivät koskaan kehity tälle asteelle. Humanismi on erittäin vaativa konsepti metsäsuomalaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on niin vähän kokemusta etten lähtisi yleistämään. Ja yksikään yritys ei ala etsimään jonkun miehen yhteystietoja. Höpö höpö.
Ja sieltä vähättelyt päälle.
Just. Jonkun firman työntekijä alkaa muka etsimään sun miehen tietoja. Heh. En usko hetkeäkään. Missä ihmeen mielikuvitusmaailmassa jotkut asuvat?
Raksaukko miettii ahaa tämähän on nainen, joten sen on oltava naimisissa. Raksaukko menee nettiin ja alkaa etsimään aviomiehen tietoja. Niinhän se menee🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä käyttäisi hyvää työaikaa siihen, että etsisi samassa osoitteessa asuvan miehen? Olisiko miehellä ollut ennestään siihen liikkeeseen asiakkuus?
Jotenkin outo ajatus, että laitettaisi tahallaan eri tavaraa kuin on tilattu. Tuli tässä mieleen nainen, joka palautti paneelit, joissa oli eri määrä oksia / neliömetri kuin siinä, jota oli tilattu. Naiset ovat usein tarkempia ja väärän tavaran toimittamiseen liittyy riski palauttamisesta ja kaupan purkamisesta.
Höpö höpö mitään miehen tietoja ala etsimään, itse ne pitää antaa. Ei kaikkien puhelinnumerot edes löydy vaikka etsii
Ei itse asiassa pienasiakkaat juurikaan kelpaa ja jos kelpaa niin vain tuntityönä - ja jos hyväksyt tuntityön etkä ole kokoaikaisesti paikalla niin käyvät muiden keikkojen välissä ja laskuttavat vähintään yhden ylimääräisen työntekijän verran. Kirjanpito tunneista on suuripiirteistä ja tiedot saattavat vasta pitkän ajan päästä. Jos väität muuta kuin mitä kirjoissa lukee niin yrittäjä uhkaa trattaperinnällä ja peitetysti väkivallalla.
Materiaaleista laskutetaan melko tarkasti koska osaathan itsekin katsoa menekin mutta tunneissa on huomattavasti ilmaa.
Olemme rakentaneet kolme omakotitaloa ja olen hoitanut kaikki tarjouskyselyt, tilaukset, reklamaatiot.
Olen saanut hyvää palvelua. Yleisesti rakennusalalla on kuitenkin ongelmia ja nämä eivät johdu siitä, että olet nainen.
N51
Vierailija kirjoitti:
Just. Jonkun firman työntekijä alkaa muka etsimään sun miehen tietoja. Heh. En usko hetkeäkään. Missä ihmeen mielikuvitusmaailmassa jotkut asuvat?
No mitenkähän tämä firman ihminen on sitten soittanut talouden miehelle tarjouksesta, jos ei muka ole etsinyt hänen puhelinnumeroaan? Olin antanut ainoastaan oman puhelinnumeroni.
Tätä on tapahtunut monesti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö mitään miehen tietoja ala etsimään, itse ne pitää antaa. Ei kaikkien puhelinnumerot edes löydy vaikka etsii
Niin, minustakin on outoa, että on mennyt etsimään miehen puhelinnumeron. Olen antanut vain omani. Miehen puhelinnumero löytyy tiedustelusta. Hän ei ole ollut entuudestaan yrityksen asiakas eikä tuntenut yrityksen henkilöitä. Mutta näin on käynyt: ovat soittaneet miehelle eivätkä minulle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Raksaukko miettii ahaa tämähän on nainen, joten sen on oltava naimisissa. Raksaukko menee nettiin ja alkaa etsimään aviomiehen tietoja. Niinhän se menee🤣🤣🤣
Monesti omakotitalossa asuvalla on muutakin perhettä asumassa siinä, harva asuu yksin omakotitalossa.
ap
Noloa! Nuo rakennusalan ihmisethän myös rouvittelevat. Kertoo heistä kaiken.
On täysin vastaava tilanne. Asun yksin omakotitalossa. Pahimmillaan yksi toimittaja sanoi minulle, että kuulisi mieluiten mieheni mielipiteen asiaan.
Niin, minäkin ihmettelen, miksi etsi miehen yhteystiedot kun oli kuitenkin saanut tilaajan (naisen) yhteystiedot.
Väärää tavaraa toimitettiin, kun yritys päätteli, että he tietävät paremmin kuin tilaaja. Yrityksen toimittama väärä tavara ei ole käypäistä siihen tarkoitukseen, johon tilaaja sen tilasi. En ymmärrä, miksi tekivät niin.
ap.
Eikö luulisi että naiset olisi oivia kusetuskohteita myös talokaupoissa vähän kuin autokorjaamolla ja autokaupoissakin. Että saisiko neitirouvalle olla tällainen söpö punainen talo, vain 500 tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Koska kilipäitä joille mikään koskaan ei ole hyvin, rakenna-pura-rakenna-pura-rakenna loputtomalla syklillä kun akkojen kanssa alkaa miekkailemaan, eivätkä tajua että se maksaa materiaaleina ja työnä aivan helvetisti. Eivätkä suostu maksamaan sitä mankumistaan, kun vammaiset kuvittelevat että se kuuluu hintaan ja vain lopullisesta versioista joutuu maksamaan. Joka sekään ei ole monen päivän ilo, ennen kuin joutuu taas purkamaan.
Ainoastaan hullu ottaa naiselta rakennusalan työtilauksen vastaan.