Kaukana asuvat vanhemmat ja appivanhemmat
Taas meni viikonloppu pilalle, kun appivanhempia pitää auttaa kaikessa mahdollisessa. Itse valitsivat muuttaa eläkkeelle päästyään maalle ja nyt eivät selviä enää mistään ja olettavat meidän juoksevan siellä tekemässä milloin mitäkin. Muutto lähemmäksi tai kaupunkiin ei tietenkään ole mahdollinen. Olisi kiva, että saataisiin viikonloput olla ja tehdä mukavia asioita lasten kanssa, mutta meidän lasten lapsuus on sitä, että viikonloppuisin passataan eläkeläisiä. Tällainen vuodatus tänään. Ja ehkä myös vähän perspektiiviä niille, joiden mielestä lasten pitäisi ottaa vastuuta vanhempiensa hoidosta. Onneksi näillä ei vielä ole muistisairauksia ja omat vanhemmat pärjää keskenään. Ne tästä yhtälöstä vielä puuttuisi. Ja ei, ei ole sisaruksia toisella ja toisen sisarus asuu ulkomailla.
Kommentit (24)
Mun mielestä on ihan kohtuutonta odottaa, että ruuhkavuosia elävät aikuiset lapset käyttävät joka viikonloppu tuntikausia reissaamiseen ja vanhusten auttamiseen. Milloin he lepäävät ja hoitavat oman taloutensa asioita?
Vanhusten pitäisi muuttaa sellaiseen asuntoon jossa pärjäävät itse, ostaa palveluita tai harkita lasten kanssa samalle paikkakunnalle muuttamista, jos lapset olisivat halukkaita auttamaan lähempänä asuvia vanhuksia.
Vaihtoehdot tiskiin, ja pärjätköön keskenään jos mikään ei kelpaa. Sama sekä omille vanhemmille että appivanhemmille. Kannatan ihan täysin vanhempien auttamista, mutta heidän pitää tehdä sen avun antaminen mahdolliseksi niin että lapset pystyvät auttamaan ilman oman elämän tauolle laittamista.
Ehkä apn appikset muuttivat kauas jos heitä kuormitti liikaa poikansa perheen auttaminen ja lasten hoitaminen
Kasatkaa niille vanhemmillenne puhelinnumeroista lista mistä voivat mitäkin apua ostaa. Ite oon 80 mutta osaan vielä kyll hakea tiedot itse. Nyt haen vuokra-asuntoa jotta voin myydä omistusasuntoni. Ihan itse. Kun muuton aika tulee, muuttoyritys tekee sen.
Sinun kannattaa käydä vakava keskustelu miehesi kanssa teidän rajoista auttamisen suhteen. Ensisijainen vastuu vanhusten pärjäämisestä on heillä itsellään. Teidän ei tarvitse mahdollistaa heidän maalla asumista. Heidän asuminen maalla ei voi olla teidän selkänahasta pois. Heidän pitää tehdä itse omat ratkaisunsa heidän kunnon mukaan ja tarvittaessa muuttaa paremmin soveltuvaan asuntoon. On ihan sama haluavatko he vai ei.
Minun äitini asui isossa omakotitalossa lähellä meitä. Ensimmäisenä hänellä alkoi olla ongelmia pihatöiden tekemisessä jolloin aloimme painostamaan häntä muuttamaan kerrostaloon. Pari vuotta kun hommaa oli katseltu niin yhtenä syksynä sanoin hänelle suoraan että me emme ala kahta omakotitaloa hoitamaan että jos hän ei selviä lumitöistä itse niin hänen kannattaa palkata joku tekemään ne hänelle ja sama pihatöiden osalta seuraavana vuonna. Äitini tietysti tästä loukkaantui mutta jonkun ajan päästä muutti kerrostaloon. Vähän muuton jälkeen hän sanoi että hän viihtyy niin hyvin ja muutto oli ehdottomasti oikea ratkaisu.
Mitä mieltä miehesi on asiasta?