Vanhusten käytöstavat, tai niiden puute
Ikäihmiset jaksaa kitistä siitä, miten nuoriso ei osaa käyttäytyä. Noh.. Perjantaina ajelin kotiin, niin takaa tulee auto, joka välkyttää maanisesti pitkiä valoja, painaa tööttiä. Ajattelin, että on hätä ja ajoin tuen sivuun. Pysäyttää sitten autonsa ja karjuu ikkunasta, että ajovalot päälle. (Mulla on siis automaattivalot. Yleensä sytytän takavalot, jos on hämärää, sataa tai on sumuista. Muuten en.) Tää häiriköijä oli siis noin 80v mies. Jatkoi siitä sitten seuraavan auton kimppuun. Oikeasti aiheutti vaaratilanteen liikenteessä tuollaisella käytöksellä. Eikä ole ensimmäinen kerta, kun todistan näitten 1940-1950-luvulla syntyneiden luokattoman huonoa käytöstä. Ja sitten vinkuvat, miten nuoriso ei osaa käyttäytyä, eikä kunnioita heitä. Pisti kyllä vihaksi. Mun lapset on teinejä ja käyttäytyvät paljon paremmin mitä nämä sota-ajan kalevit.
Kommentit (21)
Siinäpä kaksi yhtä törppöä kohtasi toisensa.
No kyllähän tuossa sen vaaratilanteen aiheuttaa tuo pitkien lämpyttelijä. Takavalot pitää lain mukaan palaa, jos on sateinen, sumuinen tai hämärä.
Vierailija kirjoitti:
Automaattivalot... 0/5
No mikä lien ajovaloautomatiikka. Eli että valot syttyy sen mukaan millainen sääolo on.
Mikä kellonaika ja säätila? Olennaiset asiat unohdit.
Vierailija kirjoitti:
Tossa ollut käytöstavoilla mitään tekemistä!
Mitäs ajelet pimeenä!
Ei voi tietää.
En ajellut pimeänä. Ajelin normaaleilla ajovaloilla, mutta ajovaloautomatiikka ei ollut sytyttänyt takavaloja kun oli kirkas keli. Mä en edes tiennyt, ettei takavalot pala
Vierailija kirjoitti:
Mikä kellonaika ja säätila? Olennaiset asiat unohdit.
Kello oli 11-12 päivällä ja keli selkeä.
Enemmän kuin ikäihmisten käytöstavat, ärsyttävät nämä hämärässä/huonossa näkyvyydessä ajavat pimeät autot. Ne valot saa päälle ihan itsekin, ilman automatiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ajelet pimeenä!
Ei voi tietää.
En ajellut pimeänä. Ajelin normaaleilla ajovaloilla, mutta ajovaloautomatiikka ei ollut sytyttänyt takavaloja kun oli kirkas keli. Mä en edes tiennyt, ettei takavalot pala
"En ajellut pimeänä. Mä en edes tiennyt, ettei takavalot pala."
Koeta nyt päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaattivalot... 0/5
No mikä lien ajovaloautomatiikka. Eli että valot syttyy sen mukaan millainen sääolo on.
Moni ajaa takavalot pimeinä, luottaen "automatiikkaan".
Valitettavasti se automatiikka ei toimi tai toimii mutta sitä ei osata käyttää. Ajelen töihin Tampere-Hml motaria ja kyllä niitä pimeitä autoja näkee joka ainoa aamu. Myös talvella, täysin pussipimeällä, lumisateella, loskassa, sumussa. Yhtäkkiä auto edessä muutaman metrin päässä! Itsekin väläytellyt näille valoja mutta eivät silti osaa niitä laittaa päälle.
Katsokaa kotipihasta lähtiessä, että be takavalot oikeasti palaa. Ennen kuin joku rekka tai bussi liikaa teidät.
Ottamatta mitenkään ap:n sepustuksen kantaa, vanhemmilla ihmisillä on usein sairauksia, jotka eivät hirveästi näy päällepäin, mutta aiheuttavat töksähtelevän käytöksen. Kannattaa aina muistaa, ettei ihminen välttämättä halua olla ilkeä tai töykeä, mutta ei voi sairaudelle mitään. Monesti äksyilevät sitten toisilleen esimerkiksi palvelutalossa.
Otsikosta tuli mieleen, osastolla potilas (mies, 70+) marisi että näytän myrtsiltä. Varmasti, takana karmeita sekavuoroja. Mutta, koska en ole hoitaja, en katso tarvitsevani diplomatiaa, joten totesin iha raatorehellisesti, etten voi naamalleni mitään ja harvemmin tulee yksikseen hymyiltyä. Luulisi, että kohta viisikymppisenä ei tarvitsisi enää hymyillä ukkojen mieliksi, mutta ei. Se on tuo edellinen sukupolvi tuollaista, eivät ne sille oikein mitään mahda kun aina on vaan suvaittu.
Asiat voi ilmaista muullakin tavalla kun sekoilemalla ja vaarantamalla liikennettä noin. Joo, jatkossa väännän viiksestä kun lähden kotipihasta. En tajunnut, että meidän autossa ei syty kirkkaalla säällä ne takavalot, kun sateessa ne taas jostain syystä syttyy minä en ollut ainut, jota tämä vanhus piinasi. Ajoi edellä olevan auton takapuskuriin kiinni ja alkoi välkyttämään valoja. Siinä olisi voinut käydä todella huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Otsikosta tuli mieleen, osastolla potilas (mies, 70+) marisi että näytän myrtsiltä. Varmasti, takana karmeita sekavuoroja. Mutta, koska en ole hoitaja, en katso tarvitsevani diplomatiaa, joten totesin iha raatorehellisesti, etten voi naamalleni mitään ja harvemmin tulee yksikseen hymyiltyä. Luulisi, että kohta viisikymppisenä ei tarvitsisi enää hymyillä ukkojen mieliksi, mutta ei. Se on tuo edellinen sukupolvi tuollaista, eivät ne sille oikein mitään mahda kun aina on vaan suvaittu.
Hoitajana näkee tätä. Niitä pitää miellyttää. Jos et miellytä, niin alkaa kitinä ja valittaminen.
Hämärässä ja sumuisessa säässä kuin myös vesisateessa kannattaa räppästä päälle ne takavalot, ne ei aina mene päälle automaattisesti esim sumussa. Kyse on ennenkaikkea muitten autoilijoitten huomioimisesta ja turvallisuudesta.
Ap miksi syyllistävät vanhempia ihmisiä, kun näitä löytyy siis kaikista ikäryhmistä? Ja yksi tapaus ei kerro kaikista vanhuksista. Olen kohdannut hyviä ja huonoja ihmisiä siis kaikista ikäluokista. Kasvatus ja toisilla enemmän vaikeuksia kuin toisilla. Ja entä peukku huumeet? Väkivalta ym. tilanteet yhteiskunnassa?
No se vanha ukko oli kuitenkin oikeassa.
Miten se valojen sytyttäminen voi olla modernin auton omistavalle modernille ihmiselle noin vaikeaa?
Erkki Änkyrä
Mitäs ajelet pimeenä!
Ei voi tietää.